Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen pyysi maksua käytetyistä lastenvaatteista.. Kyseessä oli suunnilleen 2 jätesäkillistä 52-86cm vaatetta eli aikalailla ekalle vuodelle kaikki sisävaatteet, mitä tarvii.. Rahaa pyysi 70e.
Ei siinä mitään, mutta olivat tasan samat vaatteet, jotka me oltiin hänelle annettu ILMAISEKSI pari vuotta aiemmin, kun kuviteltiin lapsiluvun olevan täynnä... ja vielä itse myönsi, ettei siellä ole kuin pari bodyä, jotka ei ole meiltä peräisin! Rahaa vaati, koska joku hänen oma kaveri olisi niistä vaatteista ollut valmis maksamaan satasen eikä siksi halunnut ilmaiseksi kellekään antaa...
Ja tuo meni vielä silleen,että soitettiin tälle sukulaiselle,että onko hällä enää vaatteille käyttöä.. vastasi, että ei ole, tulkaa vaan hakemaan..sit vasta mainitsi maksusta, kun oltiin saatu säkit nakattua takakonttiin.. vähän tuli yllärinä :D
Itsellä hieman vastaava tilanne kun toinen lapsi syntynyt kun tuttu kysyi et tarvinko vauvan vaatteita. Katsoin vaateläjään ja siellä oli minun hänelle antamat vauvan vaatteet muitten mukana. Sanoin etten tarvitse kun arvasin että pyytää sen jälkeen maksua. Kyse ei ollut lahjasta vaan myymisestä. Jotkut osaa olla kieroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pyysi, että ostaisin kukat ja veisin ne selkäkivuista kärsivälle yhteiselle työkaverillemme toiselle paikkakunnalle, koska minulla on ilmaiset bensat. Kyseessä oli työsuhdeauto, johon maksoin nämä ilmaiset bensat.
Sitkeässä on se harhaluulo, että työsuhdeauto olisi käyttäjälle jokin ilmainen palkanlisä.
En tiedä millaisia ilmaisesta palkanlisästä, mutta tiedän kokemuksesta, että sellaisia työsuhdeautoja on (ainakin ollut vielä muutama vuosi sitten), joilla ajaminen itsesään on ilmaista. Siis vaikka palkasta vähennetään summa X, niin se, ajaako autolla enemmän tai vähemmän, ei vaikuta siihen summaan X.
Eli käytännössä ajaminen on silloin ilmaista, hallinnoiminen ei.
Niin, kai olet tietoinen että se summa X pitää sisällään 18000 km/v ajoa? Jos ajaa enemmän, niin verottaja muistaa lisälaskulla ja jos ajaa vähemmän, niin se tietenkin on hyvä itse käydä hakemassa veronallelta takaisin. Eli se summa X ei ole oikeasti mikään kiinteä summa.
Toinen asia on se, että yleensä kun ottaa firman liisarin, niin siinä yhteydessä tehdään sopimus, missä myös määritellään minkä verran autolla ajetaan leasing-kauden aikana. Se tarkoittaa myös sitä, että ei siihen sopimukseen kukaan huvikseen ilmoittele joka viikolle kymmeniä/satoja kilometrejä jonkun lokki-kaverin kaljanhaku-reissuja.
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä on suuri, kun eräällä lapsiperheellä on tapana vastata juhlan järjestäjän kutsuun: "Kiitos kutsusta, me tullaan sitten klo. X, kun lapsi on heräillyt päiväunilta".
Juhlan alkamisaika voi olla vaikka klo. 12 ja nämä porhaltavat paikalle 1h-2h myöhemmin. Noloa, niin noloa. Eivät kunnioita juhlan järjestäjää, ajattelevat vain omaa napaansa. Onpa nähty sellaistakin, että osa vieraista on jo lähdössä, kun nämä saapuvat.
Tästä tuli mieleen oma sukuni lapsuudessani. Meillä on sukulaispiirissä muutama ihminen/perhe jotka olivat aina hyvin paljon myöhässä kaikista tilaisuuksista joihin heidät kutsui.
Esim. yksi sukulaisperhe saapui aina vähintään 1.5 h myöhässä. Myös silloin, kun lapsensa olivat jo ohittaneet päiväuni-iän.
Myös 10 v. vanhempi serkkuni on tällainen. Esimerkiksi sisarukseni ylioppilasjuhlat oli muistaakseni ilmoitettu alkavaksi klo 14. Serkkua ei kuulunut. Hänelle laitettiin iltapäivän aikana parikin viestiä, mutta mitään tarkkaa saapumisaikaa ei saatu. Lopulta hän saapui kuuden aikaan alkuillasta. Sisarukseni oli siinä jo tekemässä lähtöä juhlimaan. Hän viivytti lähtöään jonkin verran, kun ei viitsinyt heti häipyä, mutta reilun tunnin jälkeen hän sanoi, että nyt hänen on kyllä pakko mennä, kun häntä odotetaan jo. Serkku jäi sitten meille muiden vieraiden ja päivänsankarin jo poistuttua. Kyseessä ei ole mikään elämänhallintansa menettänyt tyyppi, vaan perheellinen ja asiantuntijatehtävissä työskentelevä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin ulkomailla lomamatkalla hotellissa. Mentiin illalla hotellin illalliselle. Mentiin äitini kanssa istumaan terassille ja aloitettiin syömään. No, kohta siihen pelmahtaa ranskalainen nainen, joka kysyy saako he istua meidän pöytään. No sanoin, että juu ok. Sitten he istuivat siihen. Sitten tämä täti kysyy, että voidaanko me äidin kanssa poistua siitä pöydästä kun heille on tulossa lisää porukkaa.
Tässä vaiheessa sanoin, että me olimme siinä ensin ja emme nyt siirry siitä mihinkään. Tämä täti suuttui silmittömästi ja sanoi rude girl! Tarjoilijakin jo puuttui asiaan ja kehotti heitä istumaan toiseen pöytään. Täti lähti vihaisena silmät leiskuen.Aloin nauraa tämän jälkeen, koska oli jotenkin niin absurdi tilanne.
Vähän vastaava tilanne oli muutama vuosi sitten kun olin puolisoni kanssa laivalla. Menimme aamupalalle hyvissä ajoin, joten oli paikkoja mistä valita. Menimme ikkunapaikalle 6hlön pöytään istumaan. Olimme siinä jo hetken aikaa syöneet niin nuorehko nainen tuli kysymään että voiko hän perheensä kanssa tulla samaan pöytään. Totesimme että tottakai siihen mahtuu. Hetken päästä tämä nainen sit totesi että heitä on tulossa tähän sit toinenkin perhe ja pitkä tuijotus. Ja muuallakin olisi siis ollut vapaata näille toisille.
Onneksi meillä nyt oli syömiset sen verran loppu suoralla että siitä sitten jaloista pois.
Tein kaverilleni auton huolto ja korjaustöitä, ihan vapaa-ajallani. En ikinä ottanut mitään maksua. Korkeintaan kepsulla käytiin. Samoin hän auttoi minua, jos oli tarvetta avulle. Sitten tuli harrastusporukassamme pieni erimielisyys. Oli vastakkaisen näkemyksen puolella. Ei siinä mitään, mutta olisin sen jälkeen tarvinnut pientä apua, kun selkäni oli leikattu. Tiesi kyllä, mutta ei vastannut soittoon, eikä viesteihin. Luki ne kyllä. Noh, sitten olisi pitänyt vaihtaa hänen autoonsa jakohihna, vesipumppuineen ja kiristimineen. Yritti soitella ja viestitellä, mutta en sitten keriinnyt vastailemaan. Ja minä todella harvoin, apua keneltäkään pyytelin. Omat pojat asuvat niin kaukana. Nyt on hyvä mökkitalkkari, jolle ilomielin maksan korvauksen avusta. Eikä ainakaan jää kiitollisuudenvelkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten päiväunet on sen verran tarpeelliset, että jos lapsi herätetään unilta kesken, niin ei ole kellään siellä juhlissa hauskaa. Parempi tulla kun se lapsiperheen arkeen käy, muuten voi mennä monen päivän elämä täysin sekaisin. Jos se ei käy, niin älkää kutsuko.
Kukaan ei sanonut, etteikö lasten unet olisi tärkeät. Mutta juhlien järjestäjällä voi olla muutakin menoa samana päivänä, kuin vain juhlat tai ei esim. jaksa kestitä pidempään, kuin sen ilmoitetun ajan. Olisi kutsutulta huomaavaista edes kysyä, että voiko tulla myöhässä. Tämä perhe, josta kirjoitin, vain suoraan vastaa kutsuun, että tulevat silloin ja silloin. Jättäisivät tulematta, jos ei kellonaika sovi. Huonot on heillä muutenkin käytöstavat. Minäminäminä-porukkaa.
Mulla vähän erikoinen:
Paras kaveri lapsuudesta asti. Erosi muutama vuosi sitten - petti vaimoaan jne.
Olin hyvä kaveri ja otin meille hetkeksi asumaan, autoin monessa asioissa, kuuntelin häntä ja kävin "siipimiehenä" hänen kanssa ravintoloissa jne.
Yhtenä iltana alkoi minulta kinuamaan, voisiko vaimoni harrastaa seksiä hänen kanssaan tai ottaa suihin. Aluksi pidin sitä kännisenä läppänä, mutta oli tosissaan.
Kielsin asian. Lopulta menimme nukkumaan. Yöllä aloimme vaimoni kanssa harrastamaan seksiä. Hetken päästä kaverini ilmestyi sänkyyn viereen vehje kädessään, silitti vaimon selkää toisella kädellä (vaimoni oli päälläni) ja kysyi saisiko liittyä seuraan.
Hermostuimme. Jätkä saatettiin omaan huoneeseensa ja aamulla heitin kaverin ulos talosta kokonaan.
Ei olla enää tavattu. Joitakin viestejä ollaan lähetelty. Tästä nyt muutama vuosi.
Sääli - pitkä ystävyys meni poikki.
Entinen työkaveri baarissa aina yritti tilata juomia mun piikkiin. Jos vaikka tilasin itelle tuopin, saattoi tulla mun viereen nojailee ja huutaa baarimikolle "toinen samanlainen ja salmari - pomo/isäntä/artisti maksaa". Kerran meni vitsinä, mutta kun teki sitä usein, rupes vituttaa. Sanoin, että voin sulla tarjota bissen, jos pyydät normaalisti etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän erikoinen:
Paras kaveri lapsuudesta asti. Erosi muutama vuosi sitten - petti vaimoaan jne.
Olin hyvä kaveri ja otin meille hetkeksi asumaan, autoin monessa asioissa, kuuntelin häntä ja kävin "siipimiehenä" hänen kanssa ravintoloissa jne.
Yhtenä iltana alkoi minulta kinuamaan, voisiko vaimoni harrastaa seksiä hänen kanssaan tai ottaa suihin. Aluksi pidin sitä kännisenä läppänä, mutta oli tosissaan.
Kielsin asian. Lopulta menimme nukkumaan. Yöllä aloimme vaimoni kanssa harrastamaan seksiä. Hetken päästä kaverini ilmestyi sänkyyn viereen vehje kädessään, silitti vaimon selkää toisella kädellä (vaimoni oli päälläni) ja kysyi saisiko liittyä seuraan.
Hermostuimme. Jätkä saatettiin omaan huoneeseensa ja aamulla heitin kaverin ulos talosta kokonaan.
Ei olla enää tavattu. Joitakin viestejä ollaan lähetelty. Tästä nyt muutama vuosi.
Sääli - pitkä ystävy
Olen nainen. Vanha opiskelukaverini erosi ja viina maistui. Otin säälistä meille hetkeksi asumaan ylimääräiseen makkariin. Eräs la ilta oli lähikapakassa iskemässä miehiä. Ei saanut ketään mukaan. Minä ja mieheni olimme sylikkäin olohuoneen sohvalla. Katsoimme telkkaria ja joimme viiniä. Ystäväni tuli kapakasta ja istui mieheni toiselle puolelle meidän seuraksi kutsumatta. Hetken päästä alkoi silittämään mieheni reittä ja kyseli, onko mieheni ollut 2 naisen kanssa. Tilanne oli sekava ja lopulta yritti väkisin suudella miestäni. Talutimme hänet omaan makkariin ja aamulla sai lähteä.
Vielä kehtasi valehdella ja levittää huhuja meidän yhteisille tutuille, että mieheni oli lähennellyt ja siksi lähti meiltä jne.
Mieheni on nuorempi ja todella hyvännäköinen turkkilainen mies.
Vuosia sitten olin lähdössä matkalle, lento lähti aamuyöstä, joten olin ennakkovaraamassa taksia. Asun suht lähellä lentokenttää ja taksimatka olisi maksanut n 24 euroa.
Kaverini kuuli tästä ja vaatimalla vaati, että hän heittää mut autollaan lentokentälle. Yritin vastustella, että siitä on vaivaa hänelle ja hän asuu vähän kauempana.
Lopulta sovittiin, että heittää mut lentokentälle, mä Annan vähän bensarahaa ja hän jatkaa siitä töihinsä, joka on samalla suunnalla.
Näin tehtiin. Lentokentällä kaverini alkoi vaatimaan 50 euroa matkasta, kun olin tarjoamassa 10-20 euroa.
Lopulta tajusin, että.hänellä oli rahat lopussa ja sillä 50e sai bensaa palkkapäivään asti, että pääsee töihin.
Tuli jotenkin huijattu olo. Ei olla enää viime vuosina oltu tekemisissä.
Tarjoan usein kaverilleni ravintolassa jonkin juoman. Hän ei ole koskaan tarjonnut takaisin. Muutaman vuoden jälkeen sanoin tästä hänelle. Pahoitteli ja sanoi, ettei hän tajua tällaisista asioista. Tarjosi kerran. Sen jälkeen ei ole tarjonnut. Ottaa kyllä vastaan, jos minä tai joku muu tarjoaa.
Ei jotenkin tajua vastavuoroisuutta. On älykäs ja hyvä tyyppi muuten. Mukava.
Autoin toistuvasti kavereitani muutoissa. Hankin auton töistä ja tein ison osan työstä.
Pyysin näitä kolmea avuksi meidän muuttoon. Kukaan ei tullut. Tekosyyt oli heikkoja. Yksi lupasi alustavasti tulla, mutta peruikin krapulan vuoksi.
Vastavuoroisuus on joillekin vaikea käsite.
Eräs kaverini pyytää usein mun autoa lainaan.
Useista eri syistä en halua sitä antaa lainaan. Olen joskus tarjoutunut kuskiksi, mutta haluaa vain auton köyttöönsä.
En ole antanut
Äitini vaatii minulta kaikenlaista apua ja tavaraa annettavaksi mun pikkusiskoille.
Varsinkin toinen siskoni saattaa haluta minulta jonkin vaatteen tai maljakon omaksi/lainaan.
Sanoo aiktä meidän äidille, joka alkaa painostamaan minua, että antaisin kyseisiä asioita siskolleni.
Meillä on erikoinen perhedynamiikka.
Äitini vaatimukset saattavat olla myös sellaisia, että tehän voisitte ottaa "annan" mukaan sinne Berliiniin.
Ai meidän häämatkalle? Wtf?
Olen huomannut, että tietyntyyppiset ihmiset kehtaa kysyä/ vaatia kaikenlaisia palveluksia toisilta.
Mulla on yksi ekstivertti hieman narsisti myyjäkaveri, joka ihan pokalla saattaa pyytää muilta mitä tahansa.
On tavallaan sosiaalinen ja pidetty, mutta suurin osa kavereista pitää häntä raskaana, tosin on hauskaa seuraa esim kapakassa.
Entinen työkaveri pummi aina kyytejä vaikka mihin. Ei koskaan korvannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Äitini vaatii minulta kaikenlaista apua ja tavaraa annettavaksi mun pikkusiskoille.
Varsinkin toinen siskoni saattaa haluta minulta jonkin vaatteen tai maljakon omaksi/lainaan.
Sanoo aiktä meidän äidille, joka alkaa painostamaan minua, että antaisin kyseisiä asioita siskolleni.
Äitini vaatimukset saattavat olla myös sellaisia, että tehän voisitte ottaa "annan" mukaan sinne Berliiniin.
He ovat hienoja ihmisiä, ja hyviä ystäviä/ vanhempia, jotka lupaavat asioita ja palveluksia toisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat hienoja ihmisiä, ja hyviä ystäviä/ vanhempia, jotka lupaavat asioita ja palveluksia toisten puolesta.
Mun äiti lupailu aikoinaan mun puolesta sukulaisille ja muille vaikka mitä:
"Tottakai, pekka hakee teidät lentokentältä ja vie mökille... ei sille tarvi nitään maksaa".
" joo, ottakaa vaan ne sarjakuvat mukaan sieltä - ei pekka niitä enää tarvi". Olivat keräulyharvibaisuuksia.
"Voitte lainata Pekan autoa koko viikonlopun".
Lopulta räjähdin äidilleni ja lopetti tämän. Nyt pikkuveljeni on samassa jamassa.
Miksi?
Verottajalta kun kysyy, niin asia ei ole näin, vaan summa pitää täsmäyttää yksityisajojen kilometreihin vuosittain. Käytännössä jos unohtaa sen tonnin, mikä jää palkasta uupumaan auton takia, eikä ajopäiväkirjaa ole, niin voi itseään johtaa harhaan ja kuvitella ajavansa ilmaisia kilometrejä