Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
2001/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kasvisruokahäät syksyllä. Maitoa oli ruokajuomaksi lapsille (aikuiset joi viiniä) ja aikuisille kahvin kanssa. Kananmunia oli käytetty leivonnaisissa. Emme kuulleet valituksia. 

Menu:

Espanjalainen tomaattisalaatti

Pasta-papika-pinaattisalaatti

Rosolli ja kastike

Perunasalaatti

Hillosipuli

Yrittimarinoidut kantarellit

Hunajamarinoidut porkkanat

Oliivit

Hapankorppukääröt musta torvisieni -täytteellä

Lämmin herkkutatti-papusalaatti

Keitetyt perunat

Suppilovahverokastike

BBQ-nyhtökaurapihvit

Porkkanalaatikko

Kasvisgratiini

Karjalanpiirakat

Makea chilihummus

Ruisleipä

Paahdettu yrttilevite

Viini / olut / lonkero / vesi / maito

Vadelmakakku

Omenapullakranssi

Macaronsit

Lusikkaleivät

Kahvi / tee / mehu

No teillä ei ollutkaan vegaanihäät vaan kasvisruokahäät. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
2002/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos järjestän juhlat ja olen sekasyöjä ei tarvitse huomioida vegaaneja. Tuskinpa.....

Vegaanina olen tottunut siihen, että sellaista ruokaa on harvoin tarjolla juhlissa ja muissa jota voisin syödä. Eli en olettaisi, että mulle pitää erikseen olla syötävää. Aikuisena ihmisenä en kuole nälkään, jos ei muutamaan tuntiin saa syötävää ja voipa olla, että olen jopa osannut ottaa jotain omaa evästä matkaan siltä varalta, että tulee nälkä. Häihin menisin juhlimaan paria enkä kyttämään tarjottavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2003/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te vasta olittekin avoimin mielin, kun ette tarjonneet sellaista ruokaa, mitä kaikki olisivat tykänneet syödä. Itse olen vegaani ja häissämme oli myös liharuokaa totta kai, sillä me ajattelemme muita ihmisiä, emme vain itseämme. Vastaavasti lihaa syövien häissä oli kasvisvaihtoehto. Katsos aloittaja, tämä on sitä avoimuutta ja toisten huomioon ottamista.

Lisäksi, ettekö tosiaan tajua, että mantelijuomalla on aivan järjetön ilmastovaikutus, kun sitä mantelia raahataan esim Välimeren maista Suomeen? Typeryyttänne ette ymmärrä tätäkään asiaa.

Tämän kun useammatkin vegaanit tajuaisi niin ihmiset ei välttämättä olisi niin vihamielisiä vegaaneja kohtaan. Todellisuus on kuitenkin se että suuri osa vegaaneista yrittävät vaatimalla ja moralisoimalla pakottaa kaikki toimimaan oman ideologian mukaan

Tämä on niin totta! Sekasyöjien häissä on tarjolla aina vegaaneillekin sopivaa vegaaniruokaa. Vegaanien häissä ei, koska kaikkien on avarrettava itseään.

Miksei voi vain kunnioittaa jokaista omine valintoineen?

Miksi vegaanit aina pakottavat, moralisoivat ja vetävät herneen nenään kun selviää, joka ikinen kerta, ettei se ruokavalio olekaan 100% vegaaninen ja lisäksi se sisältää paljon Suomeen kaukaa meriä saastuttavilla laivoilla rahdattua riisiä, soijaa, kaakaota, hedelmiä jne.

Vierailija
2004/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoka on yleensä ollut pahaa, mitä olen maistanut. Ei kakuistakaan saa hyvää, jos ei käytä munaa, kermaa ja voita. En kyllä yhtään ihmettele vieraidesi reaktiota. Olisi ollut kohteliasta tajota vegaaniruuan ohessa myös jotakin normaaliruokaa.

Erehdyit varmaan syömään multaa suoraan maasta.

Vierailija
2005/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni vegaani kuvittelee, että jokaisen sekasyöjän ruokavalioon kuuluu lihan lisäksi kaikkea mitä vegaaniseenkin? Sekasyöntiin mahtuu monenlaisia ruokavalioita, eikä kaikki syö edes kaikkia lihoja. Eihän jokainen vegaanikaan syö ihan kaikkea vegaaniseksi luokiteltua. Tarjoiluissa täytyy siis olla valinnanvaraa, vaikka joukossa ei olisi yhtään sekasyöjää.

Tietenkin jokainen saa tarjota häissään mitä haluaa, mutta sekasyöjät voi silti ottaa huomioon vaikka ei tarjoaisi lihaa. Vegeruoasta voi tehdä hyvää ja täyttävää ihan tavallisilla kasvikunnan tuotteilla. Miksi pitää yrittää jäljitellä sekaruokia kaiken maailman ultraprosessoiduilla korvikkeilla? Ne ei yleensä maistu eläinperäisiä tuotteita käyttäville. Papuja ja muita useille sopimattomia raaka-aineita ei myöskään kannata käyttää tarjoiluissa ylenpalttisia määriä. 

Joka tapauksessa ruokalista olisi aina hyvä ilmoittaa vieraille etukäteen, ettei kenenkään tarvitse pettyä. 

Vierailija
2006/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teillä ei ollutkaan vegaanihäät vaan kasvisruokahäät. Ymmärrätkö eron?

Niinhän minä ensimmäisessä lauseessa kerroinkin. 

Vierailija
2007/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miks ihmiset haluaa kaataa sitä vetistä lettutaikinaa kahviin? Värin takiako? Mieluummin kippaa ihan vettä siihen kuin kaura-/manteli"maitoa"

Ehkä ovat eläinrakkaita ja haluavat että eläimelläkin on mahdollisuus elämään.

Tiedoksi vain, että aika monella vegaanilla on lemmikkinä joku rotta tai hamsteri tai matelija, jotka eivät ole sopeutuneet elämään ihmisen kanssa. Ainoat lemmikkieläimet, jotka ovat sopeutuneet yhteiselon ihmisen kanssa ovat koira ja kissa.

Kovin on valikoivaa eläinrakkautta.

Lemmikkieläimet eivät yleensä ole vegaaneja.

Näiden kohdalla vegaanikin joustaa.

Jotkin matelijat tykkäävät jopa elävästä lihasta. Kauheaa!

Muuten, kaikki vegaanien syömä ruoka on joskus ollut elävää organismia.

Vierailija
2008/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[/quo

te]

Meillä töissä tuli eräs vegaani sijaiseksi ja sen pääpointti oli haukkua kaikkia meitä muita, kun ei oltu vegaaneja. Syynäsi vaan muiden syömisiä ja saaranasi kuin vähä-älyinen.

Oispa vaan keskittynyt töihinsä, niin ois voinut saada jopa vakituisen työpaikan. Ei saanut.

Itse en ole kenekään syömisiä arvostellut.Minä sen sijaan olen saanut kuulla vaikka mitä päivittelyjä ja kauhisteluja. Eräs työntekijä, jopa loukkaantui jo siitä että vain kerroin olevani vegaani. No toi oli muutenkin katkera ja narsistinen sala-alkoholisti muija, joka otti kaiken muunkin henkilökohtaisena loukkauksena.

Taidat olla ap, muihin suhtautumisestasi päätellen.

Sun looginen päättely ei pelaa.

Vierailija
2009/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miks ihmiset haluaa kaataa sitä vetistä lettutaikinaa kahviin? Värin takiako? Mieluummin kippaa ihan vettä siihen kuin kaura-/manteli"maitoa"

Ehkä ovat eläinrakkaita ja haluavat että eläimelläkin on mahdollisuus elämään.

Tiedoksi vain, että aika monella vegaanilla on lemmikkinä joku rotta tai hamsteri tai matelija, jotka eivät ole sopeutuneet elämään ihmisen kanssa. Ainoat lemmikkieläimet, jotka ovat sopeutuneet yhteiselon ihmisen kanssa ovat koira ja kissa.

Kovin on valikoivaa eläinrakkautta.

Lemmikkieläimet eivät yleensä ole vegaaneja.

Näiden kohdalla vegaanikin joustaa.

Jotkin matelijat tykkäävät jopa elävästä lihasta. Kauheaa!

Muuten, kaikki vegaanien syömä ruoka on joskus ollut elävää organismia.

Sinulla ja eräällä elottomalla organismilla on paljon yhteistä. Arvaatko millä?

Vierailija
2010/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä vannoutuneet makkaransyöjät ulisee. Tuskin heille tulee kutsua mihinkään vegaanisiin häihin. 

Vierailija
2011/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kaukaa tulleiden olisi mukava tietää ettei ruokaa ole tarjolla, sillä makean kakun voimin esim. raskaana ollessa juhlista voi tulla tukalat. Myös lasten energiantarvetta ei suklaakakulla ja sienipiirakalla, jota lapset tuskin syövät, täytetä.

Itse olen ollut häissä, joissa kaulaa tulevat on huomioitu erillisellä aterialla jo ennen varsinaisia häitä.

On sydäntä lämmittävää tuntea itsensä tervetulleeksi juhliin. Tätä ei voi sanoa ap:n häistä.

Vierailija
2012/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen keskustelu, olisin toivonut että vikalla sivulla vuonna 2022 oltaisiin jo vähemmän vegaanivastaisia mutta ei. Oon itsekin sekasyöjä, mutta jos ei yhdestä juhlasta selviä ilman lihaa niin on aika ihmeellistä.

'

Jo on ihmeellistä jos vegaani ei yksistä juhlista selviä ilman vegaruokaa.

Siis sopii molempiin suuntiin ja nyt opin, että en ikinä enää ota vegasyöjiä juhlissani huomioon. Syökööt sitä mitä tarjoan, olkoon syömättä tai tuokoon omat vegavellinsä mukanaan.

Iso kiitos kun neuvoit, jottei moisesta tarvi välittää mitä se vieras kenties söis, siis näillä mennään.

'

Vierailija
2013/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vegaaniruokavalio suututtaa täällä niin paljon ihmisiä?

Eihän kukaan pakota syömään vegaanista ruokaa eikä kukaan pakota tarjoamaan omissa häissä vegaanista ruokaa. 

Vierailija
2014/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoka on pahaa, ihmisen tulee saada proteiinia kuten lihaa,kalaa,kanaa jne,,mun isosisko ja sen kumppani on näitä Vegaaniruoka hulluja ,kaupan munatkin pitää olla "luomuja",,ei ymmärrä että monilla köyhillä ei varaa luomuun jotka maksaa sikana ja Vegaaniruoka on muutenkin tosi kallista, jupisee ja pitää itseään parempana koska syö terveellisesti, ei syö "kidutettuja eläimiä" yms.

Kannattaa olla tarkkana kun kirjoittelee satuja.

Vegaani ei syö kananmunia.

Kyllä syö ja syö myös kalaa.

tunnettu amerikkalainen somevaikuttaja Yovana Mendoza Ayres jäi maaliskuussa kiinni kalan syömisestä.

Toisen somepersoonan kuvaamalla ja jakamalla videolla näkyy, kuinka raakavegaanista ruokavaliota mainostava 28-vuotias YouTube-tähti Mendoza hymyilee ravintolassa Indonesian Balilla.

Vegaanivaikuttaja oli paljastunut huijariksi miljoonien seuraajiensa silmissä.

Hän kertoi videolla syöneensä kalaa ja kananmunia.

Mendoza kuitenkin perusteli kalan syömistä terveysongelmilla. Nainen kertoi muun muassa, että hänen kuukautisensa olivat jääneet pois ja hänelle oli tullut ruoansulatushäiriöitä

Vierailija
2015/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos

pitäisin vegaanisia häitä listalla olisi paahdettuja uunijuureksia , falafelejä tsatsikikastikkeella, sieniwellington, bataattimuusia, intialasittain laitettua tofu-linssisalaattia , perunasalaattia vihreää salaattia , erilaisia leipiä ha levitteitä, lapsille spagettia ja soijarouhebolognese, iltapalalla vihiksiä ja sämpylöitä, suklaa -ja porkkana kakkua , korvapuusteja , macaronseja jne.. en usko että nälkä jäis..

Kuulostaa herkullisesta, mutta aika harva voi syödä soijaa

Sitten pitäisi aikuisten jättää yksi salaatti ottamatta, joten ei se nyt niin hankalaa olisi. En ole koskaan törmännyt keneenkään, joka ei voisi. Olisi mielenkiintoista tietää, miten moni on sille allerginen. Kouluruoissa on nykyisin soijaa vähän joka toisessa ruoassa, vaikka liharuokia olisivatkin. Siellä sitä ei ainakaan huomaa, harva käy hakemassa erityisruokavaliota keittiöstä.

Vierailija
2016/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kasvisruokahäät syksyllä. Maitoa oli ruokajuomaksi lapsille (aikuiset joi viiniä) ja aikuisille kahvin kanssa. Kananmunia oli käytetty leivonnaisissa. Emme kuulleet valituksia. 

Menu:

Espanjalainen tomaattisalaatti

Pasta-papika-pinaattisalaatti

Rosolli ja kastike

Perunasalaatti

Hillosipuli

Yrittimarinoidut kantarellit

Hunajamarinoidut porkkanat

Oliivit

Hapankorppukääröt musta torvisieni -täytteellä

Lämmin herkkutatti-papusalaatti

Keitetyt perunat

Suppilovahverokastike

BBQ-nyhtökaurapihvit

Porkkanalaatikko

Kasvisgratiini

Karjalanpiirakat

Makea chilihummus

Ruisleipä

Paahdettu yrttilevite

Viini / olut / lonkero / vesi / maito

Vadelmakakku

Omenapullakranssi

Macaronsit

Lusikkaleivät

Kahvi / tee / mehu

Lusikkaleipiä ei kerta kaikkiaan voi tehdä vegaanisena. Eikä niitä siten voi kutsua lusikkaleiviksi.

t. PIto-emäntä

Vierailija
2017/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaan ottaa hääpaikalle oma sika ja päästäkää siitä veret hääparin edessä. Sitten pitäkää röökitauko. Juokaa riittävästi. Sammukaa ja paskantakaa housuun. 

Vierailija
2018/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en arvosta juurikaan ihmisiä joilta puuttuu aivan perustasoa oleva käsitys maailmasta. Ei niitä banaaneja tai kahveja todellakaan millään lentorahdilla tänne tuodaa vaan laivarahdilla. Käsittämätöntä miten tätäkin käsittämätöntä valhetta jaksetaan aina vaan toistella ympäriinsä.[/quote]

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yht… [/quote]

Minä taas arvostan ovofregaanivegaania, ts. henkilöä, joka kaivaa munattoman ruokansa roskiksista.

Ja jos tähän vielä lisätään fenno, niin aina vaan parempi.

Vierailija
2019/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoka on pahaa, ihmisen tulee saada proteiinia kuten lihaa,kalaa,kanaa jne,,mun isosisko ja sen kumppani on näitä Vegaaniruoka hulluja ,kaupan munatkin pitää olla "luomuja",,ei ymmärrä että monilla köyhillä ei varaa luomuun jotka maksaa sikana ja Vegaaniruoka on muutenkin tosi kallista, jupisee ja pitää itseään parempana koska syö terveellisesti, ei syö "kidutettuja eläimiä" yms.

Kannattaa olla tarkkana kun kirjoittelee satuja.

Vegaani ei syö kananmunia.

Kyllä syö ja syö myös kalaa.

tunnettu amerikkalainen somevaikuttaja Yovana Mendoza Ayres jäi maaliskuussa kiinni kalan syömisestä.

Toisen somepersoonan kuvaamalla ja jakamalla videolla näkyy, kuinka raakavegaanista ruokavaliota mainostava 28-vuotias YouTube-tähti Mendoza hymyilee ravintolassa Indonesian Balilla.

Vegaanivaikuttaja oli paljastunut huijariksi miljoonien seuraajiensa silmissä.

Hän kertoi videolla syöneensä kalaa ja kananmunia.

Mendoza kuitenkin perusteli kalan syömistä terveysongelmilla. Nainen kertoi muun muassa, että hänen kuukautisensa olivat jääneet pois ja hänelle oli tullut ruoansulatushäiriöitä

eikös sillekin henkilölle tullut kaikenlaista ongelmaa, joka söi vuoden vaan hampurilaisia, siitä on joku dokumenttikin. Ei ole hyväksi syödä vaan jotain ääriruokavaliota, ilman että koostaa sen tasapainoisesti. Oli sitten sekasyöjä tai vegaani, kannattaa syödä monipuolisesti.

Vierailija
2020/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoka on yleensä ollut pahaa, mitä olen maistanut. Ei kakuistakaan saa hyvää, jos ei käytä munaa, kermaa ja voita. En kyllä yhtään ihmettele vieraidesi reaktiota. Olisi ollut kohteliasta tajota vegaaniruuan ohessa myös jotakin normaaliruokaa.

Kelpaako ranskalaiset ja nauravat nakit. Vai oletko vielä piltti-asteella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi