Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut eivät vieläkään tiedä pyytämis- ja olettamiskulttuurin eroa? (ask culture vs guess culture)

Vierailija
29.05.2016 |

Näistä "Voiko tällaista asiaa pyytää?" -tyyppiset ketjut paisuvat ihan turhaan monen sivun mittaisiksi, kun ihmiset eivät tiedä, että eri näkemysten taustalla vaikuttaa lapsuudenkodista opittu malli.

Jos on omaksunut pyytämiskulttuurin, on omaksunut ajatuksen, että mitä tahansa voi pyytää ja toinen voi aina kieltäytyä. Olettamiskulttuurissa päinvastoin vältetään pyytämästä mitään, ellei olla melko varmoja, että toinen suostuu, ja sen sijaan esitetään hienovaraisia uteluita toisen halukkuuden kartoittamiseksi.

Kun seuraavan kerran huomaat ketjun, jossa taitetaan peistä pyytämisen sopivuudesta, linkkaa tämä ketju keskustelun lomaa.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju vuosipäivän kunniaksi ylös. -ap

Vierailija
82/83 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan aiemmin tajunnut, että ihmiset suhtautuvat pyytämiseen eri tavoilla. Tai ehkä enemmänkin olen pelännyt ja ollut vakuuttunut, että se pyynnön kohde suhtautuu pyyntöihini juuri oletuksina.

Elämääni on vaikeuttanut aika monella tavalla se, että en ole kehdannut esim. opiskellessa pyytää erikseen jotain neuvoa, tai esim. että voinko vielä palauttaa jonkun aineen joka on myöhässä. Olen ajatellut, että johtuu vain sosiaalisesta kömpelyydestäni, että tuntuu mahdottomalta asettaa sanoja niin, ettei kuulosta siltä, että suunnilleen vaadin opettajaa joustamaan. Ehkä nyt muistan, että muutkin ihmiset voivat ajatella pyytämistä ihan pyytämisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysin kypsä tuohon olettamiskulttuuriin ja siihen liittyviin sosiaalisiin peleihin. Suvussamme sekä pikkukaupungissa josta sukumme on peräisin, se on voimakas tapa. Pyöritään samojen ihmisten kanssa, jatkuvasti tuntosarvet koholla loukkaantumaan. Mitään ei vahingossakaan kysytä suoraan, vaan oletetaan. Parhaassa/pahimmassa tapauksessa loukkaannutaan siitä, että oletetaan toisen olettavan meidän olettavan jotain. Ketjutetut olettamiset johtavat jopa sukupolvien yli kestäviin mykkäkouluihin. Tähän kiertelyyn ja kaarteluun liittyy myös vahva kursailu ja naurettavuuksiin menevä hienotunteisuus. Aivan liian raskasta minulle. Itse en tällaisista sosiaalisista kuvioista nauti.

Itse olen tietoisesti lopettanut sekä kursailun että olettamiset. Kysyn suoraan, pyydän apua jos tarvitsen, sanon tarvittaessa ei, en ole kenellekeen tilivelvollinen, kerron jos olen loukkaantunut ja pyrin selvittämään asian. On tehnyt muuten hyvää myös isovanhemmilleni ja tädilleni. Tuntuu, että vasta minun kanssani he ovat päässet ensimmäistä kertaa elämässään puhumaan suoraan.