Käytättekö päivittäin pikkuhousunsuojaa? En ymmärrä miten joku voi olla ilman.
Mulle tulee jotenkin epäsiisti ja haiseva olo jos olen ilman suojaa... olenko epänormaali? Mulla valuu valkovuotoa lähes koko ajan (ei haisevaa) ja näin joutuisin vaihtamaan pikkareita parit päivittäin. Yöllä en pidä,enkä kotona vaan kodin ulkopuolella ja päivisin töissä.
Kommentit (63)
Käytän vain kuukautisten aikaan viimeisenä päivänä.. aina puuvillapikkarit. Ovulaation aikaan saattaa tulla vähän enemmän valkovuotoa, en siihenkään käytä suojia..
Käytän tavallista ohutsidettä päivittäin. Pikkuhousunsuojassa on vielä suuremman ohuuden takia se muovi liian lähellä limakalvoa, että koen sen hautovan liikaa. Lisäksi mulla on ilmavuudenbtakia löydähköt mummopöksyt, niin se pieni ei pysyisi täysin paikallaan.
Aloin käyttää 36-vuotiaana, koska mulla silloin oli monta keskenmenokaavintaa ja niistä seurasi veristä tiputteluvuotoa puoleksi vuodeksi lähes koko kiertojen ajaksi. Lopulta tiputtelua oli enää vain kuukautisista ovulaatioon asti.
Alapää tottui siteeseen ja nyt on pakko pitää koko ajan. On niin paljon valkovuotoa.
Vaihtaisin pikkareita noin neljästi päivässä, jos ei olis sidettä. Ja sekään ei riittäis. Selvästi on äkkiä mennyt valkovuotoa farkkuihin asti ja se alkaa parissa päivässä haista.
36-vuotiaaksi asti en käytyänyt sidettä kuin kuukautisten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme että naiset ja vuodat, koska haudot alapäätäsi koko ajan muovissa
HAISET
Mulla oli monta vuotta niin että vuotoa tuli koko ajan, välillä tuoksui enemmän välillä vähemmän. Luulin että kaikilla on noin ja että se on normaalia. Sitten kävi ilmi että minulla on bakteerivaginoosi lähes jatkuvasti. Alettuani hoitaa sitä on vuoto vähentynyt todella paljon ja alushousuista ei huomaa välttämättä onko niitä käytetty vai ei toisin kuin ennen. En usko että on normaalia vuotaa koko ajan niin että joutuu käyttämään suojaa ihan vain valkovuotoa. Kannattaa ainakin käydä tarkistamassa tilanne gynellä.
Ja luulen että esim tuo kommentti "alapää tottui siteeseen ja nyt vuotaa koko ajan" tarkoittaa sitä että jatkuva siteen käyttö on aiheuttanut tulehduksen alapäähän. Jatkuva vuoto kertoo tulehduksesta/hiivasta tms.
Joillakin on enemmän valkovuotoa kuin toisilla. Minulla oli teininä paljonkin ja pikkuhousut olivat koko ajan märkinä ilman suojaa. Nyt onneksi vuotoa hyvin vähän, en siis tarvitse pikkuhousunsuojia enää muulloin kuin kuukautisten aikaan. Olen hyvin iloinen tästä muutoksesta.
N26
Joskus vuosia sitten ensimmäisellä gyne-reissulla ihmettelin omaa sangen runsasta valkovuotoa (ilman siis mitään pahaa hajua yms poikkeavaa), jolloin ulkomaalaistaustainen naikkonen totesi sen heti olevan bakteerivaginoosia ja löi jonkun emätinkapselireseptin kouraan. No käytin kuurin loppuun, jonka jälkeen sain muutaman päivän nauttia vuodottomasta alapäästä, kunnes viikon päästä kuurista oli tilanne palautunut täysin samanlaiseksi kuin ennen kuuriakin. Eli joo... joillakin sitä valkovuotoa vaan tulee enemmän kuin toisilla. Eipähän ole ollut liukkarille tarvetta. ;)
Mä käytän menkkojen lopulla vain. Konisaation jälkeen jouduin käyttämään päivittäin ja se oli ihan kamalaa, hautoi ja kutitti. Mieluummin vaihdan pikkuhousuja vaikka pari kertaa päivässä jos joskus tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vuosia sitten ensimmäisellä gyne-reissulla ihmettelin omaa sangen runsasta valkovuotoa (ilman siis mitään pahaa hajua yms poikkeavaa), jolloin ulkomaalaistaustainen naikkonen totesi sen heti olevan bakteerivaginoosia ja löi jonkun emätinkapselireseptin kouraan. No käytin kuurin loppuun, jonka jälkeen sain muutaman päivän nauttia vuodottomasta alapäästä, kunnes viikon päästä kuurista oli tilanne palautunut täysin samanlaiseksi kuin ennen kuuriakin. Eli joo... joillakin sitä valkovuotoa vaan tulee enemmän kuin toisilla. Eipähän ole ollut liukkarille tarvetta. ;)
Tuo kertoo vain siitä että se vuodoton tila oli se mikä pitäisi olla normaalisti. Monelle on käynyt noin että tuo kuuri auttaa vain vähän aikaa. Bakteerivaginoosi johtuu siitä että alapäässä on vääränlaisia tulehdusta aiheuttavia bakteereja. Antibiootti mitä käytetään ko tulehdukseen ei siis välttämättä auta koska antibiootit tunnetusti tappaa hyviäkin bakteereja. Mulla on auttanut emätinmaitohappokapseleiden käyttö, ja maitohappokapseleiden käyttö suullisesti. Kannattaa kysyä apteekista. Usko pois, sulla on krooninen tulehdus alapäässä eikä tuo tilanne ole normaali. Netistä löytyy myös muita vinkkejä bakteerivaginoosin hoitoon.
Huonot bakteerit taas pääsee lisääntymään kun emättimen pH arvo on väärä, siihen löytyy myös apua apteekin intiimiosastolta. Ja sokerin ja valkoisten viljojen käyttö olisi hyvä minimoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo vain siitä että se vuodoton tila oli se mikä pitäisi olla normaalisti. Monelle on käynyt noin että tuo kuuri auttaa vain vähän aikaa. Bakteerivaginoosi johtuu siitä että alapäässä on vääränlaisia tulehdusta aiheuttavia bakteereja. Antibiootti mitä käytetään ko tulehdukseen ei siis välttämättä auta koska antibiootit tunnetusti tappaa hyviäkin bakteereja. Mulla on auttanut emätinmaitohappokapseleiden käyttö, ja maitohappokapseleiden käyttö suullisesti. Kannattaa kysyä apteekista. Usko pois, sulla on krooninen tulehdus alapäässä eikä tuo tilanne ole normaali. Netistä löytyy myös muita vinkkejä bakteerivaginoosin hoitoon.
Käytän jo maitohappobakteereita suun kautta, ja välttelen sokereita ja valkoisia höttöjauhoja. Muutenkin syön tosi terveellisesti. Voihan sitä tietenkin aina kokeilla noita emätinmaitohappokapseleita, jos vaikka jotain "kuivamista" tapahtuisi.
Itse käytän pikkuhousunsuojia vain silloin, kun menkat ovat loppumaisillaan ja vuotoa tulee enää ihan vähän.
Mutta tiedän, että kaksi ystävääni käyttävät pikkuhousunsuojia jatkuvasti runsaan valkovuodon takia. Molemmat ovat käyneet gynekologilla ja kaikki mahdolliset testit on otettu, eikä mitään syytä runsaalle valkovuodolle löydy. Vuoto ei siis haise tai ole mitään rusehtavaa kuulemma. Toiselle kaverilleni jopa gyne oli sanonut, että vuoto tosiaan on runsasta ja joutunut paperilla vähän pyyhkäisemään ennen tutkimisen aloittamista. :-/
Että tiedä näistä sitten, kaikilla meillä tuo värkki toimii vähän eri tavalla.
Alapeukkuatulemaan kirjoitti:
Teillä on kaikilla märät valkovuotoiset alapäät. Ihan turha av-mammojen selitellä, että aina ovat ihan kuivia eikä mitään sieltä valu. Tiedän kyllä itse naisena, että sitä valkovuotoa on ja tulee, ihan tieteellinen fakta. Joo, ehkä joillakin/joskus tulee enemmän ja joillakin/joskus vähemmän, mutta kumman vähän teillä kaikilla kommentoijilla näyttäisi tällaista luonnollista pikkuongelmaa olevan... Joko olette itse alapäästänne sairaita, jos se ei pysty enää normaaleja limoja tuottamaan tai sitten valehtelette tai vähättelette asiaa tai ette ole vain tulleet ajatelleeksi. :)
Mulla on ap:n kanssa ihan sama, on tosi likainen olo ilman pikkuhousunsuojia. Ja hei mammat, mulla ei ole tutkitusti mitään vikaa alapäässäni enkä käyttänyt pikkuhousunsuojia ollenkaan nuorempana, aloitin pitämään niitä vasta mentyäni työelämään 26-vuotiaana, koska en todellakaan halunnut haista tai tuntea oloani likaiseksi työpaikalla. Niin, voin kyllä vakuuttaa, etteivät ne pikkarinsuojat mitään valkovuotoja aiheuta. :D Voivat toki kuumalla hautoa alapäätä, jos yhtäjaksoisesti pitää yllä eikä vaihda koskaan, mutta ei ne kuulkaa siihen ihmisen hormonien eritykseen ja kohdun sekä emättimen liman tuotantoon vaikuta, vaikka niin olettekin äideiltänne joskus kuulleet.
Minäpä naisena tiedän, että pöksyni ovat aina kuivat enkä tarvitse pikkuhousunsuojia. "Limoja" tuotan kyllä todenäköisesti normaalia enemmän, kun seksiä on tarjolla, mutta niin tapahtuu aika harvoin päiväsaikaan. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että kotiin tullessani vaihdan ylleni aina puuvillaleggingsit (ilman pikkuhousuja) ja olen nukkunut alasti niin kauan kuin muistan. Minulla ei muutenkaan ole ollut gynekologisia ongelmia.
On ikävää, että sinä tunnet itsesi likaiseksi ja haiset ilman pikkuhousunsuojia. Mutta meitä on moneksi.
t. 7
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuatulemaan kirjoitti:
Teillä on kaikilla märät valkovuotoiset alapäät. Ihan turha av-mammojen selitellä, että aina ovat ihan kuivia eikä mitään sieltä valu. Tiedän kyllä itse naisena, että sitä valkovuotoa on ja tulee, ihan tieteellinen fakta. Joo, ehkä joillakin/joskus tulee enemmän ja joillakin/joskus vähemmän, mutta kumman vähän teillä kaikilla kommentoijilla näyttäisi tällaista luonnollista pikkuongelmaa olevan... Joko olette itse alapäästänne sairaita, jos se ei pysty enää normaaleja limoja tuottamaan tai sitten valehtelette tai vähättelette asiaa tai ette ole vain tulleet ajatelleeksi. :)
Mulla on ap:n kanssa ihan sama, on tosi likainen olo ilman pikkuhousunsuojia. Ja hei mammat, mulla ei ole tutkitusti mitään vikaa alapäässäni enkä käyttänyt pikkuhousunsuojia ollenkaan nuorempana, aloitin pitämään niitä vasta mentyäni työelämään 26-vuotiaana, koska en todellakaan halunnut haista tai tuntea oloani likaiseksi työpaikalla. Niin, voin kyllä vakuuttaa, etteivät ne pikkarinsuojat mitään valkovuotoja aiheuta. :D Voivat toki kuumalla hautoa alapäätä, jos yhtäjaksoisesti pitää yllä eikä vaihda koskaan, mutta ei ne kuulkaa siihen ihmisen hormonien eritykseen ja kohdun sekä emättimen liman tuotantoon vaikuta, vaikka niin olettekin äideiltänne joskus kuulleet.
Minäpä naisena tiedän, että pöksyni ovat aina kuivat enkä tarvitse pikkuhousunsuojia. "Limoja" tuotan kyllä todenäköisesti normaalia enemmän, kun seksiä on tarjolla, mutta niin tapahtuu aika harvoin päiväsaikaan. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että kotiin tullessani vaihdan ylleni aina puuvillaleggingsit (ilman pikkuhousuja) ja olen nukkunut alasti niin kauan kuin muistan. Minulla ei muutenkaan ole ollut gynekologisia ongelmia.
On ikävää, että sinä tunnet itsesi likaiseksi ja haiset ilman pikkuhousunsuojia. Mutta meitä on moneksi.
t. 7
Jep, sama juttu. En ole koskaan tarvinnut pikkuhousunsuojia, paitsi tosiaan menkkojen viimeisinä päivinä saatan joskus pitää. Muuten alushousuni ovat aina puhtaat ja kuivat, paitsi tosiaan jos kiihotun. :D
-Elliellielli
Kyllä joutuisi paljon useammin sitten farkut pesemään, jos ei pikkuhousunsuojia käyttäisi. Farkut taas pesusta kuluvat, joten haluan säästää hyviä farkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joutuisi paljon useammin sitten farkut pesemään, jos ei pikkuhousunsuojia käyttäisi. Farkut taas pesusta kuluvat, joten haluan säästää hyviä farkkuja.
Oletko kuullut alushousuista?
Vierailija kirjoitti:
t. 7
Siis väitätkö sinä tosiaankin, että sinulla ei *koskaan* ole alushousuissa pienintäkään läikkää valkovuotoa?-) Ei edes pientä kosteuden tunnetta? Kun se pienikin määrä on sitä vuotoa, ja minä puhuinkin nyt sellaisesta, en mistään kroonisista alapäätulehduksista tai suurista märistä länteistä tahmeaa mönjää, minä puhun aivan tuikitavallisesta, ajoittaisesta ja niukasta vuodosta. Pienistä kosteahkoista täplistä. Väitäkö myös, ettei alapäässäsi ole ollenkaan hajua tai että se peräti tuoksuu ruusuille ja liljoille? Entä kuinka alapääsi voi kiihottuessa niin kovasti kastua, jos se ei muuten eritä *ollenkaan* minkäänlaista limaa? Aika jännää.
Hyi, en.
Ainoastaan menkkoja odotellessa töissä ollessa, koska menkkani saattavat alkaa aika yhtäkkisesti, ja muutamana viimeisenä vuotopäivänä. Muuten käytän stringejä enkä todellakaan mitään suojia käytä. Ovulaatioaikaan on kosteampaa mutta ei silloinkaan mitään suojia sentään tarvitse.
Niinpäniin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 7
Siis väitätkö sinä tosiaankin, että sinulla ei *koskaan* ole alushousuissa pienintäkään läikkää valkovuotoa?-) Ei edes pientä kosteuden tunnetta? Kun se pienikin määrä on sitä vuotoa, ja minä puhuinkin nyt sellaisesta, en mistään kroonisista alapäätulehduksista tai suurista märistä länteistä tahmeaa mönjää, minä puhun aivan tuikitavallisesta, ajoittaisesta ja niukasta vuodosta. Pienistä kosteahkoista täplistä. Väitäkö myös, ettei alapäässäsi ole ollenkaan hajua tai että se peräti tuoksuu ruusuille ja liljoille? Entä kuinka alapääsi voi kiihottuessa niin kovasti kastua, jos se ei muuten eritä *ollenkaan* minkäänlaista limaa? Aika jännää.
En tuoksu ruusuille ja liljoille, mutta en kyllä haisekaan enkä tunne oloani märäksi ja epämukavaksi eivätkä pöksyni ole työpäivän jälkeen tahriintuneet. Olen pärjännyt oikein hyvin ilman pikkuhousunsuojia tänne viidenkymmenen ikävuoden tienoille, lukuunottamatta niitä muutamaa suojaa, jotka käytin harjoitellessani kuukupin käyttöä - en silloinkaan olisi niitä tarvinnut, koska kuppi ei falskannut kertaakaan.
Aika jännää tässä on kyllä se, kuinka minun kuivina pysyvät pikkupöksyni voivat harmittaa jotakuta noin paljon. :)
Eipä ihme että naiset ja vuodat, koska haudot alapäätäsi koko ajan muovissa