Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Ydinsota kolkuttelee ovilla, mutta lihansyöjää harmittaa se että jonkun tuntemattoman häissä ei ole tarjottu lihaa ja eritteitä 6 vuotta sitten.
Keskity sinä vain sotaan 24/7. Teille kiihkovegaaneille se onkin varmaan helppoa kun ei ole näköjään mielenterveyttä mitä suojella. Järkevät ihmiset keskittyy välillä myös ihan tavalliseen arkeen ja elämään, niin kauan kun se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kaksi ravintoterapeuttia. (eri sairaaloissa) sekä lääkärii sanonut että 2-3 kertaa punaista lihaa pitäisi syödä plus sitten pari kertaa rasvaista kalaa. Onneksi kasvissyönti ei ole minulle mikään uskon asia.
Punainen liha ei ole kuitenkaan ravitsemussuositusten mukaan hyvä vaihtoehto, koska se ei saisi ylittää 500g viikossa. Nopeasti tulee täyteen ja reilusti yli jos syö jopa 3 kertaa viikossa. Yksi jauhelihapaketti riittää jo tähän. Kanaa kannattaa syödä sen tilalla ja mielummin kalaa enemmän rasvankin laadun takia. Ei kuulosta kovin hyvältä ravintoterapeutilta, kun suosittelee jotain hemirautalihaa noin paljon.
Ei ole todellista, onko liha tukkinut viimeisetkin aivosolunne?
Hääpari tarjoaa sellaista ruokaa kun lystää, olen minäkin ollut häissä joissa oli tarjolla ainoastaan lihaa ja kalaa, ei olisi tullut mieleenkään valittaa tarjoilusta!
Tämä on yleisessä tiedossa, että lihaanit ja sekaanit eivät ota muita huomioon ja sen takia kyllä osaamme varautua syömällä ennen juhliin menoa ja sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kaksi ravintoterapeuttia. (eri sairaaloissa) sekä lääkärii sanonut että 2-3 kertaa punaista lihaa pitäisi syödä plus sitten pari kertaa rasvaista kalaa. Onneksi kasvissyönti ei ole minulle mikään uskon asia.
Punainen liha ei ole kuitenkaan ravitsemussuositusten mukaan hyvä vaihtoehto, koska se ei saisi ylittää 500g viikossa. Nopeasti tulee täyteen ja reilusti yli jos syö jopa 3 kertaa viikossa. Yksi jauhelihapaketti riittää jo tähän. Kanaa kannattaa syödä sen tilalla ja mielummin kalaa enemmän rasvankin laadun takia. Ei kuulosta kovin hyvältä ravintoterapeutilta, kun suosittelee jotain hemirautalihaa noin paljon.
Me emme tiedä kirjoittajan terveystaustaa - ravintoterapeutit ovat ammattilaisia. Jos raudan imeytymisessä on ongelmia, ei lisärauta välttämättä imeydy ja silloin sitä on saatava ravinnosta. Itselleni kävi muutama vuosi sitten niin, että maksaa teki mieli jatkuvasti, vaikka se oli ollut vuosia kieltolistalla korkeiden varastorauta-arvojen takia. Verikokeissa paljastui hyvin alhaiset folaattiarvot, ja siihen maksalla on suotuisa vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä voi syödä enemmän. Lisäksi myös riistaa, possua, kanaa. Moni parantaa itseään Karnivorella. Itse olen parantanut itseni Keto ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
No, en ihmettele miksi saitte kuraa niskaan. Olisitte tarjonneet sekäsyöjille liharuokaa ja itsellenne vegaanista ja sitten vegaani/kasvis- vieraille myös vegaanista.
Kutsuihin olisi pitänyt mielestäni kirjoittaa että tiedoksi, vietämme vegaanisia häitä ja häissämme tarjotaan vain vegaanisia tuotteita. [/quote
Siis riisipiirakkaa, kirsikkatomaattia, sienitofupiirakkaa, hummusta, hedelmiä, kakkua ja maissileipää kahvin kera. Olisi pitänyt kertoa, että vain kahvitarjoilu. Toivottavasti vieraat tunsivat hääparin ja epäilivät tarjoilun olevan niukan. Eivät kuitenkaan kaikki palautteesta päätellen.
Käyttäjä37376 kirjoitti:
Häät ovat naimisiin menijöiden näköiset. Ne ovat heidän juhlansa. Jos ei miellytä, ei häihin ole pakko tulla. Ei kai sinne syömään tulla, vaan juhlistamaan itselle tärkeän ihmisen onnellista päivää.
Vieraanvaraisuus lienee vieras käsite?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37376 kirjoitti:
Häät ovat naimisiin menijöiden näköiset. Ne ovat heidän juhlansa. Jos ei miellytä, ei häihin ole pakko tulla. Ei kai sinne syömään tulla, vaan juhlistamaan itselle tärkeän ihmisen onnellista päivää.
Vieraanvaraisuus lienee vieras käsite?
Tai muiden huomioiminen?
Vierailija kirjoitti:
Normaalisyöjät ottavat aina kohteliaasti kasvissyöjät huomioon ruokatarjoiluissaan, miksi kasvissyöjille on niin mahdotonta huomioida lihaa syövät vieraansa? Koko vihreä aate on kuin jokin kultti joka ei siedä mitään poikkeavaa! Ahdasmielustä ja suvaitsematonta koko touhu.
Myötätunnotomat isottelijat kun joutuisivat kerran vieraaksi toisen kulttuurin häihin, joissa tarjoillaan koiraa, kissaa ja pikkulintuja, niin ääni muuttuisi kellossa nopeasti. Kyseessähän on oikeasti uhatuksi tulemisen tunne, että joku vie minulta oikeuden pihviini, eikä loppujen lopuksi siitä, miltä ruoka maistuu. "Jos se on vegaanista, niin sen täytyy olla pahaa." Paisti jos kyseessä on kalja. Silloin ei ole mitään ongelmaa käyttää vegaanista tuotetta. Erikoista, että samat vanhemmat opettavat lapsilleen, ettei ruoasta saa sanoa hyi, mutta itse kuitenkin taantuvat lapsiaan huonommalle tasolle. Kyky ajatella omia asenteitaan analyyttisesti puuttuu monelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, suositusten mukaan. Ilman mitään perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisyöjät ottavat aina kohteliaasti kasvissyöjät huomioon ruokatarjoiluissaan, miksi kasvissyöjille on niin mahdotonta huomioida lihaa syövät vieraansa? Koko vihreä aate on kuin jokin kultti joka ei siedä mitään poikkeavaa! Ahdasmielustä ja suvaitsematonta koko touhu.
Myötätunnotomat isottelijat kun joutuisivat kerran vieraaksi toisen kulttuurin häihin, joissa tarjoillaan koiraa, kissaa ja pikkulintuja, niin ääni muuttuisi kellossa nopeasti. Kyseessähän on oikeasti uhatuksi tulemisen tunne, että joku vie minulta oikeuden pihviini, eikä loppujen lopuksi siitä, miltä ruoka maistuu. "Jos se on vegaanista, niin sen täytyy olla pahaa." Paisti jos kyseessä on kalja. Silloin ei ole mitään ongelmaa käyttää vegaanista tuotetta. Erikoista, että samat vanhemmat opettavat lapsilleen, ettei ruoasta saa sanoa hyi, mutta itse kuitenkin taantuvat lapsiaan huonommalle tasolle. Kyky ajatella omia asenteitaan analyyttisesti puuttuu monelta.
Ei keinotekoinen ruoka ole millään tavalla hyvää. Vegaanit käyttää korvikkeita aidon ruuan sijaan. Eikä kyse ole vain mausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan kuulostaa hyvältä ravintoterapeutilta.
Vierailija kirjoitti:
Koska valtaosa ihmisistä on sekasyöjiä blaablaablaa. Sekasyöjä ei saa olla eri mieltä vegaanisesta ruuasta maun suhteen, koska "sekasyöntiin kuuluu kasvikset eikä ole eettistä syytä olla syömättä niitä". Harmi vain, kun vegaanien tarjoamat ruoat ei hirveemmin perustu kasviksiin kuten hyviin itämaisiin linssi- tai kikhernepatoihin, vaan enemmän jotain lihankorvikkeita ja pahvilta maistuvaa nyhtökauraa.
Vegaanit saa arvostella kovaan ääneenkin ja jopa törkeästi sekasyöjän luona tarjottavia, joista ehkä löytyisi myös se kasvisvaihtoehto. Eikä sekään aina riitä, että he saavat oman ruokansa, vaan pitää tehdä kunnon käännytystyö kouluihin ja päiväkoteihin. Ei kelpaa, että tasapuolisesti olisi tarjolla kasvis- sekä liha-/kalavaihtoehto.
Kokeilkaa sekasyöjinä tuoda mukaan omat eväät, jos vegaani ei laita edes kahvimaitoa tarjolle juhliin. Varmasti syntyisi hirveä äläkkä, ja samainen vegaani nostaisi metelin, jos sekasyöjä ei huomioisi omissa juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
.... Eikä sekään aina riitä, että he saavat oman ruokansa, vaan pitää tehdä kunnon käännytystyö kouluihin ja päiväkoteihin. Ei kelpaa, että tasapuolisesti olisi tarjolla kasvis- sekä liha-/kalavaihtoehto.
Juurikin tämä.
Kouluissa on täysvegepäivää monta kertaa viikossa, ja silloin on ruokaan tottuneet nälässä koko päivän.
Vegeä on tarjolla joka päivä, mutta on siis päivät milloin pakotetaan kaikki syömään vegee...arvaa onko toisin päin ollut kertaakaan, eli vege olisi jätetty pois, jotta äidinpikkusalattiaivot saisivat kerrankin jotain ruokaa. No ei ole. Tasa-arvoako?
Muutenkin tuo kaikenlainen vanhempien aivovammojen hoito ei kyllä ole peruskoulun tehtävä. Jos haluaa näännyttää pentusa, niin siitä vaan, mutta miksi pitää naapurin kakaratkin yrittää tappaa nälkään?
Sitten positivinen asia pakkovegestä: Onneksi se kouluvege on sellaista paskaa, että lapsikin tajuaa että se ei ole syötäväksi tarkoitettu, ja osaa tulevaisuudessa välttää Vegeä.
KIITOKSIA PALJON Teille arvon heinänpurijat, ei tarvitse itse opettaa lapsille, että vege on paskaa :D
Minua kummastuttaa tässä keskustelussa se, miten negatiivisesti kasvisruokaan suhtaudutaan. Itse en ole tällaiseen oikeassa elämässä törmännyt missään. Työpaikkaruokailussa me kaikki sekasyöjät syödään hyvillä mielin kasvissosekeitot, puurot, kasvistortillat ja -lasagnet, pinaattilettuja ja -keittoa, kasvispizzaa ja mitä milloinkin. Välillä ne on valmiiksi jo vegaanisia, välillä vegaaninen on vielä erikseen. Kukaan ei ole yökkinyt, valittanut vatsavaivoja tai ihmetellyt lihan puutetta. Pidän itse ihan normaalina, että välillä on liharuokaa, välillä kalaa ja välillä kasvista. En siis ihmettelisi yhtään, tai pitäisi outona, jos juhlissa olisi pelkkää kasvisruokaa. Nuo alkuperäiset tarjottavathan eivät ruokaa olleet, pelkkä kahvitarjoilu. Aika moni muuten tuntuu vihaavan tai olevan allerginen karjalanpiirakoille, sekin on tullut yllätyksenä. Tuskin kukaan käytännössä maistaa, onko piirakan riisipuuro tehty maitoon, veteen vai johonkin kasvisversioon, joten siitä ei voi olla kiinni.
Erikoista väittää myös, että vegaanit eivät tee ruokaa kasviksista tai vihanneksista. Kaikki tuntemani vegaanit ovat juuri kasvisruoan mestareita, ja olen itsekin heiltä oppinut käyttämään sellaisia vihanneksia ja kasviksia, joita en muuten tulisi koskaan ostaneeksi ja tutustuneeksi.
Aivan oikein, että moitittiin. Olisitte kutsuneet vain kasvissyöjät pippaloihinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä voi syödä enemmän. Lisäksi myös riistaa, possua, kanaa. Moni parantaa itseään Karnivorella. Itse olen parantanut itseni Keto ruokavaliolla.
Itse en söisi enää mitään punaista lihaa, ällöttää ne jänteet. Syön nykyään vain kalaa eläinperäisistä tuotteista ja hyvin olen pärjännyt näin vähäisellä eläintuotteiden käytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraanvaraisuus tekee häät, pihiys jää elämään ja tekijäänsä määrittää. Köyhä antaa vähästäänkin, ahne ei paljostaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Olen syönyt punaista lihaa viimeksi talvella 1985. Olen kaveripiirissä suunnilleen ainoa, jolla ei ole lääkitystä.
Juu, tiedän, yksityistapaus, ei todistusarvoa.
Niin, ja vegaani en ole. Kalaa ja kananmunia silloin tällöin käytän.
No, en ihmettele miksi saitte kuraa niskaan. Olisitte tarjonneet sekäsyöjille liharuokaa ja itsellenne vegaanista ja sitten vegaani/kasvis- vieraille myös vegaanista.
Kutsuihin olisi pitänyt mielestäni kirjoittaa että tiedoksi, vietämme vegaanisia häitä ja häissämme tarjotaan vain vegaanisia tuotteita.