Miksi jotkut yrittävät lannistaa toisten tavoitteita?
Esim. kun kerrot hakevasi esimerkiksi oikikseen tai lääkikseen, niin eiköhän joku ole siihen heti sanomassa, että ei kannata edes yrittää, se on liian vaikeaa. Tai jos olet muuttamassa ulkomaille niin puhutaan siitä miten kohta tullaan maitojunalla takaisin.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kateus. Toinen uskaltaa yrittää semmoista mitä ei itse tule yritettyä, joten halutaan vetää tämä toinen takaisin alas sinne heidän omalle tasolleen.
Just tämä ja sitten voi olla myös jonkin moinen kontrollin tarve toisen elämästä.
Boomerireaktioilta kuulostaa. Se sukupolvi osaa lytätä, toki jotkut nuoremmatkin.
Menestyneet ihmiset harvemmin arvostelevat sinua jos haluat menestyä. Yleensä ne on ne jotka itse eivät ole menestyneitä, jotka vähättelee sun tavoitteita.
Kateus ja huono itsetunto joka on estänyt itseään toteuttamasta asioita. Ei ole mikään vanhempien ihmisten tapa vaan ihan löytyy nuoremmistakin tuota samaa! Työkavereistakin.
Ihmiset vertaa aina omiin kykyihin ja kokemuksiin. Ehkä heistä itsestään ei olisi oikikseen ja lääkikseen tai muuttamaan ulkomaille. Sitten haluavat lannistaa myös muiden unelmat.
Mutta miksi naapuri kieltää myymästä asuntoa markkinahinnalla (noin kymppitonni vähemmän kuin mitä maksettiin) ja ostaa isompaa? Onko tällaisen motiivi kateus vai pelko muutoksesta? En vain pääse kärryille. On lakannut puhumasta meille kokonaan.
No jos ne on sun vanhempia tqi puolisoista tai muita, jotka on tukeneet ja maksaneet sun edellisiä haaveita ja siivonneet jälkiä kun sähläät, niin en ihmettele, että toppuuttelevat.
Mun oma äiti sanoi, että on mulle kun pääsin yliopistoon ja sanoi, että hänkin haluaa. Yksi vanhempi sukulaisnainen tuhahti, että nytkö sinä vasta tuon huomasit. Ihmisten reaktiot on olleet yllättäviä vaikka suomihan on kateellisten maa.
Sukulaiset usein haluavat korostaa oman jälkikasvunsa menestystä esimerkiksi mollaamalla sisarustensa lasten valintoja. Ihan kaikkea ei kannata kaikille kertoa ja joillekin kannattaa valehdella kirkkain silmin päin näköä, olkoonkin että se on väärin ja ei niin kunniakasta.
Minulla oli opiskelukaveri, joka puhui muille alentuvasti, lannisti ja vähätteli. Hänen mielestään vain hän itse oli menestyjä ja vain hänelle ne asiat olivat mahdollisia. Hänen elämänsä meni lopulta aika heikosti verrattuna meihin muihin. Minusta tuntuu, että hänellä ei ollut kykyä katsoa asioita rationaalisesti, isossa kuvassa. Hänen näkemyksensä itsestään oli myös erittäin paisunut.
Kateellisia että menet omassa elämässäsi eteenpäin. Yleensä ihmisiä jotka täysin aiheetta pitävät itseään muita parempina /fiksumpina eivätkä halua että joku muu menestyy paremmin kuin he.
Asennetta löytyy myös isoista sisarusparvista. Mieheni on nuorin kuudesta, ja heistä ainoa joka muutti pysyvästi pois synnyinseudulta.
Kateus. Toinen uskaltaa yrittää semmoista mitä ei itse tule yritettyä, joten halutaan vetää tämä toinen takaisin alas sinne heidän omalle tasolleen.