Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli alakertaan naapuriksi aasialainen perhe. Jouduin huomauttamaan lasten möykkäämisestä ja nyt perheen äiti tuo usein aasialaisruokaa, vein itse sinne vastavuoroisesti sushia ja maalaisherkkuja. Tilanne on aika erikoinen, koska ainakin minä koen olevani velkaa alakerran tuomisista ja alakerta kokee ehkä asian samoin. En pysty syömään varsinkaan makeita jälkiruokia, mitä alakerran keittiöstä tuodaan. Miten tämä kierre saataisiin katkaistua?
Kerrot kohteliaasti että haluat lopettaa ruokien viemisen ja vastaanottamisen.
Ei ole kohteliasta tapaa lopettaa tuota, vain suomalaisen töykeitä.
Loppuu luontevasti, kun pitää vähän taukoa esimerkiksi matkustaen johonkin hetkeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin odotttanut, et laitettaisiin vaikka yhdessä ruokaa ja he tarjoaisivat tarvikkeet.
Mutta onhan tuo hassua että on päästänyt veljen vaimon kokkaamaa
Ööö, tekeekö raskaus naisesta invalidin.
Monilla etenkin loppuraskaus on vaikea ja empaattiset, normaalit ihmiset antavat levätä
Liitoskivut jne. Sen tiesitkin. Olet vain ilkeä.
Kai hän nyt omat lapsensa ja itsensä ruokki? Olisi siinä voinut tehdä sen yhden annoksen lisää että AVUKSI tullut perheen ulkopuolinen henkilö olisi saanut ruuan vaivansa palkaksi.
Miten hän oli avuksi? Missä
"Millainen mies lähtee työmatkalle juuri kun oma lapsi syntymässä? Olisi pitänyt palkata joku osaava hoitaja, jos sisko ei osannut olla avuksi ja itse huitelee maailmalla."
Ei tainnut mies kysyä rouvalta lupaa pyytää sisko avuksi. Rouva katsoi pärjäävänsä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin odotttanut, et laitettaisiin vaikka yhdessä ruokaa ja he tarjoaisivat tarvikkeet.
Monilla etenkin loppuraskaus on vaikea ja empaattiset, normaalit ihmiset antavat levätä
Kai hän nyt omat lapsensa ja itsensä ruokki? Olisi siinä voinut tehdä sen yhden annoksen lisää että AVUKSI tullut perheen ulkopuolinen henkilö olisi saanut ruuan vaivansa palkaksi.
Ei sitä työntekijä päätä aina itse, jos kuuluu työnkuvaan. Hyvä mies ottaa potkut ja niin saa molemmat vanhemmat vain keskittyä vauvaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin pihiä porukkaa, ettei maksa ilmaisen avun matkoja, ei kyllä käytä rahaa osaavaan hoitajaan! 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin pihiä porukkaa, ettei maksa ilmaisen avun matkoja, ei kyllä käytä rahaa osaavaan hoitajaan! 😂😂😂
Sekin on tietysti mahdollista.. onhan tuo pihiä. Mulla tulee myös mieleen että lähtikö lasten ja äitinsä ruoat pienestä äitiyskorvauksesta (vai mikä onkaan nimeltään)? Ehkä keikkuivat köyhyysrajalla samalla kun mies veti pihviä työkavereiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain esikoiseni ja jäin äitiyslomalle, miehen sisko oletti että minua voi käyttää päivähoitona "kun nyt joka tapauksessa olet kotona niin eihän se mitään tee jos katsot samalla 2 muunkin alle kouluikäisen perään. Mies joutui ottamaan siskonsa puhutteluun isänsä kanssa ennenkuin viesti meni perille.
Mun kuopus aloitti koulunsa. Itse olin ollut jo vuosia yksinhuoltajana kahdelle pojalle ja todella kaipasin vähän hengähdystaukoa. No eikö oven taakse tullut nainen naapuritaloyhtiöstä ehdottamaan, että hänen poikansa tulisi meille kuopukseni seuraksi. Ei ollut siis saanut omaa poikaansa mihinkään kerhoon tms. Kieltäydyin. Olisko mun pitänyt ottaa lisähälinää meille, kun omasta takaa oli jo kaksi meluisaa poikaa. Tää naine oli melko hämmästynyt ette
"Uusi naapuri? Heti hyväksi käyttämässä? Ehkäpä ap:n tilanne olisi vain pahentunut. Olisi saattanut huomata olevansa lenkkeilyhoitaja ja viikonloppuhuoltaja ilman vastavuoroisuutta. Yhtäkkiä 4 poikaa omien kahden asemesta siinä vaivattomasti "leikkimässä".
Itse suostuin kerran painostuksen alla tilapäiseksi hoitotädiksi lyhyehköksi ajaksi. Piti olla niiin helppo lapsi. Minulla kaksi isompaa ja taapero.
Helppo hoitolapsi suostui leikkimään vain isomman kanssa, vaikka nuorempi oli hänen ikäisensä. Ilmoitti lapselleni, kun vietiin isompi kerhoon ja harrastukseen, että "mä en leiki sun kanssa, eikä leiki Minna-Petterikään". Eikä yhteiset leikit todellakaan sujuneet - hoitopäivät olivat tavallisesti klo 7-18.
Oma lapseni alkoi pissata housuun, kun sisarus ei leikkinyt - ei siis saanut leikkiä - hänen kanssaan kuin viikonloppuisin. Piti tutkia neuvolassa, onko tulehdusta. Ei ollut vaan tämä psyykkinen stressi pienellä.
Oli elämäni pisimmät kuukaudet, enkä olisi suostunut, jos olisin arvannut. - Kun tilapäispesti päättyi, hoitolapsi pääsi perhepäivähoitoon. Olisivat halunneet vielä jatkaa sitten meillä, koska ph:lla oli tiukemmat säännöt...
On oikein, että ap kuuntelee ensisijaisesti omaa jaksamistaan, kuten hän on tehnytkin."
Siis anteeksi nyt, mutta onko ihan oikeasti olemassa näin munattomia aikuisia, että antaa vieraan lapsen tulla omaan kotiinsa simputtamaan omia lapsia? Katselee sitä vierestä ja vie tutkimuksiin lasta, joka oireilee KUN OMA VANHEMPI EI PIDÄ HÄNEN PUOLIAAN???
Ihan ensimmäisenä hetkenä kun se vieras muksu olisi alkanut tuota selittämään että hän ei leiki toisen lapsen kanssa, niin aikuinen sanoo, että meidän luona kaikki leikkii yhdessä ja nätisti, tai se jolle se ei sovi, tulee leikkimään yksinään. Ja sitten erottanut sen penskan leikkimään itsekseen niin pitkäksi aikaa että homma onnistuu.
Ja jos ei olisi onnistunut, niin sitten olisin lopettanut hoitotätinä olon hyvin lyhyeen.
OIkeasti, mikä teitä ihmisiä vaivaa?
Miespuoleinen ystäväni on pyytänyt minua pesemään hänen kolmionsa ikkunat vaikka hän pystyy tekemään sen ihan hyvin itsekin. Tämä sama tyyppi pummaa kyytiä "ovelta ovelle" yhteisessä menossamme vaikka hänellä on oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pyytää aina kapakassa loppuillasta tarjoamaan juomia hänelle. Ollaan molemmat työelämässä ja yli 30 vuotiaita.
Ei itse tarjoa koskan.
Jos saisin takaisin kaikki luvatut takaisintarjoamiset, saisin olla kännissä viikon. Jos takaisinpäin kaikki tarjoamani juomat, niin kuukauden.
Työpaikallani ei pois lähtevien tilalle juurikaan palkata uusia vaan työt jaetaan jäljellä oleville. Alkaa olla aika väsynyttä meininkiä. Pomo kertoi, että hyvin on säästetty. Rahaa jäi viime vuodelta 100ke yli budjetin. Tästä kiitokseksi saatiin lippikset.
Otetaan kaikki mahdollinen apu meiltä mitä voi saada ja kun pyydämme vastapalvelua, sitä ei tule kaikilla tekosyillä.
Tilasin pihalla rekkakuorman multaa, se kaadettiin etupihalle kun rekalla ei pääse talon taakse. Kun olimme kärräämässä sitä, naapurini tuli oman kottikärryn kanssa ja kertoi tarvitsevansa ainakin 3-4 kärryllistä. Ei kysynyt voiko ottaa, ei tarjonnut mitään tilalle, oletti vain että multa oli kaadettu siihen kaikkien otettavaksi ja luuli että saa lapata multaa mielin määrin itselleen. Suuttui kun sanoin että tilasin mullan ihan omaan käytttön ja maksoin sen itse, voin katsoa jos kuormasta jää jotain yli. Se kuorma ei muuten riittänyt, pihan pengerryksiin meni ihan karmea määrä multaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain esikoiseni ja jäin äitiyslomalle, miehen sisko oletti että minua voi käyttää päivähoitona "kun nyt joka tapauksessa olet kotona niin eihän se mitään tee jos katsot samalla 2 muunkin alle kouluikäisen perään. Mies joutui ottamaan siskonsa puhutteluun isänsä kanssa ennenkuin viesti meni perille.
Mun kuopus aloitti koulunsa. Itse olin ollut jo vuosia yksinhuoltajana kahdelle pojalle ja todella kaipasin vähän hengähdystaukoa. No eikö oven taakse tullut nainen naapuritaloyhtiöstä ehdottamaan, että hänen poikansa tulisi meille kuopukseni seuraksi. Ei ollut siis saanut omaa poikaansa mihinkään kerhoon tms. Kieltäydyin. Olisko mun pitänyt ottaa lisähälinää meille, kun omasta takaa oli jo kaksi melui
Ihan ensimmäisenä hetkenä kun se vieras muksu olisi alkanut tuota selittämään että hän ei leiki toisen lapsen kanssa, niin aikuinen sanoo, että meidän luona kaikki leikkii yhdessä ja nätisti, tai se jolle se ei sovi, tulee leikkimään yksinään. Ja sitten erottanut sen penskan leikkimään itsekseen niin pitkäksi aikaa että homma onnistuu.
Ja jos ei olisi onnistunut, niin sitten olisin lopettanut hoitotätinä olon hyvin lyhyeen.
OIkeasti, mikä teitä ihmisiä vaivaa?"
No, hoitotäti-tapauksessa olin ottanut tehtävän vastaan ja hoidin sen niin hyvin kuin nuorena äitinä osasin. Lapsellani oli kuitenkin turvanaan ja tukenaan oma äiti, joka kuunteli ja rohkaisi. Lapsi osasi iästään huolimatta hyvin käsitellä tilannettaan ja tuin häntä siinä.
Minun oli otettava huomioon se, että olin luvannut auttaa lapsenhoidossa vaikeassa tilanteessa ollutta perhettä määrätyn ajan. Jo hoitopäivän pituudesta näkyy, ettei tilanne ollut tavanomainen, enkä edes ajatellut kuormittaa tuota perhettä lisää oman mukavuuteni nimissä.
Tuo aika oli itselleni paljon vaativampi kuin olin osannut kuvitella - "lapsethan leikkii kaiket päivät keskenään" -, mutta kaikki selvisimme sekä tapasimme jatkossakin. Sosiaalisesti lahjakas lapseni kasvoi ihanaksi nuoreksi ja aikuiseksi, joka jo nuorena pääsi mm. ohjaamaan lapsiryhmiä oman harrastuksensa puitteissa, joten ei noista hoitoviikoista näytä kovin haitallisia traumoja jääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun elettiin vielä aikaa jolloin kamerassa piti olla filmirulla,eräs miehen vanhempi sukulaisnainen alkoi vaatia että ottaisin hänestä kuvia. Tämä tapahtui ihan ex tempore, jouduin kieltäytymään koska filmiä ei ollut enää kovin paljon jäljellä ja olin aikonut ottaa lapsistani kuvia (4 ja 5v.) Tästäkös henkilö suuttui ja alkoi puhumaan minusta pahaa, en olisi muuten tiennyt,mutta juoksi karkuun kun tuli joskus vastaan kylänraitilla. Toiset lohduttelivat että ko henkilö ei ole hyvissä väleissä edes oman tyttärensä kanssa, minusta hänen käytöksensä oli kuitenkin ikävää, olisin toki häntä kuvannut jos oltais eletty nykypäivää ja kännyllä räpsitty mennen tullen.Kylältä oli 15km kaupoille jos uuden filmirullan halusi ostaa,joten ei sielläkään nyt ihan joka päivä tullut käytyä,vaikkei tuon pidempi matka.
Laspistas nyt oisit saanut otettua kuvia milloin vai
Miksi jostakin miehen sukulaistädistä olisi yleensä edes pitänyt ottaa kuvia?
Olen valokuvaaja ammatiltani. Minua on pyydetty kuvaamaan hautajaisia perheen pojan kameralla "koska se on kallis kamera" ja oletettiin ettei työ maksa mitään. Minulla sattui juuri silloin olemaan "kalenteri täynä".
50 v juhlakutsu osoittautui työkeikaksi sillä minulle tuli tarkat vaatimukset miten pitää pukeutua, milloin pitää olla paikalla laittamassa kuvauspaikkaa ja muutenkin koko illaksi minuuttiaikataulu. Minulle "tuli este" sitten mennä sinne joten juhlakalu suuttui loppuelämäkseen.
Ostimme mieheni kotitilan hinnalla, joka olisi ollut kova vieraaltakin ja olemme tehneet tosissaan koko elämän verran töitä että saimme kaiken maksuun, olemme remontoineet sekä kunnostaneet paikkoja isosti. Myös olemme maksaneet kaikki mieheni vanhempien asumiskulut sillä asuvat samassa pihassa. Sitten mieheni veli ilmoitti, että meidän pitäisi jakaa perintö, mieluummin jo eläessämme hänen lapsilleen koska olemma kaiken "saaneet" lähes ilmaiseksi. Sellaiset pikkuseikat kuin oma perillisemme, minun sukuni sun muut pikkuseikat eivät juolahtaneet mieleen. Eikä nämä miehen veljen lapset ole mitään työn sankareita joille olisi edes sopinut näin työläs omaisuus.
Onhan näitä. Tuli mieleen tuosta otsikosta - en yleensä näitä pahemmin mieti. Sen verran vaan että opin sen, että toiset kyllä kehtaa! Tiedä sitten millaista todellisuuspakoa ja oman kuplan rakentamista sellainen vaatii.
Lähdin tyttöporukalla tallinnan risteilylle. Naapuri sai tästä tietää, kun mieheni puhui ohi suunsa jutellessaan hänen kanssa. Siitä alkoi pommitus että mitä kaikkea voisin hänelle tuoda kun kerta sinne menen. Mm. Kalja ja lonkerolava olisi kelvannut. Kieltäydyin, sanoin että en lähde junassa roudaamaan mitään muuta kun omat tavarani ja laukkuni. Kuulemma olisi tietenkin maksanut omat juomansa. Sanoin, ettei ne kaljalavat siitä yhtään kevene vaikka maksaisikin. (Miksi ei olisi maksanut?!?!). Noh, pitkän pommittamisen jälkeen uskoi vihdoin ettei kauttani saa halpoja viinoja.
Palatessani naapuri oli kytillä ikkunassa, että enkö ihan tosissaan tuonut hänelle mitään. Suorastaan suuttui kun tajusi että minulla oli toinen käsi vapaana, millä olisin tietenkin voinut kantaa edes yhden kaljalavan hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kaverit, jotka eivät ole vuosiin pitäneet yhteyttä (mikä on ihan jees, ei kaikkien kanssa tarvitse olla väleissä) -- mutta sitten äkkiä alkaa tulla yhteydenottoja, kun kaverit ovat haksahtaneet johonkin verkostomarkkinointiin ja pitäisi saada tuotetta kaupaksi. Näin on käynyt useamman kerran, en ole lämmennyt.
-Sama kun vuosien jälkeenpyydetään ex tempore rahaa "lainaksi" (tietenkin kuvitellaan, ettei tarvitse maksaa takaisin), t: mies 61 vee
Vierailija kirjoitti:
Tilasin pihalla rekkakuorman multaa, se kaadettiin etupihalle kun rekalla ei pääse talon taakse. Kun olimme kärräämässä sitä, naapurini tuli oman kottikärryn kanssa ja kertoi tarvitsevansa ainakin 3-4 kärryllistä. Ei kysynyt voiko ottaa, ei tarjonnut mitään tilalle, oletti vain että multa oli kaadettu siihen kaikkien otettavaksi ja luuli että saa lapata multaa mielin määrin itselleen. Suuttui kun sanoin että tilasin mullan ihan omaan käytttön ja maksoin sen itse, voin katsoa jos kuormasta jää jotain yli. Se kuorma ei muuten riittänyt, pihan pengerryksiin meni ihan karmea määrä multaa.
Miten noin voi luulla? Asutteko jossain taloyhtiössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin voi luulla? Asutteko jossain taloyhtiössä?
Ihmiset kuvittelevat että toisen pihalta voi viedä mitä vaan ja ihan ilmaiseksi. Kesähuvilan pihalta oli hävinnyt 80 betonilaattaa, 30 x 30, ja kun seurasin kottikärryjen jälkiä niin meidän huvilan pihalta 150 metrin päässä olevalta huvilatontilta ne löytyivät. Siinä on vielä välissä yksi tontti.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin tyttöporukalla tallinnan risteilylle. Naapuri sai tästä tietää, kun mieheni puhui ohi suunsa jutellessaan hänen kanssa. Siitä alkoi pommitus että mitä kaikkea voisin hänelle tuoda kun kerta sinne menen. Mm. Kalja ja lonkerolava olisi kelvannut. Kieltäydyin, sanoin että en lähde junassa roudaamaan mitään muuta kun omat tavarani ja laukkuni. Kuulemma olisi tietenkin maksanut omat juomansa. Sanoin, ettei ne kaljalavat siitä yhtään kevene vaikka maksaisikin. (Miksi ei olisi maksanut?!?!). Noh, pitkän pommittamisen jälkeen uskoi vihdoin ettei kauttani saa halpoja viinoja.
Palatessani naapuri oli kytillä ikkunassa, että enkö ihan tosissaan tuonut hänelle mitään. Suorastaan suuttui kun tajusi että minulla oli toinen käsi vapaana, millä olisin tietenkin voinut kantaa edes yhden kaljalavan hänelle.
tuli mieleen serkkuni. Aina laatii listoja mitä pitäisi tuoda mukana reissuilta. Matkustan paljon työni puolesta ja en todellakaan kerkeä aina kiertelemään sen kummemmin kaupunkeja. Saati metsästää jotain hajuvesiä tai meikkejä. Muutaman kerran haksahdin lupaamaan ja pelkkää stressiä aiheutti tuo juoksentelu. Enää en suostu ottamaan mitään tilauksia vastaan. Aina oli maksamassa tuomisia sitten kun rahaa tulee. Aina sai vaatia monta kertaa omia rahoja takaisin milloin mistäkin paidasta tai huulipunasta
Millainen mies lähtee työmatkalle juuri kun oma lapsi syntymässä? Olisi pitänyt palkata joku osaava hoitaja, jos sisko ei osannut olla avuksi ja itse huitelee maailmalla.