Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?
Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Olen ajellut lähes kaikki karvat alapäästä ja käynyt sokeroinnissa, olenko "karvoitukseltaan normaali"?
Ei normaali. Asiallinen, beibi, asiallinen.
Lääkäri ei ole kirjoittanu mitään outoa. Oma terveydenhoitaja kuitenkin vähän omituinen :D. Oli ensimmäisen kerran jälkeen kirjannut omakantaan, että asun ominani ja olen yksinäinen. Olin selvästi kertonut eläväni avoliitossa. Tämän olin kirjottanut myös esitietolomakkeeseen.
Tämä terveydenhoitaja myöskin on lähetellyt näytteitäni vääriin paikkoihin ja puutteellisilla tiedoilla. Omakannasta voi lukea miten näitä näytteitä sitten palauteltu ja lähetelty edes takaisin.
Mulla luki: "ujo, pälyilevä, asiallisesti pukeutunut nainen. Todennäköisesti homoseksuaali"
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä ainoa, joka paskat siitä välittää, kuka näkee tietojani? Mulla nyt ei mitään erikoista kyllä olekaan, ehkä sitten olisi tilanne toinen, jos olisi jotain mt-ongelmia.
Mulla on mt-ongelmia, muttei siltikään haittaa vaikka kaikki tiedot on hoitohenkilöstölle näkyvissä. Tai vaikka lääkäri kirjoittaisi outoja juttuja kantaani. En keksi mitä haittaa noista tiedoista voisi olla. Siis todellista haittaa. Nehän näkyvät vain henkilöille, joilla on vaitiolovelvollisuus?
Mutta kyllä lukee nyt kun ne ovat siellä Omakannassa. Kun ne olivat paperilla aina omissa sairaaloissaan, ei tieto sillä tavalla levinnyt, mutta varmasti seuraava lääkäri joka sinut vastaanottaa, lukee sinua koskevat vanhat lausunnot.
Miten estetään omakannassa näkyvien tietojen näkyminen ja saadaan ne salaisiksi. Eihän sairaustiedot ole muutenkaan leviteltävissä jos et anna lupaa erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Allaolevat eivät löydy Omakannasta, mutta tällaisia luonnehdintoja olen lukenut potilasasiakirjoista, kun on ollut se kansio itsellä kokeisiin jonottaessa:
"Omatoiminen ja sanavalmis rouva" (ettei vain olisi kiertoilmaus huonostikäyttäytyvälle ja kovaääniselle keski-ikäiselle naiselle)
"Poikamainen vartalo" (E-pillerireseptiä uusittaessa tehty tällainen havainto)
"Potilas ei käytä huumeita" (en tiedä olisiko pitänyt vai näytinkö lääkärin silmiin huumausaineiden väärinkäyttäjältä)
"Siisti yleisilme" (ei siinä mitään, kiva kuulla)
' Istuu hartiat kumarassa'. ' Niskat todettu terveiksi monissa tutkimuksissa'.
Hirveä niskasärky ja todellakaan ei ollut todettu niskoja terveiksi vaan kun olin 2 krt (vuosia välissä) käynyt röntgenissä, niin molemmilla kerroilla diagnoosin kuvista teki tk-lääkäri eikä röntgenlääkäri. ' Ai tästä puuttuu lausunto, mutta eihän tässä mitään näy, ihan tavallinen kuva.'
Kun pääsin vihdoin 'oikeisiin tutkimuksiin' ja diagnoosin teki röntgenlääkäri olikin vaikea niskavamma.
Eli vaatikaa aina röntgenlääkärin lausunto kun otatatte kuvat, koska muutoin niillä kuvilla ei ole mitään merkitystä. Minä pääsin sitten magneettikuvaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitti tekstiin, että "potilaalla on oireita lääkkeiden väärinkäytöstä". Tämä siis sillä perusteella, että lääkelistalta löytyy väärinkäyttöön soveltuvia lääkkeitä. Korjasi kommentin myöhemmin, kun sitä vaadin.
Mielestäni tuo edellä oleva kirjaus oli vakava virhe, potilasta leimaava. Narkkari? tulee monella ensimmäisenä mieleen kun lukee kuvauksen lääkkeiden väärinkäytöstä.
Millä ihmeen valtuuksilla tai perusteilla hoitohenkilökunta voi määritellä silmämääräisesti ensitapaamisella potilaan tuolla tavoin. Tuohan on perättömän tiedon levittämistä ja kunnianloukkaus!
Vierailija kirjoitti:
Tuli taas näyttämään itseään luki sairauskertomuksessani kun 70 luvulla jouduin käymään muutaman kerran gyn pkl: lla. Luin itse sen gyn lehdeltäni vuosia myöhemmin kun menin kyseiseen sairaalaan töihin.
Höh hoijaa 😃
En tiedä onko joku jo kommentoinut tähän, mutta hoitohenkilökunnallakaan ei ole oikeutta mennä lukemaan omia tekstejään omilla tunnuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajellut lähes kaikki karvat alapäästä ja käynyt sokeroinnissa, olenko "karvoitukseltaan normaali"?
Karvoitukseltaan normaali = karvat kasvavat siellä missä niiden kuuluu, eikä niitä kasva siellä missä ei kuulu, eli naisilla kasvaa esim alapäässä ja kainaloissa, mutta kasvoissa ei ole partaa kuten miehillä
Hei,
kyllä ainakin minulle diabeteshoitaja laittaa ohjeet omakantaan millon mennä seuraavan kerran verikokeeseen, en tiedä onko ne sitten minulle tarkoitetut :(
Näkeekö alaikäisten omakantakirjauksia mitenkään? Sinne kun kirjaudutaan vain joillain pankkitunnuksilla, joita lapsilla harvemmin on...
Tyhmä kysymys, mutta mikä on Omakanta ja missä näitä voi lukea?
Vierailija kirjoitti:
Palvelu, jolla jokainen voi nähdä omat potilastietonsa, kätevä esim. sähköisten reseptien seuraamiseen. Googlettamalla löytyy. Pääsee lukemaan kun kirjautuu esim. omilla pankkitunnuksillaan sisään.
Mä kävin astman vuoksi lääkärissä. Omakantaan tuli teksti: "Näppylöitä otsassa ja leuassa."
Joo tiedän itsekin. Minulla on aina ollut jonkun verran näppylöitä, ei kuitenkaan aknea. Kärsin huonosta itsetunnosta juuri näppylöideni takia ja tämä kirjoitus ei varsinaisesti kohottanut sitä :/
Terv. 19 N
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki: "ujo, pälyilevä, asiallisesti pukeutunut nainen. Todennäköisesti homoseksuaali"
Joo joo varmasti luki.
Vierailija kirjoitti:
"Vastaanotolta myöhästyy vähän, siitä pahoillaan."
Miksi tuollainen piti mainita?
Aikaa oli käytettävissä vähemmän. Pahoittelu mainittu merkkinä siitä ettet tehnyt tahallasi
Vierailija kirjoitti:
Väljä, myötäävä emätin :/
Tuo kertoo normaalista emättimestä. Terminä vvms, vagina väljä, myötäävä, seinämät sileät.
kakkonen kirjoitti:
Hei,
kyllä ainakin minulle diabeteshoitaja laittaa ohjeet omakantaan millon mennä seuraavan kerran verikokeeseen, en tiedä onko ne sitten minulle tarkoitetut :(
Siis ei sano niitä kasvotusten / puhelimessa?
Vierailija kirjoitti: