Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11848)
Nämä ilmaisen työn teettäjät jäivät vaivaamaan. Isotäti oli ammatiltaan kampaaja. Joskus isoäidillä käydessään leikkasi meidän lastenkin hiuksia. Sitten tuli (90-luvulla) muotiin sellaiset koko kuontalon pikkuletit. Pyydettiin siskon kanssa, että isotäti tekisi. Teki kerran. Seuraavaksi kun tuli kylään, kysyttiin taas. Ei tehnyt, vaikka kuinka jankattiin. Kun ei tainnut saada oikein korvaustakaan ja oli itseasiassa tullut katsomaan mummoa eikä letittämään kenenkään hiuksia. Mutta ei sitä voinut mitenkään lapsi ymmärtää. Tätihän varmasti piti työstä mitä teki, miksi se muuten olisi tehnyt sitä työkseen ja miksi se ei olisi halunnut tehdä sitä aina kun vain mahdollista.
Tämä oli siis oma logiikkani ehkä 9-vuotiaana. Luulen että osa noista ilmaisen työn teettäjistä ajattelee jostain ihmeen syystä vielä aikuisenakin samoin.
Teimme härskeihin tapoihin tottuneille naapureille oman "härskin temppumme."
Kun naapurin pariskunta kuuli, että olemme 10 päivän lomalla Teneriffalla, niin hekin olivat varanneet lomansa samaan paikkaan ja samaan aikaan.
Sitten me muutimmekin omaa matkaa sen verran, että se alkaakin vasta kaksi viikkoa myöhemmin.
Naapurit eivät jostain syystä ole matkansa jälkeen olleet missään tekemisissä meidän kanssamme eivätkä edes tervehdi enää.
Vierailija kirjoitti:
Kun naapurin pariskunta kuuli, että olemme 10 päivän lomalla Teneriffalla, niin hekin olivat varanneet lomansa samaan paikkaan ja samaan aikaan.
Sitten me muutimmekin omaa matkaa sen verran, että se alkaakin vasta kaksi viikkoa myöhemmin.
Naapurit eivät jostain syystä ole matkansa jälkeen olleet missään tekemisissä meidän kanssamme eivätkä edes tervehdi enää.
Kuka kertoo naapureilleen, missä ja milloin aikoo lomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika tavallista, että rivitaloissa asuvat perheet kertovat naapureilleen milloin ovat poissa asunnostaan. Samoin kerrostaloissa. Jos joku asunto vaikuttaa hiljaiselta, postia ei haeta postilaatikosta, verhot ovat koko ajan auki tai kiinni, niin silloin voi joku naapuri huolestua, että onko kaikki ok naapuriasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ilmaisen työn teettäjät jäivät vaivaamaan. Isotäti oli ammatiltaan kampaaja. Joskus isoäidillä käydessään leikkasi meidän lastenkin hiuksia. Sitten tuli (90-luvulla) muotiin sellaiset koko kuontalon pikkuletit. Pyydettiin siskon kanssa, että isotäti tekisi. Teki kerran. Seuraavaksi kun tuli kylään, kysyttiin taas. Ei tehnyt, vaikka kuinka jankattiin. Kun ei tainnut saada oikein korvaustakaan ja oli itseasiassa tullut katsomaan mummoa eikä letittämään kenenkään hiuksia. Mutta ei sitä voinut mitenkään lapsi ymmärtää. Tätihän varmasti piti työstä mitä teki, miksi se muuten olisi tehnyt sitä työkseen ja miksi se ei olisi halunnut tehdä sitä aina kun vain mahdollista.
Tämä oli siis oma logiikkani ehkä 9-vuotiaana. Luulen että osa noista ilmaisen työn teettäjistä ajattelee jostain ihmeen syystä vielä aikuisenakin samoin.
Tämä taitaa olla totta. Itselleni on sanottu, että on ihan ok pyytää korjaamaan tietokonetta koska se on minulle kiva harrastus. No tietokoneet on harrastus, mutta kivaa on pelaaminen tai koodaminen, ei todellakaan naapurin veljenpojan virusten sekoittaman koneen siivoaminen. Tuo on vähän kuin pyytäisi tuttua lapioimaan paskaa, koska sinähän harrastat hevosia, niin tämä on sulle kiva harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotakuinkin kaikki normaalit ihmiset, jotka ovat naapureidensa kanssa tuttuja? Tuohan on mitä tavallisinta jutustelua.
Vierailija kirjoitti:
Yo romaaneja ei kannata tänne kirjoittaa. Kukaan ei jaksa niitä lukea, ei ole mitään syytäkään lukea.
