Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?
Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?
Kommentit (320)
Ihan on pakko kommentoida, ettei lääkäri kirjoita yhtään mitään Omakantaan, vaan potilaan hoitokertomukseen, josta osa tallentuu sähköiseen potilastiedon arkistoon ajallaan. Hoitokertomus ei myöskään ole mikään "lääkärin muistiinpano", niin kuin joku kirjoitti, vaan virallinen asiakirja.
Mulla oli joskus terveyskeskuksessa potilaana nainen, jonka ääni oli muuttunut möreäksi kilpirauhasleikkauksen jälkeen. Katsottiin siinä keskussairaalan äskeisen poliklinikkakäynnin merkintöjä, ja lääkärin tekstiss' oli "65-vuotias mies..."
Vierailija kirjoitti:
Lääkärini oli kirjoittanut rinnoistani "erittäin täyteläiset, kiinteät mutta sileät" .. mietin vaan että mitäköhän tuo MUTTA sileät tarkoittaa ja miksi tuollaisia edes pitää kirjoittaa tuonne!
T. 75F nainen20
toisin sanoen ei ollut muhkuroita, jotka voisi esim. viitata syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli kirjattu "käytökseltään suloinen" ihan tavallisen lääkärikäynnin (fyysinen) jälkeen. Ei tuntunut asialliselta, kun käynnin syy oli allergia.
Tässä varmaan konekirjoittaja kuullut väärin, pitäisi olla asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on pakko kommentoida, ettei lääkäri kirjoita yhtään mitään Omakantaan, vaan potilaan hoitokertomukseen, josta osa tallentuu sähköiseen potilastiedon arkistoon ajallaan. Hoitokertomus ei myöskään ole mikään "lääkärin muistiinpano", niin kuin joku kirjoitti, vaan virallinen asiakirja.
Eli OSA siitä jää vain pienen sisäpiirin tietoon, mitä lääkäri on kirjoittanut / sanellut? Mielenkiintoista! Kerro toki lisää. Mikä osa jää piiloon potilaalta siitä lekurin tarinoinnista? Ja miksi?
Henk.koht. en jaksa välittää mitä Omakannassa on. Niistä lääkärien aivopieruistahan on tehty kolme kirjaakin. Varmasti seuraava lääkäri osaa vetää omat johtopäätöksensä, jos edellinen on sekoillut omiaan.
Mulla muuten yksi ystävä meni vähän aikaa sitten lääkäriin, ja lekuri oli sekaisin kuin seinäkello ja puhui täysin asian vierestä. Jossain aineissa. Kaverini lähti sitten kesken pois. Lääkäreillä kun on niin helppo pääsy kaikenlaisiin kivoihin troppeihin...
Eipä silti, oma hoitoni on ollut pääosin hyvää, eikä sekopäälääkäreitä ole sattunut kohdalle kuin kaksi. ✌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli kirjattu "käytökseltään suloinen" ihan tavallisen lääkärikäynnin (fyysinen) jälkeen. Ei tuntunut asialliselta, kun käynnin syy oli allergia.
Asuallinen ja suloinen kuulostaa kyllä helposti samalta sanellessa, jos lääkäri artikuloi epäselvästi. Kuten usein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuallinen ja suloinen kuulostaa kyllä helposti samalta sanellessa, jos lääkäri artikuloi epäselvästi. Kuten usein...
Siis *asiallinen 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis *asiallinen 😀
On niitä suloisia potilaitakin, mutta ei siitä sanella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli OSA siitä jää vain pienen sisäpiirin tietoon, mitä lääkäri on kirjoittanut / sanellut? Mielenkiintoista! Kerro toki lisää. Mikä osa jää piiloon potilaalta siitä lekurin tarinoinnista? Ja miksi?
Lääkärillä on mahdollisuus rajoittaa sairaskertomustietojen näkymistä Omakannassa, niin että ne eivät siellä näy lainkaan (käytetään esim. psykiatrialla) tai että tulevat viiveellä näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus terveyskeskuksessa potilaana nainen, jonka ääni oli muuttunut möreäksi kilpirauhasleikkauksen jälkeen. Katsottiin siinä keskussairaalan äskeisen poliklinikkakäynnin merkintöjä, ja lääkärin tekstiss' oli "65-vuotias mies..."
😂
T. Kilpirauhaspotilas (nainen, jolla jo valmiiksi matalahko ääni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä on mahdollisuus rajoittaa sairaskertomustietojen näkymistä Omakannassa, niin että ne eivät siellä näy lainkaan (käytetään esim. psykiatrialla) tai että tulevat viiveellä näkyviin.
Jaa, no sitten. Ajattelin jotain normikäyntiä.
En ollut syönyt kahteen päivään yhtään mitään ja vedenkin oksensin saman tien pois. Kerroin nuorelle naislääkärille, etten ole syönyt mitään kahteen päivään. Sanelussa: potilas on kuitenkin pysytynyt syömään joka päivä.
Toisella kertaa jouduin siirtämään vastaanottoaikaa työkiireiden vuoksi. Kanta.fi:ssä teksti: potilas kieltäytyy tulemasta poliklinikalle.
Voi kuulkaa jos tietäisitte, kuinka paljon tuo e-arkisto on siistinyt noita tekstejä.. :D
Nuo ovat niin pientä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulkaa jos tietäisitte, kuinka paljon tuo e-arkisto on siistinyt noita tekstejä.. :D
Nuo ovat niin pientä.
Hyvä niin.
LÄÄKÄRIT KURIIN!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no sitten. Ajattelin jotain normikäyntiä.
Lääkärillä on oikeus ihan kaikkien käyntien yhteydessä laittaa kirjoitukset tulemaan viiveellä omakantaan. Jopa 100 vuotta viiveellä.
Ei esimerkiksi ole tarkoituksenmukaista että potilas esim. näkee laboratoriotuloksia (etenkin vaikka pahalaatuisten tautien kohdalla) ennenkuin lääkäri ne tulkitsee ja potilaalle ilmoittaa, tällöin tulokset laitetaan näkymään omakantaan viiveellä. Samaten on myös muita asioita, jotka aiheuttavat sen että hoidon kannalta on parempi että tiedot eivät tule omakantaan heti, mutta näitä kaikkia en lähde tässä avaamaan.
Mulla oli käsi paskana, tulehtunut ja kipeä & oli sitten kirjattu, että potilas masentunut! Olin kyllä enemmän vittuuntunut sillä kertaa. Kerran oli myös unettomuutta ollut viikon ajan & sitten lekuri oli kirjannut, että pimeä masentaa potilasta. Joo, oli kyllä työstressi mikä vei unet johonkin muuhun osoitteeseen sillä viikolla :) Kaipa mä olen sitten masentuneen näköinen, kun sitä diagnoosia mulle aina tarjoillaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat niin pientä.
Hyvä niin.
LÄÄKÄRIT KURIIN!!!
:D
Uskoit sit?
Kirjoitti tekstiin, että "potilaalla on oireita lääkkeiden väärinkäytöstä". Tämä siis sillä perusteella, että lääkelistalta löytyy väärinkäyttöön soveltuvia lääkkeitä. Korjasi kommentin myöhemmin, kun sitä vaadin.
Henuu_ kirjoitti:
Ymmärrättehän, että noi kommentit ihmisestä yleensä kuuluvat meidän kirjauskulttuuriin, joten on oleellista tietoa nuo "asiallinen/hermostunut", jotta seuraava hoitava taho voi verrata siihen vanhaan tekstiin. Myös tekstiin kuuluu laittaa potilaasta esitietoja, eli leikkauksia, sairauksia, poikkeavuuksia, koska ne ovat oleellista tietoa hoidon suhteen.
Ja tosiaan, papereita lukee hoitavat tahot, eli hoitaja, lääkäri, mahd. Fysioterapeutti. Ja heillä on oikeus lukea myös muiden erikoisalojen tekstejä, jos ne oleellisesti kuuluvat hoitoon.. myös ne psyk. Tekstit.
Terveydenhuollon työntekijöille on tosiaan tärkeää, että kirjataan niistä aiemmista sairauksista ja leikkaukista ja potilaan senhetkisestä tilanteesta ja käyttäytymisestä, jotta voi verrata nykytilanteeseen. Kirjausteksit on ennen kaikkea tärkeä osa terveydenhuollon työtä.
Miks mä en nyt ymmärrä, että mitä te valitatte? Jos potilas itkee vastaanotolla ja lääkäri kirjoittaa, että potilas on itkuinen, niin tottahan se on. Ei noi kirjoitukset mitään moitteita potilaille ole, vaan havainnointia.