Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11882)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroilmoitusjuttu on toki härski, mutta toisaalta ihmettelen, jos asiakkaalle ei ole ilmoitettu toiminnan lopettamisesta.
Asiakkaille oli ilmoitettu toiminnan lopettamisesta kyllä muutamia kuukausia aikaisemmin. Mutta "jos se on kerran joka vuosi tehnyt, ei se nyt voi jättää tekemättä".
Eli luultavasti ei ollut edes asiaks vaan jokin lokki
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni voitti Veikkauksen pelista 50k€ ja erehtyi kertomaan siitä puolitutulle. Tämä oli heti vailla sitä rahaa lainaksi ilman korkoja ja maksuaikaa. Ei sen jälkeen kertonut enää kenellekään. Jotenkin on outoa että jos jollain on jotain, niin tiettyjen ihmisten pitää päästä heti jaolle. Ei tulisi itselle mieleenkään!
Sekavasti kirjoitettu. Ei päätä ei häntää. Voisitko tarkentaa. En ymmärrä logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestin serkulle taannoin 50 v juhlat. Hommasin ruoat ja paikan ja olin työssä sen päivän siellä. Kutsutuille ilmoitin, että 10 euron korvaus olisi kiva tililleni, että saataisiin osa juhlien kuluista kerättyä yhdessä.
Muutama tuon rahan tililleni laittoikin, kiitos heille, mutta törkeän tempun tekivät eräät sukulaiset, tuli 2 aikuista ja 4 kamalaa kakaraa ja toivat 2 litraa maitoa, jossa oli -30 % tarrat....
Söivät ja joivat tyytyväisenä, taisivat viedä vielä kotiinkin ruokaa siitä.
Ne olivat viimeiset juhlat, jotka hyvää hyvyyttäni järjestin.
En ymmärrä tuollaista juhlien järjestelyä ja sitten valitusta "hyvää hyvyttäni järjestin", vaikka rahaa olit vailla.
Miksi järjestätte näille sukulaisreppana - miehille juhlia? Jokainen järjestää juhlansa itse tai sitten läheiset järjestää ilman valituksia ja vaati
kenen rahoista oli kyse. En ymmärrä. Mikä teidän sukulaisuussuhde nyt olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuo ihmisten röyhkeys jaksaa aina vaan hämmästyttää. Itselläni on yksi lapsuudesta tuttu ihminen, joka on koko ikänsä sössinyt asioitaan ja jonka elämäntapa on ollut pääsääntöisesti muiden hyödyntäminen ja jatkuva valehteleminen, teki sitä jo lapsena. Aikuisiällä katkaisin kaikki välit, muutaman kerran hän onnistui selvittämään yhteystietoni, ja soitteli jopa eri puhelinnumeroista siten, etten nähnyt kuka oli soittaja. Aloitti aina ensin mairealla äänellä kuulumisten kyselemisen (vanhempamme olivat aikanaan perhetuttuja) ja sitten hetken päästä tuli joku "lapset nääntyvät " tai tänä vuonna lapset eivät saa joululahjoja kun ei ole varaa"- tarina, tai vanha isä tarvitsi sitä ja tätä, ja lopuksi aina että "nyt olisi pakko saada 500 euroa lainaksi tai muuten emme selviä. Pari kertaa ollessani nuorempi ja hölmö, lainasinkin ja tietenkään rahoja ei koskaan kuulunut takaisin. Onneksi olen nykyisen työn
Voithan vastata, että kiva kun soitit, just onkin pikkurahan puutetta, niin voit maksaa vanhat velkasi
Yksi naapuri pyysi minua todistajaksi jos Kela soittaa. Hänen mieskaveri käy hänen luonaan, mutta ei asu. Pian hänen miesystävä muutti hänen luokseen. Kerroin vaimolle ja hän sanoi, sinä et sitten soita! Vaimo ei halunnut naiselle lisää vaikeuksia. Kelakaan ei soittanut.
Mikä tuo edellinen Kela soittaa-tarina on? En ymmärtänyt.
Äitini antoi minun ja veljeni tavaroita pois kysymättä meiltä, kun olimme nuoria. Lupaili myös meitä vaikka mihin töihin ja kuljetuksiin kysymättä meiltä. Ja kun emme pystyneet hoitamaan asiaa - hirveä huuto.
Esim. Olin 24v ja olin avovaimoni kanssa juhlimassa toisella paikkakunnalla. Äitini soitti, että on luvannut minun hakevan serkun serkun poikaystävän seuraavana aamuna lentokentältä, ettei tarvi hänen taksia maksaa.
Wtf?
Kyllä on todella härskejä ihmisiä olemassa. Mitään häpeämättömiä. Onneksi ei tarvii olla tuollaisten kanssa tekemisissä. Hyvää kevättä vaan kaikille! Opetelkaa pummit elämään!
Mieheni on kirvesmies ja putkimies koulutukseltaan. Todella kätevä käsistään. Hyvin usein saamme kutsuja sukulaisilta ja kavereilta kylään, kun pitäisi uusi pesukone asentaa, vanha korjata, terassi rakentaa jne.
Sellaiset ihmiset, jotka olettaa että läheiset omalla vapaa-ajallaan tekee ilmaista työtä heille. Varsinkin, kun talkoot eivät ole vastavuoroisia.
Vaimoni veljelle Olen ollut talkoissa rakentamassa kahta terassia, pessyt ja maalannut peltikatto, asentanut mökkiin huopakattoa ja kaikki talkoohengessä biiseistä ja makkarapalkalla.
Sitten kerran pyydän kantoapua huonekalujen kantamiseen. Ei uskalla, kun selkä voi mennä ja töissä ei voi saikuttaa. Neuvoi soittamaan muuttofirman apuun.
Mieheni on sähkömies. Uskomatonta, kuinka puolitut kaimat ja serkut 20 vuoden takaa kehtaa soittaa ja pyytää mökille saunomaan, jos samalla mies voisi vaikka asentaa sähkökaapin heille jne.
Työt joita häntä on pyydetty tekemään viinapullon hinnalla ovat olleet laakutukseltaan 2000e-10000e arvoisia.
Omalle mökille ja ihan läheisten sähkötyöt on tehnyt ilmaiseksi/ pienellä korvauksella.
Exän kaveri oli joskus aikoinaan yökylässä meillä ihan kännissä ja pyysi multa suikkaria - niinku kaverille kans periaatteella, kun pussit oli täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä ja omistan auton. Oulussa asuva vanha kaveri käy työmatkoilla ja muillakin reissuilla Helsingissä aika usein. Hän ei ole koskaan opetellut bussireittejä tai ratikkareittejä. Kun hän saapuu niin hän odottaa automaattisesti, että olen autolla hakemassa ja viemässä lentokentälle ja vielä Ikean reissut ja muut kuskaamiset päälle. Hän kehtaa kysellä kuskaamista myös silloin kun menee jonkun toisen kaverin luokse ja mun kans ei ole tarkoitus viettää aikaa. Kerran majoitin ja kuskailin häntä viikonlopun ajan häiden vuoksi. Lentokentät, hääpaikalle Espoon perukoille, illalla jatkolta nouto.. tuliaisia hän ei tuo koskaan.
Tuo on kyllä aikamoisen härskiä odottaa kaverin toimivan pk-seudulla ilmaisena taksina 24/7.
Vastaavaa palvelua saivat pari sukulaistani kehä kolmen eteläpuolella parin vuosikymmenen ajan pari kertaa vuodessa.Sitten kertoivat muuttaneensa uuteen asuntoon.Sovittin Päivä koska menen pistäytymään.Lupasin Samalla kyydin parille kaverille. Edellisenä iltana v puoli soitti että vaimo oli päättänyt että lähtevät huomenna mökille. Se siitä vierailusta. Mentiin siitä huolimatta käymään samassa kaupungissa. Matkaa oli vain parisataa kilometriä. Muuten olisin saattanut unohtaa "ikimuistoisen" vierailun ja olla tavattomissa myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä ja omistan auton. Oulussa asuva vanha kaveri käy työmatkoilla ja muillakin reissuilla Helsingissä aika usein. Hän ei ole koskaan opetellut bussireittejä tai ratikkareittejä. Kun hän saapuu niin hän odottaa automaattisesti, että olen autolla hakemassa ja viemässä lentokentälle ja vielä Ikean reissut ja muut kuskaamiset päälle. Hän kehtaa kysellä kuskaamista myös silloin kun menee jonkun toisen kaverin luokse ja mun kans ei ole tarkoitus viettää aikaa. Kerran majoitin ja kuskailin häntä viikonlopun ajan häiden vuoksi. Lentokentät, hääpaikalle Espoon perukoille, illalla jatkolta nouto.. tuliaisia hän ei tuo koskaan.
Tuo on kyllä aikamoisen härskiä odottaa kaverin toimivan pk-seudulla ilmaisena taksina 24/7.
Vastaavaa palvelua saivat pari sukulaistani kehä kolmen eteläpuolella parin vuosikymmenen ajan paTuo on kyllä aikamoisen härskiä odottaa kaverin toimivan pk-seudulla ilmaisena taksina 24/7.
Vastaavaa palvelua saivat pari sukulaistani kehä kolmen eteläpuolella parin vuosikymmenen ajan pari kertaa vuodessa.Sitten kertoivat muuttaneensa uuteen asuntoon.Sovittin Päivä koska menen pistäytymään.Lupasin Samalla kyydin parille kaverille. Edellisenä iltana v puoli soitti että vaimo oli päättänyt että lähtevät huomenna mökille. Se siitä vierailusta. Mentiin siitä huolimatta käymään samassa kaupungissa. Matkaa oli vain parisataa kilometriä. Muuten olisin saattanut unohtaa "ikimuistoisen" vierailun ja olla tavattomissa myöhemminkin.
Tuollaiset viime tingan "tuli vielä parempaa tekemistä / seuraa" -oharit viilentävät tehokkaasti ystävyyden tunnetta.
Entinen naapuri otti laittoman vuokralaisen ja pelkäsi Kelan saavan tietoonsa. Pyysi minua avuksi. Oliko nyt selvempi?
Vierailija kirjoitti:
Exän kaveri oli joskus aikoinaan yökylässä meillä ihan kännissä ja pyysi multa suikkaria - niinku kaverille kans periaatteella, kun pussit oli täynnä.
Miten kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muutettiin uuteen asuntoon. Edelliset asukkaat erosivat poismuuttaessaan.
Kuukausia myöhemin parskunnan nainen soitti ja vaati minulta 500 mk koska olimme saaneet vuokrattua heidän entisen asuntonsa. Kaiken lisäksi hän oli unohtanut henkkarinsa asuntoon (ei niitä kyllä löytynyt mistään).
Hauskinta on se että naapurin perheenisä tuli myöhemmin puhumaan meille samasta asiasta.
Kun mainitsin pihalla asiasta naapurin perheenäidille, tämän ilme meni aika hassuksi...
Kuka muutti ja mihin? Mitä naapurit liittyivät asiaan? Sekava juttu.
Me muutimme asuntoon, josta toinen pariskunta muutti pois ennen muuttoamme. Kuukausia myöhemmin (poismuuttaneen) pariskunnan nainen soitti ja vaati minulta 500 mk koska olimme saaneet vuokrattua heidän entisen asuntonsa. Kaiken lisäksi hän
Olen persu ja todennäköisesti osaan tavuviivat sinua paremmin, mutta yksi tarkennus vielä. Millä nainen perusteli sen, että teidän pitäisi maksaa 500 siitä, että olitte vuokranneet heidän entisen vuokra-asuntonsa? Oliko hän joku paikkakunnan silmäätekevä tai kuuluisuus?
Isäni veljellä, sedälläni, puolisonsa kanssa on upea loma-asunto, jonka varustuksiin kuuluu moottorivene ja soutuvene ja ovat vielä rakennuttaneet pihalle tilavan grillikatoksen. Kun tämä setä menehtyi pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana, niin muutama viikko hautajaisten jälkeen mökkinaapuri ihan pokkana tuli mökille, jossa olimme sedän puolison kanssa. Ensin tämä naapuri otti osaa ja puhui kauniisti edesmenneestä ihmisestä, mutta sitten melkein saman tien kysyi, että saammeko me nyt ottaa tuon teidän moottoriveneen kun ette sitä enää käytä? Ei olisi ilmeisesti edes maksanut siitä mitään.
Samalla tavalla kuin tuo moottorivene olisi kelvannut naapurille niiin meillä ilmestyi appivanhempien kuoltua lyhyen ajan sisällä vaikka mitä tavaran vaatijoita. Asuimme samassa talossa appien kanssa, niin että me asuimme yläkerrassa ja vanhukset alakerrassa, mutta tavaramme olivat aikalailla sekaisin niissä huoneissa joita kaikki käyttivät. Esimerkiksi posliinifiguriini-kokoelmani oli alakerrassa, koska iso vitriini mahtui sinne paremmin ja anopin koriste-eineitä oli yläkerrassa. Apen ja miehen työkalut taas olivat ihan sekaisin tallissa ja varastossa. Mutta sukulaisiin: tuntui että kylässä käydessään jokaine "tunnisti" jonkin esineen lapsuudestaan tai kertoi että oli aikoinaan sen lahjoittanut. Figuriinejani vaati muistoksi 3 henkeä, kunnes kerroin että ovat ihan itse hankkimiani ja sitten oltiin niin hämmästyneitä. Keittiöstä meinattiin viedä kitchen aid joka oli minun eikä anoppi ollut siihen koskaan edes koskenut, "eihän sille ole enää tarvetta...". Työkalut olisivat kelvanneet vaikka kenelle ja parhaat tulivat kertomaan että heille oli luvattu että saavat esim. yksi olisi vienyt apen kalliihkon rannekellon, joka oli miehni ostama. Yllättäen yläkerrassa olevia anopin koriste-esineitä ei kukaan vaatinut tai muistellut, kun kukaan vieraista ei siellä käynyt. Tuntui ettei kukaan tajunnut että talo oli myös meidän kotimme jossa me jatkoimme elämäämme. Ja paljon tavaraa annettiin pois ja monesta oli sovittu jo appien eläessä.
9917 viestissä 11.3. on selitystä.
Ilmeisesti "tavanomainen" säätötilanne, jossa yksi nainen liikaa...