Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11850)

Vierailija
8001/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan muutettu uuteen taloon noin vuosi sitten. Meillä on tallissa/pihassa miehen silmäterä harrasteauto, minun käyttöautoni, miehen käyttöauto ja katurekisterissä oleva mönkijä. Eli kahden hengen perheellämme on siis neljä ajoneuvoa.

Viime kesänä tuli samalla kadulla asuva pariskunta juttusille miehen ollessa pihahommissa ja heillä oli aivan pokkana asiana, että kun meillä on pihalla autoja enemmän kuin tarvetta niin meidän autoja voitaisiin hyödyntää siinä kadun muiden asukkaiden kesken. Että autottomat ihmiset voisivat niitä meidän autoja käyttää pienille asioilleen. Tietysti sovitusti. Ja yhteisöllinen ajattelutapa on uutta järkevää ajattelutapaa, että kaikkien ei tarvitse omistaa omaa kappaletta tavaraa, jota ei koko ajan käytetä ja tässä voisi olla sellaista fiksua yhteiskäyttöä kun meidänkin autoja seisoo siinä aina käyttämättömänä pihalla ja..

Mieheni oli että oikeasti mitä helvttiä ja sanoi heille, että ei se kyllä todellakaan sovi. Autot ovat meidän käytössä eikä niitä oteta mihinkään yhteiskäyttöön.

Keskustelu loppui lyhyeen. Pariskunta ei päässyt kertomaan loistoideaansa loppuun asti, että olisiko autojen käytöstä ihan maksettu jotain vai ihan ilmaiseksi olisimme saaneet tarjota automme kadun asukkaiden käyttöön.

Yhteisautohan on sinänsä ihan fiksu ajatus, mutta ei sitä tolleen tehdä että mennään jonkun omistamaa autoa pyytämään.  Se hommataan yhteisesti ja kaikki kulut maksetaan myös yhdessä. Vakuutukset on sitten vähän kinkkisempi juttu.

Totta, ihan sinänsä hyvä ideahan tässä on taustalla ollut. Mutta ei se noin toteudu, että yksi ostaa auton ja vastaa kuluista ja muut sitten vain ajavat.

Yhteisomistajuus voi olla yllättävän vaikeaa. Naapurustossa kannattaisi kokeilla ensin esimerkiksi yhteiskottikärryä tai simppeleitä työkaluja. Sitten siirtyä esimerkiksi astetta hankalampaan ruohonleikkuriin tai oksasilppuriin jos homma toimii.

Auto on jo oikeasti hankala. Sitä pitää huoltaa, korjata, tankata, vaihtaa renkaita, pestä.

Juuei toimi. Suomen säillä ja ilmastossa kaikki tarvitsevat esmes pihakaluja juurikin samoihin aikoihin vuodesta. Jos ei ole omiin perukaluihin varaa, niin kannattaa harkita toisenlaista asumismuotoa.

Vierailija
8002/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini aikanaan antoi veljelleen minun ja siskoni käyttämän kastepuvun kun veljensä vaimo odotti lasta. Tuli keskenmeno eivätkä raskaudet onnistuneet myöhemminkään. Äitini sitten vuosien päästä sanoi että ottaisi kartepuvun takaisin mutta enoni ja vaimonsa eivät sitä ymmärrettävistä syistä olleet säilyttäneet kun toivo lapsen saamisesta oli mennyt. Äitini oli pöyristynyt. Ei ehkä kannattaisi antaa sellaisia tavaroita / vaatteita / huonekaluja pois, jotka haluaa myöhemmin takaisin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8003/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän olisi pitänyt ottaa sukulainen vuokralle ns. ylimääräiseen huoneeseen. Parikymppinen mies oli lentänyt ulos kämpästään maksamattomien vuokrien vuoksi ja suvun täti-ihminen päätti, että tämä alkoholisti hörhö olisi voinut auttaa meitä katsomalla lasten perään yms. Ei ottanut huomioon että huone on kotitoimistomme, jossa on firmamme kaikki työkalut ja paperit ja tila on joka päiväisessä käytössä, eivätkä yli 15v lapset oikein lastenvahtia tarvi. 

Saimme sitten vihaisia soittoja + viestejä kun olimme niin julmia. Myöhemmin kuulin että tämä täti oli majoittanut sanojensa mukaan "hienoa nuorta miestä" n. viikon ja sen jälkeen oli tajunnut että koruja, kamera ja muuta pientä oli yllättäen hävinnyt. 

Kuulostaa täysin eräältä naapuriltani, joka yritti vähän samaa oman rappioalkoholistiveljensä kohdalla. Ihan käsittämätön täti, ihan oikein että menetti omaisuuttaan ja ettei ottaneet nurkkiinne loisimaan :D

Yleensä niitä ylijäämäsukulaisia ja -tavaroita ollaan sijoittamassa toisten nurkkiin. Tässä tosin täti otti omiin nurkkiinsa vähäksi aikaa.

Eräs ulkomaille muuttava sukulainen jakoi huonekalujaan ympäriinsä sukulaisille lahjana. 10v myöhemmin muutti sitten takaisin Suomeen ja alkoi periä näitä takaisin. Enpä suostunut antamaan nojatuolia, jonka oli minulle lahjoittanut tuolloin. Olisi vuokrannut varaston, jos kyseessä vain säilytys. Missään vaiheessa ei tosiaan sanonut, että kyse olisi lainaamisesta, vaan nimenomaan lahjoitti näitä eteenpäin.

Eräs toinen sukulainen antoi vierashuoneeseeni vanhan ja jo todella huonokuntoisen sängyn. Parin vuoden jälkeen ostin sitten uuden ja heivasin tämän vanhan romun kaatopaikalle. Kun tämä selvisi sukulaiselle, veti kunnolla herneet nenään, miten olen kehdannut heittää tämän upean sängyn pois. Ei tosin olisi sitä itselleenkään huolinut, kun asui pienessä kämpässä ja oli ostanut itselleenkin jo uuden. Huoh. Mikähän romuvarasto taloni mukamas on.

Veljeni antoi vuosia sitten tavaraa samaan tyyliin. Ensin häneltä sai jotain tavaraa, kun ei tarvinnut sitä itse ja myöhemmin halusi takaisin, kun olikin tullut tavaralle käyttöä. Eikä koskaan sanonut pyytävänsä tavaran takaisin. Kyse ei ollut rahasta, koska hänellä olisi ollut varaa hankkia uusi tavara tilalle, mutta säästihän siinä antaessaan vähäksi aikaa toiselle ja sitten vaatiessaan takaisin.

Siis mitä siinä säästi? Olis pitänyt tavaran koko ajan itsellään, niin olisi säästynyt tavaran kuskailun vaiva ja matkakulut.

Vierailija
8004/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on rakennusalalla. Häntä ollaan jatkuvasti pyytämässä "pikkuremppoihin". Pikkurempalla tarkoittavat yleensä koko asunnon tapetointia, maalausta, laminaatin asennusta, kylppärin ja keittiön täydellistä uusimista (laatoitus, kaapistot jne). Sisätöiden jälkeen pitää maalata talo ulkoapäin. Lopuksi pitää vielä olla laittamassa piha uusiksi. 

Nämä viikkojen, jopa kuukausien hommat pitäisi tehdä oman päivätyön lisäksi ilta- ja viikonloppuhommina, ilmakseksi tottakai. Sukulaisten ja tuttavien mielestä mieheni velvollisuutena on alalla olevana ja ihmisiä tuntevana, käyttää näitä yhteyksiään hyväksi että sukulaiset ja tuttavat saa ostettua materiaaleja tai vuokrattua koneita normaalia halvemmalla. Mieheni käyttää vain minua hyväkseen anaaliseksin muodossa ja ei siinä mitään. Nautin.

Nää on näitä.

Vierailija
8005/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloisen poikaystäväni kaveri kauppareissulla kassalla pyysi että maksaisin hänellekin pari tupakka-askia. Odottelin pitempään takaisinmaksua, ja sitten lopulta tästä mainitessani sain kuulla olevani pikkumainen, vaikka opiskelijana tuo oli ihan iso summa ruokabudjetissani. Ei tarvinnut enää myöhemmin 'lainailla' mitään kylän rikkaimman perheen vesalle.

Juuri tuosta syystä ovatkin kylän rikkaimpia... epärehellistä sakkia siis.

Vierailija
8006/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini aikanaan antoi veljelleen minun ja siskoni käyttämän kastepuvun kun veljensä vaimo odotti lasta. Tuli keskenmeno eivätkä raskaudet onnistuneet myöhemminkään. Äitini sitten vuosien päästä sanoi että ottaisi kartepuvun takaisin mutta enoni ja vaimonsa eivät sitä ymmärrettävistä syistä olleet säilyttäneet kun toivo lapsen saamisesta oli mennyt. Äitini oli pöyristynyt. Ei ehkä kannattaisi antaa sellaisia tavaroita / vaatteita / huonekaluja pois, jotka haluaa myöhemmin takaisin...

Kastemekko annetaan kyllä nimenomaan lainaan, ja se on kyllä sellainen asia, että se pitäisi kyllä ymmärtää palauttaa takaisin, eikä antaa eteenpäin.

Vierailija
8007/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kastemekko annetaan kyllä nimenomaan lainaan, ja se on kyllä sellainen asia, että se pitäisi kyllä ymmärtää palauttaa takaisin, eikä antaa eteenpäin.

Samaa mieltä. Kastepuku kiertää useimmiten suvussa, että ainakaan kysymättä sitä ei pidä hävittää..

Vierailija
8008/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Vierailija kirjoitti:

3. Jos jollain ryhmällä on esim 10-kertainen riski syyllistyä johonkin, niin kohdatessasi yhdenkin tämän ryhmän jäsenen, riski on kymmenkertainen verrattuna toiseen ryhmään.

Tähän minun täytyy nyt tieteilijänä lisätä, että jos alkuperäinen riski on matala, niin riskin lisäys ei vaikuta arkipäivän päätösten kannalta asiaan mitään. Jos nyt oletetaan, että eka ryhmästä joka 100 000. jäsen on väkivallantekijä, niin toka ryhmässä se olisi joka 10 000. Eli ei mitään merkitystä, kun tapaat yhden yksilön jälkimmäisestä ryhmästä. En tiedä oikeita numeroita, nämä numerot ovat esimerkin vuoksi.

Keskistelu tässä tuon kyseisen henkilön mahdollisesta väkivaltaisuudesta on täysin sivuasia. Minulla ainakin olisi aika monta muutakin syytä olla ottamatta tuntematon henkilö, mitä vain taustaa, etnisyyttä tai sukupuolta edustava, kavereideni tuomana varoittamatta yökylään. Ihan ekana olisin ärsyyntynyt. Eka syy kieltäytyä ei olisi, että se varmaan heittäytyy väkivaltaiseksi.

Näin naisena kyllä sanon, että minulla ensimmäinen syy kieltäytyä jonkun tuntemattoman miehen majoittamisesta on turvattomuus. Ihan väriin, rotu un yms seikkoihin katsomatta. Jos riski sitten vielä kymmenkertaistuu ,sitä suurempi syy. Jokainen tietää, että useimmat ihmiset eivät käy toiseen käsiksi, mutta useimmat tietävät myös, että jotkut käyvät.

Vierailija
8009/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako joku pervo tästä keskustelusta jonkun tyydytyksen?

Vierailija
8010/11850 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako joku pervo tästä keskustelusta jonkun tyydytyksen?

Aika kohtuutonta määritellä toisten keskustelut omien ennakkoluulojen ja kapean näkemyksen perusteella.

Vierailija
8011/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaajana minua usein pyydetään kuvaamaan häitä tai muita tilaisuuksia ruokapalkalla.

Muuten hyvä, mutta häitä pitäisi olla pari kertaa päivässä jotta pysyisi hengissä.

Vierailija
8012/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri alkoi kauheasti tyrkyttää minulle kuivaruokia, joita hän ei tulisi syömään. Hain sitten muutaman tyrkyttelykerran jälkeen häneltä puuroa tms. mitä itselläni tulee syötyä, ettei tarvitse roskiin heittää. Oli ilmeisesti saanut kaikenlaista ruokajakelukassien mukana.

Tämän jälkeen alkoikin armoton rahan pummailu. Kerran koitin väistellä sanomalla, että ei ole käteistä, mutta hänen mukaansa voitaisiin kävellä yhdessä R-kioskille nostamaan. :D Lopulta tokaisin tomerasti, että minulta ei rahaa tipu. 

Eli ovelasti koitti "minua auttamalla" saada minut auttamaan häntä rahallisesti. Vielä koitti puurojansa tyrkyttää, mutta en ota häneltä enää mitään vastaan.

Vierailija
8013/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni autoton sukulainen oli ostanut nettikirppikseltä pöydän sillä oletuksella, että minä voin pöydän hakea, kun "se teidän auto on niin suuri".

Ilmoitin, että olen töissä koko päivän, niin tämä sukulainen lähetti nettimyyjän numeron ja pyysi minua soittamaan sille ja sopimaan maksun ja noudon, "sitten kun pääsen töistä".

En soittanut, en sopinut, en hakenut.

Jos ei ole sovittu asiasta ennen, on turha olettaa että hoidan mitään ylimääräistä ilmaiseksi omalla ajallani.

Vierailija
8014/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toyota Yaris kirjoitti:

Vaimoni autoton sukulainen oli ostanut nettikirppikseltä pöydän sillä oletuksella, että minä voin pöydän hakea, kun "se teidän auto on niin suuri".

Ilmoitin, että olen töissä koko päivän, niin tämä sukulainen lähetti nettimyyjän numeron ja pyysi minua soittamaan sille ja sopimaan maksun ja noudon, "sitten kun pääsen töistä".

Jos ei ole sovittu asiasta ennen, on turha olettaa että hoidan mitään ylimääräistä ilmaiseksi omalla ajallani.

HAH ! Mulle on tullut näitä myös.

Olimme mökillä. Mieheni sukulainen huomasi fb.ssä olimme mökillä. Laittoi viestiä soita tälle. Kysyin mieheltäni mikä tämä on.

Sanoi suoraan unohda. Uteliaisuuttani katsoin, jonkun naisen nro, joka asui sillä suunnalla, kuin mökkimme on.

Ehkä vuoden päästä sukulainen kysyi miten kävi. Hän oli bongannut muuttoilmoituksen. Ja me oltais menty muuttamaan henkilöauton kanssa, joka oli puoliksi tavaraa.

Vierailija
8015/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhasuunnittelija .

Sen sadan kerran kysytään ,että tulet sitten meille kahville ja suunnitellaan minulle kiva piha.

Kokemuksesta opin vastaamaan,että joo suunnitellaan vaan kunhan hinnoista sovitaan.

Ei kutsuttu enää kahville.Yhtenä kesänä sain skipattua kuusi hyväksikäytön yritystä.

Kivoja vastauksia...niiku nykyään KAIKKI maksaa...ei sun TARVII mitään tehdä, kunhan piirrät kasvit paikolleen...Helkutti, kun se on just se työ mistä saan elannon.

Vierailija
8016/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi autoilija pyysi työntämään autoa kun se oli juuttunut kiinni. En viitsinyt kun oli kiire kauppaan.

Vierailija
8017/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi autoilija pyysi työntämään autoa kun se oli juuttunut kiinni. En viitsinyt kun oli kiire kauppaan.

Meillä alkoi auton moottori oudosti pätkiä ja sitten konepellin alta tulikin jo jotain savua juuri kun olimme ajamassa ison kauppakeskuksen parkkihalliin. Sammutin auton. Ei sentään onneksi syttynyt tuleen. Aloimme välittömästi työntämään autoa puolisoni kanssa syrjään.

Auton siirtämiseen meni ehkä minuutti.  Taakse kertyneestä jonosta ei tullut apuja, ellei raivokasta äänimerkkien huudattamista lasketa kannustamiseksi.

Vierailija
8018/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkin isku niille vastaukseksi, jotka yrittää yksipuolisesti hyötyä

Vierailija
8019/11850 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toyota Yaris kirjoitti:

HAH ! Mulle on tullut näitä myös.

Olimme mökillä. Mieheni sukulainen huomasi fb.ssä olimme mökillä. Laittoi viestiä soita tälle. Kysyin mieheltäni mikä tämä on.

Sanoi suoraan unohda. Uteliaisuuttani katsoin, jonkun naisen nro, joka asui sillä suunnalla, kuin mökkimme on.

Ehkä vuoden päästä sukulainen kysyi miten kävi. Hän oli bongannut muuttoilmoituksen. Ja me oltais menty muuttamaan henkilöauton kanssa, joka oli puoliksi tavaraa.

Miks et vieläkään ole opetellut että -sanan käyttöä? Huonolukuista, töksähtelevää on tekstisi.

Vierailija
8020/11850 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhasuunnittelija .

Sen sadan kerran kysytään ,että tulet sitten meille kahville ja suunnitellaan minulle kiva piha.

Kokemuksesta opin vastaamaan,että joo suunnitellaan vaan kunhan hinnoista sovitaan.

Ei kutsuttu enää kahville.Yhtenä kesänä sain skipattua kuusi hyväksikäytön yritystä.

Kivoja vastauksia...niiku nykyään KAIKKI maksaa...ei sun TARVII mitään tehdä, kunhan piirrät kasvit paikolleen...Helkutti, kun se on just se työ mistä saan elannon.

Hyvän ystäväni ex-mies on myös jotain vst.

Me asutaan kerrostalossa, ei parveketta.

Mies ekaa kertaa, kun tuli meille, puhui monessa kohtaa työstään, meitä ei hirveesti kiinnostanut syvemmin työ. Kohteliaita oltiin tietty.

Samaa sanoi, hänet kutsutaan paikalle muka kahville.

Ystäväni oli lukuisia kertoja sanonut meillä ei kukaan halunnut mitåän. Mies otti kaikki puhumise niin, että hän antaisi työneuvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä