Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?
Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus terveyskeskuksessa potilaana nainen, jonka ääni oli muuttunut möreäksi kilpirauhasleikkauksen jälkeen. Katsottiin siinä keskussairaalan äskeisen poliklinikkakäynnin merkintöjä, ja lääkärin tekstiss' oli "65-vuotias mies..."
Tekivät sitten samaan hintaan näppärästi kilpirauhasleikkauksen kanssa sukupuolenvaihdosleikkauksen?
Vierailija<strong> kirjoitti:
"tyttö"
Lapsi on poika.
No mut hei se on ammattisanastoa etkö tajuu, kyllä hoitohenkilökunta ymmärtää tosta että poika on tyttö ja päinvastoin, älkää te maallikot väpiskö kun ette ammattijargonia ole opiskelleet.
Olemus asiallinen, tyttömäinen poika.
Vierailija kirjoitti:
"Lääkevastainen nuori nainen."
Niin siis olen allerginen ibuprofeenille.
Aivan ylivoimaista kirjata "potilas allerginen ibuprofeenille"
Jee! Mieluummin kirjaa jotain svengaavaa tyyliin "potilas lääkevastainen ja muutenkin aina nenä vinossa masentuneesti, kävelee kliinisesti nilkat koukussa, blaablaablaa, potilas tuoksahti ballantinesilta -- suuta avatessa tuntui myös heikohko laatikkoviinin lemahdus"
Vierailija kirjoitti:
"Vastaanotolta myöhästyy vähän, siitä pahoillaan."
Miksi tuollainen piti mainita?
No joo. Kas kun ei kirjannut:
"Vastaanotolla yllättäen yskäisi ja pieraisi samanaikaisesti, siitä nolona".
Erittäin, erittäin oleellista.
Joskus ihmettelin, kun lääkäri totesi että "niin sulla kun ilmeisesti on masennustaustaa..."
Loksahti suu auki, että mitä ihmeen masennustaustaa?! No pari edellistä lekuria oli kirjoitellut jotain masennuksesta, vaikka olin käynyt vastaanotolla selkäongelmien takia. Olin näistä kirjauksista autuaan tietämätön.
Siis tiedän kyllä, että masentuneisuus voi herkistää kivulle, mutta selkäongelmissani oli kyse rakenteellisesta viasta ja sen aiheuttamista tuskallisen kovista kivuista.
"Työkaverit on miehiä"
Mielenkiintoinen huomio.
"Työkaverit on miehiä"
Mielenkiintoinen huomio.
Joo. Tommonen vaikuttaa potilaan yleiskuntoon aika ratkaisevasti.
Mä nauran tälle verbaaliakrobaatikolle joka täällä häärää ja korjailee OmaKantatekstejä entistä hullumpaan suuntaan ja ehdottaa myös lääkärikantaan potilailta tekstejä lääkäreistä.
Hulvatonta! Haluun olla sun kaveri :)
Allaolevat eivät löydy Omakannasta, mutta tällaisia luonnehdintoja olen lukenut potilasasiakirjoista, kun on ollut se kansio itsellä kokeisiin jonottaessa:
"Omatoiminen ja sanavalmis rouva" (ettei vain olisi kiertoilmaus huonostikäyttäytyvälle ja kovaääniselle keski-ikäiselle naiselle)
"Poikamainen vartalo" (E-pillerireseptiä uusittaessa tehty tällainen havainto)
"Potilas ei käytä huumeita" (en tiedä olisiko pitänyt vai näytinkö lääkärin silmiin huumausaineiden väärinkäyttäjältä)
"Siisti yleisilme" (ei siinä mitään, kiva kuulla)
No mulla lääkäri kirjoitti sellasen tekstin, että rivien välistä ajattelis minun olevan syömishäiriöinen. On se kiva nyt aina kaikilla lääkärikäynneillä selostaa ettei mitään sellaista ole tai ole koskaan ollutkaan, ei onneksi sentään siellä diagnooseissa lue tai valittaisin!
Terveisin 29-vuotias nainen 46kg. Saatana!
Vierailija kirjoitti:
Minulla luki ultran jälkeen, että sikiöiden määrä: 66 :D Pää-perämittaa toki tarkoitettiin.
"Octomom käväisi. "
Vierailija kirjoitti:
"Siisti, sutjakka rouva" jepp, 19-vuotias sinkku. 😇
"Rouva on hyvä vaan!".
Vierailija kirjoitti:
"Habitukseltaan tukeva, karvoitukseltaan normaali" huvitti mua aikoinaan kovasti kotiin tulleessa epikriisissä. 😄 Tottahan se oli ja aiheellista kirjatakin. 😊
"Hengitys haiskahti Hese-käynniltä". "Epilaattori potilaalle käsitteenä vieras".
Vierailija kirjoitti:
Minulle psykiatri oli kirjoittanut, että lapsena ainoa kaveri oli sisko. Leikimme toki siskoni kanssa yhdessä, mutta meillä oli laaja kaveripiiri, jotka olivat yhteisiä kavereitamme.
"Lapsena potilaan ainoa kaveri oli lisko" Hik.
Terv tsypiaktri
Tuli taas näyttämään itseään luki sairauskertomuksessani kun 70 luvulla jouduin käymään muutaman kerran gyn pkl: lla. Luin itse sen gyn lehdeltäni vuosia myöhemmin kun menin kyseiseen sairaalaan töihin.
Höh hoijaa 😃
"Ekshibitionisti kävi taas vähä vilauttaas".
"Suorittaessaan potilaalle kolonoskopiaa tunsi yllättäen tarvetta laulaa Frontside Ollieta".
Ote potilaiden keskenään pitämästä lääkäri-ja hoitoarviointi- ikiomatietokannasta kohdasta Weirdos.
Mulla oli kylkiluu murtunut. Aika surkean parahduksen päästin, kun lääkäri tökkäsi minua sormillaan kylkeen. Myöhemmin sitten luin lääkärin kirjoittaneen "itkeskelee".
Itkeskelis hitto itsekin, jos olisi murtunutta kylkiluuta ruvettu tökkimään :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kylkiluu murtunut. Aika surkean parahduksen päästin, kun lääkäri tökkäsi minua sormillaan kylkeen. Myöhemmin sitten luin lääkärin kirjoittaneen "itkeskelee".
Itkeskelis hitto itsekin, jos olisi murtunutta kylkiluuta ruvettu tökkimään :(
Joo-pa. "Potilas itkeskelee herkästi lääkärin tökätessä sormella tulehtuneeseen silmään."
"Lääkevastainen nuori nainen."
Niin siis olen allerginen ibuprofeenille.