Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein kaverilleni auton huolto ja korjaustöitä, ihan vapaa-ajallani. En ikinä ottanut mitään maksua. Korkeintaan kepsulla käytiin. Samoin hän auttoi minua, jos oli tarvetta avulle. Sitten tuli harrastusporukassamme pieni erimielisyys. Oli vastakkaisen näkemyksen puolella. Ei siinä mitään, mutta olisin sen jälkeen tarvinnut pientä apua, kun selkäni oli leikattu. Tiesi kyllä, mutta ei vastannut soittoon, eikä viesteihin. Luki ne kyllä. Noh, sitten olisi pitänyt vaihtaa hänen autoonsa jakohihna, vesipumppuineen ja kiristimineen. Yritti soitella ja viestitellä, mutta en sitten keriinnyt vastailemaan. Ja minä todella harvoin, apua keneltäkään pyytelin. Omat pojat asuvat niin kaukana. Nyt on hyvä mökkitalkkari, jolle ilomielin maksan korvauksen avusta. Eikä ainakaan jää kiitollisuudenvelkaan.
Mikä on kepsu kysyy Helsinki.
Muakin alkoi kiinnostaa. Kepsu?! Keskustapuolue? Keskikalja??
Pyysi saada rakentaa talonsa minun tontin ja tien kautta. Perskele ja rakentaa rajalle ison varaston.Perskele
Vierailija kirjoitti:
En tiiä onko tää varsinaisesti härskiä, koska kaveri hoitaa asian niin sulavasti. Mulla on siis yks kaveri / tuttu, joka aina ehdottaa kaikenlaista yhteistä tekemistä, mutta usein jälkikäteen valkenee, että kyseessä olikin hänen joku oma asia, minkä hoitoon halusi apua.
Esim. Kaveri ehdotti, että haluanko lähteä kauppakeskukseen hänen kanssa ostoksille. Sitten lähempänä kysyi, voidaanko mennä mun autolla, kun omansa on huollossa. No mentiin mun autolla ja melkein saman tien kaveri halusi huonekaluliikkeeseen, jossa sillä olikin yllättäin varattuna kaksi yöpöytää. Kannettiin ne autoon ja sitten kaveri halusikin lähteä takaisin kotiin, kun tuli vähän huono olo. Eli tarvitsi kotiinkuljetuksen näille pöydille.
Toinen esim. Kaveri kysyi, lähdenkö kaupungille iltaa istumaan, No tottahan toki lähden. Mentiin johonkin kuppilaan ja jo ensimmäisen lasillisen aikana selvisi, että häntä on joku uusi deitti tulossa pi
Mahtava kaveri. Pelottais lähtee ton matkaan, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Piti mennä kaljalle mutta päädyttiin pankkiin allekirjoittamaan lainantakaus😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein kaverilleni auton huolto ja korjaustöitä, ihan vapaa-ajallani. En ikinä ottanut mitään maksua. Korkeintaan kepsulla käytiin. Samoin hän auttoi minua, jos oli tarvetta avulle. Sitten tuli harrastusporukassamme pieni erimielisyys. Oli vastakkaisen näkemyksen puolella. Ei siinä mitään, mutta olisin sen jälkeen tarvinnut pientä apua, kun selkäni oli leikattu. Tiesi kyllä, mutta ei vastannut soittoon, eikä viesteihin. Luki ne kyllä. Noh, sitten olisi pitänyt vaihtaa hänen autoonsa jakohihna, vesipumppuineen ja kiristimineen. Yritti soitella ja viestitellä, mutta en sitten keriinnyt vastailemaan. Ja minä todella harvoin, apua keneltäkään pyytelin. Omat pojat asuvat niin kaukana. Nyt on hyvä mökkitalkkari, jolle ilomielin maksan korvauksen avusta. Eikä ainakaan jää kiitollisuudenvelkaan.
Mikä on kepsu kysy
kiitos kepsuselityksestä👍🏻
Naapuri olisi halunnut ostaa osan tontistamme. Eli tiemme. ns. vasaratontti. Olisi antanut siihen rasiteoikeuden, että voimme käyttää sitä. Tavoitteena, että olisi saanut lisää rakennusoikeutta ja talon kiinni nykyiseen rajaan eli tiehen. Oli niin absurdi idea, etten kysynyt edes paljon maksaisi. Kuka nyt ainoata tietään myy. Jälkikäteen mietin, että mihinkä suuntaan ne kattolumet olisi pudonneet. Tiellekö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Mikä on kepsu kysy
Lainaus näköjään menee päin honkia, mutta näin kanta-hämäläiselle ainakin kepsu on kebab.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pyysi, että ostaisin kukat ja veisin ne selkäkivuista kärsivälle yhteiselle työkaverillemme toiselle paikkakunnalle, koska minulla on ilmaiset bensat. Kyseessä oli työsuhdeauto, johon maksoin nämä ilmaiset bensat.
Sitkeässä on se harhaluulo, että työsuhdeauto olisi käyttäjälle jokin ilmainen palkanlisä.
En tiedä millaisia ilmaisesta palkanlisästä, mutta tiedän kokemuksesta, että sellaisia työsuhdeautoja on (ainakin ollut vielä muutama vuosi sitten), joilla ajaminen itsesään on ilmaista. Siis vaikka palkasta vähennetään summa X, niin se, ajaako autolla enemmän tai vähemmän, ei vaikuta siihen summaan X.
Eli käytännössä ajaminen on silloin ilmaista, hallinnoiminen ei.
Muuan henkilö tankkasi suhdeauton kortilla 2-3 autoa. Laittoi minullekin tankillisen kyydistä. Vaihtoi yllättäen työpaikkaa.........
Kepsu = Kebab. Piti vaan oikein sanakirjasta katsoa, miten se kirjoitetaan. Kun se on ollut aina vaan kepsu. Kun joskus nuorna miesnä pääsi oikein maalikyliin ja isolle kirkolle, treelle. Siälä on paras, punjab- kepsu, kirkkokadulla. Siihen on kaikkia muita, maailman kepsuja tullut verrattua, mutta viälä ei ole löytynyt yhtä hyvää. Ja tuskin tuleekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Mikä on kepsu kysy
Lainaus näköjään menee päin honkia, mutta näin kanta-hämäläiselle ainakin kepsu on kebab.
Arvasin, että kyseessä on joku peräkylä- ja susirajasanonta.
No yleensä kai perhepiirissä on tapana tehdä toisilleen palveluksia esim. auttaa juhlien järjestämisessä tms. Eihän nämä lupautuessaan tienneet miten inhottavasti tuleva vaimo jättää heidät ulkopuolelle polttareista jne..
En tykkää tämmöisistä kirjoituksista, joissa ei osata tyynesti kieltäytyä, vaan toisen miellyttämisen takia toimitaan tollosti ja sitten valitetaan. Kannattaa mennä peilin eteen ääneen harjoittelemaan: Valitettavasti minulle ei sovi/miksei sovi/no, se on minun asia../tulisit nyt vaan/ei, en tule.
No yleensä kai perhepiirissä on tapana tehdä toisilleen palveluksia esim. auttaa juhlien järjestämisessä tms. Eihän nämä lupautuessaan tekemään kakkuja tienneet miten inhottavasti tuleva vaimo jättää heidät ulkopuolelle polttareista jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pyysi, että ostaisin kukat ja veisin ne selkäkivuista kärsivälle yhteiselle työkaverillemme toiselle paikkakunnalle, koska minulla on ilmaiset bensat. Kyseessä oli työsuhdeauto, johon maksoin nämä ilmaiset bensat.
Sitkeässä on se harhaluulo, että työsuhdeauto olisi käyttäjälle jokin ilmainen palkanlisä.
En tiedä millaisia ilmaisesta palkanlisästä, mutta tiedän kokemuksesta, että sellaisia työsuhdeautoja on (ainakin ollut vielä muutama vuosi sitten), joilla ajaminen itsesään on ilmaista. Siis vaikka palkasta vähennetään summa X, niin se, ajaako autolla enemmän tai vähemmän, ei vaikuta siihen summaan X.
