Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
2921/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisyöjät ottavat aina kohteliaasti kasvissyöjät huomioon ruokatarjoiluissaan, miksi kasvissyöjille on niin mahdotonta huomioida lihaa syövät vieraansa? Koko vihreä aate on kuin jokin kultti joka ei siedä mitään poikkeavaa! Ahdasmielustä ja suvaitsematonta koko touhu.

En ymmärrä tätä jankkaamista. Meillä oli tänään ruokana valkosipulikermaperunoita, parsakaali-feta-pihvejä ja salaattia. Jälkkärinä kahvit ja mansikkakakku. Mikä tässä oli sellaista, mitä et pysty syömään?

Olen eri, mutta lakto-ovovegetaristin luona kylässä tai juhlissa olisi varmasti vielä hyvät syötävät.

Vierailija
2922/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpäs kerron miksi on kohteliasta tarjota vegaanille vegaaniruojaa sekasyöjän häissä, mutta vegaani ei tarjoa liharuokaa omissa häissään. Vegaanius on eettinen valinta eikä liity syöjän makumieltymyksiin. Jos vegaanille ei ole sopivaa ruokaa, hän on syömättä tai tuo omat eväät koska moraalinen periaate velvoittaa enemmän kuin oma mukavuus. Sekasyöjällä taas ei ole mitään estettä maistaa vegaanista ruokaa kuin oma itsekkyys tai hyi-en-tykkää (allergiat tietysti erikseen). Monet vegaanit pitävät liharuoasta mutta kokevat sen monet ympäristövaikutukset (mm. ilmastonmuutos) ja eläinten pahoinvoinnin pahempina kuin sen että itse joutuu luopumaan jostain. Jos et tiedä miksi vegaanius on eettistä, googlaapa vaikka! Ilmastokysymyksessä tosin jo eläinperäisten tuotteiden roima rajoittaminen riittäisi. Itse kyllä fleksaan silloin tällöin ruokavalion kanssa mutta en koe että mulla olisi oikeutta päivittäin syödä sekaruokaa kun muutenkin asuu näin rikkaassa, hyvinvoivassa maassa ja vegaaniruoka on helpoin tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä (: vaatii vähän opettelua mutta nopeasti tottuu!

Minun moraalinen periaate kieltää vegaaanisen ruoan ja otan vaikka mukaan lihaa, jos menen vegaanin luokse.

Kas, minun kotiini ei lihaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystävä on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!

Kas, minun kotiini ei vegaanista ruokaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystäväni on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!

Tajuaisitpa miten pahalle sinun jääkaappi haisee. Tulee melkein oksennus kun ajattelen.

Toi on jo vainoharhaista ja hysteeristä. Kannattaisi varmaan pyytää ammattiapua.

Vegaanius, suvaitsemattomuus ja mielenterveydelliset ongelmat kulkevat käsi kädessä. Ankea ideologia stressaa helposti, kun vegaanina on ajateltava joka päivä, että saako taatusti tärkeät proteiinit, vitamiinit, rasvahapot yms. päivän ruuista ja jopa juhla-ateria on koostettava "terveellisesti".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkutsussa voisi ilmoittaa mitä on tarjolla niin voisi jättää tulematta jos ei tarjoilut miellytä.

Vierailija
2924/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpäs kerron miksi on kohteliasta tarjota vegaanille vegaaniruojaa sekasyöjän häissä, mutta vegaani ei tarjoa liharuokaa omissa häissään. Vegaanius on eettinen valinta eikä liity syöjän makumieltymyksiin. Jos vegaanille ei ole sopivaa ruokaa, hän on syömättä tai tuo omat eväät koska moraalinen periaate velvoittaa enemmän kuin oma mukavuus. Sekasyöjällä taas ei ole mitään estettä maistaa vegaanista ruokaa kuin oma itsekkyys tai hyi-en-tykkää (allergiat tietysti erikseen). Monet vegaanit pitävät liharuoasta mutta kokevat sen monet ympäristövaikutukset (mm. ilmastonmuutos) ja eläinten pahoinvoinnin pahempina kuin sen että itse joutuu luopumaan jostain. Jos et tiedä miksi vegaanius on eettistä, googlaapa vaikka! Ilmastokysymyksessä tosin jo eläinperäisten tuotteiden roima rajoittaminen riittäisi. Itse kyllä fleksaan silloin tällöin ruokavalion kanssa mutta en koe että mulla olisi oikeutta päivittäin syödä sekaruokaa kun muutenkin asuu näin rikkaassa, hyvinvoivassa maassa ja vegaaniruoka on helpoin tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä (: vaatii vähän opettelua mutta nopeasti tottuu!

Minun moraalinen periaate kieltää vegaaanisen ruoan ja otan vaikka mukaan lihaa, jos menen vegaanin luokse.

Kas, minun kotiini ei lihaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystävä on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!

Kas, minun kotiini ei vegaanista ruokaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystäväni on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!

Tajuaisitpa miten pahalle sinun jääkaappi haisee. Tulee melkein oksennus kun ajattelen.

Toi on jo vainoharhaista ja hysteeristä. Kannattaisi varmaan pyytää ammattiapua.

Vegaanius, suvaitsemattomuus ja mielenterveydelliset ongelmat kulkevat käsi kädessä. Ankea ideologia stressaa helposti, kun vegaanina on ajateltava joka päivä, että saako taatusti tärkeät proteiinit, vitamiinit, rasvahapot yms. päivän ruuista ja jopa juhla-ateria on koostettava "terveellisesti".

Olisiko sinulla linkkiä johonkin tutkimukseen, missä näin todetaan?

Vierailija
2925/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen ja terveellisyys ei kuulu samaan lauseeseen.

Vierailija
2926/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien isäntä ja emäntä tarjoaa mitä haluaa. Jos jollekin ei kelpaa, niin se on vieraan ongelma ja voi mennä syömään juhlien jälkeen.

Itse syön mitä vaan.

Vierailija
2927/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlien isäntä ja emäntä tarjoaa mitä haluaa. Jos jollekin ei kelpaa, niin se on vieraan ongelma ja voi mennä syömään juhlien jälkeen.

Itse syön mitä vaan.

Nyt kyllä valehtelet.

Vierailija
2928/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoka on sellaista prosessoitua moskaa, että minusta ok, jos joku haluaa tarjota, mutta tästä pitäisi kertoa kutsussa, niin osaa päättää, tuleeko tai ainakin tietää syöttää perheensä hyvin etukäteen.

Vegaaniruoka ei ole "prosessoitua moskaa", ellei siitä sellaista tee. Vegaaniruokaa kun voi tehdä myös hyvistä ja tuoreista aineksista. 

Harva vegaani tekee.

Tunnen melkoisen määrän vegaaneja, ja kaikki tekevät. Myös moni tuntemani sekasyöjä tekee näitä ruokia kasvisruoasta innostuneena.

Älä viitsi valehdella. Vegaanit itse hehkuttavat näitä "korviketuotteita"

Luin joskus sipsikaljavegaanit -ryhmän julkaisua liittyen johonkin makkarankorvikkeeseen. Siellä oikein kilpaa kehuttiin koko tuotetta ja joku sanoi sen maistuvan lauantaimakkaralta ja totesi, että piti jääkaapista katsoa vielä että syökö oikeasti vegaanista "makkaraa" :D Kait niitä vaivaa lihanhimo, mikä onkin ihan tervettä.

Tuli tästä mieleen muutaman vuoden takainen matka Portugaliin, jossa söin paikallista Franchesineä, jonka välissä oli paistia, pekonia, paistettua kananmunaa ja juustoa. Leipää oli uitettu portviiniä ja olutta sisältävässä kastikkeessa.

Jollain turistiaiheisella sivustolla joku kysyi, että onko siitä mahdollista saada vegaaninen versio. Jaa, miten sekin toteutettaisiin. Onko ne kasvikunnan tuotteet niin ankeita, että pitää saada vegaaninen versio poronkäristyksestä, jossa liha korvataan yliprosessoidulla nyhtökauralla.

Vierailija
2929/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisyöjät ottavat aina kohteliaasti kasvissyöjät huomioon ruokatarjoiluissaan, miksi kasvissyöjille on niin mahdotonta huomioida lihaa syövät vieraansa? Koko vihreä aate on kuin jokin kultti joka ei siedä mitään poikkeavaa! Ahdasmielustä ja suvaitsematonta koko touhu.

En ymmärrä tätä jankkaamista. Meillä oli tänään ruokana valkosipulikermaperunoita, parsakaali-feta-pihvejä ja salaattia. Jälkkärinä kahvit ja mansikkakakku. Mikä tässä oli sellaista, mitä et pysty syömään?

Vegaanista kermankorviketta ja vegaanista fetankorviketta ei pysty syömään. Jäljelle jäisi pelkkä mansikkakakku, jollei sitäkin ole sotkettu vegaanisella kermankorvikkeella.

Vierailija
2930/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pidän häät niin en kyllä missään nimessä haluaisi pilata päivääni katselemalla ja haistelemalla ruumiinpalasia. Minun häät on minun päivä eikä lihaanilla ole mitään oikeutta pilata sitä. Vuodessa on paljolti muita päiviä jolloin syödä lihaa, ei se ole iso juttu jos yhden aterian syö ilman lihaa.

Ihan vapaasti. Mutta ilmoita siitä ystävällisesti kutsussa, niin ihmiset voivat valita tulevatko "sinun päivääsi".

Toki jos muutenkin kutsut vaan vegaaneja ja elät vain vegaanien parissa, niin ei varmaan tarvi ilmoittaa. Mutta jos menaat kutsua normaaleja ihmisiä mukaan, niin ilmoitus tästä ideologiasta kutsuun, kiitos. Minulla on oikeus valita millaiseen tilaisuuteen tulen. Mitään ideologiaa en rupea kannattamaan.

En ole koskaan ilmoittanut asiasta kutsusta, enkä tule ilmoittamaan. Ei minullekaan kutsuissa ilmoiteta että tarjolla on vain liharuokia.

Voi hyvä luoja tuota vegaanien typeryyttä. Te ette jätä pois pelkkää lihaa, te jätätte pois myös kaikki kalat, munat ja maitotuotteet. Kalakeitto ei ole vegaanista, vaikka siinä ei olekaan lihaa, pässi.

En syö kalaa, en munia, en maitotuotteita, en pässiä, en vuohenjuustoa. En syö kalakeittoa, sehän haiseekin ihan hirveälle. Olen vegaani ja on ihanaa olla vegaani, voin syödä herkullisia ruokia joiden eteen ei ole eläinten tarvinnut kärsiä. Voi että olen onnellinen :) ymmärrän että olet kateellinen minulle.

En ole kateellinen typerykselle, joka ei ymmärrä mitä kaikkea muutakin kuin lihaa vegaanit jättävät syömättä :)

Miksi sitten haukut vegaaneja?

Koska ne typerykset jankuttavat jatkuvasti, että nirsoille kelpaa vain pelkkä liha joka aterialla öyh öyh, eivätkä vegaanityperykset tajua, että vegaanit jättävät pois suurimman osan ruoka-aineista, ei pelkkää lihaa.  Se sama lässytys toistuu tässäkin ketjussa vähän väliä. Mitä muuta se on ellei typeryyttä?

Ihmetyttää myös se, miten sekasyöjän ruokavaliossa kaikessa syötävässä on lihaa, kananamunaa tai maitotuotteita. Täälläkin on hirveää touhotusta siitä, kun vegaanilla ei ole niitä ruoassaan, niin ruoka on pahaa.  Luulisi, että keitetty peruna on keitetty peruna, oli se sitten lihansyöjän tai vegaanin lautasella. Samoin riisi, erilaiset höyrytetyt tai täytetyt kasvikset, ratatouille, pasta, leivät, monet salaatit, uunijuurekset, kasvispyörykät, -pihvit ja -murekkeet, hedelmät, marjat  jnejne.

Ihan hyvä lista sulla, mutta ei vegaanit noita syö eikä vieraille tarjoile ilman niitä maitojen, juustojen ja kermojen korvikkeita.

Kyllä nuo kaikki voi syödä ilman korvikkeita. Leivän päälle hummusta tai paputahnaa, kasvispihvit ja -pyörykät voi tehdä pavuista tai linsseistä. Hedelmät ja marjat voi tarjota monella tapaa ilman maitotuotteita, mutta esim. cashewpähkinöistä voi tehdä tuoreille mansikoille herkullisen kastikkeen.

Nämä vegaaniset teolliset maidot, juustot ja kermat ovat varsin uusi juttu kauppojen hyllyissä ja jo ennen sitä vegaanit tekivät herkullista ruokaa ilman niitä vuosikymmeniä.

Tiesitkö muuten että myös kaupan lehmänmaito on prosessoitua? Samoin myös juustot on tehty juoksetteen avulla, lehmä ei suoraan lypsä juustoa tisseistään.

Monet lihaanit sitä paitsi käyttävät teollisia tuotteita, itse asiassa suurin osa kaupan hyllyjen teollisista, prosessoiduista tuotteista on lihaaneille, eli eivät sovellut vegaanille. Esim. ruoanlaittokermat, vanukkaat, margariinit. Kyllä joku kauramaito on kuitenkin puhtaampi tuote kuin mikään noista joten en ymmärrä miksi vegaanisen tuotteen kohdalla pitää nirsoilla.

Tehkää sitten itse ne kauramaitonne. Tarvitaan blenderiä ja kaurahiutaleita. Kaurahiutaleitakin saa halvimmillaan eurolla.

Vierailija
2931/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoat on ihan hyviä mutta mantelimaito kahvissa on jo loukkaus kahviperinnettä kohtaan.

Kasvisruuta ovat hyviä, vaikka niissä olisi lihaa tai ei. Häissä ei kuitenkaan ollut ruokaa, vaan köyhät kahvit.

Vierailija
2932/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanista kermankorviketta ja vegaanista fetankorviketta ei pysty syömään. Jäljelle jäisi pelkkä mansikkakakku, jollei sitäkin ole sotkettu vegaanisella kermankorvikkeella.

Tässä oli kyse kasvisruokavaliosta, ei vegaanisesta. Aiempi kommentoija ihmetteli, miksi kasvissyöjä ei voi huomioida vieraitaan.

Vierailija
2933/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemuksen mukaan monessa paikassa ei osata valmistaa maukasta vegaanista ruokaa. Toki kokemusta ei ole vielä riittävästi. En osaa sanoa oliko teidän häissänne minkälainen menu ja oliko pitopalvelulla yms. asiantuntemusta tai pidempää kokemusta vegaanisen ruuan valmistamisessa. Ainahan juhlissa ruoka ei ole hyvää oli se vegaanista tai ei. Tosi ikävää jos negatiivisuus nimenomaan liittyy vegaanisuuteen eikä oikeasti siihen että ruoka oli valmistettu huonosti yms. En itsekkään tosin ilkeäisi suoraan antaa ikävää palautetta hääparille, koska sen on tarkoitus olla best day of life. Mutta toisaalta vielä parempi olisi pitää asia omana tietonaan jos ei ole järin rakentavaa palautetta. Vaikea asettua sinun asemaan kun itse en ole vegaani. Jos mahdollista niin viisain nostaa kavereiden kanssa kissa pöydälle ja yrittää rakentavasti keskustella ja sanoa myös suoraan että harmittaa. Ja jos itse tulen olemaan häissä vieraana jossa on vain vegaanista ruokaa niin koitan pitää mielen avoinna ja jos ruoka ei ole hyvää niin koitan päästä asian yli ja elämä jatkuu. Varsinkin jos ei itse tarvitse kuluja maksaa

Vierailija
2934/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon vegaanisuuteen en osaa sanoa, mutta harvapa ihminen tosiaan syö terveellisesti. En tunne ketään terveellisesti syövää sekasyöjää.

Vierailija
2935/6229 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtisin tuollaisista pippaloista, niin sen jälkeen taatusti pierettäisi. Viimeksi varmaan koko juna lemusi, kun vegaanin luota lähdin. Oli paljon kuitupommeja tarjolla, joita söin siellä uteliaisuutta.

Vierailija
2936/6229 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon vegaanisuuteen en osaa sanoa, mutta harvapa ihminen tosiaan syö terveellisesti. En tunne ketään terveellisesti syövää sekasyöjää.

Terveellisyydestäkin on monta käsitystä.

Vierailija
2937/6229 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollageenia saa lihasta, kalasta, luuydin liemestä. Eli ei pelkästään luista ja rustoista. Imeytyy hyvin, toisin kun pillereistä tai jauheesta. Myös imeytymiseen tarvitsee ravinteita. Juuri niitä eläinperäisiä.

Varmin tapa rupsahtaa aikaisemmin on ryhtymällä vegaaniksi. Ei ihme jos täällä naiset rupsahtaa aiemmin.

Vierailija
2938/6229 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kaksi ravintoterapeuttia. (eri sairaaloissa) sekä lääkärii sanonut että 2-3 kertaa punaista lihaa pitäisi syödä plus sitten pari kertaa rasvaista kalaa. Onneksi kasvissyönti ei ole minulle mikään uskon asia.

Vierailija
2939/6229 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok tarjota vegaaniruokaa. Kyllä aikuisen, järkevän ihmisen pitäisi kyetä syömään kerran elämässään jotain muuta kuin eläinperäistä ruokaa. Tuoretta aviopariahan sinne on menty juhlimaan, ei niinkään omia kulinaarisia mieltymyksiä. Vähän kunnioitusta. Itse syön sekaruokaa, mutta toki voin syödä vegaaniruokaa aina silloin tällöin. Esimerkiksi intialainen vegaaniruoka voi olla todella hyvää. 

Vierailija
2940/6229 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinsota kolkuttelee ovilla, mutta lihansyöjää harmittaa se että jonkun tuntemattoman häissä ei ole tarjottu lihaa ja eritteitä 6 vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi