Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on yleensä ollut pahaa, mitä olen maistanut. Ei kakuistakaan saa hyvää, jos ei käytä munaa, kermaa ja voita. En kyllä yhtään ihmettele vieraidesi reaktiota. Olisi ollut kohteliasta tajota vegaaniruuan ohessa myös jotakin normaaliruokaa.
Kelpaako ranskalaiset ja nauravat nakit. Vai oletko vielä piltti-asteella?
Olen eri, mutta minulle kelpaa kyllä itse metsästämäni peuran paisti, itse kasvattamieni perunoiden, porkkanoiden ja sipulien kera. Höysteenä itse poimituista puolukoista tehty tuorehösurvos ja jäkkäriksi itsepoimituista lakoista valmistettu hillo itsetehdyn jäätelön kera.
Vai ostaisko vaan kaupasta tofua ja keittäis riisiä?
Kuulostaa paitsi herkulliselta lähiruualta niin myös nolla hiilijalanjäljeltä.
Ihmiset eivät ole vain syöneet hyvin valmistettua vegaaniruokaa. Mikä tahansa on pahaa huonosti maustettuna ja valmistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Outoa tämä vegaaniviha. Jos vegaanius johtuu arvoista, olisi outoa tehdä häissään omien arvojen vastaista ruokaa.
Mä voin fyysisesti ja henkisesti pahoin kun katson jotain kanaviillokkia ja ajattelen ahtaissa häkeissä olevia kanoja. Jos nään kinkun niin muistan lapsuudesta naapurin sikalan possut jotka kiljuen erotettiin äideistään likaisiin karsinoihin.Pitäisikö sitä omissa häissään voida henkisesti pahoin vaan siksi ettei muut pahoittaisi mieltään joutuessaan syömään ruokaa joka ei tuota kärsimystä kenellekään?
Ihmisten maailmassa eri eläimillä on oma funktionsa.
Lemmikkieläimet, työeläimet, hyötyeläimet ja ne eläimet, jotka on kasvatettu ihmisten ruoaksi.
Sitten on vielä iso porukka, joiden osa ravintoketjussa on olla toisten eläimien ravintoa.
Miksi juhlien järjestäjät unohtavat, että juhlatarjoilun tarkoitus ei ole oman agendan edistäminen, vaan ruokkia ne vieraat niin, että kaikki saa syödäkseen, eikä kenellekään jää nälkä?
Jos minä vaikka olisin järjestänyt 50v päivät niin, että tarjolla olisi ollut vain tulista ruokaa, niin syömään olisi todennäköisesti pystynyt itseni lisäksi vain vaimoni serkku ja yksi työkaverini. Toki jälkimmäinen olisi vielä varmaan kysellyt, että voisiko saada annoksensa tulisempana.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole vain syöneet hyvin valmistettua vegaaniruokaa. Mikä tahansa on pahaa huonosti maustettuna ja valmistettuna.
Ei Suomessa voi yleisötilaisuuteen ruokaa niin paljon maustaa, että vegeruoka alkaisi maistua hyvältä.
Kyllä suomalaisissa häissä pitää tarjota raskasta suomalaista perinneruokaa. Esimerkiksi karjalanpaisti on mainio valinta. Iso ja merkittävä juhla sentään kyseessä.
No ei ole hääruolaa riisipiirakka ja marjat ja hedelmät. Yleensä häihin kutsuttujen joukossa on pitkästä matkasta tulleita joille on kunnon ateria tarpeen, ettei tarvitse tuoda omia voileipiä ja maitoa pullossa.
Vegaanius o n katsantokanta ja ajalle tyypillinen "vitsaus", Lemmikeille ei voi edes häissä syöttää vegaania ruokaa. Sitten on kauheeta kun vieraaksi tulee teenjuojia, nekin saa järjestyksen romahtamaan.
Sitten on otettava lihan kanssa myös huomioon, että valkosipuli on monelle tosella vastenmielinen.
Joo kysyn minäkin, että onko aloittaja vuodelta 2016 vielä yhdessä miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielisyyttä ei koeta miellyttäväksi ominaisuudeksi.
Siis vegaani loukkaantuu, jos joku vieras ei syö HÄNEN vakaumuksensa mukaista ruokaa. Vegaani myös loukkaantuu vieraana, jos HÄNELLE ei tarjoilla vakaumuksensa mukaista ruokaa.
Ihan sama miten monta isoa kirjainta osaat kirjoittaa kyse ei silti ole siitä, miellyttääkö vegaania vain kuinka monta eläintä lihansyönnin takia on lahdattu. Kyse on eläimistä. Miten vaikeaa tämä voi oikein olla.
Loppuuko eläinten lahtaaminen jos vegaani pakottaa häissään vieraat syömään vegaanikakkukahvit vai lisääntyykö nälkäisiksi jääneiden vieraiden toimesta lihan syönti Hesessä? Jatkuuko pakottamisen vaikutus monta viikkoa vegaanista ruokaa kohtaan lisääntyneenä kauhuna ja lisääkö tämäkin lihan syöntiä? Mitä veikkaat?
Eihän kukaan ketään pakottanut. Vegaanipari tarjosi oman tyylisensä tarjoilun omissa häissään, jota voi syödä tai ei.
Vegaanin syylistäminen siitä, että joku syö hirveät määrät lihaa, koska kokee tulleensa pakotetuksi tai painostetuksi on muuten jo todella käytetty tekosyy, joka on vanha kun taivas. Se, että sinä mätät lihaa naamaan ei johdu mistään muusta kuin siitä, että sinä itse niin haluat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ystävällinen ihminen kertoa minulle että miten tänne saa nostettua vanhan ketjun?
Joo, ei kuulu vegaanihäihin tää juttu, tiedän
Minäkin haluaisin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisissa häissä pitää tarjota raskasta suomalaista perinneruokaa. Esimerkiksi karjalanpaisti on mainio valinta. Iso ja merkittävä juhla sentään kyseessä.
Yhtenä vaihtoehtona, mutta lisäksi jotain snitseliä, ne ovat herkkua. Eri salaatteja tietysti. Eihän marjoilla ja hedelmillä mitenkään saa makua.
Niin ja mielestäni tietysti juotavat, niiden pitää olla monimaiset.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häihini ei tulla teurastamaan yhtäkään eläintä. Saa jäädä pois, jos tämä ei miellytä.
Entä kaikki teurastetut tai emoistaan erotetut kasvit, juurekset yms.?
Kiitti, muhkeet naurut, päivän piristyspamaus. 🤣🤣🤣🤣
Aikamoinen tyhjän nauraja taidat olla kun noin helposti repeää huonolle jutulle.
Miksi vegaanit kuvittelevat kasvisruuan olevan pahaa ja sekasyöjille sopimatonta? Kasvisruoka on todella hyvää. Sen sijaan sekaruokajäljitelmät ovat paitsi prosessoitua, myös pahanmakuisia ja suuntuntumaltaan epämiellyttäviä. Mihin perustuu vegaanien tarve tekolihalle? Löisin vetoa, että suurin osa vegaaneista syö enemmän tekolihaa kuin minä sekasyöjänä syön lihaa.
Sekasyöjänä suurin osa ruokavaliostani sisältää juureksia ja kasviksia. Tätä on monen vegaanin vaikea käsittää. Tyypillinen vegaani luulo, on tälläkin langalla usein esiintynyt sika ja kerma -esimerkki. Käytännössä syön kasviksia enemmän kuin moni vegaani, joka syö tekolihaa ja valkoista mättöä. Proteiinit saan useimmiten kotimaisesta villikalasta tai lähituottajan pavuista. Vegaani syö usein enimmäkseen ulkomailta tuotettua soijaa. Enpä oikein tiedä kumman tapa syödä on parempi, mutta itse en pakota muita syömään, kuten syön eikä tulisi mieleenkään tarjota häissä tai muissa juhlissa vain oman maun mukaista ruokaa.
Kertoisiko joku miksi vegetaristit naamioi ne sapuskansa niinkuin ne olisi lihaa tai makkaraa?
Miksei voi rehellisesti tarjota sitä kasvismössömitälieruokaa?
Eikö ne maistu hyvältä jos ei näytä lihasta tehdyiltä?
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko joku miksi vegetaristit naamioi ne sapuskansa niinkuin ne olisi lihaa tai makkaraa?
Ne kuvittelee, ettei lihaa syövä huomaa, ettei se ole lihaa :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä ap kommenteista. Häät ovat ennen kaikkea hääparin juhlat! Eivätköhän vieraat pärjää vaikka jotkut ehkä söivät vähemmän kuin grillilounaalla, eihän kaikkien hääjuhlat tarvitse olla samanlaisia. (Luonto ja teuraseläimet ainakin kiittävät teitä. )
Jos näin todella on, olisi parasta, että hääpari olisi juhlinut kahden kesken.
Luonto kiittäisi hääjuhliin juusiirtymättä jääneestä autoilusta, teuraseläimiä kyllä taisi kulua se sama määrä vaikkei niitä häissä tarjottu, joutui hääväki suhaamaan Heseihin ja taas saastui luonto lisää ja ihmiset joutuivat turvautumaan epäterveellisen mättöön.
On tosiaan ihan turha vedota että vegaanikahvit häissä tarjoamalla jäisi teurasliha syömättä. Taitaa olla päinvastoin. Itse juhlien järjestäjänä mietin tapahtuman eettisyyttä lähiruuan, ruuan eettisyyden (ei soijaa, vaan lähipapuja, kotimaista kalaa, lähituottajien lihaa), täyttävyyden (ei hätäruokailua ainoaan lähiruokalaan, joka on auki häiden päättyessä eli Heseen) ja vieraiden mieltymysten mukaan. Vegaaneille kasvisruokaa, muille sitä myös sekä kalaa ja lihaa. Erikoisruokavaliot huomioiden. Lapset huomioin erityisesti, jotta energiatasot pysyvät ylhäällä vielä kotimatkan ajan, tarjoan pitkään jatkuvissa juhlissa kaikille vielä iltapalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kuvittelee, ettei lihaa syövä huomaa, ettei se ole lihaa :D:D:D
Lihan ja tekolihan ero on kuin yöllä ja päivällä. Lisäksi välttelen vehnää, soijaa ja prosessoituja elintarvikkeita. Ja valmistan ruuan lähituottajien tuotteista itse. Olen elänyt tiukan vegaanin kanssa ja syönyt niitä naketteja (ihan kamalaa), jouluna seitania (vielä kamalampaa). Joskus mietin, eikö vegaanit välitä ruuan mausta ja koostumuksesta? Toisaalta, kumppanini teki ihania kasvispaistoksia (tosin niissä lipsahti kerman ja voin puolelle), mutta ne olivat herkullisia.
Kun näillä junteille kelpaisi edes oikea liha, mutta ei kun täytyy olla rääkättyä sikanautaa. Luomulammas maistuu liian lampaalta. Samainen junttiporukka etsii myös ulkomailla ollessaan pitserian ja syö siellä, ettei vahingossakaan joudu tutustumaan paikallisiin makuihin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt, liha kun on pahaa ja kammottavaa ,miksi ihmeeseessä ne sellaisen näköiseksi papumössö muokataan.
Kiitti, muhkeet naurut, päivän piristyspamaus. 🤣🤣🤣🤣