Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Onko ihme, että saa kuulla pahaa jälkeen päin, ottamalla häälahjat vastaan ja tarjoamalla vieraille kakkukahvit?
Hyvä yritys saattaa vegaanit uhreiksi lähettämällä aloitus AV vauvalle, kruunaa ap:n luonteen.
Voi, tulisipa joku vegaani joskus mun ruokia arvostelemaan.
Ihminen on sekasyöjä. Minun puolestani kukin saa syödä mitä tykkää mutta en kyllä itse ala pupunruokaa syömään. Ja vielä juhlissa.
Miksiköhän kaikki tuntemani kasvissyöjät ja vegaanit ovat ylipainoisia? Mitä te oikein syötte?
Vai eikö tuo kasvisruoka riitä täyttämään vatsaa niin että on koko ajan syötävä?
Juu ja hampaat tykkää kun happohyökkäys on koko ajan päällä. Hammaslääkäri huomaa kyllä kuka on kasvissyöjä/ vegaani.
Toki jos eksyisin juhliin joissa vegaaniruokaa tarjotaan niin söisin. Enkä puhuisi takanapäin pahaa
tarjoiluista.
Vierailija kirjoitti:
Te vasta olittekin avoimin mielin, kun ette tarjonneet sellaista ruokaa, mitä kaikki olisivat tykänneet syödä. Itse olen vegaani ja häissämme oli myös liharuokaa totta kai, sillä me ajattelemme muita ihmisiä, emme vain itseämme. Vastaavasti lihaa syövien häissä oli kasvisvaihtoehto. Katsos aloittaja, tämä on sitä avoimuutta ja toisten huomioon ottamista.
Lisäksi, ettekö tosiaan tajua, että mantelijuomalla on aivan järjetön ilmastovaikutus, kun sitä mantelia raahataan esim Välimeren maista Suomeen? Typeryyttänne ette ymmärrä tätäkään asiaa.
Ja itse on niin typerä, että luulee itseään vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
[/quo
te]
Meillä töissä tuli eräs vegaani sijaiseksi ja sen pääpointti oli haukkua kaikkia meitä muita, kun ei oltu vegaaneja. Syynäsi vaan muiden syömisiä ja saaranasi kuin vähä-älyinen.
Oispa vaan keskittynyt töihinsä, niin ois voinut saada jopa vakituisen työpaikan. Ei saanut.
Itse en ole kenekään syömisiä arvostellut.Minä sen sijaan olen saanut kuulla vaikka mitä päivittelyjä ja kauhisteluja. Eräs työntekijä, jopa loukkaantui jo siitä että vain kerroin olevani vegaani. No toi oli muutenkin katkera ja narsistinen sala-alkoholisti muija, joka otti kaiken muunkin henkilökohtaisena loukkauksena.
Taidat olla ap, muihin suhtautumisestasi päätellen.
Eli jos järjestän juhlat ja olen sekasyöjä ei tarvitse huomioida vegaaneja. Tuskinpa.....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ennen pitkää kääntyy niin päin, että lihaa tarjonneita ihmetellään …luulisi. Nyt on vielä tämä meininki, että vegaanit ovat niitä epänormaaleita joita pitää ojentaa ja haukkua, mutta olisiko 10-20 v päästä jo vähön eri meininki ihmisillä. Millennials keski-ikäsiä, buumereista moni jo pois.
Vain sinun kuvitelmissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.
No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu.
Sanotko saman vegaaneille, kun juhlissa on tarjolla vain lihaa?
Ihmeellinen keskustelu, olisin toivonut että vikalla sivulla vuonna 2022 oltaisiin jo vähemmän vegaanivastaisia mutta ei. Oon itsekin sekasyöjä, mutta jos ei yhdestä juhlasta selviä ilman lihaa niin on aika ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.
Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?
Kasvisruoka ei ole tae välttyä noista yhdestäkään ja ettei voisi vastaaviin kuolla. Kasvisruualla voi lihoa ihan yhtälailla ja kerryttää rasvaa elimistöön. Myös kasviksissa löytyy terveyden kannalta vaihtelevaa laatua, kuten lihassa, kalassa ja kanassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos järjestän juhlat ja olen sekasyöjä ei tarvitse huomioida vegaaneja. Tuskinpa.....
Se on juurikin näin!
Vegaanin tarjotessa vain vegaania, se on avartavaa.
Sekasyöjän tarjotessa vain kalaa/lihaa nousee suuri huuto.
Vierailija kirjoitti:
Te vasta olittekin avoimin mielin, kun ette tarjonneet sellaista ruokaa, mitä kaikki olisivat tykänneet syödä. Itse olen vegaani ja häissämme oli myös liharuokaa totta kai, sillä me ajattelemme muita ihmisiä, emme vain itseämme. Vastaavasti lihaa syövien häissä oli kasvisvaihtoehto. Katsos aloittaja, tämä on sitä avoimuutta ja toisten huomioon ottamista.
Lisäksi, ettekö tosiaan tajua, että mantelijuomalla on aivan järjetön ilmastovaikutus, kun sitä mantelia raahataan esim Välimeren maista Suomeen? Typeryyttänne ette ymmärrä tätäkään asiaa.
Tämän kun useammatkin vegaanit tajuaisi niin ihmiset ei välttämättä olisi niin vihamielisiä vegaaneja kohtaan. Todellisuus on kuitenkin se että suuri osa vegaaneista yrittävät vaatimalla ja moralisoimalla pakottaa kaikki toimimaan oman ideologian mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApEihän kukaan VOI tarjota tällaisia häissä! ::DD Tämä on selvä provo ja te alatte täällä sähisemään? ;)
Ei näin pitkissä langoissa se alotus ole merkinnyt mitään pitkään pitkään aikaan.
No totta, miksi ihmeessä tällainen 6 vuotta vanha provo on kaivettu esille. Morjens!
Vegaanit on ärhäkkää sakkia?
Meillä töissä tuli eräs vegaani sijaiseksi ja sen pääpointti oli haukkua kaikkia meitä muita, kun ei oltu vegaaneja. Syynäsi vaan muiden syömisiä ja saaranasi kuin vähä-älyinen.
Oispa vaan keskittynyt töihinsä, niin ois voinut saada jopa vakituisen työpaikan. Ei saanut.
Taisi olla työntekijöiden joukossa seinään pinttyeitä piikoja.
Tämä kommentti tiivistää hyvin millainen tuo vegaani-nalkuttajakin oli: ding dong ::DD
Ruokafasistit työpäivänään sylkee Vauva-palstalla? Noloa, mutta niin odotettavissa olevaa käytöstä.
Alkoholin riittävyydestä oli tullut sanomista kun joillakin ollut muovituoppeja autossa joita jaettu sitten ystäville ja juomia oltu ihan tarkoitettu kiskottavaksi urakalla?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen keskustelu, olisin toivonut että vikalla sivulla vuonna 2022 oltaisiin jo vähemmän vegaanivastaisia mutta ei. Oon itsekin sekasyöjä, mutta jos ei yhdestä juhlasta selviä ilman lihaa niin on aika ihmeellistä.
Näissä häissä oli kyse lihavastaisuudesta. Olisin toivonut, että vuonna 2022 oltaisiin jo suvaitsevaisempia ja kunnioitettaisiin monimuotoisuutta ja jokaisen omia valintoja eikä jatkettaisi enää vegaaniuteen pakottamista.
Olen kasvissyöjä.
Anteeksi mutta miksi kahviin mantelijuomaa?? Esim Oatlyn ikaffe kaurajuoma on kermaista ja paljon parempaa kahvissa! Wtf!
Vegaaniruoka on yleensä ollut pahaa, mitä olen maistanut. Ei kakuistakaan saa hyvää, jos ei käytä munaa, kermaa ja voita. En kyllä yhtään ihmettele vieraidesi reaktiota. Olisi ollut kohteliasta tajota vegaaniruuan ohessa myös jotakin normaaliruokaa.
Meillä oli kasvisruokahäät syksyllä. Maitoa oli ruokajuomaksi lapsille (aikuiset joi viiniä) ja aikuisille kahvin kanssa. Kananmunia oli käytetty leivonnaisissa. Emme kuulleet valituksia.
Menu:
Espanjalainen tomaattisalaatti
Pasta-papika-pinaattisalaatti
Rosolli ja kastike
Perunasalaatti
Hillosipuli
Yrittimarinoidut kantarellit
Hunajamarinoidut porkkanat
Oliivit
Hapankorppukääröt musta torvisieni -täytteellä
Lämmin herkkutatti-papusalaatti
Keitetyt perunat
Suppilovahverokastike
BBQ-nyhtökaurapihvit
Porkkanalaatikko
Kasvisgratiini
Karjalanpiirakat
Makea chilihummus
Ruisleipä
Paahdettu yrttilevite
Viini / olut / lonkero / vesi / maito
Vadelmakakku
Omenapullakranssi
Macaronsit
Lusikkaleivät
Kahvi / tee / mehu
[/quote]
Oispa vaan keskittynyt töihinsä, niin ois voinut saada jopa vakituisen työpaikan. Ei saanut.[/quote]
Itse en ole kenekään syömisiä arvostellut.Minä sen sijaan olen saanut kuulla vaikka mitä päivittelyjä ja kauhisteluja. Eräs työntekijä, jopa loukkaantui jo siitä että vain kerroin olevani vegaani. No toi oli muutenkin katkera ja narsistinen sala-alkoholisti muija, joka otti kaiken muunkin henkilökohtaisena loukkauksena.