Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
6221/6229 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että syöjänä ihan hyvin, vaikka lihaa kulutan niin kasvisruokavaliota olen lisännyt sitä mukaan kun valmistustaito on lisääntynyt. Ennen olisin huutanut kauhusta mutta monista kasvisruoka viritelmistä ei edes huomaa että siellä ei olisi lihaa. 

Vierailija
6222/6229 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottavat voivat olla huonoja ilman vegaanisuuttakin.

Olen ollut häissä, jossa kana oli ylikypsää ja kuivaa ja possu liian rasvaista OMAAN MAKUUNI.

Miksi oletetaan heti, että vegaanisuus oisi tehnyt tarjottavista huonoja vaikka todellisuudessa kokintaidothan sen määrittävät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6223/6229 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oli tarjolla kahvin kanssa jos oli mantelille allerginen?

Kyllä minusta vegaanitkin voisivat sen verran joustaa, että laittaisivat tarjolle myös jotakin normaalia syötävää, että ennakkoluuloisimmatkin tai kasviksille allergiset saavat jotakin syödäkseen.

Pitäisi olla vaihtoehtona joku muu kuin pähkinämaito. Gluteeniton kauramaito tai joku muu.

Vierailija
6224/6229 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessoimaton liha tarjoaa korkealaatuista proteiinia, rautaa ja B12-vitamiinia. Kasvipohjaiset lihankorvikkeet, kuten nyhtökauran ja Härkiksen ravitsemukselliset hyödyt eivät saavuta prosessoimattoman lihan tasoa. Vaikka ne voivat tarjota hyviä proteiininlähteitä, kasviproteiinien imeytyvyys on huomattavasti heikompi, ja ne sisältävät enemmän prosessoituja ainesosia, kuten suolaa ja rasvaa. Lihankorvikkeet voivat jäädä myös vähemmän täyttäviksi, mikä voi lisätä syömisen määrää.

Vierailija
6225/6229 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat teidän ja te päätätte tarjottavat. Piste. Heittäkää tuollaiset huutelijat jorpakkoon, kerta ei kelpaa niin ei tartte toista kertaa kutsua. Turhaa on pahoittaa mieltä typerien ihmisten takia.

Olen itse olluti lakto-ovo vegetaristi 20 vuotta ja pirun palvelija Essayahin Kiinan vierailun takia, jätin pois munat ja maitotuotteet kokonaan. Olen Vege.

Ilokseni voin kertoa ettei tuttavapiirisssäni ole kukaan koskaan huomautellut tavastani elää. Mulle on aina ollut vegetaristin-, nykyisin myös vegen ruokaa tarjolla, vaikka olen myös aina tuonut etenkin pitemmän vierailun ajalle itselleni omat ruuat, mutta aina on minut huomioitu ja ovat varanneet minulle sopivaa. Ja ovat itsekin syöneet minun laittamaa lihatonta ruokaa ja hyväksi todenneet.  Sano heille, että jos ei kelpaa niin pysyköön poissa!

Vierailija
6226/6229 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettävä nakkikioskille häiden ruokailun kohdalle tai otettava eväät mukaan... harva kasvispääruoka on hyvää ja ne vähätkin saa pilattua liialla maustamisella.

Vierailija
6227/6229 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma miten lihansyöjien oletetaan aina ottavan vegaanit huomioon tarjoiluissa, mutta toisinpäin se ei koskaan tapahdu.

Vierailija
6228/6229 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinkunnan tuotteista kieltäytyminen ja varsinkin muunneltuihin soijatuotteisiin, (maissi-)tärkkelyksiin sekä viljoihin perustuva ruoka-valio on pidemmän päälle jopa hengenvaarallinen. Mielenterveys-, iho-, ym. ongelmat kukoistavat vegaaneilla, olkoonkin että yleensä kittaavat puutostiloihinsa kiljua kallion yksiössään minkä ideologiselta luonnonsuojelultaan kerkiävät, mutustellan samalla gmo -rehuja sekä soijapapujaa.

Kiljua ei pysty juomaan niin paljoa että se kompensoisi kasvisruokavalioon sopeutumattoman lajin kasvisruokavalion harjoittamisesta aiheutuvat ongelmat.

Ratkaisu on muna sekä itsepyydetty kala. Lihaton voi olla, mutta joku järki. Täytyy ymmärtää minkälaisella ruokavaliolla ihmislaji on kehittynyt. Kissakaan ei suostu juomaan kasvimaitoja tai -kermoja koska on viisas. Eikä koira pärjää tofulla.

Vierailija
6229/6229 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin viime kesänä häissä, joissa oli hyvät vegaaniset tarjoilut. Oli tarpeeksi paljon ruokalajeja ja pääruoka tuhti, eli sai mahan täyteen. Syön itse kaikkea, mutta ihan kiva kokemus ja vaihtelua ainaisiin graavilohi, possupihvi, uunijuures häämenuihin. 

Tarjolla oli marinoituja oliiveja, parsasalaattia, tomaatti-fenkolisalaattia, marinoitua paprikaa, vihersalaattia hyvän vinegretin kera, marinoitua paahdettua tofua, uusia perunoita hyvän yrttiöljyn kera, focacciaa ja hernepestoa. Pääruokana oli linsseillä täytettyjä paahdettuja munakoisoja, polentaa ja hyvää tomaattikastiketta. Jälkkäriksi oli suklaakakkua. Illalla oli vielä yöpalana vegaanisia lihiksiä eli vihiksiä ja niihin mausteista itsetehtyä tomaattisalsaa. 

Minusta ruoat oli oikein hyvät ja riittävät. Ap:n häämenun ongelma oli mielestäni enemmänkin sen niukkuus kuin vegaanisuus.

Tuon menun ruokia voisin mielenkiinnolla kokeillakin, jos joku tarjoaisi, vaikken muuten välitä vegaanisesta ruoasta (varsinkin mitä prosessoiduimpiin tuotteisiin mennään). Ei herättäisi kuitenkaan niin jyrkästi mielipiteitä toisin kuin nyhtökaurat tai vebabit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi