Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dokumenttiprojekti: Perintönä köyhyys

Vierailija
01.06.2016 |

Katsoin YLE Areenasta juuri tv-dokumenttiprojektin Perintönä köyhyys. Luulin ohjelman esittelevän köyhyyttä. Luulin näkeväni jotain joka saisi oman elämäni tuntumaan hieman äveriäämmältä. Suorastaan järkytyin, tällaistako on suomalainen köyhyys? Ruokaa saa kassikaupalla leipäjonosta. Asunnosta, joka näyttää olevan modernissa kerrostalossa, löytyy iso tv, stereot, tietokone ja muut mukavuudet. Joulupukki tuo lapselle lahjoja, vaikka leluja näyttää olevan jo ennestäänkin runsaasti. Siinä sivussa ruokitaan lemmikkikissa ja rahaa jää vielä senkin jälleen tupakkaan. Suomessa näköjään pärjää köyhänäkin vallan mainiosti.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpa ruoka lihottaa, terveellinen ruoka on kalliimpaa. Puhumattakaan masennuslääkkeiden mahdollisista turvottavista vaikutuksista. Minusta ihmisen arvoa ei määrittele, kuinka paljon sillä on rahaa. Ketään ei saa kutsua saastaksi, yäk, mikä asenne. Omaisuudella ei tee kuoltuaan enää mitään.

JOo, ton dokkarin nimi pitäisi olla "perintönä tyhmyys". Tyypit asuu jossain keskellä Kalliota, missä olis kirjastot, uimahallit, urheiluhallit- ja kentät, kaikkea kulttuuririentoa lapsille joka käänteessä ja nää ei osaa mennä kuin jonnekin leipäjonoo. Mummokin mukana. Ja sit vaikka ollaan kokopäivätyöttömiä, niin puurokin tehään jostain valmis-sokerijauheesta, eikä viittitä / osata tehdä sitä alusta. Ja tosiaan on taulutelkkarit yms, mutta ei taida olla yhtään kirjaa. Jonkun martan ne tonne tarttis opettaan miten ne rahat käytetään viisaasti eikä senttiäkään enemmän rahaa.

Tämä. Mut älkää nyt kuvitelko,että kaikki köyhät on yhtä tyhmiä. Työttömäksi joutuessani ensimmäisenä karsiutui ostoslistalta kaikki einekset, juustot, jugurtit yms. Kun herkuttelen, niin leivon herkut itse. Ruisleivän haen jonosta, jauhot ja puuroryynit on halpoja. Jos haluan joskus törsätä, niin käyn museossa tai uimahallissa tms. Nopsaan opin, mitä ruokatarpeita kannattaa ostaa säilöön, ja mitä ei.

Ja niitä leipäjonojen ruokia ei kannata kadehtia. Lahjoitusruoka on jätettä. Päiväysvanhoja vilja- ja maitotuotteita. Joskus myös lihaa. Kanaa en uskalla enää edes ottaa, kun on marinoitua useimmiten, eikä siitä erota onko päässyt vanhaksi. Jauhoissa ja ryyneissä ei päiväykset haittaa, ne ei mene miksikään vanhentuessaan.

Vierailija
22/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille pitäisi taata työpaikka valtion toimesta. Näinhän oli Urpo Leppäsen työministerikaudella. (80-luvun lopussa)

Nyt on epäreilua, kun osa syrjäytyy, kun töitä ei riitä kaikille. Suhteet vaikuttaa siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa minimilastina vapaaherrana tuollaiset perintönä tyhmyys dokumentit, joissa jotain elämänhallinnan täysin hukanneita typeryksiä haastatellaan. Nolaavat vain itsensä. Tekisivät minusta dokumentin vaihteeksi. Olen huippukunnossa ja valmistan hyvää, terveellistä ja halpaa ruokaa päivittäin. Välillä käy kavereitakin syömässä. Olen huippukunnossa ja erittäin sivistynyt kun tt-tuella on todellakin aikaa harrastaa liikuntaa, lukea kirjoja ja seurata uutisia. Joka kuukausi jää vähän rahaa jopa säästöön ja jos haluan käydä matkoilla tai ostaa jotain isompaa, niin teen vähän pimeää keikkaa. Syksyllä kun ilmat kylmenevät lähdetään tutustumaan Kamboihin suomalaiskommuunin elämään. Kielitaitoiselle hyväkuntoiselle tyypille löytyi sieltäkin samantien vähän duunia, niin saa asua ilmaiseksi. 

Usein oikein hävettää, miten helppoa ja ihanaa elämä voi ollakkaan. Mä vaan katselen, kun robotit säntäävät aamulla töihin naama norsunvitulla ja odottavat vain perjantaita, että voivat elää pari päivää. 

Että sellaset tähän väliin.

Mene hippi röihin!

Sehän olisi minun kannalta täysin vastuuton teko. Joku työhaluinen joutuisi väkisin työttömäksi ja minä joutuisin töihin. Parempi että minä olen kotona ja hän töissä. Näin olemme kumpikin tyytyväisiä <3

Menen heti töihin kun työvoimapula saapuu. 

Vierailija
24/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei se että ovat lihavia, mutta sitä en käsitä, että kun tullaan kuvaamaan telkkariin, niin ei viitsitä edes olohuonetta ja keittiötä siivota, hyllyt pursuaa, olis vaikka nakannut ne vaikka pussiin ja sängyn alle piiloon jos varastokoppi on jo täynnä. Mullakin on sotkuinen talo, mutta en todellakaan päästäisi kuvausryhmää kuvaamaan sotkua, kun mulle ilmoitettiin että tullaan kuvaamaan lyhyellä varoitusajalla, niin siivosin kyllä sen osan taloa jossa kuvattiin.

Vierailija
25/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa minimilastina vapaaherrana tuollaiset perintönä tyhmyys dokumentit, joissa jotain elämänhallinnan täysin hukanneita typeryksiä haastatellaan. Nolaavat vain itsensä. Tekisivät minusta dokumentin vaihteeksi. Olen huippukunnossa ja valmistan hyvää, terveellistä ja halpaa ruokaa päivittäin. Välillä käy kavereitakin syömässä. Olen huippukunnossa ja erittäin sivistynyt kun tt-tuella on todellakin aikaa harrastaa liikuntaa, lukea kirjoja ja seurata uutisia. Joka kuukausi jää vähän rahaa jopa säästöön ja jos haluan käydä matkoilla tai ostaa jotain isompaa, niin teen vähän pimeää keikkaa. Syksyllä kun ilmat kylmenevät lähdetään tutustumaan Kamboihin suomalaiskommuunin elämään. Kielitaitoiselle hyväkuntoiselle tyypille löytyi sieltäkin samantien vähän duunia, niin saa asua ilmaiseksi. 

Usein oikein hävettää, miten helppoa ja ihanaa elämä voi ollakkaan. Mä vaan katselen, kun robotit säntäävät aamulla töihin naama norsunvitulla ja odottavat vain perjantaita, että voivat elää pari päivää. 

Mene hippi röihin!

Sehän olisi minun kannalta täysin vastuuton teko. Joku työhaluinen joutuisi väkisin työttömäksi ja minä joutuisin töihin. Parempi että minä olen kotona ja hän töissä. Näin olemme kumpikin tyytyväisiä <3

Häpeä, aikuinen ihminen!11111

Vierailija
26/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ei se että ovat lihavia, mutta sitä en käsitä, että kun tullaan kuvaamaan telkkariin, niin ei viitsitä edes olohuonetta ja keittiötä siivota, hyllyt pursuaa, olis vaikka nakannut ne vaikka pussiin ja sängyn alle piiloon jos varastokoppi on jo täynnä. Mullakin on sotkuinen talo, mutta en todellakaan päästäisi kuvausryhmää kuvaamaan sotkua, kun mulle ilmoitettiin että tullaan kuvaamaan lyhyellä varoitusajalla, niin siivosin kyllä sen osan taloa jossa kuvattiin.

Jäbä on vieraskorea, niin suomalaista. Peitetaan todellisuus. Ilmeisesti päivittäinen elämäsi on niin saastaista, että jos joku tulee pitää siivota vuosi? Aika villiä menoa, jäbä!111

Vierailija
27/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä toi melko köyhäilyltä näytti.

Me ollaan pienituloisia ja eletään paljon leveämmin.

Vierailija
28/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"eletään leveämmin"

Mitäh? Oletteko tuotakin lihavampia?????? Anna mun kaikki kestää!11111

Vierailija
29/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vittu mitä mätisäkkejä ja idiootteja. Sitten ihan pokalla tyypit väittää, että köyhyys ja tyhmyys eivät korreloi keskenään :DD XD Tietty jos ajatellaan, että koko kansan ÄO on jotain 100 ja yliopistot jne ovat täynnä 110-120 tyyppejä.. niin nää on sitten niitä 80-90 kavereita. Vaikeetahan se voi olla tajuta silloin edes, että ruoka kannattaisi ostaa raaka-aineina eikä eineksinä jostain lähialepasta? En tiedä kun ei ole itsellä kokemusta lievästä kehitysvammaisuudesta.

Vierailija
30/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene hippi röihin!

Nyt kuule jäbä selitäppä heti miksi et pysynyt debunkkaamaan täysin loogista ja rationaalista selitystäni vapaaherruuteen eli freiherruuteen. Et taida pystyä cäcäcäcbäng.

Vierailija
31/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"eletään leveämmin"

Mitäh? Oletteko tuotakin lihavampia?????? Anna mun kaikki kestää!11111

Ei olla. Mutta meillä on esim. leveämpi telsu ja vielä kaksin kappalein :D

Vierailija
32/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että suomessa voi kukaan olla köyhä, ellei ole sitten ihn typerä.

Ystäväni ollut työttömänä omasta tahdostaan jo noin 6v ja kerrankin sanoi että pitäisi sitten hankki halvempi kämppä jos joutuu töihin ja omista rahoist maksamaan. Tervetuloa suomeen.

Vierailija
33/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei vissiin oikein oo unelmia? Et halua omistaa koskaan asuntoa jonkun kivan naisen/miehen kanssa? Et halua viettää häitä? Et halua hänen kanssaan lapsia? Et luoda uraa, luoda menestystä itsellesi? Kokea itseäsi tärkeäksi tälle yhteiskunnalle tai edes itsellesi ja läheisillesi?

Vierailija
34/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene hippi röihin!

Nyt kuule jäbä selitäppä heti miksi et pysynyt debunkkaamaan täysin loogista ja rationaalista selitystäni vapaaherruuteen eli freiherruuteen. Et taida pystyä cäcäcäcbäng.

Voi eiccäää! :DDDD

Jäbä tosiaan veti tosi pahasti herneet nenään kun päätit vetästä itkupotkuraivarit ja vielä INTERNETISSÄ! DF:D:D:

Koita nyt ymmärtää ettei me muut voida sulle röiksi muuttua, sun täytyy ihan ite niitä hommata. Ärrimurreille meille muille ei nyt jäbää auta. :D

Vierailija
35/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikille pitäisi taata työpaikka valtion toimesta. Näinhän oli Urpo Leppäsen työministerikaudella. (80-luvun lopussa) Nyt on epäreilua, kun osa syrjäytyy, kun töitä ei riitä kaikille. Suhteet vaikuttaa siihen."

- Ei meillä työstä ole pulaa. Ongelma taitaa olla enempi siinä, että työnhinta on niin kallis - Kalliista hinnasta  työntekijälle tuleva muodostaa vain osan hintaa - joten ihan kaikkia ei yksinkertaisesta tällä hetkellä kannata työllistää. - Toisaalta sosiaaliedut olivat vielä tänään niin hyvät, että eivät myöskään kaikki ole valmiita tekemäänkään mitä tahansa saadakseen palkan. - Toisaalta en tiedä, miksi pitäiskään. Mutta, mutta luulempa vahvasti, että nykyinen "SSSB" hallitus kyllä muistaa kyllä köyhdyttää ja heikentää kaikkein heikommassa asemassa olevien asemaa entisestään, miten se vaikuttaak olevan aina niin kovin helppoakin. - Kun, kuten me saamme täältäkin monesti käsityksen, jonka mukaan ollakseen köyhä täytyy olla vähintään kuukausi syömättä ja puolet siitä juomatta ja asua maakuopan vieressä.  

Vierailija
36/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tää keskustelu on astetta myönteisempi kuin silloin, kun tuo dokkari tuli tv:stä pari vuotta sitten. Silloin keskustelussa luki, että tällaisilla ihmisillä ei olisi oikeutta elää ollenkaan.

Vierailija
37/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäbä on vieraskorea, niin suomalaista. Peitetaan todellisuus. Ilmeisesti päivittäinen elämäsi on niin saastaista, että jos joku tulee pitää siivota vuosi? Aika villiä menoa, jäbä!111

No ei niitten kämppä niin iso ollut etteikö sitä päivässä olisi siivonnut perusteellisesti. yks kirjahylly ja pieni keittiö, mutta ne kun oli työnnetty vaan täyteen roinaa, sai heidät näyttämään siltä ettei elämänhallinta ole kunnossa, ja se taas vei huomion siltä mistä piti puhua, eli köyhyydestä. Eihän he kumpikaan olleet ihan "normaaleja" varmaan jotain pientä ongelmaa. 

Vierailija
38/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muistaakseni on sanottu, että syrjäytynyt on nykyään sellainen, jolla ei ole omaa nettiä.

Mutta niin, ovatko nuo dokumentin henkilöt vielä mukana yhteiskunnassa täyspainoisesti? Entä voiko heillä olla haaveita tai muuten asioita, joissa he menevät elämässä eteenpäin? Väittäisin, että tuosta näennäisestä hyvinvoinnista huolimatta heiltä on viety mahdollisuus toivoa toisenlaista elämää, ovat arkensa vankeja. Toki siihen liittyy henkinen perintö ja sekin on osa köyhyyttä. Köyhyys on yhtä lailla materiaalista mutta myös henkistä niukkuutta, puutetta se ei enää ole nyky-Suomessa.

Vierailija
39/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei vissiin oikein oo unelmia? Et halua omistaa koskaan asuntoa jonkun kivan naisen/miehen kanssa? Et halua viettää häitä? Et halua hänen kanssaan lapsia? Et luoda uraa, luoda menestystä itsellesi? Kokea itseäsi tärkeäksi tälle yhteiskunnalle tai edes itsellesi ja läheisillesi?

Sanotaanko näin, että unelma ei ainakaan ole mikään talon rähjä. Tosin sellainenkin on jossain vaiheessa tulossa vanhemmilta kun kuolevat, mutta en minä sitä vesikielellä odota. Ja selitäppä heti miten häät ja lapset ovat minulta poissuljettuja? Taisit paljastaa naisten lompakkoloisimisen syvimmän olemuksen samantien. En halua luoda uraa, ihan marginaalinen osa meistä pystyy tekemään jonkun oikean uran. Sellaisen tavoittelu olisi typeryyttä. Luultavasti tarkoitat uralla jotain tusinatoimihenkilötehtävissä toimimista vuodesta toiseen. Olen näitä hommia tehnyt joskus ja ei kiinnostanut. 

En tosiaankaan halua kokea itseäni tärkeäksi yhteiskunnalle. Mikä ihmeen haave tuo olisi? Läheisille olen jo nyt tärkeä. Hoidan ja auttelen heitä kun jakselen.

Vissiin se vaan on joillekin niin kauhean vaikea ymmärtää, että ihminen voi olla vähään tyytyväinen.

Vierailija
40/146 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla linjalla. Mistä helkkarista esim. Yle löytää tällaisia perheitä, joiden isoin ongelma ei ole totaalinen köyhyys, vaan totaalinen tyhmyys!?  Työttömänä on vain aikaa, eli miettiä ruokalistoja ja ostoksia, kiertää kirppareita ja kierrätyskeskuksia.  V##tuttaa niiden oikeasti köyhien takia, heitäkin on todella paljon, eivät vain koskaan pidä meteliä itsestään. Kukaan ei ole heistä kiinnostunut.

P.s. Pimeää työntekoa en hyväksy, varsinkin kun kannat ne rahasi ulkomaille. Voisin hyväksyä, jos edes käyttäisit ne ansiosi suomalaisiin palveluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme