Miksi Ikea sisustukselle nauretaan? "Hahaha noiki tavarat jostain Ikeasta ostettuja!!" jne
Esim. tällä palstalla oon usein törmänny tälläseen omituiseen toimintaan. Mikä juttu tää Ikea sisustus hommeli oikein on? Onko Ikean tavarat niin halpoja, että sen takia nauretaan jos jollakin on kodissaan koko sisustus Ikeaa tai suurimmaksi osaksi? Onko noloa ostaa Ikeasta?
Mulla ei oo mitään Ikeasta ostettua, en ole koskaan Ikeassa käynykään. Mutta äsken selasin Ikean sivua ja ihan kivan näköstäkin tavaraa siellä on, joten en ymmärrä..?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Koska niitä on jokaisella ,ovat laaduttomia kertakäyttö kamppeita eivätkä sisällä minkäänlaista persoonallisuutta .
Meillä aikoinaan Ikeasta periaatteessa nuoren lapsiperheen tarpeisiin ostetut huonekalut ovat ehjiä ja siistin näköisiä. Tämä siis koskee noin 15 vuotta sitten ostettuja huonekaluja. Emme edes halunneet ostaa mitään järjettömän kalliita huonekaluja koska pelkäsimme, että lapset ovat joitain täystuhoja kuten varoiteltiin. Lapset olivat vilkkaita, mutteivat kuitenkaan ikinä hajoittaneet kotia tai piirrelleet seiniin koska pöydällä oli vuosia teipattuna aina Ikean rullassa olevaa piirustuspaperia lapsille.
Teinit ovat saaneet pitää bileitään alkoholittomissa merkeissä kun vanhemmat ovat poissa eikä silloinkaan ole pistetty kotia remonttikuntoon. Naapuri on toki pitänyt silmällä sopimuksesta teinejä, joita on ollut meillä kuin kissoja Vilkkilässä.
Muutenkin meillä on ollut jatkuvasti lasten kavereita kylässä ja yökylässä. Aina on pystytty tarjoamaan vieraalle peti puhtaissa lakanoissa jne.
Se mikä Ikeassa on loistavaa verrattuna muihin kauppoihin on se, että saat huonekalut kutakuinkin aina varastosta suoraan mukaan. Me oltiin uusimassa muuton yhteydessä sänkyä, kierreltiin useammassakin kaupassa. Esimerkiksi Iskussa eivät osanneet luvata toimituspäivää ("kuuden viikon päästä tiistaina meillä on kuljetuspäivä, mutta en voi luvata että se mahtuu kyseiseen kuljetukseen eli voi tulla myöhemminkin"), joten ei haluttu ottaa sitä riskiä että muutetaan ja jäädään "sängyttömäksi". Ikeassa tuotetta oli heti varastossa ja kotiinkuljetuksenkin olisi saanut halutessaan muutaman päivän päähän...
En ole muuten koskaan tajunnut väitteitä, että Ikean tuotteet ei kestäisi käyttöä. Meillä on vieläkin Ikean kalusteita, jotka ostettiin kun muutin 19-vuotiaana opiskelijana ensimmäiseen soluasuntooni. Ja ne on tuossa välissä siis muuttaneet mukana useampaan kertaan, välillä purettu ja kasailtu uudelleen.
N31
Minulla on koko koti Ikeaa. Siellä on toimivia ja tyylikkäitä huonekaluja edullisesti. Lisäksi takansni on homekoti, josta muuttaessani jouduin heittämään pois kaiken, jopa perityt antiikkihuonekalut. Tajusin, että irtaimisto voi tuhoutua hetkessä, eikä siihen kannata sijoittaa enemmän kuin on valmis häviämään.
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten koskaan tajunnut väitteitä, että Ikean tuotteet ei kestäisi käyttöä. Meillä on vieläkin Ikean kalusteita, jotka ostettiin kun muutin 19-vuotiaana opiskelijana ensimmäiseen soluasuntooni. Ja ne on tuossa välissä siis muuttaneet mukana useampaan kertaan, välillä purettu ja kasailtu uudelleen.
N31
Meillä on mm. nojatuoli viime vuosituhannelta. Askosta hankittu "laadukas" nojatuoli hajosi muutamassa vuodessa niin, ettei edes Kierrätyskeskus huolinut.
Vierailija kirjoitti:
ikea sopii hyvin kaikille hinnoista ja tiettyjen tuotteidenkestävyyden takia loistavasti. Mutta itse koen näin 35vuotiaana että haluan ostaa ja omistaa laadukkaampaa tavaraa ja esinettä kuin Ikea. kuten sohvaa, sänkyä tai taidetta..
Ei edes entinen sohva josta maksoin 500€ kestänyt kahta vuotta joten ostin sitten muualta KOTIMAISEN ja olrn ollut enemmän kuin tyytyväinen.
ainoat asiat joita kotiini tuon on kynttilät, tyynyt, peitot ja tietyt keittiöön kuuluvat kulutustavarat...
Tänäkin on tapauskohtaista. Itsellä on kaksi Ikean Tomelilla sohvaa, kumpikin reilusti 20v, toinen jo 25v vanha. Kuin uusia. Ja KOTIMAINEN, suoraan sanottuna sikamaisen hintainen, alcantarasohva, 12v vanha aivan käyttöikänsä lopussa. Niin kankaat kuin runkokin.
En naureskele, mutta ihmettelen välillä, miten suomalaiset osaavatkin sisustaa kotinsa niin samanlaisiksi. Ikea helpottaa sitä kopiointia suuresti.
Vierailija kirjoitti:
En naureskele, mutta ihmettelen välillä, miten suomalaiset osaavatkin sisustaa kotinsa niin samanlaisiksi. Ikea helpottaa sitä kopiointia suuresti.
Mitä ihmettelemistä tuossa on? Suomalaisilla ovat yleensä maantieteestä johtuen samankaltaiset tarpeet. Harva onnistuu yhdistämään Suomessa kotiinsa italialaista tunnelmaa ja suomalaisen arkielämän realiteetit loskassa kahlaamisineen.
Ostan lähes kaiken sisustukseen Ikeasta, koska tykkään mallistosta. Suurin osa myytävistä huonekaluista on hyvää laatua. Missä on parempaa?
Ovatko Ikean tuotteet eettisesti valmistettuja? Millaisisaa oloissa ne on valmistettu?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ajattelutapa, että säästän niin kauan, että saan jotain mitä todella haluan ja on tarpeeksi laadukas. Ärsyynnyn ajattelutavasta, että ostetaan nyt sitten jotain mikä on "ihan ok", mutta ei kuitenkaan täysin sitä mitä haluaa. Ikea sopii hyvin tuohon jälkimmäiseen. Mieluummin olen vaikka ilman sohvaa niin kauan kunnes olen kerännyt tarpeeksi rahaa haluamaani tai edes löytänyt täydellisen mieleisen sohvan. Kaikissa tilanteissa ei välttämättä toimi, mutta olin muuton jälkeen 3 kuukautta ilman keittiöpöytää ennen kuin löysin yksilön, joka minulle kelpasi.
Ikeaa on myös typerää suosia halpuuden takia. Kierrätyskeskuksista/nettihuutokaupoista löytäisi helposti oikeasti hyvistä materiaaleista (esim. puusta, ei lastulevystä) tehtyjä kalusteita halvemmalla kuin Ikeasta.
Sisustuksen ei kuulu olla helppoa ja samantien valmista, vaan ennemminkin rakentua pikku hiljaa ajansaatossa.
Niin, sinun mielestäsi täytyy "rakentua pikkuhiljaa ajansaatossa". Vaikka voi olla hankalaa ymmärtää sieltä sisustusblogi- ja instamaailmasta käsin, on paljon ihmisiä, joille kodin sisustaminen ei ole identiteetin jatke ja koko elämä. Ne haluaa syödä pöydän ääressä heti muutettuaan, ei kolmen kuukauden päästä. Ikeassa on puolensa, koska ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia tarpeita. En minäkään kertakäyttökulttuuria kannata, mutta koen typeräksi naureskella ikean kalusteille. Kertoo enemmän siitä naureskelijasta itsestään, kuin tyypistä joka on ostanut Ikeasta ruokapöydän. Sitä paitsi Ikeasta saa myös kestäviä kalusteita, täytyy vain osata katsoa mitä ostaa.
Tykkään kerroksellisesta sisustuksesta, koko koti IKEAa on tylsä, mutta niin on koko koti 50-lukua tai valkoistakin.
Meillä on IKEAn huonekaluja, muutamia perittyjä huonekaluja, Artekia jne. Isoihin huonekaluihin, kuten ruokapöytään, haluan panostaa, niiden toivoisi kestävän vuosikymmeniä. Säilytyskalusteita lasten muuttuviin tarpeisiin on helppo hakea Ikeasta kun tarve ja inspiraatio iskee. Kaikki ei sovi aivan täydellisesti yhteen, mutta ei tarvitsekaan.
Tuetteko Ikean veroparatiisitoimintaa? Tekin maksatte veroja Ikean puolesta.
Ikean halveksiminen tulee ulkomailta. Esimerkiksi Saksassa Ikea on kauppa josta saa huonekalun ostaessaan kasan erilaisia lastulevynpalasia ja pussillisen ruuveja. Muista kaupoista sai valmiita huonekaluja kotiin kannettuna.
Suomessahan tilanne oli toinen jo ennen Ikeaa ja kaikki huonekalut piti koota itse.
Ikeasisustukset näyttävät ikealta. Todella monella ihmisellä koti mielikuvituksettoman näköinen ja usein he ovat sitä itsekkin. En sinänsä dissaa ikeaa, vaan oikeastaan ihmisiä kun laumasieluinensa sisustavat kopiokoteja ja sitten kertovat että tykkäävät sisustaa. Statusta he sillä sisustuksella hakevat, eivätkä edes tiedä mitä itse haluavat. Tämä pätee usein heidän muuhunkin elämään. Kaiken huippuna joku käy vielä kasaamassa nuo ikeamööpelit kun ei itse osata.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi arvostaa huonekaluja, jotka ei kestä esim. muuttoa, eivätkä purkamista ja uudelleenkasaamista. Ostan mieluummin vanhoja huonekaluja, jotka on kestäneet jo vuosikymmeniä ja kestävät jatkossakin. En viitsi kuormittaa kaatopaikkoja. Ikeasta saa myös kestävää tavaraa, mutta se ei ole sitä, mitä 90 % asiakkaista ostaa.
No höpö höpö. Meillä on kalusteita niin Ikeasta kuin muualtakin, ja on muutettu, jopa valtameren yli, ja kalusteita on koottu uudelleen. Kestävät erinomaisesti. Lasten olohuoneen ektorp-sohvat ovat 10 vuotta vanhat ja kuin uudet. Kestävät varmaan ikuisesti, koska ne saa uudistettua vaihtopäällisillä. Ekologista. Myös lasten olohuoneen 20 v vanhat kirjahyllyt ja TV-taso ovat kestäneet muutot ja ovat kivan näköiset, kuten meillä kaikki muukin Ikeasta ostettu. Meillä on myös ollut edustuskäyttöön kotimaista huonekalua, ja eri asuinmaista ostettua taidetta ja designia, mutta ei Ikea laadun puolesta eroa reilusti kalliimmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi arvostaa huonekaluja, jotka ei kestä esim. muuttoa, eivätkä purkamista ja uudelleenkasaamista. Ostan mieluummin vanhoja huonekaluja, jotka on kestäneet jo vuosikymmeniä ja kestävät jatkossakin. En viitsi kuormittaa kaatopaikkoja. Ikeasta saa myös kestävää tavaraa, mutta se ei ole sitä, mitä 90 % asiakkaista ostaa.
No höpö höpö. Meillä on kalusteita niin Ikeasta kuin muualtakin, ja on muutettu, jopa valtameren yli, ja kalusteita on koottu uudelleen. Kestävät erinomaisesti. Lasten olohuoneen ektorp-sohvat ovat 10 vuotta vanhat ja kuin uudet. Kestävät varmaan ikuisesti, koska ne saa uudistettua vaihtopäällisillä. Ekologista. Myös lasten olohuoneen 20 v vanhat kirjahyllyt ja TV-taso ovat kestäneet muutot ja ovat kivan näköiset, kuten meillä kaikki muukin Ikeasta ostettu. Meillä on myös ollut edustuskäyttöön kotimaista huonekalua, ja eri asuinmaista ostettua taidetta ja designia, mutta ei Ikea laadun puolesta eroa reilusti kalliimmista.
Höpöhöpö. Ei muuta.
Me sisustettiin meidän air bnb -asunto valkoiseksi ikea-kalusteilla. Minusta tuli todi nätti!
Kotona on ikeaa keittiössä ja lastrnhuoneissa ja toimistollakin runsaasti.