Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11910)

Vierailija
11861/11910 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisystäväni poika pääsi maaliskuussa vankilasta, ja nyt minun pitäisi yllättäen maksaa muuntoon menneistä sakoista 700€, muutoin joutuu taas lusimaan, en koe maksamista velvollisuudekseni ja aavistelen, ettei se tähän jää. Mitä tehdä, t: mies 61 vee

Joo ja nyt pitäisi vielä maksaa parin kuukauden rästissä olevat vuokrat ja vihjailtiin vielä että hänen pitää myydä nyt autonsa (syyllistämistä, kun en rahoita) en ala täyttää vuotavaa  kaivoa, selväkielellä ilmaisten vituttaa, koska tämä heijastuu myös meidän väleihin, t: sama

Anteeksi kun sanon, mutta sulla taitaa olla lokki puolisona. Raha ja rakkaus ei sovi yhteen. Hanat kiinni. Jos jättää, niin tiedät että oli kanssasi rahan takia. 

Vierailija
11862/11910 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisystäväni poika pääsi maaliskuussa vankilasta, ja nyt minun pitäisi yllättäen maksaa muuntoon menneistä sakoista 700€, muutoin joutuu taas lusimaan, en koe maksamista velvollisuudekseni ja aavistelen, ettei se tähän jää. Mitä tehdä, t: mies 61 vee

Joo ja nyt pitäisi vielä maksaa parin kuukauden rästissä olevat vuokrat ja vihjailtiin vielä että hänen pitää myydä nyt autonsa (syyllistämistä, kun en rahoita) en ala täyttää vuotavaa  kaivoa, selväkielellä ilmaisten vituttaa, koska tämä heijastuu myös meidän väleihin, t: sama

Anteeksi kun sanon, mutta sulla taitaa olla lokki puolisona. Raha ja rakkaus ei sovi yhteen. Hanat kiinni. Jos jättää, niin tiedät että oli kanssasi rahan takia. 

Olet siis lypsettävänä. Maksat varmaan yhteiset menot. Kannattaa lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11863/11910 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuntoon menneiden sakkojen idea on, että ne sovitetaan vankeudella, jos niitä ei ole maksettu. Tämän on tarkoitus ehkäistä rötöstelyä. Jos joku läheisen läheinen maksaa sakot toisen puolesta, rötöstely vain jatkuu ja taas kinutaan rahaa sakkoihin. Ei vankeuskaan välttämättä taparikollisen rötöstelyä lopeta, mutta ainakin rötöstelyyn tulee katkos.

Vierailija
11864/11910 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän siskon kauhumuutto

Ex intoili: "mennään muuttaan mun sisko, saadaan hyvä tienesti, sillä on iso palkka". Olimme hyvin köyhiä.

Lähdimme aamuvarhain pelottavan kuntoisella pakulla 200 km matkalle, auto kattoon asti täynnä tavaraa. Ex ihmetteli miten se romuuläjä oli mennyt katsastuksesta läpi. PErillä purimme tavarat ja kun olimme työskennelleet tuntikausia, olin väsynyt, janoinen ja nälkäinen. Siskonsa ei edes etsinyt juomalaseja, piti juoda käsistä vettä hanasta. Me kannoimme kaikki tavarat, siskonsa hyöri ja pyöri vaan ympäriinsä jaloissa.

Ajoimme tullessamme grillikioskin ohi, se oli muutaman sadan metrin päässä. Ehdotin exälle että kävisimme syömässä siellä. Siskonsa alkoi HUUTAA että "ei, nyt puretaan laatikot!". Ex ei reagoinut, jatkoimme töitä.

Sitten purettiin laatikot likaisiin kaappeihin. Ehdotin että varmaan kannattasi siivota ne ennen täyttöä. PEstiin kaappeja, exän sisko ihmetteli kun pesin sisäseinät ja yläpinnatkin, ei ollut vissiin siivonnut eläessään.

Reissu kesti 16 tuntia, olimme aivan nääntyneitä kun pääsimme kotiin. Meni muutama viikko ja kysyin exältä, missä tienesti on. Hän sanoi että siskonsa oli laittanut 100 markkaa!!! SAin raivokohtauksen. Tuolloin vastaava muutto liikkeen tekemänä maksoi noin 5 000 markkaa. Ilmoitin exälle että vaatii siskoltaan heti 3 000mk. Ex selitti jotain että kuinka se on hänen siskonsa. Kysyin mitä hyvää sisko on tehnyt hänelle tai meille, eihän se vaivautunut edes pitämään mitään yhteyttä. Ex oli aivan hiljaa. Hän ei antanut minulle sitä viittäkymppiä edes suosiolla vaan haki sen vasta kun sain älyttömän huutoraivarin. Meillä oli yhteiset rahat, mutta kyse oli periaatteesta.

Kun tapasimme seuraavan kerran, siskonsa kertoi ettei hänellä ollut silloin varaa maksaa enempää!! Vastasin että olisi voinut myöhemminkin rahaa laittaa, sitä on näemmä riittänyt omiin vaatteisiin ym ym. Äm mä vaan tuojotti minua happaman näköisenä. Mitenkähän hän olisi muuttoliikkeelle maksanut 50x suuremman summan??? Kysyinkin sitä häneltä mutta se vaan tuijotti suu viivana. Välimme viilenivät, ei haitannut. Hän ei koskaan pyytänyt anteeksi, yrittänyt hyvittää, ei mitään. Ei pyytänyt edes käymään. 

Opin tästä reissusta, että työsuoritusten hinta sovitaan etukäteen ja puolet maksetaan ennen kuin mitään on tehty. En tietenkään olisi lähtenyt muuttokeikalle jos olisin tiennyt 100 mk korvauksesta, tämä epäilemättä oli exän siskon taka-ajatuskin. Nykyisten ystävien kanssa on toki tehty muuttoja puolin ja toisin talkoilla mutta niistä tietää että tulevat jos pyydetään, moni tarjoaakin apua vaikkei ole edes pyydetty. Exän ja siskonsa kanssa en ole ollut pitkään aikaan missään tekemisissä, hyvä niin. En kaipaa heitä, en ole koskaan kaivannut. Ex yritti saada minua takaisin, en koskaan edes ajatellut mennä. Elämäni ja elintasoni on nykyään aivan erilaista kuin mitä heillä on koskaan ollut. Tämä(kin) älytön tapahtuma opetti minulle itsearvostusta jonka avulla jätin moiset ihmiset taakseni ja sain paremman elämän.

Vierailija
11865/11910 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa olla aika perinteinen. Meillä oli isovanhemmilta jäänyt kesämökki. Me asumme mökkipaikkakunnalla ja kotoamme on 30 minuutin auto- ja venematka mökille. Mökin toinen omistaja asui 300 kilometrin päässä. Isäni kanssa hoidimme aina kaikki veneasiat, kevät- ja syyssiivoukset, haravoinnit ynnä muut. Sitten, kun halusimme rauhassa viettää mökillä aikaa, niin nämä pitkämatkalaiset ilmoittivat, että he tulevat nyt mökille. Jos siis halusi omalle mökille, niin piti aina varmistaa, että onko sieltä jokin revohka tulossa samaan aikaan (heitä saattoi tulla sieltä toistakymmentä ihmistä. Sitten aina oletettiin, että veneen bensatankki on täysi, kaasupullot vaihdettu ja varapullot täytetty, television akku ladattu, kesäkukat istutettu, grillin toiminta tarkistettu ynnä muuta. Tämä loppui, kun isäni sanoi, että nyt teidät ostetaan ulos tästä mökistä. Sen jälkeen en olekaan heistä kuullut mitään.

Vierailija
11866/11910 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain sukulaiseltani kymmenisen vuotta sitten legoja lapsellemme.

Nyt kymmenen vuotta myöhemmin kyseli, että olisko sulla ne legot missä, hän voisi nyt ottaa ne takaisin. (!?)

En osannut kyllä millään arvata, että ne pitäis joskus palauttaa.

Vierailija
11867/11910 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exän siskon kauhumuutto

Ex intoili: "mennään muuttaan mun sisko, saadaan hyvä tienesti, sillä on iso palkka". Olimme hyvin köyhiä.

Lähdimme aamuvarhain pelottavan kuntoisella pakulla 200 km matkalle, auto kattoon asti täynnä tavaraa. Ex ihmetteli miten se romuuläjä oli mennyt katsastuksesta läpi. PErillä purimme tavarat ja kun olimme työskennelleet tuntikausia, olin väsynyt, janoinen ja nälkäinen. Siskonsa ei edes etsinyt juomalaseja, piti juoda käsistä vettä hanasta. Me kannoimme kaikki tavarat, siskonsa hyöri ja pyöri vaan ympäriinsä jaloissa.

Ajoimme tullessamme grillikioskin ohi, se oli muutaman sadan metrin päässä. Ehdotin exälle että kävisimme syömässä siellä. Siskonsa alkoi HUUTAA että "ei, nyt puretaan laatikot!". Ex ei reagoinut, jatkoimme töitä.

Sitten purettiin laatikot likaisiin kaappeihin. Ehdotin että varmaan kannattasi siivota ne ennen täyttöä. PEstiin kaappeja, exän sisko ihmetteli kun

Itse en ole koskaan saanut enkä ole antanut rahallista korvausta kavereiden/sukulaisten muutossa. Ruoat olen toki tarjonnut. Siinä mielessä ihmetyttää, kun sukulaisia autetaan muutossa rahan toivossa?

Vierailija
11868/11910 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exän siskon kauhumuutto

Sitten purettiin laatikot likaisiin kaappeihin. Ehdotin että varmaan kannattasi siivota ne ennen tä

Vähän vaikuttaa siltä ettei tuo exä edes sopinut siskonsa kanssa mistään korvauksesta vaan oletti että saavat muuttoavusta automaattisesti rahaa.  Itse olisin viimeistään tuon grilli kioskin kohdalla sanonut etten auta jos en saa ruokaa, pyörryttää, nälättää ja janottaa. 

Vierailija
11869/11910 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa...? Miksi sitä suuta ei saada auki silloin, kun tilanne on menossa ketuilleen. Jälkeenpäin kyllä mutistaan. Jos joku suuttuu asiallisesta sanomisesta, niin voi voi. 

Vierailija
11870/11910 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisiä vaivaa...? Miksi sitä suuta ei saada auki silloin, kun tilanne on menossa ketuilleen. Jälkeenpäin kyllä mutistaan. Jos joku suuttuu asiallisesta sanomisesta, niin voi voi. 

Kertokaa lisää näitä tapauksia.

Sehän on selvää, että kun ikäviä asioita tapahtuu, ihminen useimmiten ottaa opikseen.

Mutta sillä hetkellä, kun joutuu yllättäen kokemaan esim. epäoikeudenmukaisuutta tai vääryyttä, on niin äimistynyt tilanteesta, ettei osaa reagoida. Hyvin moni keksii kyllä jälkeenpäin, mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä.

Tämä on vertaistukiketju parhaimmillaan. :)

Vierailija
11871/11910 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli puhkinaitu divaanisohva, jota en yksin jaksanut kantaa autoon/ jäteasemalle. Kaverini tuli pyydettynä apuun, ei puhunut korvauksesta ja maksoin viennin päälle kebut. Ilmeisesti kaveri koki itsensä hyväksikäytetyksi, kun parin päivän päästä tekstasi että haluaa kylmää käteistä. Kysyin miksei pyytänyt silloin kun pyysin apuun. Oli kuulemma äidilleen kitissyt ja äiti käskenyt 28v akkaa maksamaan palkkaa.

Minä kuulemma se härski

Vierailija
11872/11910 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa lisää näitä tapauksia.

Sehän on selvää, että kun ikäviä asioita tapahtuu, ihminen useimmiten ottaa opikseen.

Mutta sillä hetkellä, kun joutuu yllättäen kokemaan esim. epäoikeudenmukaisuutta tai vääryyttä, on niin äimistynyt tilanteesta, ettei osaa reagoida. Hyvin moni keksii kyllä jälkeenpäin, mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä.

Tämä on vertaistukiketju parhaimmillaan. :)

Jotkut ketjun tapauksista vetää sanattomaksi ihan vain luettuna. Jotkut on vain niin härskejä ettei sitä meinaa tajuta kun höpläytys tulee omalle kohdalle. Hyväksikäyttäjät myös käyttävät hyväkseen ihmisten hyväntahtoisuutta ja liian kiltiksi kasvattamista, sitä että ei koeta kieltäytymisen olevan oikeutettua. 

Lisäksi tulee ihmisten väliset valta-asemat, koituuko vastaansanomisesta jotakin ikävää, turvallisuusuhkaa yms. Ja jos vielä muut ihmiset nöyrtyvät epäasialliseen käytökseen, yksilön kynnys puuttumiseen nousee.

Mutta kertokaa tosiaan lisää, olen itsekin oppinut tästä ketjusta <3

Vierailija
11873/11910 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en ole koskaan saanut enkä ole antanut rahallista korvausta kavereiden/sukulaisten muutossa. Ruoat olen toki tarjonnut. Siinä mielessä ihmetyttää, kun sukulaisia autetaan muutossa rahan toivossa?"

Kauhumuuton tapauksessa suhde ei ollut vastavuoroinen ja kirjoittajalle kyseessä oli henkilö jonka oli tavannut kerran pari, mitään auttamisvelvollisuutta ei ollut, eikä ollut exälläänkkään koska siskonsa ei ollut juuri missään tekemisissä. Kyseessä oli pelkkä hyväksikäyttö siskonsa puolelta.

T:kauhumuuttaja

Vierailija
11874/11910 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan saanut enkä ole antanut rahallista korvausta kavereiden/sukulaisten muutossa. Ruoat olen toki tarjonnut. Siinä mielessä ihmetyttää, kun sukulaisia autetaan muutossa rahan toivossa?

Tuossa muuttajan toiminnassa toki oli vähän härskejä piirteitä, esimerkiksi se, ettei tarjonnut ruokia. Toisaalta sen aikaisella satasella varmaan ne ruoat sai hankittua.

Mutta vähintään yhtä härskiä on lähteä muuttamaan sukulaista ison rahan toivossa ja suuttua siitä, kun sitä isoa rahaa ei saa. Täysin naurettavaa olla vailla yli puolta muuttofirman taksasta, jos etukäteen ei ole sovittu, että maksun saa. Sehän ei tietenkään sen exän siskon vika ole, jos exä on kuvitellut saavansa sieltä rahaa.

Minäkin olen ollut muuttamassa useampaa ystävää ja sukulaista, sekä mun muuttoapuna on ollut usein ystävä tai sukulainen. Aina homma on toiminut ruokapalkalla. Joskus on vaikkapa saunottu myös päälle. Koskaan ei olisi tullut mieleenkään pyytää tai antaa rahaa, poislukien tietenkin bensarahat jos jollain tulee muuton takia oman auton käyttöä.

Tässä tietenkin täytyy toimia myös vastavuoroisesti. Ei se niin mene, että hyöty kulkee vain yhteen suuntaan, vaikka ei mullakaan mitään varsinaista listaa ole siitä, kuka mulle olisi ja kenelle minä olisin "velkaa". 

Vierailija
11875/11910 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vähän vaikuttaa siltä ettei tuo exä edes sopinut siskonsa kanssa mistään korvauksesta vaan oletti että saavat muuttoavusta automaattisesti rahaa.  Itse olisin viimeistään tuon grilli kioskin kohdalla sanonut etten auta jos en saa ruokaa, pyörryttää, nälättää ja janottaa."

Jälkikäteen ajateltuna tuo on hyvinkin mahdollinen skenaario, että kuvitteli siskonsa arvostavan meidän työtä kun on itse saamassa ison palkan. Käsittääkseni siskonsa oli luvannut korvausta etukäteen. Näin grillikioskin n. parin tunnin ajamisen jälkeen, silloin tilanne oli vielä ok. Olin tuolloin 17 v, kaukana kotoa ja rahaton, ainoa mahdollinen kyyti oli muuttoautolla takaisin, olin noiden muiden armoilla. Exän käytöstä en tajua, olihan hän itsekin janoinen ja nälkäinen.

Vierailija
11876/11910 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse en ole koskaan saanut enkä ole antanut rahallista korvausta kavereiden/sukulaisten muutossa. Ruoat olen toki tarjonnut. Siinä mielessä ihmetyttää, kun sukulaisia autetaan muutossa rahan toivossa?"

Kauhumuuton tapauksessa suhde ei ollut vastavuoroinen ja kirjoittajalle kyseessä oli henkilö jonka oli tavannut kerran pari, mitään auttamisvelvollisuutta ei ollut, eikä ollut exälläänkkään koska siskonsa ei ollut juuri missään tekemisissä. Kyseessä oli pelkkä hyväksikäyttö siskonsa puolelta.

Maksusta sovitaan etukäteen.

Kumpi on härskimpää ja hyväksikäyttöä, jättää jälkikäteen maksamatta jos maksusta ei ole sovittu (tai maksaa "liian vähän"), vai vaatia (suurempaa) maksua jos maksusta ei ole sovittu?

Monelle se varmaan riippuu siitä, kummalla paikalla itse istuu.

Vierailija
11877/11910 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksusta sovitaan etukäteen.

Kumpi on härskimpää ja hyväksikäyttöä, jättää jälkikäteen maksamatta jos maksusta ei ole sovittu (tai maksaa "liian vähän"), vai vaatia (suurempaa) maksua jos maksusta ei ole sovittu?

Monelle se varmaan riippuu siitä, kummalla paikalla itse istuu.

Kauhumuuttajalle kerrottiin etukäteen että työstä tulee reilu korvaus. Ei hän ole syypää exän mahdolliseen väärinkäsitykseen/kuvitteluun tai exän siskon sanomisiin. Sisko on itse tarjonnut työstä rahaa eikä ole sitä kieltänyt kun häntä on jälkikäteen puhutettu tapahtuneesta, se käy alkuperäisestä tekstistä ilmi.

Vierailija
11878/11910 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tässä on se mahdollisuus, että kauhu muuttajan ex sai hyvät rahat, muttei halunnut jakaa niitä. Tai että muutto oli korvaus jostain aiemmasta rahalainasta tms.

Vierailija
11879/11910 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan tässä on se mahdollisuus, että kauhu muuttajan ex sai hyvät rahat, muttei halunnut jakaa niitä. Tai että muutto oli korvaus jostain aiemmasta rahalainasta tms.

Kiitos oivalluksesta, ihan mahdollista. En koskaan nähnyt exän tiliotetta. Älkää te muut olko yhtä hölmöjä.

Nyt kun on vanhoja muistellut niin putkahti mieleen, juttuhan ei päättynyt tuohon: pari vuotta myöhemmin siskonsa muutti pois siitä luukusta johon muutimme hänet. Ex kertoi äitinsä maininneen hänen valittaneen äidilleen, kuinka muuttofirma oli ollut kamalan kallis.

Ex naureskeli: "ei löytyny enää vapaaehtoisia" :D :D :D 

Vierailija
11880/11910 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli iso pakettiauto ja kyllä oli sukulaista ja tuttua teettämästä milloin muuttoa ja milloin mitäkin kuljetusta ja nihkeää oli saada edes kulukorvausta. Verottajalle piti kuitenkin ilmoittaa auto omassa käytössä km tai jotain.  Mietittiin mitä tehdä. Alkoi sitten sanoa, että tankki on tyhjä ja tarvii kyllä ruokaakin jos apua tarvitaan. Polttoainerahat tuli tilille ja otti minut mukaan, koska minulla oli vain osa-aika duuni kaupan varastomiehenä. Ruoka ja kaljapaikalla tuli monta keikkaa heitettyä ja ihan mukavaa verrattuna yksiössä mököttämiseen. Yksi muuttofirma palkkasi minut sitten töihinkin, kun oli kuulleet, että tuo sälli jaksaa roudata painavia pesukoneita. Ne on muuten hankalia siirrellä hissittömissä vanhoissa kerrostaloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi