Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11882)

Vierailija
9321/11882 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tapauksessani ei yleensä ole pyydetty vaan käsketty, kun on huomattu, että minun on vaikea sanoa ei.

Kaveri pyysi minua käymään tyhjentämässä hänen postilaatikkonsa sillä aikaa, kun hän miehineen oli useamman viikon ulkomailla kesälomalla. Lupauduin, mutta tietämättäni olin lupautunut myös puutarhanhoitohommiin, mikä tarkoitti rutikuivana kesänä ruohokentän, kukkapenkkien, keittiöpuutarhan ja ikkunalaatikkoistutusten kastelemista useamman kerran viikossa, eikä millään letkulla vaan kastelukannulla kantaen tontin ääripäästä. Kaveri soitti reissultaan ensimmäisenä päivänä, antoi ohjeet ja kertoi, missä olivat istutustyökalut; puutarhapöydälle oli jätetty läjä taimia istutettavaksi, ja ne kuolisivat helteeseen, jollei asiaa hoidettaisi heti. Kuivat kukkaset istutuksista oli nypittävä, jottei puutarha näyttäisi epäsiistiltä. Kaiken kukkuraksi oli luvattu myös naapurille (jota en ole koskaan edes nähnyt), että kävisin kastelemassa hänenkin tiluksensa siinä samalla vaivalla.

Heh, oon sarjakuvapiirtäjä ja tein tismalleen samanlaisesta tilanteesta sarjakuvan jotain pari vuotta sitten. Ajattelin, ettei kukaan voi olla noin törkee https://mieletontavaloa.fi/ursula-lahtee-lomalle-l/

Vierailija
9322/11882 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9323/11882 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tapauksessani ei yleensä ole pyydetty vaan käsketty, kun on huomattu, että minun on vaikea sanoa ei.

Kaveri pyysi minua käymään tyhjentämässä hänen postilaatikkonsa sillä aikaa, kun hän miehineen oli useamman viikon ulkomailla kesälomalla. Lupauduin, mutta tietämättäni olin lupautunut myös puutarhanhoitohommiin, mikä tarkoitti rutikuivana kesänä ruohokentän, kukkapenkkien, keittiöpuutarhan ja ikkunalaatikkoistutusten kastelemista useamman kerran viikossa, eikä millään letkulla vaan kastelukannulla kantaen tontin ääripäästä. Kaveri soitti reissultaan ensimmäisenä päivänä, antoi ohjeet ja kertoi, missä olivat istutustyökalut; puutarhapöydälle oli jätetty läjä taimia istutettavaksi, ja ne kuolisivat helteeseen, jollei asiaa hoidettaisi heti. Kuivat kukkaset istutuksista oli nypittävä, jottei puutarha näyttäisi epäsiistiltä. Kaiken kukkuraksi oli luvattu myös naapurille (jota en ole koskaan edes nähnyt), että kävisin kastelemassa hänenkin tiluksensa siinä samalla vaivalla.

Heh, oon sarjakuvapiirtäjä ja tein tismalleen samanlaisesta tilanteesta sarjakuvan jotain pari vuotta sitten. Ajattelin, ettei kukaan voi olla noin törkee https://mieletontavaloa.fi/ursula-lahtee-lomalle-l/

Mut myös pyydettiin kastelemaan kukkia.

Mun serkulla on aivan ihana koti, rantasauna, pieni uimaranta jne.

Olin siellä monta krt ennen, kuin minusta tuli äiti.

Työlista oli tärkeä, mutta lyhyt.

Yhtenä kesänä, tästä on ehkä n 15 v sitten, ylikin serkkuni äiti tilasi jotain, jotka sain istuttaa. Tästä ei oltu sovittu, mutta tädille meni kategoriin kyllähän sinä siinä samalla.

Yritin kuskilta kysyä apua ja lopulta menin fillarilla liikkeeseen kysymään istutusapuja.

Naapuri sitten tuli kysymään olenko kauan ja ilmoitin ajan, olikohan 1-1,5 vkoa.

Hän tokaisi mähän voin sitten kastella heidänkin kukat. Naapuri on tosi varakas ja nuuka, kuulemma.

Ilmoitin voin, jos sovitaan summasta. Naapuri yritti jotain hän tuo lomalta jotain ja naapureita autetaan.

Olin reilulla päällä, sanoin 10 e päivä, maksu etukäteen.

Naapuri oli sitten matkalla soittanut serkulleen, unohti maksaa, voinko hän käydä asiat läpi minun kanssa.

Serkku antoi minun numeron ja sain vain tekstiviestinä listan töistä

Muistan vieläkin, kun kirjoitin no money, no honey.

Täti sitten antoi minulle jotain kiitokseksi, kun olin kasvit istuttanut.

Serkun naapuri vihoitteli serkulle vuosia.

Kyllähän näitä muistuu, kun muistelee

Vierailija
9324/11882 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjakuvan kakkossivu https://mieletontavaloa.fi/ursula-lahtee-lomalle-osa-2/

Nänäliina ? Mauno ?

Vierailija
9325/11882 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjakuvan kakkossivu https://mieletontavaloa.fi/ursula-lahtee-lomalle-osa-2/

Nänäliina ? Mauno ?

Toi on vaan yksi sivu sarjakuvaa, Mauno esiintyy muissa osissa, stalkkaa Moonaa

Vierailija
9326/11882 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu. On onnistunut toheloimaan elämäntavoillaan itselleen sellaiset terveysongelmat ettei pysty käymään töissä. Voitonriemuisena kertoi saaneensa sairaseläkepäätöksen mutta tämäkään ei ilmeisesti riitä, koska pitää jatkuvasti olla pummaamassa muilta. On kupannut monta ihmistä aivan tyhjiin ja vinkuu, kun ei ole kavereita. Vaatii muita laittamaan autonsa nimiinsä kun on söhlännyt luottotiedot vuosia sitten. On katkera lastensa äideille jotka "kiskovat hirveitä rahoja hänen selkänahastaan" (valtion elatustuet ja lapsilisät) ja valittaa kun hänellä on niin paljon lapsia ja velat kasvaa kun ei ole tuloja joista periä.

Kun annoin eräälle vähävaraiselle läheiselleni kalliilla ostetun huonekalun, kysyi tämä tuttu että kai nyt sentään jotain rajaa sain. Tiuskaisin etten todellakaan pyydä läheisiltäni rahaa ja tiedänpä senkin, että tämä läheiseni oli tuolloin pahassa tilanteessa ja tarvitsi tuon huonekalun. Minä käyn töissä ja mieheni on hyvätuloinen, joten miksi alkaisin veloittaa?

Tämä tuttu on katkera kaikille, joilla on töitä ja elämä kunnossa ja haukkuu kaikkia keskituloisista ylöspäin olevia "kultalusikka p**seessä syntyneiksi". Hän kun on elänyt rankan lapsuuden ja hänellä on sairauksia ja blaablaa. Niin? Oikeuttaako se kuppaamaan muita?

Ihmiset jättävät hänet yksi toisensa jälkeen koska on myös avoimen ilkeä kaikille. Nuorempana oli ylimielinen, nyt elämä on opettanut. Ainakin jotain.

Ei pummaaminen oo ok, mutta sairaseläke on todella pieni (800€/kk), eli voi hyvinkin herättää katkeruutta, kun muilla on paljon enemmän kuin hänellä.

Vierailija
9327/11882 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä mitenkään erityisen härskiä ole, mutta huvitti, kun naapurin mies tuli kysymään, saisiko lainata meidän koiraa, että saisi tsemppikaverin lenkille. Parempihan se noin on kuin niin kuin joillakin, että hommataan ensin koira ja sitten ulkoilutetaan sitä hihnasta auton ikkunasta.

Miksi tämä ei teille käynyt? Kun oltiin siskon kanssa teinejä, ulkoiltimme naapureiden koiria, eikä valituksen sanaa kuulunut, päinvastoin. Tuokin naapurin mies varmasti olisi saanut lisäintoa kuntoilluun, kun siinä sivussa olisi lenkittänyt koiraa.

En antaisi omaa koiraani randomille ihmiselle kävelytettäväksi. Aikuinen ihminen voi mennä lenkille ihan itsenäisesti.

Olen tehnyt vapaaehtoistyötä koiratarhassa ja nähnyt kuinka uunoja jotkut ihmiset ovat, ja kuinka uunoja myös koiranomistajat ovat (esim. lähestytään tuntematonta koiraa kun "meidän koira on niin kiltti!". Tämä mun koira haluaa taas repiä siltä kurkun auki ;) )

Kävelytin itsekin lähinaapurin koiria, olivat ystäväni perhetuttuja. Näin aikuisena jälkiviisaana tiedän kuinka holtittomasti kävelytimme koiria vaikka tapaturmilta vältyttiinkin

Vierailija
9328/11882 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin äijällä on tapana soitella vain, kun on humalassa. yleensä pummaa ilmaiskyytiä alkoon, johon matkaa 20km. nyt on alkanut soitella myös keskellä yötä, ja kun en vastaa, niin aamulla kitisee ja vinkuu, kun ei hänelle vastata vaikka olisi ollut tärkeää asiaa. yleensä laitetaan sen puhelut estoon kesäksi, jolloin juopottelu lähtee lapasesta. nyt alkanut puliveivaus jo alkukeväästä. naapurista tuntuu, että meillä on velvollisuus paapoa 60v juoppoa ympäri vuorokauden. yleensä loppuu pelleily, kun ukko sitä käy ojentamassa. 

Vierailija
9329/11882 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän vaimo kehtasi pyytää antamaansa lasten elokuvaa takaisin sillä perusteella jos olemme jo katsoneet sen.

Kyseessä siis joululahja :)

mitä sillä on merkitystä annettu mikä annettu sitä ei pyydellä takaisin

Vierailija
9330/11882 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mauno järkkäsi niin mukavan yllätyksen ja sitten sydän särkyi! Surku tuli lukiessa.

Vierailija
9331/11882 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu. On onnistunut toheloimaan elämäntavoillaan itselleen sellaiset terveysongelmat ettei pysty käymään töissä. Voitonriemuisena kertoi saaneensa sairaseläkepäätöksen mutta tämäkään ei ilmeisesti riitä, koska pitää jatkuvasti olla pummaamassa muilta. On kupannut monta ihmistä aivan tyhjiin ja vinkuu, kun ei ole kavereita. Vaatii muita laittamaan autonsa nimiinsä kun on söhlännyt luottotiedot vuosia sitten. On katkera lastensa äideille jotka "kiskovat hirveitä rahoja hänen selkänahastaan" (valtion elatustuet ja lapsilisät) ja valittaa kun hänellä on niin paljon lapsia ja velat kasvaa kun ei ole tuloja joista periä.

Kun annoin eräälle vähävaraiselle läheiselleni kalliilla ostetun huonekalun, kysyi tämä tuttu että kai nyt sentään jotain rajaa sain. Tiuskaisin etten todellakaan pyydä läheisiltäni rahaa ja tiedänpä senkin, että tämä läheiseni oli tuolloin pahassa tilanteessa ja tarvitsi tuon huonekalun. Minä käyn töissä ja mieheni on hyvätuloinen, joten miksi alkaisin veloittaa?

Tämä tuttu on katkera kaikille, joilla on töitä ja elämä kunnossa ja haukkuu kaikkia keskituloisista ylöspäin olevia "kultalusikka p**seessä syntyneiksi". Hän kun on elänyt rankan lapsuuden ja hänellä on sairauksia ja blaablaa. Niin? Oikeuttaako se kuppaamaan muita?

Ihmiset jättävät hänet yksi toisensa jälkeen koska on myös avoimen ilkeä kaikille. Nuorempana oli ylimielinen, nyt elämä on opettanut. Ainakin jotain.

Ei pummaaminen oo ok, mutta sairaseläke on todella pieni (800€/kk), eli voi hyvinkin herättää katkeruutta, kun muilla on paljon enemmän kuin hänellä.

Tyhmää. Miten sairaseläke voisi olla yhtä paljon kuin muiden palkka?

Vierailija
9332/11882 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menihän tässä hetki lukea ketju läpi. Lisää tarinoita vaan!

Muistui mieleen minulle kohdistettu härski pyyntö vuosien takaa.

Tuttu oli eroamassa ja laittoi erään kerran viestiä, että voisinko minä ottaa hänen autonsa omiin nimiini! Siihen asti ne olivat olleet puolison nimissä. En suostunut jo ihan periaatteesta, mutta myös siksi ettei tutulla ole luottotietoja, ja tiesin että hän oli vuosia aiemmin tehtaillut perheenjäsenelleen isot velat pikavipeillä tämän tiedoilla.

Silti vain jaksoi vääntää asiassa vastaan ja tulikin jo viestiä miten hän tarvitsee hetuni jotta saa minut merkittyä auton uudeksi haltijaksi.

En vastannut hänen viestiin. Tiedä sitten mitä asialle kävi.

Vierailija
9333/11882 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu oli eroamassa ja laittoi erään kerran viestiä, että voisinko minä ottaa hänen autonsa omiin nimiini! Siihen asti ne olivat olleet puolison nimissä. En suostunut jo ihan periaatteesta, mutta myös siksi ettei tutulla ole luottotietoja, ja tiesin että hän oli vuosia aiemmin tehtaillut perheenjäsenelleen isot velat pikavipeillä tämän tiedoilla.

Silti vain jaksoi vääntää asiassa vastaan ja tulikin jo viestiä miten hän tarvitsee hetuni jotta saa minut merkittyä auton uudeksi haltijaksi.

Nämä tapaukset on sitten ärsyttäviä, omat luottotiedot on menetetty ja sitten kun halutaan ostaa jotain vähän isompaa esim. puhelin tai tietokone niin tullaan pyytämään että ostatko omiin nimiin osamaksulla, erät kyllä maksetaan takaisin. Kun et suostu niin kaikki on sitten pilalla, siinä meni isot suunnitelmat ja tulevaisuus kun et voinut pientä palvelusta tehdä! Sinun syy! 

Eiköhän se syy ole sen, kuka on alunperin ne luottotiedot sössinyt. Ärsyttää niin paljon ihmiset, ketkä aina löytää syyn toisista, mikään ei ole koskaan oma syy. 

Vierailija
9334/11882 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaseläke eli työkyvyttömyyseläke kyllä riippuu siitä mitkä tulot on ollut, ei kaikilla se ole minimi 800e. Mun miehellä on yli 3000e.

Vierailija
9335/11882 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttava. Saattaa ilmoittaa tai tulla ilmoittamatta myöhään illalla tai aikaisin aamulla kylään. Vaatii palvelua ja kahvinkeittoa vaikka toinen olisi menossa nukkumaan, ei ymmärrä ei sanaa tai kunnioita toisten rajoja. Vaatii toisilta kokoajan aikaa ja huomiota vaikka olisi kipeä, lastenkin edelle pitäisi hänet laittaa.

Jos tietää, että olen jossain illanvietossa alkaa viestipommitus, että mentävä heti hänen luokseen ja jätettävä muut. Muuten en kuulemma välitä.

Tulee kutsumatta vieraiden ihmisten juhliin, jos tietää minun olevan siellä. Härskisti vaatii juhlakalulta palvelua. Sanomattakin entinen kaveri jo.

Vierailija
9336/11882 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaseläke eli työkyvyttömyyseläke kyllä riippuu siitä mitkä tulot on ollut, ei kaikilla se ole minimi 800e. Mun miehellä on yli 3000e.

Juuri näin, eläke riippuu tasan palkkasi suuruudesta. Itselläkin oli yli 3 000 kun jäin tk-eläkkeelle..

Vierailija
9337/11882 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava. Saattaa ilmoittaa tai tulla ilmoittamatta myöhään illalla tai aikaisin aamulla kylään. Vaatii palvelua ja kahvinkeittoa vaikka toinen olisi menossa nukkumaan, ei ymmärrä ei sanaa tai kunnioita toisten rajoja. Vaatii toisilta kokoajan aikaa ja huomiota vaikka olisi kipeä, lastenkin edelle pitäisi hänet laittaa.

Jos tietää, että olen jossain illanvietossa alkaa viestipommitus, että mentävä heti hänen luokseen ja jätettävä muut. Muuten en kuulemma välitä.

Tulee kutsumatta vieraiden ihmisten juhliin, jos tietää minun olevan siellä. Härskisti vaatii juhlakalulta palvelua. Sanomattakin entinen kaveri jo.

Hankkisin jo tuollaiselle lähestymiskiellon. Kotirauhaa tullaan rikkomaan, häiritään mobiilin kautta ja seurataan vielä kutsumatta vieraiden ihmisten luokse perässäsi.

Vierailija
9338/11882 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä tapaukset on sitten ärsyttäviä, omat luottotiedot on menetetty ja sitten kun halutaan ostaa jotain vähän isompaa esim. puhelin tai tietokone niin tullaan pyytämään että ostatko omiin nimiin osamaksulla, erät kyllä maksetaan takaisin. Kun et suostu niin kaikki on sitten pilalla, siinä meni isot suunnitelmat ja tulevaisuus kun et voinut pientä palvelusta tehdä! Sinun syy! 

Eiköhän se syy ole sen, kuka on alunperin ne luottotiedot sössinyt. Ärsyttää niin paljon ihmiset, ketkä aina löytää syyn toisista, mikään ei ole koskaan oma syy. 

Mun oli nuorena tosi vaikea kieltäytyä mistään. Lainojen takaajaksi en kuitenkaan koskaan ryhtynyt, tai tilailemaan mitään omiin nimiini. Valehtelin kaikille, että mun luottotietoni ovat menneet jo aikapäiviä sitten.

Vierailija
9339/11882 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen laittaa viestiä, että voisinko soittaa kun on tärkeää asiaa. En edes vastaa viestiin. Saatikka soittaisin. Härskiä pyytää ettei itselle tulisi laskua.

Vierailija
9340/11882 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi naapurini oletti että voin toimia lastenvahtina kun olin etätöissä ja jätti kysymättä 6-vuotiaat kaksoset  soittamaan ovikelloa ja kertomaan että äiti käski tulla luokseni kun olen kotona ja he voivat varmaan leikkiä omien lasteni kanssa. Omat lapset olivat hoidossa, tärkeä palaveri alkamassa joten soitin autollaan pois päin kaahavalle äitylille, että hakee kaksoset, en ole mikään päivähoitopaikka. Sadattelun seasta sain selvää ettei muka voinut ottaa lapsia mukaan kun on menossa kampaajalle. Haki kuitenkin, kun uhkasin ilmoittaa sossulle että hän hylkää lapset tarkistamatta voiko joku toinen pitää heistä huolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi