Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Ainahan sitä voi jättää syömättä. Jätä omaan arvoonsa ja ainahan sieltä voi mäkkärille mennä jos ei maistu. Ei ihmisiä voi koskaan saada tyytyväisisksi. Katteeliseksi vaikka mistä.
Onpa outoa porukkaa! Häiden kuuluu olla hääparin näköinen. Olen itse ollut vegehäissä jossa teemana oli "pue mitä haluat". Morsiamen isä oli paikalla furrynä. Vieraat toivat omia ruokia mukana jos eivät halunneet vegeruokaa, ja kaikilla oli hauskaa! Pääasia on ettei kellään ole nälkäkiukku.
Itse tulen tarjoamaan vegaanisafkaa, kahviin saa halutessaan kyllä maitoa koska iKaffeen pitää tottua. Ilmoitan ruokalajit etukäteen jotta vieraat voi syödä etukäteen tai ilmoittaa jos mikään herkuista ei sovi.
Olen ollut muutamissa häissä, joissa ei ollut mitään alkoholitarjoilua hääparin vakaumuksen vuoksi.
Olisko heidän häissään pitänyt tarjota ryyppyjuomat meille muille, kun lähes koko vierasjoukko oli sellaisia, jotka käyttävät alkoholia?
Minusta häihin kuuluu alkoholijuomat hyvän ruoan kanssa, mutta olen aina ajatellut, että häät ovat hääparin näköiset ja jokainen saa itse päättää, mitä tarjoaa.
Olen ollut kasvissyöjä jo kolmekymmentä vuotta. Joskus parikymmentä vuotta sitten kasvissyönti tai veganismi ei ollut kovin yleistä, niin ei sellaisia ruokavalioitakaan kyselty. Söin sitten häissä sitä mitä sattui löytymään, eikä tullut mieleenkään vaatia mitään erityistä itselleni. Siksi tämä lihakeskustelu kuulostaa kummalliselta. Eikö sitä lihaa voi tankata kilon etukäteen, jos oletusarvona on, että lihaa ei häissä tarjota.
Ylimielisyyttä ei koeta miellyttäväksi ominaisuudeksi.
Siis vegaani loukkaantuu, jos joku vieras ei syö HÄNEN vakaumuksensa mukaista ruokaa. Vegaani myös loukkaantuu vieraana, jos HÄNELLE ei tarjoilla vakaumuksensa mukaista ruokaa.
Minäkin olin pari vuotta sitten häissä joissa oli tarjolla vain vegeä. Tai olimme vaimoni ja aikuisen tyttäremme sekä hänen miehensä kanssa yhdessä liikkeellä. Paluumatkalla poikkesimme heseen syömään.
Outoa tämä vegaaniviha. Jos vegaanius johtuu arvoista, olisi outoa tehdä häissään omien arvojen vastaista ruokaa.
Mä voin fyysisesti ja henkisesti pahoin kun katson jotain kanaviillokkia ja ajattelen ahtaissa häkeissä olevia kanoja. Jos nään kinkun niin muistan lapsuudesta naapurin sikalan possut jotka kiljuen erotettiin äideistään likaisiin karsinoihin.
Pitäisikö sitä omissa häissään voida henkisesti pahoin vaan siksi ettei muut pahoittaisi mieltään joutuessaan syömään ruokaa joka ei tuota kärsimystä kenellekään?
Unohda nuo ihmiset, vaikka läheisiä ovatkin - jos eivät osaa olla iloisia puolestanne, ja jos yksi vegaaninen tilaisuus on heille ylitsepääsemätöntä - eivät he kuulu elämäänne sen suuremmin. Pitäkää ainakin tuoreena hääparina toisistanne huolta! Onnea teille!
Mun omaan ruokavouhotukseen kuuluu syödä niin paljon lähiruokaa ja niin läheltä juin mahdollista, eli siis huippua edustaa jänismuhennos, sienikastike ja perunat ja porkkanat sekä salaatti, ainekset on kaikki omalta kotipihalta. Marjakimara jälkkäriksi, nekin pihalta poimittu. Mielestäni melko vihreää meininkiä ja jalanjälki melkein nolla. En silti pillastu, jos juhlissa tarjotaan kahvia ja suklaa-banaanikakkua, kun en ole vaarallisesti allerginen niillekään. Hei joustoa juhliin ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Unohda nuo ihmiset, vaikka läheisiä ovatkin - jos eivät osaa olla iloisia puolestanne, ja jos yksi vegaaninen tilaisuus on heille ylitsepääsemätöntä - eivät he kuulu elämäänne sen suuremmin. Pitäkää ainakin tuoreena hääparina toisistanne huolta! Onnea teille!
Ketju on vuodelta 2016, eli todella tuore hääpari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on vuodelta 2016, eli todella tuore hääpari.
Onkohan ne vielä naimisissa?
[/quote]
Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?[/quote]
Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.
Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.[/quote]
Vegaanihorhot voi muuten parantaa. Tama onnistuu esimerkiksi parin-kolmen paivan vuoristoon suuntautuvallla patikkaretkella, telttaillen. Jokaisena aamuna paistat pekonia ja kananmunia. Viimeistaan kolmantena paivana vegaanilla pettaa hermot ja suorastaan rukoilee kaloripitoista aamiaista. Tama on testattu. Paransin kaverin vaimon vegaanikirouksesta taman voimalla noin viisitoista vuotta sitten. Asun ulkomailla ja kayn kerran vuodessa Suomessa. Edelleen joka kerta tavatessamme ystava kiittaa vuolaasti vaimonsa vegaanikirouksen parantamisesta. Sanoi, etta kyseinen asia pelasti hanen avioliittonsa.
Häihini ei tulla teurastamaan yhtäkään eläintä. Saa jäädä pois, jos tämä ei miellytä.
Jos olisin ollut kutsuvieraiden joukossa, niin olisin ottanut oman maitojauheen mukaan käsilaukkuun. . Ehkä olisin muutenkin syönyt jo kotona, ettei ruuasta tule mitään ongelmaa. Tuosta valikoimasta olisin voinut syödä kirsikkatomaatit, hedelmät ja marjat.
Juhlan tarkoitushan on morsian ja sulhanen, suku ja ystävät, yhdessä olo. Ihan sama mitä potaskaa siellä tarjotaan, vai tarjotaanko mitään. Ne kenelle ruoka maistuu, niin iloitkaa.
Paljon onnea hääparille!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin pari vuotta sitten häissä joissa oli tarjolla vain vegeä. Tai olimme vaimoni ja aikuisen tyttäremme sekä hänen miehensä kanssa yhdessä liikkeellä. Paluumatkalla poikkesimme heseen syömään.
Hese-perheet kyllä erottaa kaukaa. Olimme lapsena innoissamme, kun pääsimme hampparille. Aikuisena ei oikein enää nappaa. T: normaalipainoiset
Tiedoksi vain, että aika monella vegaanilla on lemmikkinä joku rotta tai hamsteri tai matelija, jotka eivät ole sopeutuneet elämään ihmisen kanssa. Ainoat lemmikkieläimet, jotka ovat sopeutuneet yhteiselon ihmisen kanssa ovat koira ja kissa.
Kovin on valikoivaa eläinrakkautta.[/quote]
Lemmikkieläimet eivät yleensä ole vegaaneja.
Näiden kohdalla vegaanikin joustaa.
Jotkin matelijat tykkäävät jopa elävästä lihasta. Kauheaa!
Muuten, kaikki vegaanien syömä ruoka on joskus ollut elävää organismia.[/quote]
Sinulla ja eräällä elottomalla organismilla on paljon yhteistä. Arvaatko millä?[/quote]
Eloton organismi?
En arvaa, kerro toki millä.
Max kirjoitti:
Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?
Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.
Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.
Vegaanihorhot voi muuten parantaa. Tama onnistuu esimerkiksi parin-kolmen paivan vuoristoon suuntautuvallla patikkaretkella, telttaillen. Jokaisena aamuna paistat pekonia ja kananmunia. Viimeistaan kolmantena paivana vegaanilla pettaa hermot ja suorastaan rukoilee kaloripitoista aamiaista. Tama on testattu. Paransin kaverin vaimon vegaanikirouksesta taman voimalla noin viisitoista vuotta sitten. Asun ulkomailla ja kayn kerran vuodessa Suomessa. Edelleen joka kerta tavatessamme ystava kiittaa vuolaasti vaimonsa vegaanikirouksen parantamisesta. Sanoi, etta kyseinen asia pelasti hanen avioliittonsa.
Minä taas elvytin puolisosi seksinnälän. Hehkutin hyvännäköistä ruhoani hänen edessä työpaikalla. Kolmantena päivänä suorastaan rukoili, että pääsee kanssani hekumoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa porukkaa! Häiden kuuluu olla hääparin näköinen. Olen itse ollut vegehäissä jossa teemana oli "pue mitä haluat". Morsiamen isä oli paikalla furrynä. Vieraat toivat omia ruokia mukana jos eivät halunneet vegeruokaa, ja kaikilla oli hauskaa! Pääasia on ettei kellään ole nälkäkiukku.
Itse tulen tarjoamaan vegaanisafkaa, kahviin saa halutessaan kyllä maitoa koska iKaffeen pitää tottua. Ilmoitan ruokalajit etukäteen jotta vieraat voi syödä etukäteen tai ilmoittaa jos mikään herkuista ei sovi.
On ihan eri asia pitää häät, niin että ilmoittaa niiden olevan nyyttärit. Sitten kaikki tietävät ottaa syötävää mukaan.
Eri asia on kutsua häihin ja vasta paikan päällä paljastaa juhlien tarjoilun olevan yhden sortin erikoisruokavalio kahvit.
Yleensä kun häihin mennään, jos ei olla ihan läheisiä, niin mietitään, että on kohteliasta viedä lahjaksi enemmän kuin syö. Ruuan hinnaksi lasketaan usein minimissään 55-75€ per hlö. Eli jos paikalle tulee perhe kahden teinin kera, lahja on usein arvoltaan noin 250-500 euroa. Yksin tullessa, lahjan arvo on yleensä vähintään 100€, usein näillä kartutetaan matkassaa. Kun tarjolla on noin 5 euron kahvit ja perheen on mentävä vielä syömään erikseen, tulee häistä kalliimmat joihin monen budjetti riittäisi.
Nyyttärihäät ovat siitä kivat, että ne on rennot eikä lahjankaan kanssa tarvitse nipottaa, vaan voi viedä jotain ilahduttavaa, vaikka jotain aineetontakin, kuten lupauksen remonttiavusta tai muusta, missä omaa hääparilta puuttuvia taitoja.
Minä tulin tähän mukaan vain otsikon perusteella, eli en ole ketjua lukenut.
Haluan sanoa vain tämän:
Itse 20 vuotta kasvissyöjänä, siitä takaisinpäin sekasyöjäksi, kanaa, kalaa, maitotuotteita.
Omista lapsista vanhempi vaikeasti ruoka-allerginen, nuoremmalla vain tuore tomaatti kihelmöi suupielissä.
Itselleni ei olisi ikinä koskaan mieleen pakottaa häävieraita omaan ruokavaliooni, ja vierailleni olisin ehdottomasti tarjonnut ruokia jokaiseen ruokavalioon ja makuun.
Vegaaninen osasto olisi varmaan ollut mielenkiintoa herättävä erikoisuus, mutta sen pakottaminen kaikille on suorastaan sadistista.
Miksi? Se on asiakkaiden valinta. Ne saa myös voilla tehtynä.