Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11850)

Vierailija
1921/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä appivanhemmat ovat ajamassa meitä eroon aika kovaa vauhtia. Mieheni on siitä porukasta ainoa kouluttautunut, ja kun siskonsa muksut ovat nyt amisputkessa saamassa omaa rahaa, se kerjääminen loppui heiltä. Appivanhemmat sen sijaan pyytävät satoja euroja lainaa. Meillä itsellä on tilanne missä mä opiskelen ja teen töitä, ja piti vaihtaa pienempään asuntoon, että pärjätään. Viimeksi oli lapsen lääkkeet loppu ja mies ilmoitti, että hällä ei ole penniäkään rahaa mutta oli silti lainannut useita satoja anopille.

Mies kokee silti velvollisuudekseen maksaa vanhemmilleen jos pyytävät, vaikka vanhempansa eivät ole ikinä auttaneet miestä vaan keskittyneet dokaamiseen ja tappelemiseen. Mies maksaa jotain lapsuutensa traumaa varmaan.

Riidellään jatkuvasti tästä asiasta. Appivanhemmilla on kesämökki jonne ei mahdu vieraita kokonsa puolesta, mutta työnsarkaa siellä riittäisi. Ehdotettiin että voitaisiin pysyttää sinne tiluksille oma mökki (maata on hehtaareja) että olisi helpompaa auttaa kun olisi paikka missä olla itsekin. Se ei käynyt, tai asia vaiettiin eikä mies uskalla siitä enää puhua. Miehen pitää ajaa sinne tunti suuntaansa tekemään isoja remontteja, koska mitään eivät ole valmiita maksamaan ulkopuolisille. Tämän päälle miehen oletetaan korjaavan autot ja oikeasti tekevän isot rempat kuten kattoremontin ja lattianvaihdon jne. Anoppi naukuu kun en lasten kanssa ole ikinä mukana, pitäisi istua ruohikolla koska mitään oleskelutilaa ei vieraille oikeasti ole.

Meillä on oma remontti seisonut nyt kuukauden koska mies on rakentanut vanhemmilleen ties mitä, kotona ei jaksa. Olen sanonut, että muuttaa takaisin äidin luo niin saa anoppi tilipussin kouraan ja mies ylläpidon, mun kun pitää tietysti tehdä meillä kotona kaikki kun mies tekee siellä päässä.

Mä olen ihan valmis eroamaan, sillä mies on ilmoittanut, että hän aikoo aina auttaa vanhempiaan ensin. Tulevaisuudessa siis kun appivanhemmat jäävät työelämästä pois ja huononevat, työnsarka lisääntyy. Eivät taatusti ota kotihoitoa niin kauan kun miehessä henki pihisee, miksi maksaa ulkopuoliselle. Törkeintä on se, että apua ja rahaa pyydetään mutta itse ei auteta ikinä, ei ole koskaa hoitanut lapsia anoppi tai auttanut häidemme järjestelyssä tai missään, ei ole edes tarjoutunut.

Oletteko (rauhallisesti) keskustelleet, että vaikka hän kokee velvollisuudekseen auttaa vanhempiaan, isänä ja puolisona hän on myös velvollinen osallistumaan oman perheensä arkeen ja toimivuuteen? Ja isän velvollisuus tulee aina ensin? Vai aikooko hän silti mennä korjaamaan vanhempiensa kattoa vaikka lapsi joutuu sairaalaan, ovatko vanhemmat silti ensin? Onko hän mitä tehnyt kanssasi ihan vaan puolisona tai mitä olette viimeksi tehneet yhdessä perheenä virkistyäksenne? Vai onko anoppilan tarpeet ajaneet noidenkin asioiden yli?

Kuinka paljon mökki vaatii korjauksia? Onko kyse kerran kesässä viikonlopun korjauksista vai lähes joka vapaapäivä pitää sinne mennä? Olisiko aika pistää mökki myyntiin?

Mutta joo, miehen on hyvä muistaa, ettei saa jättää oman perheensä arjen töitä kokonaan toisen niskoille, varsinkaan jos ei halua heittää parisuhdettaan roskakoriin, ei ainakaan kuin yhteisesti sovittuna ja väliaikaisesti, esim. vanhempien talo osittain sortunut ja tarvitaan apua poikkeuksessa tilanteessa.

Mutta voi olla, että teillä on niin paljon selvittämättömiä asioita välillänne ja tarvitsette ammattiapua pahimpien solmujen avaamisessa jos kerran olet jo ihan valmis eroamaan... Mutta jos jaksat enää, voisit kysyä, onko hän kiinnostunut enää yrittämään jatkamaan ja tervehdyttämään parisuhdettanne, vai onko aika jo ruveta pakkailemaan tavaroita yhteisestä kodista. Jos on, sitoudutte molemmat hakemaan apua ja panostamaan perheeseenne yhtäläisesti.

Vierailija
1922/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisarukset olettivat ja vaativat että hoidan yksin vanhemmat hautaan, edes kuolinvuoteelle ei mokomat "ehtineet". Perunkirjoituksen jälkeen alkoivat rähistä ja puhua paskaa. Ihanaa, ei tartte ENÄÄ IKINÄ toivottavasti noita kahta pelleä nähdä!!

