Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin odotttanut, et laitettaisiin vaikka yhdessä ruokaa ja he tarjoaisivat tarvikkeet.
Mutta onhan tuo hassua että on päästänyt veljen vaimon kokkaamaa
Ööö, tekeekö raskaus naisesta invalidin.
Monilla etenkin loppuraskaus on vaikea ja empaattiset, normaalit ihmiset antavat levätä
Liitoskivut jne. Sen tiesitkin. Olet vain ilkeä.
Kai hän nyt omat lapsensa ja itsensä ruokki? Olisi siinä voinut tehdä sen yhden annoksen lisää että AVUKSI tullut perheen ulkopuolinen henkilö olisi saanu
Se alkuperäinen veli-sisko -tapaus:
"Mulla on päinvastaista kokemusta. Veli pyysi viikoksi heille, kun hänen vaimonsa laskettu aika läheni ja veljellä oli ulkomaantyömatka. Että jos tulee ennenaikainen lähtö synnyttämään, oon siellä ja hoidan vanhempia lapsia. Olin silloin opiskelija ja opinnot silleen joustavia, että pystyin tuon viikon järjestämään. Viikon aikana veljen vaimo laittoi ruokaa itselleen ja lapsille, mulle ei tarjottu mitään. Olin odotttanut, et laitettaisiin vaikka yhdessä ruokaa ja he tarjoaisivat tarvikkeet. Menin itse sitten kauppaan ja ostin omat eväät, mikä opiskelijalle tuli tosi kalliiksi, kun ei ollut kuivatuotteita ottaa omasta kaapista, kuten kotona olisi ollut. Ja huippuna vielä se, että maksoin itse junaliputkin, kun matkustin heidän avukseen. Tuon viikon jälkeen päätin, että en koskaan enää näe vaivaa ja järjestä asioitani ja mee auttamaan tuota perhettä. Ja kun lapsi synty, enkä lähettänyt lahjaa, sain sukulaisten kautta kuulla, miten veljen vaimo oli haukkunut mut tylyksi ja epäkohteliaaksi."
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun elettiin vielä aikaa jolloin kamerassa piti olla filmirulla,eräs miehen vanhempi sukulaisnainen alkoi vaatia että ottaisin hänestä kuvia. Tämä tapahtui ihan ex tempore, jouduin kieltäytymään koska filmiä ei ollut enää kovin paljon jäljellä ja olin aikonut ottaa lapsistani kuvia (4 ja 5v.) Tästäkös henkilö suuttui ja alkoi puhumaan minusta pahaa, en olisi muuten tiennyt,mutta juoksi karkuun kun tuli joskus vastaan kylänraitilla. Toiset lohduttelivat että ko henkilö ei ole hyvissä väleissä edes oman tyttärensä kanssa, minusta hänen käytöksensä oli kuitenkin ikävää, olisin toki häntä kuvannut jos oltais eletty nykypäivää ja kännyllä räpsitty mennen tullen.Kylältä oli 15km kaupoille jos uuden filmirullan halusi ostaa,joten ei sielläkään nyt ihan joka päivä tullut käytyä,vaikkei tuon pidempi matka.
Tästä tuli mieleeni eräs teini-iän kaveri. Lainasi minulle itsetehtyjä housujaan (yksinkertainen malli kuminauhavyötäröllä jne). Sanoi siihen suuntaan että voisi ehkä antaa ne minulle kun ei ole käyttöä. Jäi miettimään asiaa. Palautin kuitenkin housut enkä huomannut niissä mitään vikaa.
Hän sitten kuvasi minun kameralla poikaystävänsä skeittitemppuja ja muuta roskaa. Kolme filmirullallista kuvia joista ehkä neljännes oli minun ottamia kuvia.
Minä teetin kuvat, jotka maksoivat lähes 100mk.
Muutin muualle ja hän soitteli perääni vaatien housuista 30mk kun olin kuulemma painanut niihin silitysraudan kuvan. Vein hänelle kuvat ja kerroin että ne maksoi lähes satasen joten eikös anneta sen housuhomman olla. Poistuin paikalta eikä olla sen jälkeen nähty
Sama ns kaveri levitti eteenpäin minusta levitettyjä paskapuheita vaikka varmasti tiesi ettei ne voineet pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen sisko perhe oli todella pihiä porukka. Kun kutsuivat heille syntymäpäiville, niin täytekakku olikin loppunut ja limppari. Asuivat ison marketin vieressä, josta olisivat voineet jonku muutaman euron pakastekakun ja limppapullon käydä ostamassa, mutta sehän olisi maksanut. Joka ainut vappu tulivat meille kutsumatta kylään, kun tiesivät, että olin tehnyt simaa ja leiponut munkit. No, simaa meni se 5 litran kanisteri ja kaikki munkit. Tämä toistui joka vappu. Että kyllästytti.
Meillä vierailis tuohon ryhmään kuuluvia Enintään kerran,tuskin sitäkään. Eivät muutenkaan kuulu kaveri/ystäväpiiriin joten ei oo Päässy Kyllästymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen poistanut elämästäni kaikki pummit viimeisen 10 vuoden aikana. Ne jotka on aina lainaamassa rahaa, tavaroita tai palveluksia.
Ei enää 40+ vuotiaana perheellisenä jaksa niitä pelejä.
Yhdestä Pummista päässy eroon parilla Eurolla.Ei nyt tullu muita mieleen. Kaverit tosi Kateellisia kun Maksaneet Kympeistä ylöspäin................
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä ylioppilasjuhlat on meillä aina olleet koko päivän vastaanotto iltaan saakka. Ylioppilas itse lähtee yöhön jossain vaiheessa, mutta monet vieraat istuivat iltaa vanhempieni kanssa sen jälkeenkin.
Monilla vierailla on monet eri ylioppilaat juhlittavana hienan eri puolilla kaupunkia tai seutua, aikaa siihen menee.
Illalla ehkä vain tutumpia vieraita ja isäntäväki saattaa jo vähän aiemminkin löysätä solmiota ja poistaa korkokenkiä jne.Mutta joka tapauksrssa ylioppilasjuhla on vastaanotto eli seisovan pöydän juhla, jossa väkeä tulee ja menee. Jotkut on pidempään, jotkut lyhempään. Ei ole kyse juhlasta, jossa yhdessä istuudutaan tiettyyn aikaan saman pöydän ääreen esim päivälliselle.
Näin kaikki meidän perheen kolmet yo-juhlat ja jokaiset joissa itse olen käynyt. "
Tämä nyt ei ole härskiä, mutta kohtuutonta minun mielestä. Meillä oli esikoisen yo-juhlat. Valmistin kaikki tarjottavat itse ja siivosin myös. Juhlia edeltävänä iltana silitin pöytäliinaa vielä iltakymmeneltä, jalkoja särki ja teki mieli itkeä väsymyksestä. Lakkiaispäivän aamuna jouduin heräämään jo viideltä viimeistelemään tarjottavia, koska kahdeksalta oli nuoremman lapsen 9-luokan päättäjäispäivä. Sieltä mentiin sitten suoraan lakkiaisiin.
Ensimmäiset vieraat oli jo odottamassa ovella, kun päästiin kotiin. Se oli ihan ok. He tuli kauempaa, joten tarjolla oli lämmin ruoka. Muut vieraat oli pyydetty iltapäiväksi. Illansuussa olin jo väsynyt, mutta miehen vanhempia ja miehen tätiä ei vaan näkynyt. He tuli puoli kahdeksan aikaan eivätkä tehneet lähtöä vaikka kello alkoi lähestyä iltakymmentä. Minulla silmät pyöri ympyrää enkä jaksanut edes puhua, joten sokeakin olisi nähnyt että väsyttää. Mies sitten sanoi suoraan, että oli kiva kun kävitte, näkemiin ja saatteli heidät ovell e.
Aaah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku! Ei tarvitse hikoilla ja ressata kissanristiäisistä tai hyysätä vieraita aamusta iltaan. *bliss*
Vierailija kirjoitti:
Kesä tulee ja maakuntasukulaiset alkavat suunnitella reissua Helsinkiin. Ja siihenhän liittyy se, että kun sattuu asumaan pääkaupunkiseudulla, on itsestäänselvää majoittaa kaiken maailman serkunlapsia ja tätejä, kun hotellit on niin kalliita. Kaksi kyselyä on jo tullut ja molempiin liittyi oletuksena myös se, että kaikkialle mennään minun autollani ja ruokaillaan kotona, koska muuten on niin kallista. Olen neuvonut kaikille HSL-sovelluksen lataamisen puhelimeen ja kertonut, että on niin kallista pysäköidä Helsingissä ja paljon katutöitä, etten lähde sinne vapaaehtoisesti ollenkaan. Ja ruokailujen suhteen intoilen ylimitoitetusti Helsingin ravintolatarjonnasta ja lähettelen linkkejä ruokalistoihin. Jostain syystä passattavaksi tulossa olevat eivät yhtään innostu iloisista ehdotuksistani, mutta olen päättänyt etten ole hotelli. Käymään saa tulla, muttei asumaan.
