Huonoin/törkein asiakaspalvelukokemuksenne?
Kenkä Marskissa on pystyyn kuollut tunnelma. Myyjät hiippailee oudosti tarjoamatta kuitenkaan apua. Yhdessä kukkakaupassa mulle ei myyty kukkapuskaa kun myyjä kuuli, että vien sen sairaalaan. Puhelinpalvelut hävyttömän usein ikäviä kokemuksia. Kai se puhelimessa on niin helppo (piilo)vittuilla.
Kommentit (1347)
Tämä on yli 30v takaa. Oli 19v ja muutaman kuukauden töissä paikassa, jossa tehtäviini kuului mm. ruokaostokset. Jälkkäriin tarvittiin taloussuklaata ja menin karkkihyllyn moneen kertaan päästä päähän, mutta ko. tuotetta ei vain näkynyt. Lähellä oli myyjä purkamassa kuormaa ja menin kysymään häneltä. "Siellä karkkihyllyn päässä". Vastasin, että olen jo etsinyt sieltä, mutten löytänyt. "Hmmm, pitääkö minun nyt tulla näyttämään!" Ja niin hän jätti rakkaan rullakkonsa ja tuli näyttämään. Karkkihylly jatkuikin toisella puolella. "Anteeksi, en huomannut, että hylly jatkuu täällä, etsin tuolta toiselta puolelta". - No ne nyt valitettavasti ovat tässä.
Tuon jälkeen meni varmaan 10 vuotta ennen kuin uskalsin seuraavan kerran vaivata myyjää. Etsin itse ja jollen löytänyt, menin toiseen kauppaan. Jollei löytynyt sieltäkään, totesin, etten olisi tarvinnutkaan.
Toinen tapaus Stockmannilta, Hki keskusta. Pohjois-Suomessa asuva tuolloin 26v siskoni halusi serkkumme häihin hatun. Olisihan Helsingissä hattukauppojakin, mutta muistin, että Stockalla niitä ainakin myydään. Sisko yleensä pukeutuu hyvin ja on huoliteltu, mutta sillä kertaa hänellä oli farkut, farkkutakki ja kangastossut. Hän yritti kysellä myyjältä neuvoja, mutta tämä vain järjesteli hattuja ja olkansa yli heitti jotain ylimalkaisia vastauksia. No sisko kuitenkin osti hatun ja lopulta löytyi toinen avulias myyjä, joka antoi hoito-ohjeetkin.
tilasin Prisman kahviossa laten, jota ei kuulunut.. olin jo maksanut sen ja samoin palan mustikkapiirakkaa. odotettuani noin 20 min
kävin kysymässä asiaa tiskiltä ja tymistyin vastausta "tulossa on, mutta mulla on nyt tässä vähän kiire!"
no, söin piirakan ja päätin että pitäkööt lattensa.. ei tässä nyt niin köyhiä olla ,että elämä kaatuu muutamaan euroon !
kun olin ulkona avaamassa pyörän lukkoa, näin miten tämä "kiireinen myyjä" pyöri kahvini kädessäni kuin puolukka P""""a. mietin hetken, että otanko katsekontaktin ja vilkutan !
Helsingin marks&spencerin alusvaateosastolla on joka ainoa kerta kun siellä olen käynyt myyjät vain jutelleet keskenään. Jos olen jotain yrittänyt kysyä ovat olleet harmistuneita kun keskeytän, vastanneet niin lyhyesti kun mahdollista. Maksaminenkin on vaikeaa. Viimeksi toinen myyjä löi tuotteita koneeseen siinä isoa kasaa, toinen jutteli vieressä. Asiakkaita ei ollut muita kun minä joka olisin halunnut maksaa. Odotin siinä ensin jonkin aikaa että jompi kumpi tekisi jonkin eleen kutsuakseen minut kassalleen, mutta tämä toinen myyjä sanoi minulle että tässä kestää vielä tämän pinon kanssa (laittavatko järjestelmään uusia myyntiin tulleita vai mistä on kyse?) että minun pitäisi mennä toiseen kerrokseen maksamaan. Minulla vaan oli vaunut ja hisseillä ei pääse kulkemaan m&s-tuotteiden kanssa kulkematta hälyttimien läpi. Jouduin suostuttelemaan toista myyjää että suostui ottamaan käyttöön toisen kassapisteen. Siis ihan älytöntä. Maksaminen sujui sitten nopeasti mutta ilmeisesti häiritsin niin paljon heidän juttujaan että halusivat vaan minusta eroon.
Samassa paikassa jouluostoksilla maksaessani tuotteita kaksi myyjää silloinkin juttelivat keskenään, kumpikaan ei tervehtinyt, minua palvellut kassa ei sanonut sanaakaan minulle koko palvelutilanteen aikana. Ei hintaa, ei näkemiin, ei mitään. Poistuessani sanoin kyllä että on aika epäkohteliasta asiakasta kohtaan että jauhavat siinä omia yksityisasioitaan kovaan ääneen eivätkä asiakasta edes huomaa.
Vantaan Bauhausissa kysyin mistä päin tietty tavara löytyy. Myyjä vastasi ettei heillä tuota tuotetta ole. Sanoin että netin mukaan on mutta myyjä sanoi että saldot välillä näyttää väärin. No etsin itse hyllyn että löytäisin jonkun vastaavan niin siellähän oli juuri sitä tuotetta jota olinkin tullut ostamaan. Wtf.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri tökki etusormellaan mun mahamakkaroita ja sanoi, että painoa vois pudottaa. Tiedän sen kyllä ilman tota tökkimistäkin.
Nyt muistankin, että olin tuohon aikaan ihan hyvässä kunnossa, eli painoindeksi ok. Mulla vaan tuppaa kaikki kerääntymään vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kesä kun asiakaspalvelija räplää ja vilkuilee samalla kännykkäänsä.
Meillä pitää jatkuvasti viestitellä työasioista työkavereiden tai pomon kanssa. Yritän toki räplätä huomaamattomasti, ettei asiakas luule, että muuten vain räplään.
Ravintolassa kun annan palautetta huonosta ruoasta, niin vastaus on aina vain: "Kerron kokille terveisiä". Harvoin oma-aloitteista korvaavaa elettä. Pitää osata ja uskaltaa vaatia. Yksi ystävätär sanoi, että hän ei maksa ruokaa, jos se on ollut huonoa. Pitäis oikeasti pitää puolensa.
Jos asiakaspalvelija alkaaa arvostelemaan asiakkaan ulkonäköä, kuten muutamassa tämän ketjun viestissä, en muista enää numeroita, mutta oli ylipainoinen nainen ostamassa leivoksia ja sitten grillijonossa "arvojärjestystä" pitävä myyjä. Miksi ihmeessä ette soittaneet esimiehelle? Olisi hänenkin hyvä tietää, miten työntekijänsä käyttäytyvät ja ehkä ensi kerralla osaisivat olla inhimillisiä. Tuollaista käytöstä ei kyllä oikeuta mikään, ei edes pitkät työpäivät, kamalat asiakkaat ja vaikka mitkä. Sen ymmärtää, jos ei jaksa hymyillä jne, mutta tuo vain menee yli.
Vältän yhdessä Siwassa käyntiä vaikka se on ihan mun lähellä. Siellä on yksi vanhempi nainen joka joka kerta sanoo "hei" todella tylysti eikä katso edes silmiin kun satun asiakkaaksi. Kuittia ojentaessa naama norsunvitulla joka ikinen kerta. Ei ikinä kiitosta, ei heiheitä. Muita asiakkaita palvelee normaalisti ja ystävällisesti. Tekisi mieli laittaa palautetta. Tästä lähtien aion joka kerta kääntyä suureleisesti takaisin jos näen tuon ämmän kassalla.
Sitten toinen tapahtui Vero Modassa. Kassa alkoi töykeäksi eikä häneltäkään kuulunut heitä/kiitosta maksun jälkeen kun sanoin että ei kiitos, ostan vain tämän yhden topin.
keiju kirjoitti:
Olen hieman yli 50 vuotias rouva, huomaan muuttuneeni näkymättömäksi
kaupoissa jossa tarvitsisin palvelua.
Ihan selkeästi pitäis olla nuori ja nätti että huomattais.
Maksan ihan rahalla kuten muutkin, enkä odota minkäänlaista
extrapalvelua, kunhan jonkinlaista.
Johtunee siitä, että ikäisesi asiakkaat ovat pahimmasta päästä. Ei tietenkään ole kyllä hyväksyttävää.
t. ex-aspa
Lujapalvelun kiinteistöpalvelu. Ensimmäinen kerta tapahtui, kun asuin vielä kotona. Muutimme uuteen kerrostaloasuntoon ja siellä kulki HIIRIÄ meidän roskiksissa. Isäni soitti Lujapalveluun ja sieltä sanottiin, ettei se varmaan haittaa.
Toisen kerran olin juuri muuttanut omilleni, kaverin kanssa kimppakämppään HOASille. Olimme muuttamassa, kun asunnosta paloi sulake. Puoli kämppää pimeänä, mm. jääkaappi. Soitin päivystykseen ja siellä ärsyyntynyt mies totesi, ettei kai me jääkaappia niin tarvita tähän hätään (oli kyllä sunnuntai, mutta jotain rajaa...). Tuli lopulta korjaamaan. Ennen kuin kysytte, niin sulake oli ns. uudenmallinen, ja se piti vaihtaa sähköpääkeskuksesta.
Sain tosi omituista palvelua noin kolme vuotta sitten Pretty Ballerinas -kenkämerkin pop up -myymälässä Helsingin Pohjois-Esplanadilla. Olin ainoa asiakas, ja myyjänä oli nuori pissiksen oloinen tyttö, joka ei ottanut minuun mitään kontaktia oma-aloitteisesti. Aluksi hän vain seisoi paikoillaan ja tuijotti minua ylimielinen virne naamallaan.
Kaikki esillä olleet ballerinat olivat ihanan näköisiä, joten kysyin myyjältä, löytyisikö mitä tahansa mallia koossa 42 (tämän kokoiselle jalalle on vaikea löytää sopivia ja varsinkin kivannäköisiä kenkiä, joten minulle olisi kelvannut mikä tahansa kenkä tuossa koossa). Myyjä vastasi virnuillen, että kokoani kyllä periaatteessa löytyy mutta hänen on ihan mahdotonta löytää minulle kenkiä varastosta, jos en sano tarkemmin, minkä mallin haluan. Ihmettelin mielessäni asiaa, mutta osoitin sitten lähintä kenkäparia, josta myyjä lähti etsimään oikeaa kokoa.
Hetken päästä myyjä palasi ja kertoi, että kyseistä mallia ei ollut koossa 42. Sama episodi toistui vielä kertaalleen, minkä jälkeen totesin jo aika tiukasti, että minulle tosiaan kelpaisi AIVAN MIKÄ TAHANSA MALLI haluamassani koossa ja että eikö hän nyt vain voisi etsiä jotkin kengät, joiden koko on 42. Ei kuulemma voinut, sillä se olisi ollut hänelle kamalan hankalaa (syystä, joka ei koskaan selvinnyt). Tässä vaiheessa totesin, että aivan sama ja poistuin melko tuohtuneena. Myyjä jäi virnuilemaan yksikseen huvittuneen näköisenä.
Kenkien ostaminen on muutenkin ikävää puuhaa näin isojalkaisena, saati sitten silloin, jos palvelu on tuota tasoa. Ehkä tulkitsin väärin, mutta tuntui melkein siltä kuin myyjä olisi tahallaan halunnut osoittaa, ettei mun jättijaloille löydy riittävän isoja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin marks&spencerin alusvaateosastolla on joka ainoa kerta kun siellä olen käynyt myyjät vain jutelleet keskenään. Jos olen jotain yrittänyt kysyä ovat olleet harmistuneita kun keskeytän, vastanneet niin lyhyesti kun mahdollista. Maksaminenkin on vaikeaa. Viimeksi toinen myyjä löi tuotteita koneeseen siinä isoa kasaa, toinen jutteli vieressä. Asiakkaita ei ollut muita kun minä joka olisin halunnut maksaa. Odotin siinä ensin jonkin aikaa että jompi kumpi tekisi jonkin eleen kutsuakseen minut kassalleen, mutta tämä toinen myyjä sanoi minulle että tässä kestää vielä tämän pinon kanssa (laittavatko järjestelmään uusia myyntiin tulleita vai mistä on kyse?) että minun pitäisi mennä toiseen kerrokseen maksamaan. Minulla vaan oli vaunut ja hisseillä ei pääse kulkemaan m&s-tuotteiden kanssa kulkematta hälyttimien läpi. Jouduin suostuttelemaan toista myyjää että suostui ottamaan käyttöön toisen kassapisteen. Siis ihan älytöntä. Maksaminen sujui sitten nopeasti mutta ilmeisesti häiritsin niin paljon heidän juttujaan että halusivat vaan minusta eroon.
Samassa paikassa jouluostoksilla maksaessani tuotteita kaksi myyjää silloinkin juttelivat keskenään, kumpikaan ei tervehtinyt, minua palvellut kassa ei sanonut sanaakaan minulle koko palvelutilanteen aikana. Ei hintaa, ei näkemiin, ei mitään. Poistuessani sanoin kyllä että on aika epäkohteliasta asiakasta kohtaan että jauhavat siinä omia yksityisasioitaan kovaan ääneen eivätkä asiakasta edes huomaa.
Olisit vaan reilusti mennyt tuotteiden kanssa tietämättömänä hälyttimien läpi ja odotellut joko myyjiä tai vartioita paikalle. Olisi ehkä saattanut saada liikettä myyjiin ja sitten sanonut että näin minun käskettiin toimia.
Yhdessä pienessä ketjumyymälässä en enää suostu käymään. Ei niinkään siksi, että siellä olisi kohdeltu minua asiakkaana erityisen huonosti, mutta työpaikkana se oli todella ala-arvoinen. Työajat oli venytetty ihan naurettavan lyhyiksi työmäärään nähden (myönnän ihan rehellisesti, että juuri tämän vuoksi oli käytännössä mahdotonta pysyä aikataulussa, josta tylytti pomo, tai laadussa, josta taas tylyttivät myyjät), ja sekin vähä työaika meni käytännössä siihen, että eräs myyjistä seurasi minua koko sen ajan ja kritisoi oikeastaan jokaista liikettäni todella tylysti. Harvaan työpaikkaan on kirjaimellisesti ahdistanut mennä! Enkä ilmeisesti ollut ainoa laatuani, koska työntekijöiden vaihtuvuus oli ihan älytöntä pienen ajan sisällä.
Toinen tapaus, jossa olin asiakas, mutta jossa osana oli myös työntekijöiden kohtelu: ravintolassa saimme tarjoilijaksi kokemattoman nuoren, joka ohjasi meidät pöytään. Pitkän ajan kuluttua paikalle tuli ravintolan esimies, joka ilmoittikin pöydän olevan varattu, ja heitti laukkumme ja takkimme tuosta noin vain toiseen pöytään. Tarjoilija oli selvästi kokematon, ja alkuleivät jne. piti erikseen pyytää, kun niitä ei kuulunut. Mieleenpainuvinta oli kuitenkin esimiehen käytös, ja lisäksi hänen äänekäs raivoamisensa keittiössä.
Väittäisin siis, että myös se vaikuttaa asiakaskokemukseen, kuinka kyseisessä paikassa kohdellaan muita työntekijöitä. Ei se oikeasti jää asiakkaalta huomaamatta, että työntekijää kohdellaan tavalla tai toisella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muslimi ja käytän hiukset, kaulan ja niskan peittävää huivia, mutta olen täysin suomalainen (=hyvin vaaleaihoinen). Asun ulkomailla ja olin tulossa käymään Suomessa, kun jouduin yllättäen pistotarkastukseen. Tää tullinainen oli tosi mukava ja rento tyyppi, eikä myöskään sanonut mitään siitä että mulla oli pari ylimäärästä askia tupakkaa.
Se mikä tilanteesta teki hieman jos ei nyt törkeän mutta huvittavan, oli se että olen lentänyt elämäni aikana monia monia kertoja, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun käytin huivia tullessani Suomeen, ja jouduin "satunnaiseen pistotarkastukseen" :D Mutta niin kuin sanoin, nainen oli tosi mukava ja ystävällinen, mutta tilanteesta jäi sellanen "mitäs tähän nyt sanois"- fiilis. Saas nähä joudunko pistotarkastukseen seuraavallakin kerralla :DHäh? Olen lentänyt paljonkin, ja viime kesänä ensimmäistä kertaa Lontooseen. Ja jostain syystä MINUT kiskaistiin siellä päässä satunnaiseen pistotarkastukseen. Ja minäkin olen ihan täysin suomalainen, en kylläkään muslimi. Jessus, en tajunnutkaan että se oli rasismia? Mikähän minussa oli vikana? Liian vaalea ja sinisilmäinen? Liian "suomalaisen näköinen"? Näkivät passista, että täältä tulee joku ulkomaalainen, pakkohan tuolla on olla jotain häikkää matkatavaroissa ja/tai pahat mielessä?
No, mitään ei tietenkään löytynyt. Itse en edes ajatellut asiaa jälkeenpäin. Että eiköhän ne satunnaiset pistotarkastukset ole ihan normaali käytäntö johon joka ikinen voi joutua. Ja minusta ihan hyvä että tällaisia tehdään, en ottanut mitenkään nokkiini. Vai saisiko niitä suorittaa vain tällaisille harmaan tasapaksun massan edustajille?
Olen suomalainen, en ole muslimi enkä käytä huivia ja olen joutunut kolme kertaa satunnaisen pistotarkastuksen kohteeksi. Lähes joka toinen kerta minut "arvotaan" tarkastukseen. Minulla ei ole rikosrekisteriä eikä tietääkseni yhteyttä terroristeihin.
Eräässä thaibuffetissa josta olen hakenut lounasta mukaan, on melko jäätävä palvelu. Tiskillä on yleensä sama, tympääntyneen oloinen nainen. Naisen mieliala kuitenkin paranee aina kuin taikaiskusta, kun asiakkaana on mies. Miehille hän kyllä hymyilee ja toivottelee hyvät päivänjatkot ym. Heti kun asiakkaana on nainen, niin kohtelu on melko kylmää. Itse moikkaan aina enkä kertaakaan ole saanut vastausta. Ainoa mutina joka tältä naiselta irtoaa on "mita halua.." ja sitten hinta. Ihme touhua, asiakaspalvelijan pitäisi kyllä kyetä olemaan ihan yhtä mukava asiakkaan sukupuolesta huolimatta. :D
Olimme Tampereella etsimässä siskolleni juhlamekkoa siskolleni, joka oli kaasonani. Meillä molemmilla oli H&M:n vaatteet (ihan siistit perus-farkut ja kesätopit) päällämme ja aikeissa oli käyttää 100-200 euroa mekkoon. Menimme ensin yhteen putiikkiin kauppakeskuksessa, josta löysimme mieleisen mallin, mutta kokoja oli jäljellä enää 34 ja 44 (siskoni oli kokoa 36). Siskoni kuitenkin sovitti pienempää kokoa, mutta se oli liian tiukka. Myyjä väitti kiven kovaa, että se oli ihan hyvä ja parempaa ei tästä kaupungista löydy. Emme tietenkään ostaneet mekkoa ja myyjä jopa lähti meidän peräämme käytävälle yrittäen tyrkyttää muita, tyyliin sopimattomia mekkoja.
Toinen putiikki on pieni kivijalkamyymälä, jossa oli monta kivan näköistä mekkoa. Liikkeessä ei ollut muita asiakkaita, mutta myyjä ei tervehtinyt vaan mulkoili meitä epäluuloisen näköisenä kassapöydän takaa. Siskoni sitten kysäisi, olisiko tiettyä mekkoa hänen koossaan ja sai vastaukseksi tiuskaisun "Ei". Samassa ovesta pelmahti rikkaan näköinen rouva, jota myyjä riensi palvelemaan oikein mielin kielin. Päätimme poistua.
Kolmannessa liikkeessä kuvailimme myyjälle, minkä tyyppistä mekkoa olemme etsimässä. Myyjä nauroi meille pilkallisesti, että eihän semmoiset ole ollenkaan edes muodissa nyt (vaikka saman tyyppisiä olimme juuri katselleet muualla).
Neljännessä liikkeessä oli ystävällinen, mutta tyrkyttämätön palvelu ja mieleinen mekkokin löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa kun annan palautetta huonosta ruoasta, niin vastaus on aina vain: "Kerron kokille terveisiä". Harvoin oma-aloitteista korvaavaa elettä. Pitää osata ja uskaltaa vaatia. Yksi ystävätär sanoi, että hän ei maksa ruokaa, jos se on ollut huonoa. Pitäis oikeasti pitää puolensa.
Jos ruoka on syöty niin tuskin se kovin huonoa on ollut... Minä soittaisin poliisit paikalle tuolle ystävättärelle.
Tuossa ei ole mitään tekemistä puolensa pitämisellä, huhhuh miten moukkamaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran eräässä lahtelaisessa ravintolassa ala-arvoista ruokaa, eli uudelleen lämmitettyä pestopastaa ja kuivaa kanaa. Paikassa ei ollut paljoa asiakkaita, mutta tarjoilijaa ei näkynyt. Menin itse keittiön suuntaan lautanen kädessä ja nätisti kerroin tarjoilijan kohdattuani mikä annoksessa oli vikana. Ensin tarjoilija kielsi, että heillä ei lämmitetä uudestaan mitään, mutta sitten kuitenkin pian myönsi asian. Sen jälkeen hetken tuijottelimme toisiamme, kunnes hän kysyi minkä annoksen otan tilalle. Aloin hieman siinä hiiltyä, sillä ruokatuntini oli kulunut jo, ja sanoin etten kerkeä enää syömään mitään.
Parasta oli, kun tarjoilija kuitenkin sanoi tuovansa laskun pöytään. Laskun annoksesta jota en tarjoaisi kotonanikaan vieraille, saati ravintolassa kenellekään. Sain vääntää ihan huolella, että ei riitä että hän vain tarjoaa toista annosta tilalle, jos en ehtiä sitä syömään.
Laitoin palautetta perään, mutta siihen ei koskaan vastattu.
Ikinä en samaan paikkaan mene, ja olen muistanut kyllä mainostaa muillekin, ettei kannata mennä.
Olen hieman yli 50 vuotias rouva, huomaan muuttuneeni näkymättömäksi
kaupoissa jossa tarvitsisin palvelua.
Ihan selkeästi pitäis olla nuori ja nätti että huomattais.
Maksan ihan rahalla kuten muutkin, enkä odota minkäänlaista
extrapalvelua, kunhan jonkinlaista.