Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?

Vierailija
27.05.2016 |

Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?

Kommentit (320)

Vierailija
101/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole edes käynyt lukemassa. Keillä kaikilla on muuten oikeus lukea lääkärinlausuntoja potilaan lisäksi? Siis lääkärin ja potilaan lisäksi?

Kaikkien, jotka hoitoosi osallistuvat.

Minä olen käynyt laittamassa kiellon tietojeni luovuttamisesta Omakantaan. Ei siis lääkärissä, sairaanhoitajalla käyntien tietoja eikä liioin sähköisiä reseptejä pääse katsomaan. Käyn sekä terkkarissa että yksityisellä ja pidän tiukasti huolen, etteivät tietoni vuoda toiselta toiselle.

Kai sitten ymmärrät että tuolla kiellolla myös hankaloitat hoitoasi todella paljon?[/quotej]

Kyseessä ovat todellakin minun tietoni. Aiemminhan ei ollut mitään jakoa päästä käsiksi potilaan tietoihin, jos hän kävi yksityislääkärillä ja joutui sitten sairaalahoitoon vaikka umpisuolen vuoksi. Nyt tuntuu siltä, ettei mitään yksityisyyden suojaa ole enää olemassa. Minun tietoni ovat minun tietoni ja sillä saletti. Käyn jokaisen lääkärissä käynnin jälkeen kruksaamassa, ettei kyseisen käynnin tietoja saa luovuttaa. En tosin ole laittanut sivuille mitään lupaakaan antaa tietoja kenellekään. Olen ollut aikaisemmin töissä vakuutusyhtiössä ja tiedän, miten ahnaasti siellä halutaan tietää asiakkaista kaikki terveystiedot. No, minusta eivät ainakaan niitä saa.

Vierailija
102/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee "energinen nainen" :-D

Mitä pitäs ajatella?

No vaikka sitä, että olet reipas, et vaikuta väsyneeltä tai masentuneelta. Mitäpä luulit että voisi tarkoittaa?

Yksinkertaisille ihmisille asiat ovat yksinkertaisia.

Miehestä ei kirjoitettaisi "energinen mies".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole edes käynyt lukemassa. Keillä kaikilla on muuten oikeus lukea lääkärinlausuntoja potilaan lisäksi? Siis lääkärin ja potilaan lisäksi?

Minä olen käynyt laittamassa kiellon tietojeni luovuttamisesta Omakantaan. Ei siis lääkärissä, sairaanhoitajalla käyntien tietoja eikä liioin sähköisiä reseptejä pääse katsomaan. Käyn sekä terkkarissa että yksityisellä ja pidän tiukasti huolen, etteivät tietoni vuoda toiselta toiselle.

Kai sitten ymmärrät että tuolla kiellolla myös hankaloitat hoitoasi todella paljon?[/quotej]

Kyseessä ovat todellakin minun tietoni. Aiemminhan ei ollut mitään jakoa päästä käsiksi potilaan tietoihin, jos hän kävi yksityislääkärillä ja joutui sitten sairaalahoitoon vaikka umpisuolen vuoksi. Nyt tuntuu siltä, ettei mitään yksityisyyden suojaa ole enää olemassa. Minun tietoni ovat minun tietoni ja sillä saletti. Käyn jokaisen lääkärissä käynnin jälkeen kruksaamassa, ettei kyseisen käynnin tietoja saa luovuttaa. En tosin ole laittanut sivuille mitään lupaakaan antaa tietoja kenellekään. Olen ollut aikaisemmin töissä vakuutusyhtiössä ja tiedän, miten ahnaasti siellä halutaan tietää asiakkaista kaikki terveystiedot. No, minusta eivät ainakaan niitä saa.

Siis luuletko että ne omakannan tiedot on vakuutusyhtiöiden yms luettavissa? Vakuutusyhtiöillä on pyynnöstä oikeus saada ko. vakuutustapahtumaa koskevat terveystiedot, ei ne siellä omakannassa missään tapauksessa ole kuin hoitavien lääkärien ja muiden hoitoon osallistuvien tiedossa. Kieltämällä tietojen näkymisen saatat aiheuttaa itsellesi vaaraa tai vahinkoa kun sinua hoitavat lääkärit joutuvat tekemään hoitopäätöksiä ilman että on kaikki tiedot saatavilla terveydestäsi.

Ja itse kieltäydyn määräämästä minkään näköisiä lääkkeitä potilaalle, joka kieltää minua katsomasta reseptikeskuksen tietoja. Minä olen niistä määräyksistä vastuussa joten haluan että minulla on myös oikeus tarkistaa kaikki nykyiset reseptit ennen kuin määrään uusia.

Lääkäri

Vierailija
104/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin mehiläisessä yksityisellä ja seuraavan päivänä oli teksti omakannassa.Harmittaa kun oli psykiatrin käynti.

Vierailija
105/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siisti, sutjakka rouva" jepp, 19-vuotias sinkku. 😇

apua, olisin 19-veenä ollut ihan monttu auki tuosta :D

Vierailija
106/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin mehiläisessä yksityisellä ja seuraavan päivänä oli teksti omakannassa.Harmittaa kun oli psykiatrin käynti.

Voit piilottaa sieltä näkyvistä yksittäisen lääkärikäynnin jos et halua että näkyy muille lekureille. Sama juttu lääkityksen suhteen, tosin aina kannattaa muistaa kokonaislääkitys kertoa että se voidaan huomioida lääkitystä määrättäessä.

Vierailija
107/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko mä ainoa, joka paskat siitä välittää, kuka näkee tietojani? Mulla nyt ei mitään erikoista kyllä olekaan, ehkä sitten olisi tilanne toinen, jos olisi jotain mt-ongelmia. 

Vierailija
108/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hoitava lääkäri ei kuuntele potilasta, selkeitä keskittymisvaikeuksia,  on asenteellinen, ylimielinen,  tuomitseva, olemukseltaan plösö  ja hengitys haisee koiran hautausmaalle".

Ote tulevasta potilaiden omasta lääkärien  ja annetun hoidon arvio omakannasta.....?

Mutta älkää lääkärit hei huolestuko, ei niitä kukaan lue muut kun pätevää ja asiallista lääkäriä etsivät potilaat.

No mun mielestä saisikin Suomessa olla enemmän vertaisarviointia. Monessa maassa (yksityis)lääkäreiden arvioimiseen on jo ihan erillisia sovelluksia, jolla voit arvioida saamasi hoidon tason tähtinä vaikka 1-5 ja jättää palautetta. Lääkäriä etsivät sitten voivat lukea muiden kokemuksia ja valita hyvät arviot saaneen lääkäriin. Myös Saksassa ja Virossa lääkäreitä arvioidaan ja suositellaan ihan nimellä keskustelupalstoilla. 

Esimerkiksi tällainen on olemassa, rate your doctor https://www.ratemds.com

Vierailija
109/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et olisi halunnut nähdä omaa tekstiäsi? Omakannastahan sitä ei näe muut kuin sinä itse.

Vierailija
110/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla luki että potilaalla ilmeisen korkea kynnys lääkärissä käynneille???

Sairastan harvoin ja vielä harvemmin joudun asian takia lääkärissä käymään.

Viimeksi menin vuoden vaihteessa suht heikkokuntoisena ja oli keuhkokuume ja päivystyksen lääkäri totesi että täytyy tulla aikasemmassa vaiheessa.

No kuume ja yskä oli tuolloin kolmatta päivää, tauti eteni nopeasti ja tuossa vaiheessa tulehdusarvot oli 270.

Mulle kerran alkoi päivystyksessä sairaanhoitaja valittamaan siitä että kun tulen vasta nyt ja olisi pitänyt aijemmin tulla ja mäkämäkä. Huoneeseenkin olisi kuulemma pitänyt suoraan kävellä eikä jäädä odottelemaan vuoronumeron kanssa. Oksensin siis verta kovassa mahataudissa.

Vierailija
111/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla luki että potilaalla ilmeisen korkea kynnys lääkärissä käynneille???

Sairastan harvoin ja vielä harvemmin joudun asian takia lääkärissä käymään.

Viimeksi menin vuoden vaihteessa suht heikkokuntoisena ja oli keuhkokuume ja päivystyksen lääkäri totesi että täytyy tulla aikasemmassa vaiheessa.

No kuume ja yskä oli tuolloin kolmatta päivää, tauti eteni nopeasti ja tuossa vaiheessa tulehdusarvot oli 270.

Mulle kerran alkoi päivystyksessä sairaanhoitaja valittamaan siitä että kun tulen vasta nyt ja olisi pitänyt aijemmin tulla ja mäkämäkä. Huoneeseenkin olisi kuulemma pitänyt suoraan kävellä eikä jäädä odottelemaan vuoronumeron kanssa. Oksensin siis verta kovassa mahataudissa.

Tämä kommentti ei tainnut ihan liittyä asiaan.

Vierailija
112/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luuletko että ne omakannan tiedot on vakuutusyhtiöiden yms luettavissa? Vakuutusyhtiöillä on pyynnöstä oikeus saada ko. vakuutustapahtumaa koskevat terveystiedot, ei ne siellä omakannassa missään tapauksessa ole kuin hoitavien lääkärien ja muiden hoitoon osallistuvien tiedossa. Kieltämällä tietojen näkymisen saatat aiheuttaa itsellesi vaaraa tai vahinkoa kun sinua hoitavat lääkärit joutuvat tekemään hoitopäätöksiä ilman että on kaikki tiedot saatavilla terveydestäsi.

Ja itse kieltäydyn määräämästä minkään näköisiä lääkkeitä potilaalle, joka kieltää minua katsomasta reseptikeskuksen tietoja. Minä olen niistä määräyksistä vastuussa joten haluan että minulla on myös oikeus tarkistaa kaikki nykyiset reseptit ennen kuin määrään uusia.

Lääkäri

Edellistä komppaan.

Ylipäätään, miksi olla niin neuroottinen? Terveystietoja ne on. Annan esimerkin, että normi äiti menee valittamaan jaksamattomuutta. Pystyyn kuolleena, epäsiistinä ja itkuisena. Jos se ensimmäinen merkintä niin, tilan hoito on varmasti erilaista kuin muutoin. Siihen reagoidaan kriisinä, ja hoitoon panostetaan, että ei jatkuisi. Ei niitä kirjoiteta huviksi. Ei lääkärissä tarvitse " onnistua ". Me teemme ihmistyötä, ja ihan inhimillinen saa olla!

Vierailija
113/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän terveyskeskuksessa on ainakin palautepostilaatikko mihin voi kirjoittaa palautetta hoitavasta lääkäristä/henkilökunnasta.

Vierailija
114/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote]

Ylipäätään, miksi olla niin neuroottinen? Terveystietoja ne on. Annan esimerkin, että normi äiti menee valittamaan jaksamattomuutta. Pystyyn kuolleena, epäsiistinä ja itkuisena. Jos se ensimmäinen merkintä niin, tilan hoito on varmasti erilaista kuin muutoin. Siihen reagoidaan kriisinä, ja hoitoon panostetaan, että ei jatkuisi. Ei niitä kirjoiteta huviksi. Ei lääkärissä tarvitse " onnistua ". Me teemme ihmistyötä, ja ihan inhimillinen saa olla![/quote]

Anteeksi kuinka?

Miten voi jonkun diagnosoida "neuroottiseksi" tuntematta/näkemättä henkilöä, pelkän tekstin perusteella vauvapalstalla siksi ettei tämä henkilö jostain syystä halua luovuttaa henkilökohtaisia terveystietojaan mihinkään nettikantaan?

Kenenkään ei tarvitse näin tehdä ellei halua.

Kyllä sen "inhimillisyyden" täytyy kulkea ihan molempiin suuntiin!

Luoja varjele kaltaisiltasi ihmistyöntekijöiltä.

Ihan omituinen asenne potilaisiin.

Vierailija
115/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hoitava lääkäri ei kuuntele potilasta, selkeitä keskittymisvaikeuksia,  on asenteellinen, ylimielinen,  tuomitseva, olemukseltaan plösö  ja hengitys haisee koiran hautausmaalle".

Ote tulevasta potilaiden omasta lääkärien  ja annetun hoidon arvio omakannasta.....?

Mutta älkää lääkärit hei huolestuko, ei niitä kukaan lue muut kun pätevää ja asiallista lääkäriä etsivät potilaat.

No mun mielestä saisikin Suomessa olla enemmän vertaisarviointia. Monessa maassa (yksityis)lääkäreiden arvioimiseen on jo ihan erillisia sovelluksia, jolla voit arvioida saamasi hoidon tason tähtinä vaikka 1-5 ja jättää palautetta. Lääkäriä etsivät sitten voivat lukea muiden kokemuksia ja valita hyvät arviot saaneen lääkäriin. Myös Saksassa ja Virossa lääkäreitä arvioidaan ja suositellaan ihan nimellä keskustelupalstoilla. 

Esimerkiksi tällainen on olemassa, rate your doctor https://www.ratemds.com

Tietokantatoiminta voisi tosiaan toimia molempiin suuntiin.

Mikäli suomessa olisi vertaisarviointia lääkäreistä , niin ei ehkä onnistuisi nämä tapaukset

Valelääkäri kuulusteluissa: ”Minusta tää työ on ollut koko ajan helppoa kuitenkin”

http://www.hs.fi/kotimaa/a1450409499383

Apteekki korjasi valelääkärin reseptejä päivittäin

http://www.apteekkari.fi/uutiset/apteekki-korjasi-valelaakarin-reseptej…

HUS: Neljä kätilöä käyttänyt ilokaasua työpaikallaan

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016040421364175_uu.shtml

Vierailija
116/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrinen sairaanhoitaja, jolla kävin juttelemassa, olikin kirjoittanut aivan puuta heinää monelta eri käynniltä. Olin mm. elämäni aikana ehtinyt opiskelemaan niin monta tutkintoa, ettei silloinen ikäni olisi mitenkään riittänyt. Ymmärrän, että Omakantaan eksyy paljon virheitäkin, ok, mutta kun omani oli täynnä ristiriitaista ja väärää tietoa, tuli mieleen, että onko hän minua ollenkaan kuunnellut.

Tee ihmeessä oikaisupyyntö! Jokaisella potilaalla on oikeus oikaista virheelliset kirjaukset. Kannattaa kysäistä kyseisestä yksiköstä, mikä heidän toimintamallinsa on, mutta yleensä oikaisuvaatimus tulee tehdä kirjallisena. Siihen tulee kirjata selkeästi mitkä ovat virheellisiä kohtia, miten ne tulee korjata ja miksi. Oleellisista asia vieheistä kannattaa tehdä oikaisuvaatimus, sillä ne vaikuttavat muidenkin käsitykseen potilaasta ja hänen hoidosta.

Vierailija
117/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkärin ja kaikki muutkin työterveyshuollon ylöskirjaukset saat vaivattomasti itsellesi REKISTERITIETOJEN TARKASTUSPYYNTÖ -lomakkeella:

Henkilötietolain 26 §:n mukaan jokaisella on oikeus tarkastaa henkilörekisteriin talletetut

tietonsa. Pyydän saada tietää, mitä tietoja minusta on talletettu ylläpitämäänne rekisteriin.

On tietosuojavaltuutetun lomake. Löytyy helposti googlella.

Saatat yllättyä, mitä kaikkea tietoja sinusta ns. "mukava" esimiehesi on syöttänyt työterveyshuoltoon.

Vierailija
118/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tyttö"

Lapsi on poika.

Vierailija
119/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla lukee keskivartalolihavuus.

Vyötärönympärykseni on 81cm.

Vierailija
120/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa ajatella että nykyään ja tulevaisuudessa meidän verovaroilla palkattujen lääkärien aikaa menee myös siihen että niiden täytyy vastailla kaiken maailman idioottien inisijöiden kyselyihin että miks mun omakannassa lukee niin ja näin, yhyy.

Josko nyt kumminkin annettais niiden lääkärien lähinnä tehdä sitä työtään mitä ne osaa. Ei niitä miksikään vidun kirjailijaksi ole koulutettu eikä palkattu.

Älkää sit käykö kurkkimassa sitä omakantaa jos se tuottaa teille ahdistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän