Miksi Ikea sisustukselle nauretaan? "Hahaha noiki tavarat jostain Ikeasta ostettuja!!" jne
Esim. tällä palstalla oon usein törmänny tälläseen omituiseen toimintaan. Mikä juttu tää Ikea sisustus hommeli oikein on? Onko Ikean tavarat niin halpoja, että sen takia nauretaan jos jollakin on kodissaan koko sisustus Ikeaa tai suurimmaksi osaksi? Onko noloa ostaa Ikeasta?
Mulla ei oo mitään Ikeasta ostettua, en ole koskaan Ikeassa käynykään. Mutta äsken selasin Ikean sivua ja ihan kivan näköstäkin tavaraa siellä on, joten en ymmärrä..?
Kommentit (117)
Ehkä enemmänkin naureskellaan siksi, että ne huonekalut on massatuotantoa. Kaikilla on samanlainen. Ei ole hinnasta kyse.
Ikeasta löytää ihan kivoja kalusteita joskus. Se, miksi itseäni henkilökohtaisesti Ikeat naurattaa, on se että ne samat huonekalut on niin monella. Eli kämpät näyttää joskus aika samalta. Ei muuten. Minullakin on Ikeaa mutta niitä vähän harvinaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Joku joka säästää kauan hienoon nahkasohvaan pitää muiden helppoja ratkaisuja huonoina. Ikeassa on hyvännäköisiä kalusteita mutta se että ne pitää koota itse, jonkun mielestä huono,halpa, wt, mitä tahansa negatiivista.
Nykyään huonekalut pitää koota ihan jokaisessa huonekaluliikkeessä, jos ei osta kokoamispalvelua.
Teinille ostettiin 120 cm leveä runkopatja, hinta oli noin 1000 €.
Kotiin tuli yllätyksenä kolme pakettia, yhdessä oli pelkkä patja ilman verhousta, yhdessä yhdistelmänä runkokehys ja verhoilukangas vetoketjulla varustettuna ja kolmannessa jalat. Patja oli niin painava ja iso ettei sitä olisi yksin saanut survottua kehikkoon. Kuvittelisi että tuohon hintaan saisi jo ihan valmiin tuotteen.
Mulle on ihan sama miten muut sisustaa mutta itse en enää osta ikeasta yhtään mitään. Vaatekaapin ovi hajosi oudosta kohtaa sekä yksi namiska kodinkoneesta, eikä mitään takuuta. Olis pitänyt ostaa vaikka Gingantista niin ois erilailla toiminut todennäköisesti. Ikeasta kyllä voi saada hintaan nähden suht. laadukkaita juttuja mutta moni niistä on aika huonolaatuista. Ja esim. tauluja en sieltä hommaisi, mutta taas kehykset voisin varmaan jos asioisin. Mieluummin ostan satasella uniikin kotimaisen taiteilijan työn kuin ikean printtitaulun joka on kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
ikea sopii hyvin kaikille hinnoista ja tiettyjen tuotteidenkestävyyden takia loistavasti. Mutta itse koen näin 35vuotiaana että haluan ostaa ja omistaa laadukkaampaa tavaraa ja esinettä kuin Ikea. kuten sohvaa, sänkyä tai taidetta..
Ei edes entinen sohva josta maksoin 500€ kestänyt kahta vuotta joten ostin sitten muualta KOTIMAISEN ja olrn ollut enemmän kuin tyytyväinen.
ainoat asiat joita kotiini tuon on kynttilät, tyynyt, peitot ja tietyt keittiöön kuuluvat kulutustavarat...
Olen ostanut Ikean sohvan alle 30-vuotiaana eikä sohvassa mitään vikaa ole nyt yli 10 vuoden jälkeenkään. Itse koen, että miksi sisustus pitäisi uusia iän mukaan? Ostaa sellaista, mistä pitää ja mikä kestää ja käyttää loppuun. Minulla on kaikki itse ostamani kalusteet sänkyä lukuunottamatta käytössä edelleen, mikään ei ole hajonnut. Saatuja olen korvannut omilla sitä mukaa kun mieleisiä on löytynyt ja kun rahaa on niukan opiskeluajan jälkeen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä enemmänkin naureskellaan siksi, että ne huonekalut on massatuotantoa. Kaikilla on samanlainen. Ei ole hinnasta kyse.
Minä uskon, että juuri tästä on kyse. Jokainen meistä haluaa olla sellainen uniikki lumihiutale, joten sellaisten tavaroiden ostaminen kotiin, joita on kaikilla muillakin, koetaan noloksi.
Ikean huonekalut on pahvista tehty. Niissä on vain viilu päällä, muuten pahvia. Jos et usko, käy etsimässä tietoa. Toki kierrätys on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että juuri tästä on kyse. Jokainen meistä haluaa olla sellainen uniikki lumihiutale, joten sellaisten tavaroiden ostaminen kotiin, joita on kaikilla muillakin, koetaan noloksi.
Minusta tämä on noloa. Minulla on erittäin persoonaton koti, lautaset teemaa, lasit kartiota, aterimet Savoniaa, kalusteet Ikeaa. Minua ei kiinnosta sisustaminen yhtään. Kunhan kodissa on suht rauhallinen värimaailma, esineet ovat käytännöllisiä ja toimivia, minulle ei ole mitään merkitystä, mitä joku kodistani ajattelee tai kuinka tavallista on, että naapurillakin sattuisi olemaan samat tavat. Yhtä lailla voisin nolostella, että voi ei, tällainen tavis Abloy-avain vain, nyt en erotu massasta.
En ole yli 10 vuoteen ostanut juuri mitään kotiin, ihan vähän käyttötavaraa ja runkopatjan, mutta ei yhtään muuta kalustetta. Lakanasettejå on kaksi, kun joku kuluu puhki, ostan uuden.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ajattelutapa, että säästän niin kauan, että saan jotain mitä todella haluan ja on tarpeeksi laadukas. Ärsyynnyn ajattelutavasta, että ostetaan nyt sitten jotain mikä on "ihan ok", mutta ei kuitenkaan täysin sitä mitä haluaa. Ikea sopii hyvin tuohon jälkimmäiseen. Mieluummin olen vaikka ilman sohvaa niin kauan kunnes olen kerännyt tarpeeksi rahaa haluamaani tai edes löytänyt täydellisen mieleisen sohvan. Kaikissa tilanteissa ei välttämättä toimi, mutta olin muuton jälkeen 3 kuukautta ilman keittiöpöytää ennen kuin löysin yksilön, joka minulle kelpasi.
Ikeaa on myös typerää suosia halpuuden takia. Kierrätyskeskuksista/nettihuutokaupoista löytäisi helposti oikeasti hyvistä materiaaleista (esim. puusta, ei lastulevystä) tehtyjä kalusteita halvemmalla kuin Ikeasta.
Sisustuksen ei kuulu olla helppoa ja samantien valmista, vaan ennemminkin rakentua pikku hiljaa ajansaatossa.
Meillä on kotona joitakin Ikean kalusteita (hyllyjä, lipastoja, pöytä) ja näiden materiaali on pääsääntöisesti puu.
Toisaalta aikoinaan Askosta ostettu huomattavasti kalliimpi hylly on viilutettua kalustelevyä. Ei siis edes massiivipuuta. Sekin tuli osina ja oli itse koottava.
Muutkin liikkeet siis säästävät kuljetus- ja kokoamiskustannuksissa, mutta säästö siirretään kokonaan omaan pussiin. Ikeassa säästö näkyy myös asiakkaalle halvempina hintoina.
Vierailija kirjoitti:
Ikean huonekalut on pahvista tehty. Niissä on vain viilu päällä, muuten pahvia. Jos et usko, käy etsimässä tietoa. Toki kierrätys on hyvä asia.
Ikean huonekaluissa on eroja, kannattaa hieman vertailla ennen ostosta. Ostimme keittiöön sellaisen pyörillä liikuteltavan keittiötason. Kuvaston perusteella valitsimme etukäteen kiinnostavan tason, mutta paikan päällä totesimme sen rimpulaksi ja valitsimme toisen. Valinta oli hyvä, mutta selkeästi kalliimpi kuin ensin valittu tuote.
Tämäkin muuten on paikkakuntakohtaista!
Täällä, missä Ikeaa ei ole lähellä ja lähinkim Ikea on naapurimaan, Ikea tuotteita pidetään vähän "luksuksena" ja esim. kierrätettynä niistä saa hyvän hinnan. Koska sen Ikean takia pitää nähdä se vaiva, eikä kaikilla ole varaa tai mahdollisuutta sinne matkustaa.
Eli täällä ei kyllä vitsailla Ikea sisustuksilla.
Meillä on 2 kpl Expedit-halpiskirjahyllyjä. On meillä toki muunlaisiakin kirjahyllyjä, mm. Lundiaa. Eivät nuo Expeditit vaikuta olevan pahvia, muutossa päinvastoin kiroaa miten voi kalustelevy painaa. Ovat kestäneet elämää kolmen poikalapsen perheessä vuosikymmenen verran, eikä noissa näy minkäänlaisia vaurioita. En tiedä miten kova kulutus pitää olla, että Expedit-hylly hajoaa.
Mutta mikä tärkeintä: niihin mahtuvat äänilevyt, sarjakuva-albumit ja kaksi riviä pienempiä kirjoja. Yhdessä ovellisessa osiossa on jopa saumurini.
Vierailija kirjoitti:
Hankimme Ikeasta kylpyhuoneen kalusteet, allaskaapin, peilikaapin ja säilytskaapin 15 vuotta sitten. Ne on edelleen hyvät.
Tyttäremme hankki opiskelija-asuntoonsa Ikeasta kaiken opiskelut aloittaessaan. Nyt opiskelu on loppusuoralla ja huonekalut edelleen tiptop.
Meillä on mökillä Ikeasta myös monenlaista, mm. Ikean keittiö. En ole koskaan törmänyt mihinkään heti rikki menemiseen tai toimimattomuuteen. Kaikki hyvässä kunnossa vuosienkin päästä ja laadusta ei ole pahaa sanomista.
Meillä on kanssa mökkikeittiö Ikeasta, vaihdoin vain vetimet persoonallisempiin. Ylä- ja alakaapit, lavuaari, jääkaapin ja pakastimen ja pikkuuunien kotelointi ym tuli maksamaan noin 1400 euroa. Työpöytätaso ostettiin muualta. Toimitus onnistui mökin pihalle. Olihan siinä kasaamista, mutta oikeastaan jäi sitten rahaa uusia melkein koko pikkumökin muutkin (todella vanhat ja toisiinsa sopimattomat) kalusteet.
Ei monissakaan Ikean huonekaluissa ole mitään vikaa, jos ovat kestävistä materiaaleista tehtyjä. Ongelma on, että siellä on paljon myös laadutonta kertakäyttökrääsää, esim. Lack-pöydät ym. pahviset huonekalut.
Ylipäätänsä kaikki kennotettu pahvi ja lastulevymelamiinipas*ka on asia, jota en kutsuisi huonekalun nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on noloa. Minulla on erittäin persoonaton koti, lautaset teemaa, lasit kartiota, aterimet Savoniaa, kalusteet Ikeaa. Minua ei kiinnosta sisustaminen yhtään. Kunhan kodissa on suht rauhallinen värimaailma, esineet ovat käytännöllisiä ja toimivia, minulle ei ole mitään merkitystä, mitä joku kodistani ajattelee tai kuinka tavallista on, että naapurillakin sattuisi olemaan samat tavat. Yhtä lailla voisin nolostella, että voi ei, tällainen tavis Abloy-avain vain, nyt en erotu massasta.
En ole yli 10 vuoteen ostanut juuri mitään kotiin, ihan vähän käyttötavaraa ja runkopatjan, mutta ei yhtään muuta kalustetta. Lakanasettejå on kaksi, kun joku kuluu puhki, ostan uuden.
Monilla, etenkin naisilla, on toisenlainen suhde kotiinsa. Siitä halutaan tehdä oman näköinen ja sen laittamisesta nautitaan. Samalla varmasti ilahdutaan, kun joku toinen kehaisee kodin viihtyisyyttä tai kauneutta. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole nauranut kenenkään sisustukselle, mutta en kyllä oikein tykkää kovin tunnistettavista Ikean kalusteista. Vaikka kyllä meilläkin niitä on.
En tiedä mistä johtuu, mutta hienotkin tavarat jotenkin menettävät arvoaan kun niitä on kaikilla. Esim. löysin muutama vuosi sitten vaatemerkin, josta tykkäsin kovasti. Jonkin ajan kuluttua sitä alettiin mainostaa ihan joka paikassa. Se ei enää tuntunut "omalta".
Eli sinua siis harmittaa kun huomasit ettet olekaan uniikki lumihiutale? Eikun vain räätälille ja huonekalusepälle jos haluat jotain täysin omaa mitä muilla ei ole.
Itsetutkiskelu ja sen miettiminen mistä nuo negatiiviset ajatuksesi ja tunteesi kumpuavat tulisi halvemmaksi mutta toisaalta se vaatisi hiukan enemmän vaivaa ja jopa peiliin katsomista.
Minkä takia H&M vaatteille nauretaan? Massatuotettua, epäekologista ja epäeettistä, vaihtelevanlaatuista trendeillä ratsastavaa tyyliä molemmat tuotannot. Yhtä hölmöä on pukeutua pelkkään hennesiin kuin ostaa kaikki ikeasta. Itselläni sekä vaatteet että huonekalut on sellaisia että ne kestää aikaa ja miellyttää itseäni. Ostan yleensä molemmat käytettynä koska niin saa helpommin laadukasta ja kohtuuhintaista. Ja sama koskee mielestäni muitakin huonekaluketjuja Suomessa, massatuotettua trendihöttöä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia H&M vaatteille nauretaan? Massatuotettua, epäekologista ja epäeettistä, vaihtelevanlaatuista trendeillä ratsastavaa tyyliä molemmat tuotannot. Yhtä hölmöä on pukeutua pelkkään hennesiin kuin ostaa kaikki ikeasta. Itselläni sekä vaatteet että huonekalut on sellaisia että ne kestää aikaa ja miellyttää itseäni. Ostan yleensä molemmat käytettynä koska niin saa helpommin laadukasta ja kohtuuhintaista. Ja sama koskee mielestäni muitakin huonekaluketjuja Suomessa, massatuotettua trendihöttöä.
Eli sen sijaan, että ostaisit uutta massatuotettua höttöä, ostat käytettyä massatuotettua höttöä, mutta halvemmalla? Jos kerran tarjolla siis on vain massatuotettua höttöä.
Te, jotka puhutte kertakäyttöhuonekaluista, niin ymmärrättekö edes mitä kertakäyttöinen tarkoittaa?
Minulla on vuonna 2001 ostetut puinen ruokapöytä, puiset tuolit, sohva, lipasto ja keittiö, jossa täyspuustoisia ovet, kaikki vielä hyvässä kunnossa ja käytössä. Sohvan päällystä olen pessyt parin vuoden välein eikä mitään ongelmaa.
Ikeassa on vuosien saatossa ollut myynnissä paljon muutakin kuin Lack hyllyä, Malm lipastoa ja Ektorp sohvaa. Enkä minä ole ole törmännyt vielä muiden kotona siihen samaan sohvaan mikä minulla on tai samanlaiseen lipastoon.