Eli käytännössä ajaminen on silloin ilmaista, hallinnoiminen ei.
Ystäväni miehellä oli myös. Ystävä pystyi tankkaamaan samaa, mitä hänellä, puoli tankillista itselle ja puolet esim minulle. Pörssiyritys. Nyt on sähköauto
Vierailija kirjoitti:
Minulla on auto. Yliopistokaverit kulkee lähes joka päivä kyydilläni. Etenkin yksi XX, joka pyytää vielä extraa, että voisko käydä tietyn kaupan kautta ja viedä/hakea ihan kotiovelta. Hölmönä olen suostunut. (Uusi paikkakunta, ei kavereita jne.....)
KUKAAN ei ole koskaan tarjoutunut maksamaan mitään bensarahoja. En ole itse kehdannut pyytää, ja koska en heti pyytänyt, niin nyt on kynnys kasvanut ja hävettää enää ottaa puheeksi.
Eniten harmittaa, kun olisin itse tarvinnut apua eräässä asiassa ja tiesin, että XX on siinä mestari, joten ehdotin, että voisiko jonain päivänä nyt joulukuussa katsoa sen asian yhdessä kanssani. (aikaa menisi noin 15 - max 30 min)
EI kuulemma voi, koska "opettajat on sitä varten, että niiltä voi kysyä, jos ei jotain osaa.-Tai jos ei osaa, niin mitä sitten, ei kaikkea tarvitsekaan osata."
Kyytiä on kuitenkin taas vailla. Tekisi mieli sanoa, että ei käy, kun taksit on sitä
Vastaa sille, että taksit on sitä varten, että niiltä saa kyydin, jos ei muualta saa. Tai jos ei saa niin mitä sitten, ei aina tarvitse päästä perille. Nyt oikeesti pikkusen ota ittees niskasta kiinni ja opettele sanoo ei
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan usein kaverilleni ravintolassa jonkin juoman. Hän ei ole koskaan tarjonnut takaisin. Muutaman vuoden jälkeen sanoin tästä hänelle. Pahoitteli ja sanoi, ettei hän tajua tällaisista asioista. Tarjosi kerran. Sen jälkeen ei ole tarjonnut. Ottaa kyllä vastaan, jos minä tai joku muu tarjoaa.
Ei jotenkin tajua vastavuoroisuutta. On älykäs ja hyvä tyyppi muuten. Mukava.
Jos haluaa tarjota juoman niin tarjoaa, mutta ei pidä olettaa, että tarjotaan takaisin. Minä haluan ostaa ravintolassa omat juomani. Erityisen ärsytttävä on tapa kantaa prikallinen juomia pöytään, ja olettaa, että muut ostavat seuraavat seuraavat prikalliset. En vastaanota tarjottuja juomia, koska juon baarissa yleensä 2 drinkkiä, enkä halua ostaa prikallista juomia koko pöydälle.
Kattelin 67 vuotiaan naisen pillua .
Ostin vanhan meikkipöydän iäkkäältä tori-myyjältä. Pyysi siitä 15e käteisellä. Ihan ok hinta, vaikka kyllä tuollaisia ei mitään designia olevia näkee ilmaiseksikin annettavan. Vähän kiireaikataululla jouduttiin lähtemään hakemaan kun ilmoitus oli muotoa nyt heti pitäisi hakea ja paikan päällä tajuan ettei mulla ole kuin 20e seteleitä. Rouvalla ei tietenkään vaihtorahaa tai mitään mobilepaytä käytössä. Ei huvittanut jäädä säätämään asian kanssa enempää ja pöytä vaikutti sellaiselta mitä olin etsinytkin, niin totesin että pidä se 20e nyt niin päästään helpommalla.
Viikko meni ja myyjä laitteli viestiä että unohti että pöydän kanssa samaan settiin kuuluva jakkara jäi hänelle. Sen saisi tulla hakemaan vielä. Mentiin ja siinä kun sitä autoon kannettiin niin rouva sai suunsa auki. "Joo kyllä hän siitä vielä vitosen haluaisi, kuitenkin niin siisti jakkara". Vähän jäätiin ihmettelemään että aha, mutta jotenkin ei kehdannut siinä tilanteessa kieltäytyä.
Minun mielestäni aika härskiä ilmoitella että siihen ostamaasi asiaan _kuuluva_ tavara jäi antamatta ja sitten vaatia siitä vielä erikseen rahaa, varsinkin kun siitä itse pöydästäkin maksoi ylihintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on mitä rakastettavin tyyppi, mutta välillä hänen toimintansa on äärimmäisen raivostuttavaa.
Olin hiljattain parin päivän työmatkalla Euroopassa. Aikataulu oli todella tiukka, ja olin kotiinlähdön aikaan aivan poikki. Kaiken lisäksi paluuni viivästyi useilla tunneilla huonon sään vuoksi. En ollut ehtinyt syömään kunnolla koko päivänä, vaan olin liikkeellä välipalapatukan ja kahvin kanssa pikaisesti nautitun leivonnaisen voimin. Lisäksi karmea sää tarkoitti sitä, että kastuin yhdessä vaiheessa läpimäräksi sateenvarjosta huolimatta.
Ollessani bussissa matkalla kotiin, mies laittoi viestiä, ettei kotona ole ruokaa. Olin asiasta hieman närkästynyt, sillä hän oli poissaollessani tehnyt etätöitä, sekä ollut vapaalla. Hän ei kuulemma ollut halunnut lähteä ruokakauppaan sateen vuoksi. Lähin ruokakauppa sijaitsee viiden minuutin kävelymatkan päässä.
- Iso meisseli
Vierailija kirjoitti:
No yleensä kai perhepiirissä on tapana tehdä toisilleen palveluksia esim. auttaa juhlien järjestämisessä tms. Eihän nämä lupautuessaan tienneet miten inhottavasti tuleva vaimo jättää heidät ulkopuolelle polttareista jne..
- Säästyipä satanen pari, kun ei tarvinnut osallistua polttarikuluihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on auto. Yliopistokaverit kulkee lähes joka päivä kyydilläni. Etenkin yksi XX, joka pyytää vielä extraa, että voisko käydä tietyn kaupan kautta ja viedä/hakea ihan kotiovelta. Hölmönä olen suostunut. (Uusi paikkakunta, ei kavereita jne.....)
KUKAAN ei ole koskaan tarjoutunut maksamaan mitään bensarahoja. En ole itse kehdannut pyytää, ja koska en heti pyytänyt, niin nyt on kynnys kasvanut ja hävettää enää ottaa puheeksi.
Eniten harmittaa, kun olisin itse tarvinnut apua eräässä asiassa ja tiesin, että XX on siinä mestari, joten ehdotin, että voisiko jonain päivänä nyt joulukuussa katsoa sen asian yhdessä kanssani. (aikaa menisi noin 15 - max 30 min)
EI kuulemma voi, koska "opettajat on sitä varten, että niiltä voi kysyä, jos ei jotain osaa.-Tai jos ei osaa, niin mitä sitten, ei kaikkea tarvitsekaan osata."
Kyytiä on kuitenkin taas vailla. Te
Vastaa sille, että taksit on sitä varten, että niiltä saa kyydin, jos ei muualta saa. Tai jos ei saa niin mitä sitten, ei aina tarvitse päästä perille. Nyt oikeesti pikkusen ota ittees niskasta kiinni ja opettele sanoo ei.
Toivon todella, että viestin kirjoittaja tekee juuri näin. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta kuskailla muita ilmaiseksi. Nyt on aika laittaa tuolle stoppi. Jos et muuta kehtaa niin sanot tankin olevan tyhjä ja rahat loppu.
Siis naapurisi aviomies? Mies ei siis edes asunut naapurissanne?