Tämä härski vaatimus siitä mitä toiset saavat eivät saa ketjuun kirjoittaa sopii tänne itseasiassa todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotakuinkin kaikki normaalit ihmiset, jotka ovat naapureidensa kanssa tuttuja? Tuohan on mitä tavallisinta jutustelua.
Aika tavallista on maaseudullakin kertoa naapureille milloin ollaan poissa kotoa vähänkään pitempään. Naapuri voi vähän pitää silmällä taloa, ettei siellä liiku outoja hiippareita tai peräti murtovarkaita, tyhjentää postilaatikon jne. Ainakin meillä toimitaan näin ihan vastavuoroisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex kaveri joka määräili,komenteli ja kommentoi joka ikiseen asiaan pyysi muuttoavuksi. Sain käsityksen että kyse on vain 2 tunnin jutusta että ikkunoita pestään ja sit vähän siivoillaan (kyseessä vain 20 neliön yksiö). Urakka osoittautui 6 tunniksi! Piti homeiset tiskit tiskata,jääkaappi kaikesta saastasta tyhjentää, siivoilla ja himohamstraaja kun on niin joka helv roskaa käydä läpi ja hän istui kun minä tein. Kokoajan vaan häsläili turhia: meen pyykkitupaan, istu, katso kun mä tein, kommentoi joka ikistä tavaraa/roskaa. Jotakin yritti mukamas laittaa laatikkoon mutta oli niin flegmaattista touhua että oksat pois. Sit halus kokoajan olla puhelimella yms.
Opinpahan ainakin että jos jotakuta menen auttamaan niin vaadin todisteet että kaikki on laatikoissa ja pakattu ja että vain pintapuolisesti autan ja tavarat pakuun.
<
Ihmiset jotka valehtelee että kaikki on pakattu ja auta vain pintapuolisesti ovat mielestäni jonkinasteisia narsisteja, omaa laiskuuttaan olettavat että joku ne pelastaa pulasta, pakkaa ja siivoaakin kämpän lattiasta kattoon. Itse kääntyisin kannoillani ja sanoisin että soita sitkun oot pakannut ja siivonnut et tuun sit auttamaan kantamaan kamat autoon niinkuin alunperin sovittiin
Vierailija kirjoitti:
Pojan synttärilahjaa pyydettiin takaisin, että käly voisi antaa sen siskolleen (joka oli juuri saanut pojan myös)
Asun ulkomailla isossa kaupungissa, suositussa turistikohteessa. Aina välillä tulee serkun naapurin kummin kaimalta pyyntöjä ilmaisesta majoituksesta + toimisinko turistioppaana/ ajaisin häntä ympäri kaupunkia. Ei käy.
Tekisin laskelman kaikista kuluista plus.
Sukulaislisä 30% Ja maksu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ex kaveri joka määräili,komenteli ja kommentoi joka ikiseen asiaan pyysi muuttoavuksi. Sain käsityksen että kyse on vain 2 tunnin jutusta että ikkunoita pestään ja sit vähän siivoillaan (kyseessä vain 20 neliön yksiö). Urakka osoittautui 6 tunniksi! Piti homeiset tiskit tiskata,jääkaappi kaikesta saastasta tyhjentää, siivoilla ja himohamstraaja kun on niin joka helv roskaa käydä läpi ja hän istui kun minä tein. Kokoajan vaan häsläili turhia: meen pyykkitupaan, istu, katso kun mä tein, kommentoi joka ikistä tavaraa/roskaa. Jotakin yritti mukamas laittaa laatikkoon mutta oli niin flegmaattista touhua että oksat pois. Sit halus kokoajan olla puhelimella yms.
Opinpahan ainakin että jos jotakuta menen auttamaan niin vaadin todisteet että kaikki on laatikoissa ja pakattu ja että vain pintapuolisesti autan ja tavarat pakuun.
Itelle tullu muita kiireitä vastaavassa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naapurit halusi teidän kanssa samaan paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naapurit halusi teidän kanssa samaan paikkaan?
Ehkä ne kuvittelivat, että voivat taas lokkeilla muiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo romaaneja ei kannata tänne kirjoittaa. Kukaan ei jaksa niitä lukea, ei ole mitään syytäkään lukea.
Tämä härski vaatimus siitä mitä toiset saavat eivät saa ketjuun kirjoittaa sopii tänne itseasiassa todella hyvin.
Romaneja saa kirjoittaa, mut älä kerro, että lomailet ja kämppä on tyhjä.
Laittomuudet. Että tekisin jotain, mikä rikkoo lakia ja jos siitä jäisi kiinni, sakko tulisi minulle. Ahdistaa jos tällaista ehdotetaan lähipiiristä. Kertoo kaiken tarvittavan siitä, arvostaako nämä ihmiset sinua vai ei.
Piti kuitata 30000e maksetuksi takaisin, vaikkei ollut maksettu. Ja lisäksi hänen asiohinsa oli mennyt jo aiemmin 10000e, josta ei myöskään ole takaisin maksua odotettavissa. Samalla kuittauskertalla olisi pitänyt sitten taata seuraavat 30000e tai lainata se raha itse ilman pankin vaivaamista. Mikä lie minuun mennyt, kun alkoi tuntua siltä, että entä jos hänkin hakisi vaan ihan työpaikkaa ja hankkisi ne rajat sieltä niinkuin mäkin olen elantoni hankkinut toisen palkollisena. Tosin ehdotin sitäkin, että jos mä teettäisinkin töitä sen uuden 30000e edestä. Silloin hän tulikin itse siihen tulokseen, ettei hän niitä rahoja sittenkään tarvitse. Toistaiseksi sen asian ääreen ei ole vielä tullut uutta tarvetta palata. Ja ne työt voin toki tilata jostakin firmasta, niin menevät verotuksellisestikin oikein. Lainatakin voin, jos ne entiset lainat on ensin maksettu takaisin. Olen luultavasti liian pihi ja nyt saan palstalaisulta kunnon haukut. Alkaa oikein psksmyrsky tästä ja näen jo sieluni silmillä miten moni sohva alkaa siitä tulenpalavasta katkusta kärytä.
Olipa kerran sukulainen, joka vaatii minua tekemään laittomuuksia ihan vain sen takia, että hän niin halusi. En tietenkään tehnyt niin vaan noudatin lakia. Luultavasti hän ei vieläkään ole tajunnut, että mitä hän pyysi, olisi ollut laitonta. En ole asiasta hänen kanssaan sen alkuperäisen vihaisen vaatimuksen jälkeen uudelleen keskustellut enkä aio ottaa puheeksi. Mieluummin väistän häntä ja hänen vihaansa. Hän ei ole minulle niin suuresta merkityksestä, että hänen minua kohtaan tuntemansa viha minua haittaisi. Enkö jaksa riidellä hänen kanssaan niin paljon asiasta, että saisin hänet tajuamaan mitä laki asiasta sanoo, kun se ei ole varmaa, riittäisikö hänellä äly sittenkään, vaikka hän saisi lakikirjan tekstin eteensä itse luettavaksi.
*Tämä taitaa olla totta. Itselleni on sanottu, että on ihan ok pyytää korjaamaan tietokonetta koska se on minulle kiva harrastus. No tietokoneet on harrastus, mutta kivaa on pelaaminen tai koodaminen, ei todellakaan naapurin veljenpojan virusten sekoittaman koneen siivoaminen. Tuo on vähän kuin pyytäisi tuttua lapioimaan paskaa, koska sinähän harrastat hevosia, niin tämä on sulle kiva harrastus*
Minulle sanottiin, että sinähän voit katsoa noita lapsia, kun tykkäät lapsista. En ole ikinä sanonut erikoisemmin pitäväni lapsista, mutta en ole myöskään sanonut erityisemmin inhoavanikaan lapsia.
*Tämä taitaa olla totta. Itselleni on sanottu, että on ihan ok pyytää korjaamaan tietokonetta koska se on minulle kiva harrastus. No tietokoneet on harrastus, mutta kivaa on pelaaminen tai koodaminen, ei todellakaan naapurin veljenpojan virusten sekoittaman koneen siivoaminen. Tuo on vähän kuin pyytäisi tuttua lapioimaan paskaa, koska sinähän harrastat hevosia, niin tämä on sulle kiva harrastus.*
Minulle on sanottu, että minä voin vahtia lapsia, koska pidän lapsista. Tämä on sanottu usein tilanteessa, jossa tavallaan ollaan jo menossa ja kieltäytyminen herättää kiusallista huomiota. En tosin ole koskaan sanonut pitäväni lapsista, mutta en ole sanonut inhoavanikaan niitä. Tämä sanaton ilmaukseni on sitten tulkittu väärin.
Itse olen mennyt kuun vaihteessa auttamaan muutossa ja muutettava sanoi, ettei kaupoissa ollut banaanilaatikoita, kun hän kävi tänään kysymässä. Kaiken piti olla pakattuina. Pari tuntia venyi sitten aika paljon.