Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pääsykoetulosten odottajat

buubää
07.06.2016 |

no niin, ei jaksais millään odotella 1.7. asti kun tulee tietoa..

onko teille tullut yliopiston hauista miten aikaisin tietoa, vai onko vaan pakko kärsiä juhannyksen yli...ootteko saaneet tekstari-ilmoituksia vai vain opintopolussa vai miten?

Kommentit (1328)

Vierailija
821/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto. Sydän hyppää kurkkuun aina kun tulee sähköpostia. Tää ei oo yhtään kivaa! :/

Vierailija
822/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lievästi ahdistaa että Helsingin yliopisto ei ole mulle lähettänyt mitään sähköposteja vaikka monelle on tullut internetin perusteella hylky/hyväksyntä x_x Hki ei kyllä ollut mun ykkösvaihtoehtona, joten ehkä ykkösvaihtoehdolla on sitten vastuu ilmoittaa mulle et "joo, et päässyt mihinkään, sori vaan". Olen nimittäin ollut pari viime päivää todella epäluottavaisissa tunnelmissa ja perustellut itselleni että miks en tule todennäköisesti pääsemään sisään. No, pessimisti ei pety.

Tuon perusteella on mahdollista, että sinut on hyväksytty ylempään hakutoiveeseen. Itselläni oli viime vuonna neljä hakukohdetta, ja pisteeni riittivät lopulta kaikkiin. Kolmesta alemmasta ei koskaan kuulunut mitään tai tullut mitään sähköpostia, ylimmästä vain. 

Silloin paria päivää ennen tulosten julkistuspäivää minulla ilmestyi Opintopolkuun: 1. OPISKELIJAVALINTA KESKEN, 2. PERUUNTUNUT, 3. PERUUNTUNUT, 4. PERUUNTUNUT. Aluksi nousi pala kurkkuun, kun ajattelin sen tarkoittavan, etten ole tullut hyväksytyksi kohteisiin 2.-4. (tällöin en olisi päässyt myöskään ykköseen, oli samaa alaa eri yliopistossa). Mutta onneksi asian todellinen laita sitten selvisi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Mul ois yks tyhmä kysymys tähän väliin.. olikos se niin että nykyään ei saa lisäpisteitä siitä että on hakenut 1 vaihtoehtona kouluun, ja sitten 2 vaihtoehdosta saa vähemmän pisteitä?

Itsekin olen pohtinut tätä samaa... Tietääkö joku?

Riippuu alasta. Esim. DIA-yhteishaussa ja kauppatieteiden yhteishaussa "alojen sisäinen" järjestys pisteytetään. Eli ensimmäisestä DIA-hakukohteesta saa ensisijaisuuspisteen, ensimmäisestä kauppatieteiden hakukohteesta saa ensisijaisuuspisteen. Mutta nuo eri alojen yhteishaut eivät vaikuta toisiinsa. Eli jos on esimerkiksi 1. hakukohde jokin Aallon tekniikan aloista ja 2. hakukohde Aallon kauppatieteet, saa molemmista ko. alan yhteishaussa määritellyn määrän ensisijaisuuspisteitä. Mutta jos 1. hakukohde on jokin Aallon tekniikan ala ja 2. hakukohde jokin toinen tekniikan ala, ensisijaisuuspisteet saa vain ykkösvaihtoehdosta.

Mutta on myös paljon aloja, joilla ensisijaisuuspisteitä ei jaeta lainkaan. Tarkistakaa omien alojenne tilanteet, yleispäteviä sääntöjä ei ole.

Vierailija
824/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Mul ois yks tyhmä kysymys tähän väliin.. olikos se niin että nykyään ei saa lisäpisteitä siitä että on hakenut 1 vaihtoehtona kouluun, ja sitten 2 vaihtoehdosta saa vähemmän pisteitä?

Riippuu alasta. Esim. DIA-yhteishaussa ja kauppatieteiden yhteishaussa "alojen sisäinen" järjestys pisteytetään. Eli ensimmäisestä DIA-hakukohteesta saa ensisijaisuuspisteen, ensimmäisestä kauppatieteiden hakukohteesta saa ensisijaisuuspisteen. Mutta nuo eri alojen yhteishaut eivät vaikuta toisiinsa. Eli jos on esimerkiksi 1. hakukohde jokin Aallon tekniikan aloista ja 2. hakukohde Aallon kauppatieteet, saa molemmista ko. alan yhteishaussa määritellyn määrän ensisijaisuuspisteitä. Mutta jos 1. hakukohde on jokin Aallon tekniikan ala ja 2. hakukohde jokin toinen tekniikan ala, ensisijaisuuspisteet saa vain ykkösvaihtoehdosta.

Mutta on myös paljon aloja, joilla ensisijaisuuspisteitä ei jaeta lainkaan. Tarkistakaa omien alojenne tilanteet, yleispäteviä sääntöjä ei ole.

Eikö juuri vuodenvaihteessa 2016 muuttunut nuo pistehommat niin että enisijaisuuspisteitä ei enään tule? Jostain olen näin ymmärtänyt

Vierailija
825/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lievästi ahdistaa että Helsingin yliopisto ei ole mulle lähettänyt mitään sähköposteja vaikka monelle on tullut internetin perusteella hylky/hyväksyntä x_x Hki ei kyllä ollut mun ykkösvaihtoehtona, joten ehkä ykkösvaihtoehdolla on sitten vastuu ilmoittaa mulle et "joo, et päässyt mihinkään, sori vaan". Olen nimittäin ollut pari viime päivää todella epäluottavaisissa tunnelmissa ja perustellut itselleni että miks en tule todennäköisesti pääsemään sisään. No, pessimisti ei pety.

Tuon perusteella on mahdollista, että sinut on hyväksytty ylempään hakutoiveeseen. Itselläni oli viime vuonna neljä hakukohdetta, ja pisteeni riittivät lopulta kaikkiin. Kolmesta alemmasta ei koskaan kuulunut mitään tai tullut mitään sähköpostia, ylimmästä vain. 

Silloin paria päivää ennen tulosten julkistuspäivää minulla ilmestyi Opintopolkuun: 1. OPISKELIJAVALINTA KESKEN, 2. PERUUNTUNUT, 3. PERUUNTUNUT, 4. PERUUNTUNUT. Aluksi nousi pala kurkkuun, kun ajattelin sen tarkoittavan, etten ole tullut hyväksytyksi kohteisiin 2.-4. (tällöin en olisi päässyt myöskään ykköseen, oli samaa alaa eri yliopistossa). Mutta onneksi asian todellinen laita sitten selvisi :D

Jaa-a, en kyllä pysty siltikään vielä luottamaan lainkaan siihen että pääsisin, päinvastoin. Voihan tuo johtua siitä että oma ala ei ole ilmoittanut mitään (olen vain yhden viestin nähnyt missä iloittiin sisäänpääsystä Helsinkiin psykaan muutama sivu sitten, saattoi olla jonkun kiusantekoa). Kumpa vaan pääsis tsekkaamaan tonne Opintopolkuun, niin ei ahdistaisi näin paljoa. 

Ai mitenniin vaikuttaa jotenkin huonoitsetuntoisen tekstiltä :D ? Mä itse ajattelen että olen enemmänkin realisti, koska hankala ala päästä. Pakko tässä on psyykata siihen että ei pääse ja että ens vuonna odottaa taas sama ihana luku- ja opiskelu-urakka. No toisaalta nautein pääsykokeisiin lukemisesta koska sekä tilasto että artikkelit olivat kiinnostavia, mutta kyllä sitä luku-urakkaa mielummin tekisi ensi vuonna ihan psykologian opiskelijana, tenttilukemisen muodossa. 

Vierailija
826/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakiko kukaan elämäm kouluun?

Vierailija
827/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain sh ja yliopistoon yhtä alaa, ei ole noita hakupisteitä. Varmaan tosi harvalla alalla enää on

Vierailija
828/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yriti joo mut e päässy..

Vierailija
829/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö juuri vuodenvaihteessa 2016 muuttunut nuo pistehommat niin että enisijaisuuspisteitä ei enään tule? Jostain olen näin ymmärtänyt

Olet oikeassa ainakin tuosta DIA-valinnasta, pahoitteluni, että kirjoitin aivan palturia! :D Itse siis hain tuossa DIA-yhteisvalinnassa nyt toista kertaa ja olen tähän asti täysin kuvitellut, että ensisijaisuuspisteitä saa aivan normaaliin tapaan. En ole tainnut edes noita valintaperusteita lukaista läpi, kun jotenkin oletin, että homma on sama kuin aiempina vuosina. Äsken kävin sitten tarkistamassa, ja yllätyin. 

Vierailija
830/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikällä oli ykkösenä Harvard School of Life ja kakkosena School of Life at the University of Cape Town. Ekasta on tullut hylsy ja kakkosta saa jännitellä vielä huomiseen. 

Vierailija
831/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei enää saa lisäpisteitä ykkösvaihtoehdosta korkeakouluihin haettaessa...

Vierailija
832/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei sielä tosiaan pelkät mammaforumilaiset ole tukkimassa opintopolkua. En ymmärrä miksei voisi olla tietyt päivät jolloin koulut ilmoittavat, luulisi sen nyt ehkäisevän edes vähän tätä ruuhkaa. AMK tiedot vois tulla vaikka ennen juhannusta ja yliopistojen juhannuksen jälkeen tms. Itse hain 4 eri yliopistoon samalle alalle ja kahdesta tullut vastaukset, jonka takia tuli sit kytättyä koko alkuviikko jonon liikkumista. Ei olisi ollut moista ongelmaa jos kaikista olisi tullut samaan aikaan tieto. Todellllllla ärsyttävää.

Vierailija
833/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan sote-aloilta ole kenellekkään tullut sähköpostia hyväksynnästä? Ai että voikin stressata.

Vierailija
834/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tuossa nykysysteemissä on ihan hyväntahtoinen ajatus taustalla, ainakin omasta mielestäni sen tarkoituksena on lisätä joustavuutta ja vähentää turhaa byrokratiaa. Kun vaan järjestelmä toimisi tarkoituksenmukaisesti eikä lagailisi ja kaatuilisi. Joidenkin mielestä olisi parempi, jos entisaikojen tapaan ilmoitettaisiin päivä ja kellonaika, jolloin tulokset olisivat selvillä, ja siinä pitäydyttäisiin. Minusta on kuitenkin kiva ajatus, että jos jossain saadaan tulokset valmiiksi jo etuajassa, niin panttaaminen on ihan turhaa, byrokraattista kankeutta. Tietysti on ihmistyyppi, jonka hermoille ei sovi tietojen "tipoittainen" valuminen, ja tuo järjestelmän tekemä sijoittelu ja tilanteen jatkuva eläminen vielä monimutkaistavat tilannetta. Mutta periaatteessa tulosten ilmoittelu osissa niiden varmistumisen myötä ei ole oikeasti keneltäkään pois (ellei epävarmuuden aiheuttamaa mielipahaa lasketa), vaan siitä voi oikeasti olla hyötyä jollekin, kun voi aloittaa opintojen aloituksen (tai välivuoden) suunnittelun heti kun mahdollista. 

On varmaan monia, joiden hermoja raastaa jatkuva tulosten odottelu, mutta on myös varmaan monia, jotka saivat tiedon etuajassa ja täten viettää juhannuksen ikimuistoisissa merkeissä. Mikäli tulokset ilmoitettaisiin tiettynä etukäteen ilmoitettuna ajankohtana, tulisi tuon ajankohdan olla reilusti ns. varman päälle, jotta aikataulussa varmasti pitäydyttäisiin esim. yllätyksellisistä sairaslomista huolimatta. Tulokset kerkeäisivät useimmilla aloilla olemaan luultavasti viikon tai useammankin valmiina jossain pöytälaatikossa ennen julkistamista. Keneltä se on pois, jos ne julkistetaan heti niiden valmistuttua? Moni päin vastoin hyötyy tiedosta.

Vierailija
835/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin hakemastani kohteesta, että tuskin ennen maanantaita saavat opintopolun toimimaan :(. Silkkaa kidutusta tällainen löysässä hirressä olo...

Vierailija
836/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli kauppatieteiden pisteet s-postiin! Ihanaa venata omien pisteiden kanssa kituutellen huomiseen...

Vierailija
837/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoilta paikkakunnilta ei ole helppoa saada vuokra-asuntoa eli onko edes niin kannattavaa heti irtisanoa vuokra-asuntoaan, vai onko uusi jo mietitty valmiina? esim. tampereen opiskelija-asunnoissa on puolen vuoden jonot

Itselläni kyse ei ole vuokra-asunnosta, ja ei varmaan kaikilla muillakaan. On muitakin kuukausittaisia kohtuullisen isojakin menoja, joihin työssäkäyvänä on varaa mutta jotka täytyy irtisanoa mennessään opiskelemaan, ja niissä se ylimääräinen kuukausi ärsyttää ja on turha myös. Asunto tietysti isoimpana, niillä joilla sen irtisanominen edessä. 

Minäkään en perheellisenä ymmärrä miksi vastaukset tulevat näin myöhään! Minulla on pieni lapsi ja olen yh, on vaikeaa jo etsiä asunto kuukaudessa muuttaen eri paikkakunnalle, mutta sitten on vielä saatava hoitopaikka lapselle. Ilmeisesti järjestelmä ei olekaan tehty perheelliselle ollenkaan. Tulee hirveä kiire muuttaa ja sitten kun muuttaa, olisi hyvä päästä lapsen mukaan päivähoitoon tutustumaan vielä ennen koulun alkua. Ei toimi tämä systeemi kyllä.

Täälläkin odotellaan. Sain jo tosin tietää maisteriohjelmaan pääsystä joten paikka yhdellä paikkakunnalla on varma mutta veetuttaa odotella näitä muita tuloksia näin myöhään. Tässä väistämättä voittaa se yo joka antaa vastaukset aiemmin, pääsee jo varaamaan asuntoa ja päiväkotipaikkaa lapselle.

Vierailija
838/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin hakemastani kohteesta, että tuskin ennen maanantaita saavat opintopolun toimimaan :(. Silkkaa kidutusta tällainen löysässä hirressä olo...

Kohde?

Vierailija
839/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyin hakijapalveluista niin vastaus tuli "Huomenna julkaistaan jos ei mitään katastrofaalista tapahdu". Ja ei kuulemma sote alalla mihin itse hain ole vielä tulokset valmiina.

Vierailija
840/1328 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työni puolesta tekemisissä opintopolun kanssa, ja sieltä on tänään tullut vähän vihiä että tulokset saattas olla nähtävillä vasta huomenna illalla...tai sitten maanantaina =(

Ketju on lukittu.