Meillä miehen siskot vaativat, että mies järjestää anopille arvoisensa hautajaiset. Perusteluna se, kun mieheni asui lähimpänä viimeiset kuukaudet ja hoiti anopin niitä asioita, mitä anoppi ei itse pystynyt. No mies sanoi, että eikös se ole viisampaa järjestää siellä heidän entisessä kotikunnassaan, koska anopin elossa olevat sisarukset ja lähes kaikki ystävät ja iso osa sukua muutenkin on siellä - mies lupasi järjestää muut asiat, mutta ei muistotilaisuutta. No ei tämä siskoille käynytkään, että itse pitäisi osallistua ylipäätään johonkin. Mies sitten ilmoitti, että siunaus on aikaan X ja muistotilaisuus pidetään meillä, kakkukahvit on tarjolla. Ei mieheni osaa edes sellaisia suunnitella. Lopulta vain yksi perhe tuli, kun kuulivat, että itse pitää maksaa. Anopin tilillä olisi kyllä ollut rahaa, mutta mies ei ole mikään tapahtumajärjestäjä, joten fiksumpaa siinäkin mielessä, että siskot olisivat järjestäneet. Mutta siskot vielä olivat sitä mieltä, että koska osa heistä on vähävaraisia, niin eikö mies voisi järjestää tarjoilut. No ei. Lisäksi anoppi oli sanonut, että ei halua mitään isoja hautajaisia. 

Minulla ei ollut haluakaan puuttua, koska nämä siskot ovat aika kriittisiä eikä olisi kelvannut. Lisäksi oma vanhempani oli huonossa kunnossa ja meille tulikin myös nyt kesällä itselle hautajaiset järjestettäväksi. Meillä ole sisarusten kanssa ollut mitään ongelmaa jakaa tehtäviä ja sopia järjestelyistä sekä kuka kustantaa mitäkin ja mitä maksetaan perikunnan yhteisistä varoista. Ei todellakaan jätetty kaikkea yhdelle. No miehen siskot ovat nyt katkeria tästä, kun minun vanhempani saa arvoisensa hautajaiset. Eikö noille siskoille ole vieläkään mennyt päähän, että heillä ole ollut mitään estettä aloittaa järjestelyjä itse? Eikä se, että miksi minulla olisi ollut yleensä mitään asiaa anopin hautajaisia järjestää, kun hänellä oli omiakin lapsia. Heillä on aikuisia lapsia ja yksi siskoista on jo eläkkeelläkin ja yksi työtön, joten en ymmärrä, mikä este oli muu kuin laiskuus ja sen odottaminen, että joku muu tekee. 

Ohis - mutta kai tiedätte että hautajaiskustankukset saa maksaa pesästä ja merkitä perunkirjaan kuluiksi ennen kuin määritellään perinnöt ja perintöverot

Joo, mut tarvitaan valtakirja...viivyttelivät sen kanssa

Valtakirja... keneltä ja mihin? 

Kyllä hautajaiskulut sekä kaikki vainajan nimellä tulleet laskut maksetaan kuolinpesän varoista ja kuitit esitetään perunkirjoituksessa.

Saattaa olla, että pankki vaatii laskujen viejältä henkkarit sekä todistamaan virkatodistuksella olevansa kuolinpesän osakas.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970 vielä lisää:

Olisin kyllä mummon kanssa viettänyt aikaa, mutta lauantaipäivät kuluivat tuohon kauppaepisodiin (n 6 tuntia) ja sitte olisi vielä pitänyt VÄHINTÄÄN kahesti viikossa käydä mummon kanssa ulkona. Mummolla oli kyllä minun lisäksi joka päivälle joku aktiviteetti, jumppa, seurakuntapiirit, saunominen, vierailu siskojen luona ym ym.

Eniten häiristi että mummo tuntui olevan minusta riippuvainen ja minulla ei ollut valinnan vapautta, tämä tyttö ei pannu tikkua ristiin ja mummo soitti MINULLE ensin jos hän tarvitsi vaikka maitoa, jos en päässyt niin tyttö sitten pitkin hampain kävi hakemassa äidilleen maitoa mutta siitä sai kyllä kuulla sitten.

Vierailija
1924/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä appivanhemmat ovat ajamassa meitä eroon aika kovaa vauhtia. Mieheni on siitä porukasta ainoa kouluttautunut, ja kun siskonsa muksut ovat nyt amisputkessa saamassa omaa rahaa, se kerjääminen loppui heiltä. Appivanhemmat sen sijaan pyytävät satoja euroja lainaa. Meillä itsellä on tilanne missä mä opiskelen ja teen töitä, ja piti vaihtaa pienempään asuntoon, että pärjätään. Viimeksi oli lapsen lääkkeet loppu ja mies ilmoitti, että hällä ei ole penniäkään rahaa mutta oli silti lainannut useita satoja anopille.

Mies kokee silti velvollisuudekseen maksaa vanhemmilleen jos pyytävät, vaikka vanhempansa eivät ole ikinä auttaneet miestä vaan keskittyneet dokaamiseen ja tappelemiseen. Mies maksaa jotain lapsuutensa traumaa varmaan.

Riidellään jatkuvasti tästä asiasta. Appivanhemmilla on kesämökki jonne ei mahdu vieraita kokonsa puolesta, mutta työnsarkaa siellä riittäisi. Ehdotettiin että voitaisiin pysyttää sinne tiluksille oma mökki (maata on hehtaareja) että olisi helpompaa auttaa kun olisi paikka missä olla itsekin. Se ei käynyt, tai asia vaiettiin eikä mies uskalla siitä enää puhua. Miehen pitää ajaa sinne tunti suuntaansa tekemään isoja remontteja, koska mitään eivät ole valmiita maksamaan ulkopuolisille. Tämän päälle miehen oletetaan korjaavan autot ja oikeasti tekevän isot rempat kuten kattoremontin ja lattianvaihdon jne. Anoppi naukuu kun en lasten kanssa ole ikinä mukana, pitäisi istua ruohikolla koska mitään oleskelutilaa ei vieraille oikeasti ole.

Meillä on oma remontti seisonut nyt kuukauden koska mies on rakentanut vanhemmilleen ties mitä, kotona ei jaksa. Olen sanonut, että muuttaa takaisin äidin luo niin saa anoppi tilipussin kouraan ja mies ylläpidon, mun kun pitää tietysti tehdä meillä kotona kaikki kun mies tekee siellä päässä.

Mä olen ihan valmis eroamaan, sillä mies on ilmoittanut, että hän aikoo aina auttaa vanhempiaan ensin. Tulevaisuudessa siis kun appivanhemmat jäävät työelämästä pois ja huononevat, työnsarka lisääntyy. Eivät taatusti ota kotihoitoa niin kauan kun miehessä henki pihisee, miksi maksaa ulkopuoliselle. Törkeintä on se, että apua ja rahaa pyydetään mutta itse ei auteta ikinä, ei ole koskaa hoitanut lapsia anoppi tai auttanut häidemme järjestelyssä tai missään, ei ole edes tarjoutunut.

Miksi ihmeessä lainaa rahaa vanhemmilleen jos niillä on maata ja mökki mitkä voisivat myydä? Mustaa valkoiselle joka lainasta niin kohta omistatte sen mökin.

Vierailija
1925/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1926/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin eräissä häissä siten, että meillä oli jo kaksi lasta mukana ja ajomatkaa tuli lähes 1000km. Saita kaveri joka on hyväpalkkaisessa duunissa jakoi autoilun kustannukset viidellä ja en tiennyt että auto kulkee niin vähällä kulutuksella ja bensa niin halpaa.

Tuosta autoilun kustannusten aliarvioimisesta en sano mitään, mutta sinustako olisi kohtuullista että ulkopuolinen ihminen alkaisi maksella oman osuutensa lisäksi lastesi matkoja? Vai mitä tässä nyt valitettiin? Teitä oli viisi ihmistä autossa, ja neljä kuului teidän talouteenne.

En oo se jota siteerasit, mutta jos nyt pilkkua viilaa, bensaa kuluu sen verran miten paljon voimaa tarvii aiton siirtämiseen ja lapset painavat useimmiten vähemmän kuin aikuinen ihminen.

Mutta sitten asiaan. Kohtuullista olisi miettiä, paljonko säästi kun ei tarvinnutkaan käyttää julkisia kulkuvälineitä. Matkaa oli kuitenkinkin se lähes 1000km! Junaliput ja bussit/taxi maksut että pääsee juhlapaikalle... Todennäköisesti kimppakyyteilemällä säästät sievoisen summan, välissäkin voi vielä olla kirkosta juhlapaikalle siirtyminen, sekin maksaa jos ei joku sääli ja ota mukaansa. Puhumattakaan vaivannäön vähenemisestä ja ehkäpä vielä ajankin säästämisestä, voihan hyvinkin olla että on haettu ovelta ja lopulta palautettukin kotiovelle asti.

Kohtuullista olisi ottaa tuommoiset myös huomioon... Itte en ainakaan kehtaisi laittaa samalla lähtölinjalle toisen lapsien kanssa, hävettäis tuommoinen käytös niin paljon, et hyvä jos ei silmät putoisi päästä.

Ulkopuolinen minäkin, mutta kiinnostuin. Auton omistaja ja kuljettaja olisi voinut hyvällä syyllä laskuttaa kyytiläiseltä myös työstään auton ajajana. Satunnaiset kyyditettävät myöskään harvoin tulevat ajatelleeksi, ettei se bensa ole ainoa kulu autosta, on vakuutukset, parkkimaksut,  ja auton hankintahintakin pitäisi ottaa huomioon, jos nyt aletaan niitä hiuksia halkomaan. 

Totta, eihän niitä maksuja olisi tarvinnut maksaakaan eikä toimia kuskina jos se yksittäinen kaveri ei olisi istunut mukana autossa! Eikun... Herran tähden mikä logiikan ihmelapsi siellä taas kirjoittelee.

Tuo pätisi vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että reissu tehtäisiin 100% kaverin eduksi ja takia. Ei silloin kun kaveri on yksi viidestä, ja silloinkin varmasti se, jonka paikka autossa on sovittu viimeisenä.

Kohtuullista on miettiä tasan sitä paljonko kuluja ja vaivaa aiheuttaa autolliselle. Tuossa tapauksessa se viidesosa bensasta on varmasti juuri oikein arveltu. (Se, joka kuvitteli että kannattaisi verrata julkisilla kulkemiseen, on ihan pihalla. Ei tuollaisille reissuille monetkaan yksinkertaisesti lähde julkisilla, eli se ei ole edes oikea vaihtoehto. Jos kunnollista kyytiä ei löydy jätetään menemättä.)

Ai oikein pihalla. Joo, todennäköisesti pihi henkilö jättäisi häät välistä tajutessaan kuinka kalliiksi juna ja taksi matkat tulisivat, sitä paremmalla syyllä ei kannattaisi nipottaa bensakuluista, mutta usko tai älä on ihmisiä, jotka käyttävät junia ja busseja pitkällä matkalla oman auton sijaan, syynä useimmiten se ettei omista autoa. Itse taittanut monesti useita satoja kilometrejä ja voisin hyvinkin 1000km matkalla junaa käyttää jos ystävän häät olisi kyseessä.

Usko tai älä, on meitäkin autottomia jotka jätämme väliin vaikkapa ne häät, jotka on päätetty pitää hevonkorvessa. Toiset ajattelevat vain itseään juhlia järkätessään ja yrittävät siirtää osan kuluista osallistujille vuokraamalla mahdollisimman halvan eli syrjäisen juhlapaikan. Olen jättänyt väliin useammatkin tällaiset juhlat.

Joka paikkaan kun ei pääse junalla oven eteen, eikä kaikilla riitä äly tajuamaan ettei kaikilla ole sitä autoa.

ps. ei tarvitse olla pihi ettei tuhlaa yli varojensa - yleensä se on ennemminkin merkki älykkyydestä

Usko tai älä, minä ainakin pitäisin hääni paikassa joka itseäni miellyttää, uhraamatta ajatusta sille kenen on hankala päästä paikalle ja kenen ei. Ne tulee ketkä pääsevät tulemaan, loput sitten jättävät häät väliin. Kyse ei ole siitä, ettenkö älyäisi että toisille matkan kulkeminen voi olla hankalaa, vaan kyse on siitä että ne ovat minun juhlani ja minä järjestän ne juuri niinkuin minua miellyttää. Osallistuminen kun on täysin vapaaehtoista kaikille.

Uskonhan minä sen, että ajattelet vain omaa napaasi järjestäessäsi juhlia. Uskon myös, että kuten useimmat korvessa juhlansa pitävät iniset ja itket jälkikäteen, kun ei vieraita kiinnostanutkaan vaivautua paikalle :)

Todellakin ajattelin vain omaa ja mieheni napaa häitämme järjestäessä. Kenen muun? En ola tänä päivänä saanut tietyiltä ihmisiltä anteeksi, että menimme naimisiin kahdestaan maistraatissa emmekä edes pitäneet juhlia tai halunneet lahjoja. Olisihan se kamalaa jos pitäisi järjestää jonkun muun kuin hääparin näköiset häät vain joidenkin sukulaisten takia. Kyseessä oli kuitenkin meidän vihkiminen, laillisen sopimuksen tekeminen.

HUOHHH.

Teidän vihkimisenne, avioliittonne ja naimisiinmenonne on ihan 100% teidän asianne eikä tarvitse vieraita.

Tässä oli kuitenkin kyse JUHLISTA. Millaiset mahtavat olla juhlat joissa ei ole osallistujia? Täyttävätkö ne edes juhlien määritelmää?

Vierailija
1927/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisarukset olettivat ja vaativat että hoidan yksin vanhemmat hautaan, edes kuolinvuoteelle ei mokomat "ehtineet". Perunkirjoituksen jälkeen alkoivat rähistä ja puhua paskaa. Ihanaa, ei tartte ENÄÄ IKINÄ toivottavasti noita kahta pelleä nähdä!!

Meillä miehen siskot vaativat, että mies järjestää anopille arvoisensa hautajaiset. Perusteluna se, kun mieheni asui lähimpänä viimeiset kuukaudet ja hoiti anopin niitä asioita, mitä anoppi ei itse pystynyt. No mies sanoi, että eikös se ole viisampaa järjestää siellä heidän entisessä kotikunnassaan, koska anopin elossa olevat sisarukset ja lähes kaikki ystävät ja iso osa sukua muutenkin on siellä - mies lupasi järjestää muut asiat, mutta ei muistotilaisuutta. No ei tämä siskoille käynytkään, että itse pitäisi osallistua ylipäätään johonkin. Mies sitten ilmoitti, että siunaus on aikaan X ja muistotilaisuus pidetään meillä, kakkukahvit on tarjolla. Ei mieheni osaa edes sellaisia suunnitella. Lopulta vain yksi perhe tuli, kun kuulivat, että itse pitää maksaa. Anopin tilillä olisi kyllä ollut rahaa, mutta mies ei ole mikään tapahtumajärjestäjä, joten fiksumpaa siinäkin mielessä, että siskot olisivat järjestäneet. Mutta siskot vielä olivat sitä mieltä, että koska osa heistä on vähävaraisia, niin eikö mies voisi järjestää tarjoilut. No ei. Lisäksi anoppi oli sanonut, että ei halua mitään isoja hautajaisia. 

Minulla ei ollut haluakaan puuttua, koska nämä siskot ovat aika kriittisiä eikä olisi kelvannut. Lisäksi oma vanhempani oli huonossa kunnossa ja meille tulikin myös nyt kesällä itselle hautajaiset järjestettäväksi. Meillä ole sisarusten kanssa ollut mitään ongelmaa jakaa tehtäviä ja sopia järjestelyistä sekä kuka kustantaa mitäkin ja mitä maksetaan perikunnan yhteisistä varoista. Ei todellakaan jätetty kaikkea yhdelle. No miehen siskot ovat nyt katkeria tästä, kun minun vanhempani saa arvoisensa hautajaiset. Eikö noille siskoille ole vieläkään mennyt päähän, että heillä ole ollut mitään estettä aloittaa järjestelyjä itse? Eikä se, että miksi minulla olisi ollut yleensä mitään asiaa anopin hautajaisia järjestää, kun hänellä oli omiakin lapsia. Heillä on aikuisia lapsia ja yksi siskoista on jo eläkkeelläkin ja yksi työtön, joten en ymmärrä, mikä este oli muu kuin laiskuus ja sen odottaminen, että joku muu tekee. 

Ohis - mutta kai tiedätte että hautajaiskustankukset saa maksaa pesästä ja merkitä perunkirjaan kuluiksi ennen kuin määritellään perinnöt ja perintöverot

Valtakirja... keneltä ja mihin? 

Kyllä hautajaiskulut sekä kaikki vainajan nimellä tulleet laskut maksetaan kuolinpesän varoista ja kuitit esitetään perunkirjoituksessa.

Saattaa olla, että pankki vaatii laskujen viejältä henkkarit sekä todistamaan virkatodistuksella olevansa kuolinpesän osakas.  

Joku pitää nimetä kuolinpesän hoitajaksi jolla on oikeudet niitä kuolinpesän varoja käyttää ja muiden osakkaiden pitää suostua tähän valtakirjalla

Vierailija
1928/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne maksaa itse ja sitten viedä kuitit perunkirjoituksen "velaksi" niin saa omat pois eikä sitä osuutta katsota enää omaisuudeksi perintöveroa määritellessä.

Näin on tehty. Ei mies niitä lopullisesti omistaan maksanut. Mutta kyllä siskot osasivat siitäkin kitistä. Siitä tuli mieleen, että kälyllä (miehen veljen vaimo) vielä pahemmat siskot. Olivat ihan oikeasti alkaneet valittaa siitä, että käly oli maksanut kuolinpesän laskut heidän  isänsä tililtä ja suuttuneet. Kälyn olisi pitänyt maksaa arkku, koska valitsi liian kalliin. Käly järjesti liian kalliit hautajaiset jne. Heillä sama homma, siskot eivät olleet pistäneet tikkua ristiin asian eteen, paitsi valittamisen suhteen.

Vierailija
1929/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lainaa rahaa vanhemmilleen jos niillä on maata ja mökki mitkä voisivat myydä? Mustaa valkoiselle joka lainasta niin kohta omistatte sen mökin.

Tätä samaa olen kysynyt mieheltäni ja tämä käynnistää riidan, joka kerta. Mieheni ei kuulema halua tietää mihin rahat menevät, hän lainaa ja piste. Mökkimaasta voisi huoletta lohkoa hehtaarin myyntiin sillä rantaviivaakin löytyy ja appivanhemmat voisivat sillä kunnostaa kaiken. Mutta miksipäs tehdä mitään kun poika tekee. Heillä ei ole asuntolainoja eikä autolainoja, eikä kotona asuvia lapsia. Mökille hommataan kaikki käytettynä ja niin rikkinäisenä, että mies joutuu korjaamaan koneita ja leikkureita koko ajan.

Mies ei hyväksy kun sanon asioista, hänen mielestään olen itsekäs kun yritän estää häntä auttamasta vanhempiaan. Mies ei sen sijaan ajattele meidän omaa tilannetta, on asuntolaina ja mun rahatilanne opintojen takia huono ja mies saattaa esim. sanoa, että rahat on loppu vaikka on juuri antanut porukoilleen ison summan rahaa. Kun asiasta sanon, se ei kuulema kuulu mulle mihin hän rahansa laittaa.

Mä itse ajattelen, että mies voisi oikeasti muuttaa takaisin kotiin koska kuulema aina on antanut palkastaan vanhemmilleen ja korjannut kaiken. Mihin sellainen ihminen edes vaimoa tarvitsee, mutta mä tarvitsen aviomiehen ja vastuunkantajan kotiin enkä mitään mammanpoikaa.

Vierailija
1930/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa olen kysynyt mieheltäni ja tämä käynnistää riidan, joka kerta. Mieheni ei kuulema halua tietää mihin rahat menevät, hän lainaa ja piste. Mökkimaasta voisi huoletta lohkoa hehtaarin myyntiin sillä rantaviivaakin löytyy ja appivanhemmat voisivat sillä kunnostaa kaiken. Mutta miksipäs tehdä mitään kun poika tekee. Heillä ei ole asuntolainoja eikä autolainoja, eikä kotona asuvia lapsia. Mökille hommataan kaikki käytettynä ja niin rikkinäisenä, että mies joutuu korjaamaan koneita ja leikkureita koko ajan.

Mies ei hyväksy kun sanon asioista, hänen mielestään olen itsekäs kun yritän estää häntä auttamasta vanhempiaan. Mies ei sen sijaan ajattele meidän omaa tilannetta, on asuntolaina ja mun rahatilanne opintojen takia huono ja mies saattaa esim. sanoa, että rahat on loppu vaikka on juuri antanut porukoilleen ison summan rahaa. Kun asiasta sanon, se ei kuulema kuulu mulle mihin hän rahansa laittaa.

Mä itse ajattelen, että mies voisi oikeasti muuttaa takaisin kotiin koska kuulema aina on antanut palkastaan vanhemmilleen ja korjannut kaiken. Mihin sellainen ihminen edes vaimoa tarvitsee, mutta mä tarvitsen aviomiehen ja vastuunkantajan kotiin enkä mitään mammanpoikaa.

Tottakai eroat, saat lapsen isältä edes elarit. Kelan kauttahan ne joudut perimään luultavasti, jos mies ei ymmärrä niitä itse maksaa; ulosoton kautta sitten kyllä perivät rahan mieheltä.

Vierailija
1931/11850 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai eroat, saat lapsen isältä edes elarit. Kelan kauttahan ne joudut perimään luultavasti, jos mies ei ymmärrä niitä itse maksaa; ulosoton kautta sitten kyllä perivät rahan mieheltä.

Minusta on vaan aivan järkyttävää, että appivanhemmat kehtaavat oikeasti asettua noin voimakkaaksi kiilaksi toisten ihmisten väliseen elämään. Viimeksi kävivät meillä kun hakivat lainaksi jotain ja näkivät keskeneräisen remontin ja kerroin väsyneenä, miten mies on töiden jälkeen tehnyt remppaa kun mä olen mennyt töihin ja ollut päivällä koulussa. Ei mitään sympatiaa vaan hymähtelyä. Samana iltana anoppi soitti miehelle ja pyysi piha-aitan kunnostushommiin. Seuraava viikonloppu miehellä menikin siellä.

Ei niitä yksinkertaisesti kiinnosta kun oma napa ja se, että on ilmainen renki. Mä viimeksi myin kirpparilla kamaa ja sain 200 euroa, toisen annoin miehelle solidaarisuuttani. Oli sitten antanut sen isälleen, koska isä oli muistuttanut jostakin osasta jonka hän oli joskus vuonna kivi ja miekka antanut miehelle.

Vierailija
1932/11850 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa.. Kerrostalon alakerrassa on pesula, jonne pitää aina varata omat vuorot. Olin varannut koko päivän itselleni, mutta tulikin yllättävä este ja en päässyt samantien aamulla pyykkaamaan. No, ei se mitään, olihan minulla koko päivä varattuna. Ihmettelin, kun kello 10.30 naapuri kävi laittamassa postiluukusta lapun, jossa kertoi että pyykkasi minun vuorollani ja laittoi vaatteet kuivumaan. Hän mainitsi lapulla lisäksi, että mikäli tarvitsisin omaa vuoroani voisin mennä hänen ovelleen kelloa soittamaan.

Varaat koko päivän? Ja sitten et käytä vuoroasi silloin kun se alkaa... En yhtään ihmettele naapuriasi. Pitäisi teidänkin taloyhtiön siirtyä tyyliin max. kaksi tuntia kerrallaan, ja jos et aloita vartissa vuorosi on toisten käytettävissä.

Tuli tästä mieleen eräs naapurini joka varaa aina yhden päivän viikosta pyykkituvassamme itselleen, pesee ilmeisesti samalla jotain sukulaistensa/läheisten pyykkiä myös koska pyykkitupamme on maksuton/rajaton käyttö. Samalla kun hän pyykkää hän puhuu puhelimessa jollain afrikankielellä ja juo karhua :D huvittava sinänsä, viettää koko päivän juttelemassa ja ryyppäämässä pesutuvassa

Vierailija
1933/11850 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin eräissä häissä siten, että meillä oli jo kaksi lasta mukana ja ajomatkaa tuli lähes 1000km. Saita kaveri joka on hyväpalkkaisessa duunissa jakoi autoilun kustannukset viidellä ja en tiennyt että auto kulkee niin vähällä kulutuksella ja bensa niin halpaa.

Tuosta autoilun kustannusten aliarvioimisesta en sano mitään, mutta sinustako olisi kohtuullista että ulkopuolinen ihminen alkaisi maksella oman osuutensa lisäksi lastesi matkoja? Vai mitä tässä nyt valitettiin? Teitä oli viisi ihmistä autossa, ja neljä kuului teidän talouteenne.

En oo se jota siteerasit, mutta jos nyt pilkkua viilaa, bensaa kuluu sen verran miten paljon voimaa tarvii aiton siirtämiseen ja lapset painavat useimmiten vähemmän kuin aikuinen ihminen.

Mutta sitten asiaan. Kohtuullista olisi miettiä, paljonko säästi kun ei tarvinnutkaan käyttää julkisia kulkuvälineitä. Matkaa oli kuitenkinkin se lähes 1000km! Junaliput ja bussit/taxi maksut että pääsee juhlapaikalle... Todennäköisesti kimppakyyteilemällä säästät sievoisen summan, välissäkin voi vielä olla kirkosta juhlapaikalle siirtyminen, sekin maksaa jos ei joku sääli ja ota mukaansa. Puhumattakaan vaivannäön vähenemisestä ja ehkäpä vielä ajankin säästämisestä, voihan hyvinkin olla että on haettu ovelta ja lopulta palautettukin kotiovelle asti.

Kohtuullista olisi ottaa tuommoiset myös huomioon... Itte en ainakaan kehtaisi laittaa samalla lähtölinjalle toisen lapsien kanssa, hävettäis tuommoinen käytös niin paljon, et hyvä jos ei silmät putoisi päästä.

Ulkopuolinen minäkin, mutta kiinnostuin. Auton omistaja ja kuljettaja olisi voinut hyvällä syyllä laskuttaa kyytiläiseltä myös työstään auton ajajana. Satunnaiset kyyditettävät myöskään harvoin tulevat ajatelleeksi, ettei se bensa ole ainoa kulu autosta, on vakuutukset, parkkimaksut,  ja auton hankintahintakin pitäisi ottaa huomioon, jos nyt aletaan niitä hiuksia halkomaan. 

No jos ei nyt kuljetustyöstä makseta, mutta kyllä vakuutuksesta ja auton hankintahinnasta voi maksaa. Meillä on autoilun kulut 45 senttiä kilometriltä eli ihan samat kuin töissä saa oman auton käytöstä. 

Bensa 0,10

vakuutus 0,5

varaosat 0,1

huolto 0,3

arvonpudotus 0,2

Että ei todellakaan kyytiraha voi olla pelkkä bensan hinta. Yleensä käytäntönä, että menemme vuorotellen kaikkien autoilla eikä koskaan makseta kellekään mitään. Niin minusta aikuiset toimivat. :)

Vierailija
1934/11850 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkuvirheitä, hups! Eli auton kulut kilometriä kohden:

Bensa 0,10

vakuutus 0,05

varaosat 0,01

huolto 0,03

arvonpudotus (auton kuluminen) 0,20

Vierailija
1935/11850 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1936/11850 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri pyytää lopettamaan tupakoinnin omassa asunnossani koska tupakansavua kulkeutuu porraskäytävään. Savua kulkeutuu siitä syystä, että hän itse avaa porraskäytävän ikkunan, jotta vahassa talossa ilma kulkisi paremmin. Soitellut ovikelloani usesti. Hän myös mustamaalaa minua naapureiden silmissä ja on yrittänyt saada minulle häätöä ottamalla yhteytta vuokranantajaani.

Öö eihän se sun asunto ole vaan vuokranantajan.

Eikä edes vuokranantajan vaan taloyhtiön. Vuokranantajallasi saattaa olla se paperi, joka oikeuttaa asumaan kyseisessä asunnossa kunhan noudattaa sen sääntöjä ja muutenkin hyviä tapoja.

Vierailija
1937/11850 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kaikki oikeus ajatella omaa ja lasten toimeentuloa. Ei se ole itsekästä. Miehesi on erittäin itsekäs, koska itseään hän ajattelee ja omaa oloaan auttaessaan vanhempiaan sinun kustannuksella. Mutta eikö sinulla ole mitään sanomista raha-asioissa? Eikö ole tuloja?

Vierailija
1938/11850 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ammatiltani kääntäjä, jonka palveluita ja etenkin tietotaitoa käytetään ilmaiseksi ihan jatkuvasti. Mutta autas armias, kun joskus kysyt joltain muulta henkilöltä mitään apua. Esimerkiksi kampaajaystäväni vihjaili hiuksiani leikatessani: "Kampaamossahan tosiaan veloitamme tällaisesta 50€". Meni yli, ja vastasin, että lähetän satojen eurojen laskun kaikista tekemistäni käännöksistä ja kulttuuritietämyksestä sekä neuvonnasta. Argh. 

Tuttua. Perusteellisesti kouluttautuneelle ammattikääntäjälle tulee vaikeasti määriteltävä olo myös silloin, kun ilmaiseksi käännättäjä vähättelee työn määrää sanomalla, että ei sen tartte sitten niin viimeisen päälle olla.

Itse tuossa tapauksessa vetäisin kaiken googlekääntäjällä, kerta ei ole niin justiinsa 😃

Ei kyllä ois ihan sitä mitä odottaisivat!😂

Vierailija
1939/11850 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan sponssattu erään tuttavaperheen lasta vuosia, siis viety lomamatkoille omaan piikkiin ja käytetty syömässä ulkona, lahjottu yms. koska on säälittänyt se, ettei perheen vanhemmat (uusioperhe) huomioi rahallisesti lastaan mitenkään vaan antavat kaikki jutut yhteisille lapsilleen (isä ja äitipuoli asetelma). Me on myös haettu tämä lapsi meille 20km suuntaansa vuosien ajan eivätkä kertaakaan ole hakeneet lasta meiltä. Lupasin tuttavaperheen vanhemmille että toimitan heille kotiin laatikollisen mansikoita, eli kustantaa 18e.

Ei ollut todellakaan ajoa siellä päin vaan satuin olemaan torilla kun nainen soitti.Vähän tietysti mietin, että tämä ei koske lasta nyt ja koin pyynnön vähän vaivaannuttavaksi.. Vein ne mansikat niille himaan ja nainen antoi 20e. Se oli ihan ok. Sain sitten myöhemmin tilinumeron viestillä ja pyynnön, että voisin siihen maksaa sen 2e. ???

Millainen hiton idiootti ihminen oikeasti tekee noin.. pidin itsestäänselvyytenä, että koska vien ne sinne 20km päähän omalla bensallani niin se pari euroa voin pitää eikä tullut mieleenkään antaa vaihtorahaa, perhe kun ei ole köyhä. Ja puhumattakaan tästä sponssista lapselle joka on siis meidän lapsen kaveri, ja olemme sitten kohdelleet kuin omaamme että saisi jotain etuoikeuksia suhteessa muihin lapsiin.

Mulle tuli jotenkin ihan hemmetin paha mieli, että ei tee mieli tehdä enää mitään sen lapsenkaan eteen,vaikka syytönhän se on että ne vanhempansa vievät siltä kaikki stipendirahatkin itselleen. Jotkut ihmiset on vaan niin hemmetin sokean itsekkäitä.

Tuollainen ämmä pitäisi haukkua kunnolla pystyyn ja antaa tulla takaisin kaikki kerralla, mitä röyhkeyksiä on tehnyt. Lähes lastensuojeluasia tuollainen vuosien epäoikeudenmukainen kohtelu lasta kohtaan. Olisi voinut kusipään edes säikäyttää. Voit vieläkin mainita asiasta, mielestäni on jopa velvollisuutesi lasta kohtaan. Tee se vaikka viestillä jos niin on helpompaa.

Ensinkin, hatun nosto sinulle kun olet tätä lasta auttanut. Mitenkähän tuohon tilanteeseen pystyisi puuttumaan? Tuo stipendirahojenkin vieminen on todella julmaa.

Vierailija
1940/11850 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui ollessani joku 16 v. Silloisen kaverini äiti pyysi miehensä 50-vuotissynttäreille tarjoilemaan ja auttelemaan. Kuvittelin tienaavani vähän itselleni shoppailurahaa ja suostuin innokkaasti. Olin sitten juhlissa alusta loppuun tarjoilemassa kuohuvaa ja tiskaamassa ym. Kun pippalot alkoivat olla ohi ja olin siivoamassa, tämä muikkeli osoitti minulle jääkaappia ja sanoi että saan viedä mukanani tähteeksi jäänyttä kermakakkua.

Oli aika hyväksikäytetty olo, ja kakun jämät jäi kyllä viemättä. Tajusin vasta myöhemmin, miten alhaista tuollainen nuorison passuuttaminen oli! En siis ollut juhlien ainoa "tarjoilija", meitä oli pari muutakin lisäkseni eikä kukaan meistä saanut palkkaa. Eli M:n äiti, jos tunnistat itsesi, HÄPEÄ! Ensi kerralla tilaa piikasi pitopalvelusta. Työstä kuuluu MAKSAA!

Toinen esimerkki liittyy ystävääni, joka on toisten hyväksikäytössä jo mestari. Hänellä on useita muuttoja takana, ja aina on onnistunut valjastamaan kaverit muuttoavuksi. Muija käy neljääkymppiä, on perheellinen työssäkäyvä ihminen, ja edelleen pitää kerjätä apua ihmisiltä. Itsekin olen perheellinen & kiireinen työssäkäyvä nainen, ja hän kerjäsi minuakin miehineni useampaan otteesen muuttamaan.... viikonloppuna... keskellä kesälomaa... tarkoittaen, että lapset olisi pitänyt laittaa hoitoon :D. Kieltäydyin nauraen, kuten yleensäkin hänen noloille palvelusten pyytämisille; kun heillä on kylässäkin, pitäisi aina alkaa kotihommiin ja laittaa lapsille ruokaa sekä kuskata paikasta toiseen..

Kyseessä on pakko olla joku elämänhallintaongelma, eihän tuo ole normaalia että kavereita jatkuvasti vaivataan ties millä tehtävällä ja kaikki pitäisi saada ilmatteeksi. Minullakin on iso perhe ja koti hoidettavana, mutta ei tulisi mieleenkään tuupata niitä muiden ongelmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi