Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lihattomuus todella näin iso asia, että se ei ole muka "kunnon ruokaa"? Kyllä on ollut nähtävästi vain huonoa vegeruokaa, koska sitä on olemassa myös hyvää. Nykyään on niin paljon erilaisia tuotteita, että monet pahasti allergiset ja suolisto-oireilevat voivat syödä edes jotain. Vain äärimmäisissä tapauksissa ei voi syödä mitään, kuten jotkut ihmiset eivät voi käyttää maitoa tai lihaakaan. Kyllä ne eläintuotteetkin ovat monelle allergisoivia.
Kunnon IBS/IBD.n kun hankit, niin siinä kun tofua ja muuta soijapalkoa syö, niin on maha kipeä viikkoja. Kaverilta on lääkäri jopa kieltänyt pelkän kuidun syöminen, koska repii suolta auki.
Tofun pitäisi olla nimenomaan vatsaystävällinen vaihtoehto, kun siinä ei ole juurikaan hiilihydraattia. Tofua ja tempehiä suositellaankin suolistovaivaisille ja jälkimmäistä saa myös härkäpavusta ja herneestä valmistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin pari vuotta sitten häissä joissa oli tarjolla vain vegeä. Tai olimme vaimoni ja aikuisen tyttäremme sekä hänen miehensä kanssa yhdessä liikkeellä. Paluumatkalla poikkesimme heseen syömään.
Itseäni nolottaisi häiden emäntänä jos tietäisin tarjotun ruuan olleen laadultaan tai riittävyydeltään sellaista, että sen jälkeen on tarvinnut poiketa Heseen.
Mielestäni juhlan tekee yhdessä olo ruokapöydän ääressä, ilo ja hyvä fiilis ja se, että jokainen tuntee olevansa tervetullut ja löytää mieleistään syötävää riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin pari vuotta sitten häissä joissa oli tarjolla vain vegeä. Tai olimme vaimoni ja aikuisen tyttäremme sekä hänen miehensä kanssa yhdessä liikkeellä. Paluumatkalla poikkesimme heseen syömään.
Ja söitte innoissanne rustoisia gmo-nugetteja ja kerroshampparia?
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin tähän mukaan vain otsikon perusteella, eli en ole ketjua lukenut.
Haluan sanoa vain tämän:
Itse 20 vuotta kasvissyöjänä, siitä takaisinpäin sekasyöjäksi, kanaa, kalaa, maitotuotteita.
Omista lapsista vanhempi vaikeasti ruoka-allerginen, nuoremmalla vain tuore tomaatti kihelmöi suupielissä.
Itselleni ei olisi ikinä koskaan mieleen pakottaa häävieraita omaan ruokavaliooni, ja vierailleni olisin ehdottomasti tarjonnut ruokia jokaiseen ruokavalioon ja makuun.
Vegaaninen osasto olisi varmaan ollut mielenkiintoa herättävä erikoisuus, mutta sen pakottaminen kaikille on suorastaan sadistista.
Nopeastipa unohdit miten sadistisesti eläimiä kohdellaan. Se, että ihminen joutuu syömään yhden pirun vegaanisen aterian koko elämässään ja joutuu siitä kriisiin kertoo kyllä enemmän ihmisistä kuin moni muu asia.
Täällä moni vertaa yhden hemmetin vegaaniaterian syömistä kuin johonkin suureen kidutukseen. Tälläkin hetkellä lukuisat lapset kärsivät nälkää vain, koska ahneet länsimaiset ihmiset haluavat syödä itseoikeutetusti lihaa, joka vi tun aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Unohda nuo ihmiset, vaikka läheisiä ovatkin - jos eivät osaa olla iloisia puolestanne, ja jos yksi vegaaninen tilaisuus on heille ylitsepääsemätöntä - eivät he kuulu elämäänne sen suuremmin. Pitäkää ainakin tuoreena hääparina toisistanne huolta! Onnea teille!
Juu ja jos joku vielä suhtautuu koronaankin eri tavoin, niin älä vaan hyväksy mitään eri mielipiteitä, unohda eri mieltä olevat perheenjäsenet koko elämästäsi.
Koska tärkeintä elämässä on minä-minä-minä ja minun ainoat oikeat mielipiteeni.
Eipä ihme, että Suomessa on niin paljon pahoinvointia ja yksinäisyyttä, kun alkeellisetkin sosiaaliset taidot ja lämmin ja suvaitseva suhtautuminen läheisiin on tätä luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa tämä vegaaniviha. Jos vegaanius johtuu arvoista, olisi outoa tehdä häissään omien arvojen vastaista ruokaa.
Mä voin fyysisesti ja henkisesti pahoin kun katson jotain kanaviillokkia ja ajattelen ahtaissa häkeissä olevia kanoja. Jos nään kinkun niin muistan lapsuudesta naapurin sikalan possut jotka kiljuen erotettiin äideistään likaisiin karsinoihin.Pitäisikö sitä omissa häissään voida henkisesti pahoin vaan siksi ettei muut pahoittaisi mieltään joutuessaan syömään ruokaa joka ei tuota kärsimystä kenellekään?
Pitäisi, koska nämä ihmiset ottavat sen loukkauksena jos jollakin on mielessä muutakin kuin itsekeskeisesti oma napa. Jos tarjoat vegaaniruokaa on se vihamielinen teko ja arvostelet heidän arvojaan. Ja se arvohan on, että syön mitä haluan, koska en välitä muusta kuin itsestäni.
Olisitte tarjonneet kumpaakin vaihtoehtoa.
Isäsi on/ oli viisas
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä ap kommenteista. Häät ovat ennen kaikkea hääparin juhlat! Eivätköhän vieraat pärjää vaikka jotkut ehkä söivät vähemmän kuin grillilounaalla, eihän kaikkien hääjuhlat tarvitse olla samanlaisia. (Luonto ja teuraseläimet ainakin kiittävät teitä. )
Jos näin todella on, olisi parasta, että hääpari olisi juhlinut kahden kesken.
Luonto kiittäisi hääjuhliin juusiirtymättä jääneestä autoilusta, teuraseläimiä kyllä taisi kulua se sama määrä vaikkei niitä häissä tarjottu, joutui hääväki suhaamaan Heseihin ja taas saastui luonto lisää ja ihmiset joutuivat turvautumaan epäterveellisen mättöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sanoa vain tämän:
Itse 20 vuotta kasvissyöjänä, siitä takaisinpäin sekasyöjäksi, kanaa, kalaa, maitotuotteita.
Omista lapsista vanhempi vaikeasti ruoka-allerginen, nuoremmalla vain tuore tomaatti kihelmöi suupielissä.
Itselleni ei olisi ikinä koskaan mieleen pakottaa häävieraita omaan ruokavaliooni, ja vierailleni olisin ehdottomasti tarjonnut ruokia jokaiseen ruokavalioon ja makuun.
Vegaaninen osasto olisi varmaan ollut mielenkiintoa herättävä erikoisuus, mutta sen pakottaminen kaikille on suorastaan sadistista.
Nopeastipa unohdit miten sadistisesti eläimiä kohdellaan. Se, että ihminen joutuu syömään yhden pirun vegaanisen aterian koko elämässään ja joutuu siitä kriisiin kertoo kyllä enemmän ihmisistä kuin moni muu asia.
Täällä moni vertaa yhden hemmetin vegaaniaterian syömistä kuin johonkin suureen kidutukseen. Tälläkin hetkellä lukuisat lapset kärsivät nälkää vain, koska ahneet länsimaiset ihmiset haluavat syödä itseoikeutetusti lihaa, joka vi tun aterialla.
Ne lapset kärsivät nälkää valtioidensa johtajien itsekkyyden, vanhempiensa köyhyyden, luonnonolojen- tai katastrofien seurauksena. Ei sen takia, että joku Suomessa syö pihviä.
Vegaanit on itsekeskeisiä, kun ne välittää noista possuistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sanoa vain tämän:
Ne lapset kärsivät nälkää valtioidensa johtajien itsekkyyden, vanhempiensa köyhyyden, luonnonolojen- tai katastrofien seurauksena. Ei sen takia, että joku Suomessa syö pihviä.
Nälänhätä johtuu siitä, että viljelymaat kuluvat tuotantoeläimien ruokkimiseen.
Tofuhan maistuu ja haisee ihan kamalalle, kuin syöpää söisi.
Vierailija kirjoitti:
Hupsis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen keskustelu, olisin toivonut että vikalla sivulla vuonna 2022 oltaisiin jo vähemmän vegaanivastaisia mutta ei. Oon itsekin sekasyöjä, mutta jos ei yhdestä juhlasta selviä ilman lihaa niin on aika ihmeellistä.
'
Jo on ihmeellistä jos vegaani ei yksistä juhlista selviä ilman vegaruokaa.Siis sopii molempiin suuntiin ja nyt opin, että en ikinä enää ota vegasyöjiä juhlissani huomioon. Syökööt sitä mitä tarjoan, olkoon syömättä tai tuokoon omat vegavellinsä mukanaan.
Iso kiitos kun neuvoit, jottei moisesta tarvi välittää mitä se vieras kenties söis, siis näillä mennään.
'Haluatko oikeasti olla kuin vegaanit, jotka eivät halua huomioida muita, vaan tarjoavat vain oman aatteensa mukaista ruokaa?
Perinteisesti sekasyöjien juhlissa on yllin kyllin laadukasta ruokaa kaikille syöjille, koska vieraat ovat toivottuja ja tärkeitä.
Vegaanien tapa juhlia, on tarjota vähän vegaanikakkua ja piirakkaa välittämättä vieraiden tottumuksista, lapsista tai erityisruokavalioista, koska minun aatteeni on tärkeämpi kuin mikään muu.
-
Juu, en oikeesti jätä ketään huomioimatta. Tottakai teen syötävää myös vegaporukoille, mutta ennemminkin perus kasvisruokia ja salaattia, en mitään veganakkijuttuja ja sellasia hömppäsapuskoita. Sekin vain siksi, etten tiedä mitkä niistä kelpaa kenellekkin vegauskovalle. Yleisesti viher-ja vihannespöperöt kelpaa kaikille, niin lihan syöjille kuin lihaa ei syöville. Kunhan vähän provoilin.
-
Tuoreet hedelmät ja vihannekset toimivat vegaaniruokana, mutta varsinkaan täytekakku ei. Eikä muutkaan ruokalajit. Edes ravintolan tekemänä. Juhlat jos järjestää, niin osa tarjottavista täytyisi olla muuta kuin vegaanista.
Vierailija kirjoitti:
Häihini ei tulla teurastamaan yhtäkään eläintä. Saa jäädä pois, jos tämä ei miellytä.
Entä kaikki teurastetut tai emoistaan erotetut kasvit, juurekset yms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielisyyttä ei koeta miellyttäväksi ominaisuudeksi.
Siis vegaani loukkaantuu, jos joku vieras ei syö HÄNEN vakaumuksensa mukaista ruokaa. Vegaani myös loukkaantuu vieraana, jos HÄNELLE ei tarjoilla vakaumuksensa mukaista ruokaa.
Ihan sama miten monta isoa kirjainta osaat kirjoittaa kyse ei silti ole siitä, miellyttääkö vegaania vain kuinka monta eläintä lihansyönnin takia on lahdattu. Kyse on eläimistä. Miten vaikeaa tämä voi oikein olla.
Loppuuko eläinten lahtaaminen jos vegaani pakottaa häissään vieraat syömään vegaanikakkukahvit vai lisääntyykö nälkäisiksi jääneiden vieraiden toimesta lihan syönti Hesessä? Jatkuuko pakottamisen vaikutus monta viikkoa vegaanista ruokaa kohtaan lisääntyneenä kauhuna ja lisääkö tämäkin lihan syöntiä? Mitä veikkaat?
Häissään saa tarjota vaikka pelkkää kaurapuuroa ja kutsua ketä haluaa ja jättää kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda nuo ihmiset, vaikka läheisiä ovatkin - jos eivät osaa olla iloisia puolestanne, ja jos yksi vegaaninen tilaisuus on heille ylitsepääsemätöntä - eivät he kuulu elämäänne sen suuremmin. Pitäkää ainakin tuoreena hääparina toisistanne huolta! Onnea teille!
Ketju on vuodelta 2016, eli todella tuore hääpari.
Onkohan ne vielä naimisissa?
Epäilen suuresti etteivät ole. Isäpappaa käy sääliksi, kuulostaa viisaalta mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Häissään saa tarjota vaikka pelkkää kaurapuuroa ja kutsua ketä haluaa ja jättää kutsumatta.
Niin saakin, mutta jos näin tekee niin sitten pitää olla valmis kuuntelemaan jälkeenpäin vi**uilua surkeista tarjoiluista.
Ihan sama miten monta isoa kirjainta osaat kirjoittaa kyse ei silti ole siitä, miellyttääkö vegaania vain kuinka monta eläintä lihansyönnin takia on lahdattu. Kyse on eläimistä. Miten vaikeaa tämä voi oikein olla.