Meillä yöpyi pari sukulaista pari kertaa vuodessa.Parempi palvelu kuin Intercontinentalissa.Myös ilmaiset kuljetukset pääkaupunkiseudulla. Olin menossa käymään pohjoiskarjalassa sovittuna päivänä. Mies soitti edellisenä iltana. Vaimo sanonut että menevät aamulla mökille.Mies kyseli Jälkeenpäin miksen Soittele heille. Ei ole tapana jaaritella puhelimessa ellei ole tarpeellista.
Kaveri pyysi kerran kanssaan baariin mutta ei ollut varaa mennä. Bussilippu yhteen suuntaan olisi ollut 5,50e. Kaveri tarjosi, että he voivat tulla hakemaan ja tuoda kotiin, kyyti yhteen suuntaan 10e. En tiedä mitä ajatteli että siihen olisi ollut varaa, jos ei ollut puolta halvempaan bussilippuun varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri pyysi kerran kanssaan baariin mutta ei ollut varaa mennä. Bussilippu yhteen suuntaan olisi ollut 5,50e. Kaveri tarjosi, että he voivat tulla hakemaan ja tuoda kotiin, kyyti yhteen suuntaan 10e. En tiedä mitä ajatteli että siihen olisi ollut varaa, jos ei ollut puolta halvempaan bussilippuun varaa.
Mukava kaveri sinulla
Voitin pienen summan rahaa ja päätin käyttää sen piharemonttiin, naapurille kerroin säästäneeni siihen jo kauan. Palkkasin suunnittelijan ja pari miestä raskaampiin hommiin ja vuokrasin tarvittavat koneet. Naapuri ilmoitti että voivat sitten hoitaa hänen pihansa seuraavaksi, eihän se maksaisi paljoa minun pihani jatkoksi. Pyysin naapuriani puhumaan suunnittelijan kanssa arviosta ja seuraavaksi suunnittelija soittaa ja kysyy että olenko tosiaan sopinut että naapurin piha hoidetaan samaan laskuun kuin omani? Naapuri luuli että maksan myös hänen pihansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli alakertaan naapuriksi aasialainen perhe. Jouduin huomauttamaan lasten möykkäämisestä ja nyt perheen äiti tuo usein aasialaisruokaa, vein itse sinne vastavuoroisesti sushia ja maalaisherkkuja. Tilanne on aika erikoinen, koska ainakin minä koen olevani velkaa alakerran tuomisista ja alakerta kokee ehkä asian samoin. En pysty syömään varsinkaan makeita jälkiruokia, mitä alakerran keittiöstä tuodaan. Miten tämä kierre saataisiin katkaistua?
Kerrot kohteliaasti että haluat lopettaa ruokien viemisen ja vastaanottamisen.
Ei ole kohteliasta tapaa lopettaa tuota, vain suomalaisen töykeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin odotttanut, et laitettaisiin vaikka yhdessä ruokaa ja he tarjoaisivat tarvikkeet.
Mutta onhan tuo hassua että on päästänyt veljen vaimon kokkaamaa
Ööö, tekeekö raskaus naisesta invalidin.
Monilla etenkin loppuraskaus on vaikea ja empaattiset, normaalit ihmiset antavat levätä
Liitoskivut jne. Sen tiesitkin. Olet vain ilkeä.
Kai hän nyt omat lapsensa ja itsensä ruokki? Olisi siinä voinut tehdä sen yhden annoksen lisää että AVUKSI tullut perheen ulkopuolinen henkilö olisi saanut ruuan vaivansa palkaksi.
Miten hän oli avuksi? Missä perheen isä oli? Miksi tuo avuksi tullut ei auttanut vaan oli vaivaksi?
Avuksi tullut järjesteli aikataulunsa voidakseen olla viikon perheen luona ja maksoi matkat. Perheen isä oli työmatkalla, siksi hänen siskonsa oli siellä. Oikeasti, ei tarvitse ihmetellä, miksi suomalaiset lapsiperheet jää yksin ilman apua, kun asenne on tuo!
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun elettiin vielä aikaa jolloin kamerassa piti olla filmirulla,eräs miehen vanhempi sukulaisnainen alkoi vaatia että ottaisin hänestä kuvia. Tämä tapahtui ihan ex tempore, jouduin kieltäytymään koska filmiä ei ollut enää kovin paljon jäljellä ja olin aikonut ottaa lapsistani kuvia (4 ja 5v.) Tästäkös henkilö suuttui ja alkoi puhumaan minusta pahaa, en olisi muuten tiennyt,mutta juoksi karkuun kun tuli joskus vastaan kylänraitilla. Toiset lohduttelivat että ko henkilö ei ole hyvissä väleissä edes oman tyttärensä kanssa, minusta hänen käytöksensä oli kuitenkin ikävää, olisin toki häntä kuvannut jos oltais eletty nykypäivää ja kännyllä räpsitty mennen tullen.Kylältä oli 15km kaupoille jos uuden filmirullan halusi ostaa,joten ei sielläkään nyt ihan joka päivä tullut käytyä,vaikkei tuon pidempi matka.
Laspistas nyt oisit saanut otettua kuvia milloin vain muussa tilanteessa, kun ois taas ollut filmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen sisko perhe oli todella pihiä porukka. Kun kutsuivat heille syntymäpäiville, niin täytekakku olikin loppunut ja limppari. Asuivat ison marketin vieressä, josta olisivat voineet jonku muutaman euron pakastekakun ja limppapullon käydä ostamassa, mutta sehän olisi maksanut. Joka ainut vappu tulivat meille kutsumatta kylään, kun tiesivät, että olin tehnyt simaa ja leiponut munkit. No, simaa meni se 5 litran kanisteri ja kaikki munkit. Tämä toistui joka vappu. Että kyllästytti.
Ja et sitten mitenkään voinut sanoa ettei sovi! Kyllä kyllästyttää tollanen lepsuilu kun kuitenkin palstalle voi kirjoittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä ylioppilasjuhlat on meillä aina olleet koko päivän vastaanotto iltaan saakka. Ylioppilas itse lähtee yöhön jossain vaiheessa, mutta monet vieraat istuivat iltaa vanhempieni kanssa sen jälkeenkin.
Monilla vierailla on monet eri ylioppilaat juhlittavana hienan eri puolilla kaupunkia tai seutua, aikaa siihen menee.
Illalla ehkä vain tutumpia vieraita ja isäntäväki saattaa jo vähän aiemminkin löysätä solmiota ja poistaa korkokenkiä jne.Mutta joka tapauksrssa ylioppilasjuhla on vastaanotto eli seisovan pöydän juhla, jossa väkeä tulee ja menee. Jotkut on pidempään, jotkut lyhempään. Ei ole kyse juhlasta, jossa yhdessä istuudutaan tiettyyn aikaan saman pöydän ääreen esim päivälliselle.
Näin kaikki meidän perheen kolmet yo-juhlat ja jokaiset joissa itse olen käynyt. "
"Aaah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku! Ei tarvitse hikoilla ja ressata kissanristiäisistä tai hyysätä vieraita aamusta iltaan. *bliss*"
Olet kyllä ihan oikeassa, jos kerran elämässä järjestettävät YO-juhlat olisi sulle noin ylivoimainen ponnistus, niin erittäin hyvä että elelet kaikessa rauhassa sen kissulisi kanssa siellä.
Olin veljelläni kerran lastenvahtina. Oli niin raskasta, että nukahdin toviksi ennen kuin jaksoin lähteä kotiin. Veli maksoi kyllä matkat ja oli jotain syötävää. Palkkaa ei kuitenkaan maksanut. Sanoi, että vähennetään velkaa vippaamistani rahoista. Törkeää. Sehän on ihan eri asia. En mennyt toiste. Ei kyllä kysyttykään.
Vierailija kirjoitti:
Olin veljelläni kerran lastenvahtina. Oli niin raskasta, että nukahdin toviksi ennen kuin jaksoin lähteä kotiin. Veli maksoi kyllä matkat ja oli jotain syötävää. Palkkaa ei kuitenkaan maksanut. Sanoi, että vähennetään velkaa vippaamistani rahoista. Törkeää. Sehän on ihan eri asia. En mennyt toiste. Ei kyllä kysyttykään.
Jos olit lainannut veljeltäs rahaa etkä ollut maksanut takaisin, eiköhän tämä ollut veljesi tapa saada rahansa takaisin palveluna.
Vierailija kirjoitti:
Ole iloinen että sait velkoja anteeksi. Ei meillä ole tapana maksaa läheisen lapsenvahdeista.
Toki jos teinityttäreni saan lapsenvahdiksi niin hänelle maksan pientä vaivan palkkaa.
Mutta esim. siskoni kanssa me vuorotellen hoidetaan toistemme muksuja jos tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoititko siis että sinä olit tässä se härski tapaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laspistas nyt oisit saanut otettua kuvia milloin vain muussa tilanteessa, kun ois taas ollut filmiä.
Sukulaistädit voi lampsia valokuvaamoon sinne 15 kilsan päähän. Siellä ottavat kuvia mielellään.