Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on yleensä ollut pahaa, mitä olen maistanut. Ei kakuistakaan saa hyvää, jos ei käytä munaa, kermaa ja voita. En kyllä yhtään ihmettele vieraidesi reaktiota. Olisi ollut kohteliasta tajota vegaaniruuan ohessa myös jotakin normaaliruokaa.
Noissa häissähän ei ollut ruokaa, vaan kahvitarjoilu.
Vieläkään en ymmärrä, miten karjalanpiirakat, marjat, keksit, suklaakakku yms. ei ole "normaalia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vasta olittekin avoimin mielin, kun ette tarjonneet sellaista ruokaa, mitä kaikki olisivat tykänneet syödä. Itse olen vegaani ja häissämme oli myös liharuokaa totta kai, sillä me ajattelemme muita ihmisiä, emme vain itseämme. Vastaavasti lihaa syövien häissä oli kasvisvaihtoehto. Katsos aloittaja, tämä on sitä avoimuutta ja toisten huomioon ottamista.
Lisäksi, ettekö tosiaan tajua, että mantelijuomalla on aivan järjetön ilmastovaikutus, kun sitä mantelia raahataan esim Välimeren maista Suomeen? Typeryyttänne ette ymmärrä tätäkään asiaa.
Tämän kun useammatkin vegaanit tajuaisi niin ihmiset ei välttämättä olisi niin vihamielisiä vegaaneja kohtaan. Todellisuus on kuitenkin se että suuri osa vegaaneista yrittävät vaatimalla ja moralisoimalla pakottaa kaikki toimimaan oman ideologian mukaan
Tämä on niin totta! Sekasyöjien häissä on tarjolla aina vegaaneillekin sopivaa vegaaniruokaa. Vegaanien häissä ei, koska kaikkien on avarrettava itseään.
Miksei voi vain kunnioittaa jokaista omine valintoineen?
Miksi vegaanit aina pakottavat, moralisoivat ja vetävät herneen nenään kun selviää, joka ikinen kerta, ettei se ruokavalio olekaan 100% vegaaninen ja lisäksi se sisältää paljon Suomeen kaukaa meriä saastuttavilla laivoilla rahdattua riisiä, soijaa, kaakaota, hedelmiä jne.
Erohan on siinä, että vegaani ei tee mitään sellista ruokavaliollaan mikä loukkaa lihansyöjän arvoja, koska lihansyöjällä ei niitä olekaan. Lihansyöjä taas tukee lihansyönnillään eläinten kärsimystä, jonka vegaani koittaa toimillaan lopettaa. Lihansyöjät ovat kovia urputtamaan oikeuksistaan, mutta totuushan on että te ette piittaa pätkääkään muiden oikeuksista. Elämillä on myös oikeus elää ja olla olemassa ilman tuotettua hyötyä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Lusikkaleipiä ei kerta kaikkiaan voi tehdä vegaanisena. Eikä niitä siten voi kutsua lusikkaleiviksi.
t. PIto-emäntä
Lukisitko tarkemmin koko viestin..... Siinä sanottiin, että kananmunia käytettiin leivonnassa ja häät eivät olleet vegaaniset vaan kasvisruokahäät.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks ihmiset haluaa kaataa sitä vetistä lettutaikinaa kahviin? Värin takiako? Mieluummin kippaa ihan vettä siihen kuin kaura-/manteli"maitoa"
Ehkä ovat eläinrakkaita ja haluavat että eläimelläkin on mahdollisuus elämään.
Tiedoksi vain, että aika monella vegaanilla on lemmikkinä joku rotta tai hamsteri tai matelija, jotka eivät ole sopeutuneet elämään ihmisen kanssa. Ainoat lemmikkieläimet, jotka ovat sopeutuneet yhteiselon ihmisen kanssa ovat koira ja kissa.
Kovin on valikoivaa eläinrakkautta.
Lemmikkieläimet eivät yleensä ole vegaaneja.
Näiden kohdalla vegaanikin joustaa.
Jotkin matelijat tykkäävät jopa elävästä lihasta. Kauheaa!
Muuten, kaikki vegaanien syömä ruoka on joskus ollut elävää organismia.[/quotte/]
Vegaanius on kultinomainen aate, jonka noudattajat moralisoivat muita eivätkä kunnioita monimuotoisuutta ja muiden valintoja, konkreettisesti jättävät muiden toiveet huomioimatta ja tarjoavat vain oman aatteensa mukaista ruokaa, kuten AP.
Soija ja muut tuotteet raahataan maapallon toiselta puolelta välittämättä merien saastumisesta. En tunne vegaania, joka ei käytä nahka tuotteita. Tekopyhää paremmaksi asettumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kasvisruokahäät syksyllä. Maitoa oli ruokajuomaksi lapsille (aikuiset joi viiniä) ja aikuisille kahvin kanssa. Kananmunia oli käytetty leivonnaisissa. Emme kuulleet valituksia.
Menu:
Espanjalainen tomaattisalaatti
Pasta-papika-pinaattisalaatti
Rosolli ja kastike
Perunasalaatti
Hillosipuli
Yrittimarinoidut kantarellit
Hunajamarinoidut porkkanat
Oliivit
Hapankorppukääröt musta torvisieni -täytteellä
Lämmin herkkutatti-papusalaatti
Keitetyt perunat
Suppilovahverokastike
BBQ-nyhtökaurapihvit
Porkkanalaatikko
Kasvisgratiini
Karjalanpiirakat
Makea chilihummus
Ruisleipä
Paahdettu yrttilevite
Viini / olut / lonkero / vesi / maito
Vadelmakakku
Omenapullakranssi
Macaronsit
Lusikkaleivät
Kahvi / tee / mehu
Lusikkaleipiä ei kerta kaikkiaan voi tehdä vegaanisena. Eikä niitä siten voi kutsua lusikkaleiviksi.
t. PIto-emäntäResepti, jota itse käytän lusikkaleipiin sisältää 200gr voita. Joku vegaaninen muka-rasva (Keiju?) on loukkaus alkuperäistä reseptiä kohtaan.
Olen tehnyt lusikkaleipiä omiin juhliin ja tilauksesta muiden juhliin jo 20 vuotta. Yksikin perhe on tilannut niitä kaikkiin juhliinsa jo monia kertoja. En ole koskaan käyttänyt niihin voita. Jo edesmennyt mummoni teki ne aina margariinista.
Eiköhän ap ole jo vuoden 2016 pettymyksestään selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kasvisruokahäät syksyllä. Maitoa oli ruokajuomaksi lapsille (aikuiset joi viiniä) ja aikuisille kahvin kanssa. Kananmunia oli käytetty leivonnaisissa. Emme kuulleet valituksia.
Menu:
Rosolli ja kastike
Perunasalaatti
Hillosipuli
Oliivit
Keitetyt perunat
Suppilovahverokastike
BBQ-nyhtökaurapihvit
Porkkanalaatikko
Kasvisgratiini
Karjalanpiirakat
Makea chilihummus
Ruisleipä
Paahdettu yrttilevite
Vadelmakakku
Omenapullakranssi
Macaronsit
Lusikkaleivät
Kahvi / tee / mehu
Teillä on ollut valinnanvaraa ja runsautta. Ap:n tarjottavissa on ollut periaatteessa vaihtoehtoina: sienipiirakka, karjalanpiirakka tai maissileipä ja hummus, minitomaatit (ei edes salaattina, vaan tomaatteina. Suklaakakku ja keksi marjojen tai hedelmien kera. Juomista ap mainitsee vain kahvin mantelimaidolla. Noista tarjottavista tulee huoltoasemalla tai baarissa napattava välipala mieleen, pientä suolaista ja pientä makeaa. Jos tarjoaisin kotona vastaavia, olisi lisänä ainakin kuuman suklaakakun lisänä jäätelöä(Olen sekaani). Joku oli laskenut tarjoamisten omakustannushinnaksi 5 euroa. Ja aika paikkansa pitävä arvio , se minustakin on. En tarkoita, että pelkkä rahallinen arvo on merkitsevä, mutta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisin vegaanisia häitä listalla olisi paahdettuja uunijuureksia , falafelejä tsatsikikastikkeella, sieniwellington, bataattimuusia, intialasittain laitettua tofu-linssisalaattia , perunasalaattia vihreää salaattia , erilaisia leipiä ha levitteitä, lapsille spagettia ja soijarouhebolognese, iltapalalla vihiksiä ja sämpylöitä, suklaa -ja porkkana kakkua , korvapuusteja , macaronseja jne.. en usko että nälkä jäis..
Vieraat voisi yhtä hyvin vaikka syödä pihalla ruohoa tai lunta.
Ja jos ei ole lunta, niin omat styroksit mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teillä ei ollutkaan vegaanihäät vaan kasvisruokahäät. Ymmärrätkö eron?
Niinhän minä ensimmäisessä lauseessa kerroinkin.
Mitä tuo sinun häidesi kasvisruokamenu tähän vegaanikeskusteluun edes kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on yleensä ollut pahaa, mitä olen maistanut. Ei kakuistakaan saa hyvää, jos ei käytä munaa, kermaa ja voita. En kyllä yhtään ihmettele vieraidesi reaktiota. Olisi ollut kohteliasta tajota vegaaniruuan ohessa myös jotakin normaaliruokaa.
Kelpaako ranskalaiset ja nauravat nakit. Vai oletko vielä piltti-asteella?
Olen eri, mutta minulle kelpaa kyllä itse metsästämäni peuran paisti, itse kasvattamieni perunoiden, porkkanoiden ja sipulien kera. Höysteenä itse poimituista puolukoista tehty tuorehösurvos ja jäkkäriksi itsepoimituista lakoista valmistettu hillo itsetehdyn jäätelön kera.
Vai ostaisko vaan kaupasta tofua ja keittäis riisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menu:
Rosolli ja kastike
Perunasalaatti
Hillosipuli
Oliivit
Keitetyt perunat
Suppilovahverokastike
BBQ-nyhtökaurapihvit
Porkkanalaatikko
Kasvisgratiini
Karjalanpiirakat
Makea chilihummus
Ruisleipä
Paahdettu yrttilevite
Vadelmakakku
Omenapullakranssi
Macaronsit
Lusikkaleivät
Kahvi / tee / mehu
t. PIto-emäntäResepti, jota itse käytän lusikkaleipiin sisältää 200gr voita. Joku vegaaninen muka-rasva (Keiju?) on loukkaus alkuperäistä reseptiä kohtaan.
Olen tehnyt lusikkaleipiä omiin juhliin ja tilauksesta muiden juhliin jo 20 vuotta. Yksikin perhe on tilannut niitä kaikkiin juhliinsa jo monia kertoja. En ole koskaan käyttänyt niihin voita. Jo edesmennyt mummoni teki ne aina margariinista.
Järkkyä!
Vierailija kirjoitti:
Muistakaan ottaa hääpaikalle oma sika ja päästäkää siitä veret hääparin edessä. Sitten pitäkää röökitauko. Juokaa riittävästi. Sammukaa ja paskantakaa housuun.
Vegaaniasenteellako olet liikkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. PIto-emäntäLukisitko tarkemmin koko viestin..... Siinä sanottiin, että kananmunia käytettiin leivonnassa ja häät eivät olleet vegaaniset vaan kasvisruokahäät.
Tuon menun luettelija voisi itse lukea ketjun otsikon. Ei muutkaan tule tänne luettelemaan omien ei-vegaanisten häidensä menua. Pitoemännältä aivan ymmärrettävä oletus, että tämän keskusteluketjun viesteissä käsitellään vegaanimenuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on pahaa, ihmisen tulee saada proteiinia kuten lihaa,kalaa,kanaa jne,,mun isosisko ja sen kumppani on näitä Vegaaniruoka hulluja ,kaupan munatkin pitää olla "luomuja",,ei ymmärrä että monilla köyhillä ei varaa luomuun jotka maksaa sikana ja Vegaaniruoka on muutenkin tosi kallista, jupisee ja pitää itseään parempana koska syö terveellisesti, ei syö "kidutettuja eläimiä" yms.
Kannattaa olla tarkkana kun kirjoittelee satuja.
Vegaani ei syö kananmunia.Kyllä syö ja syö myös kalaa.
tunnettu amerikkalainen somevaikuttaja Yovana Mendoza Ayres jäi maaliskuussa kiinni kalan syömisestä.
Toisen somepersoonan kuvaamalla ja jakamalla videolla näkyy, kuinka raakavegaanista ruokavaliota mainostava 28-vuotias YouTube-tähti Mendoza hymyilee ravintolassa Indonesian Balilla.
Vegaanivaikuttaja oli paljastunut huijariksi miljoonien seuraajiensa silmissä.
Hän kertoi videolla syöneensä kalaa ja kananmunia.
Mendoza kuitenkin perusteli kalan syömistä terveysongelmilla. Nainen kertoi muun muassa, että hänen kuukautisensa olivat jääneet pois ja hänelle oli tullut ruoansulatushäiriöitä
Se, että joku someakka sanoo olevansa vegaani ja syökin kalaa, onkin sama asia kuin "kaikki vegaanit syö kalaa".
En ole vegaani enkä kasvissyöjä, mutta yritän syödä mahdollisimman eettisesti. Lihaa syön yleensä kerran viikossa. Suosin riistaa tai poroa. Kalaa ja kananmunia voin syödä useammin. Maitotuotteita olen vähentänyt. Juusto on luomua tai vuohenjuustoa. Kahvin sekaan kauramaitoa. Jugurtit syön myös nykyään kaurapohjaisina.
Voisiko joku ystävällinen ihminen kertoa minulle että miten tänne saa nostettua vanhan ketjun?
Joo, ei kuulu vegaanihäihin tää juttu, tiedän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako ranskalaiset ja nauravat nakit. Vai oletko vielä piltti-asteella?
Olen eri, mutta minulle kelpaa kyllä itse metsästämäni peuran paisti, itse kasvattamieni perunoiden, porkkanoiden ja sipulien kera. Höysteenä itse poimituista puolukoista tehty tuorehösurvos ja jäkkäriksi itsepoimituista lakoista valmistettu hillo itsetehdyn jäätelön kera.
Vai ostaisko vaan kaupasta tofua ja keittäis riisiä?
No sitten varmaan kannattaa jäädä kotiin tai ottaa omat eväät mukaan, jos muu ei kelpaa kuin itse hankkimasi ruoka.
Hupsis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen keskustelu, olisin toivonut että vikalla sivulla vuonna 2022 oltaisiin jo vähemmän vegaanivastaisia mutta ei. Oon itsekin sekasyöjä, mutta jos ei yhdestä juhlasta selviä ilman lihaa niin on aika ihmeellistä.
'
Jo on ihmeellistä jos vegaani ei yksistä juhlista selviä ilman vegaruokaa.Siis sopii molempiin suuntiin ja nyt opin, että en ikinä enää ota vegasyöjiä juhlissani huomioon. Syökööt sitä mitä tarjoan, olkoon syömättä tai tuokoon omat vegavellinsä mukanaan.
Iso kiitos kun neuvoit, jottei moisesta tarvi välittää mitä se vieras kenties söis, siis näillä mennään.
'
Haluatko oikeasti olla kuin vegaanit, jotka eivät halua huomioida muita, vaan tarjoavat vain oman aatteensa mukaista ruokaa?
Perinteisesti sekasyöjien juhlissa on yllin kyllin laadukasta ruokaa kaikille syöjille, koska vieraat ovat toivottuja ja tärkeitä.
Vegaanien tapa juhlia, on tarjota vähän vegaanikakkua ja piirakkaa välittämättä vieraiden tottumuksista, lapsista tai erityisruokavalioista, koska minun aatteeni on tärkeämpi kuin mikään muu.
Resepti, jota itse käytän lusikkaleipiin sisältää 200gr voita. Joku vegaaninen muka-rasva (Keiju?) on loukkaus alkuperäistä reseptiä kohtaan.