Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
1) Muutto "apu". Kaverilla piti olla pakettiauto vuokrattuna ja pientä kantamista. Lopuksi huomasin että olin omalla autolla käytännössä hoitanut muuton kun kaveri katselee kännyä vieressä. Pakettiauton vuokrauksessa oli kuulemma ollut "jotain" eikä ollut saanut autoa.
2) Lapsuudenkaveri ehdotti että perustetaan kuljetusfirma. Minä vastaisin nimelläni talousasioista ja hän olisi ajaja. Toisinpäin ei olisi kuitenkaan sopinut.
3) Asuin nuorempana aika lähellä keskustaa. Yksi kaveri halusi aina tulla meille nukkumaan ettei tarvitse mennä yöbussilla ja kävellä pitkään. Ongelma oli siinä, että kaveri löhösi ja piereskeli seuraavaan päivään iltapäivään asti, ennenkuin lähti sinne kotiinsa. Ellen erikseen kieltänyt niin yritti tätä joka viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Kaverit olivat päivän kaupungilla yhtenä kesänä ja olivat tavanneet siellä jonkun "ihanan" ulkomaalaisen nuoren miehen. Olihan se varmaan hauskaa. Minä taas en ollut kelvannut seuraan.
Tulivat sitten myöhään iltapäivällä koputtelemaan oveani, että voisko tämä ihanuus (mulle siis TÄYSIN TUNTEMATON keeneri) yöpyä asunnossani? Ilmaiseksi tietysti, kun oli reppureissulla, ja aamiaista olisi pitänyt tarjota!
En tajua, miksei joku noista kolmesta voinut tarjota yöpaikkaa sille, jo se nyt kerta oli niin "ihana", ja kun olivat viettäneet yhdessä koko päivän.
Siis voi vee. Oli mullakin ennen röyhkeitä kavereita.
Onneksi en suostunut.
Tuosta sai vähän sen kuvan, että olisit suostunut jos kaveri olisi ollut valkoinen. Onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit olivat päivän kaupungilla yhtenä kesänä ja olivat tavanneet siellä jonkun "ihanan" ulkomaalaisen nuoren miehen. Olihan se varmaan hauskaa. Minä taas en ollut kelvannut seuraan.
Tulivat sitten myöhään iltapäivällä koputtelemaan oveani, että voisko tämä ihanuus (mulle siis TÄYSIN TUNTEMATON keeneri) yöpyä asunnossani? Ilmaiseksi tietysti, kun oli reppureissulla, ja aamiaista olisi pitänyt tarjota!
En tajua, miksei joku noista kolmesta voinut tarjota yöpaikkaa sille, jo se nyt kerta oli niin "ihana", ja kun olivat viettäneet yhdessä koko päivän.
Onneksi en suostunut.
Tuosta sai vähän sen kuvan, että olisit suostunut jos kaveri olisi ollut valkoinen. Onko näin?
Voi jukolauta!
Mistä näitä riittää - ja ihan jokaikiseen ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin uteliaisuudestani lähtenyt, olisin vaatinut pysymään lupauksessaan.
Hän syö vaan kalojaan, itsemolisin grillannut lihaa ja makkaraa, juonut punkkua ja olutta.
Ja olisin pitänyt siotä kiinni.
Mä mietin ihan samaa, joo tosi realistinen suunnitelma että syö vain pyytämiään kaloja. Kun saavutaan sinne mökille 500 km ajon jälkeen klo 23 perjantai-iltana, niin tämäkö lähtee kalastamaan itselleen iltapalaa? Joo varmaan. Kuka siinä vaiheessa putsaa hiirenkakat keittiöstä, hakee halkoja, lämmittää mökin jne jne? Mökki täysin talviteloilla, liiterit ja varastot säpissä, huussissa on ampiaispesä, vene on nostettu, laiturin portaat ruuvattu irti jäiden edestä. Pelkästään siinä on yhden päivän homma, ennen kuin paikka on asuttavassa kunnossa. Ja yksi sankari aikoo pärjätä itse pyydystämällään villiruualla. Just joo. Taisikin itse asiassa olla tarkoitus sälyttää tämä kaikki työ näille vieraille, kun itse on järvellä nautiskelemassa hiljaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä älytöntä, mutta eilen monta vuotta yhdessä ollut tuttavapariskunta päivitti facebookiin melkein identtisen päivityksen hiihtoretkeltään tunnin välein. Päivityksistä vain sai kuvan että kumpikin olisi ollut retkellä yksin. Tagaamalla toisen kuvaamn olisivat päässeet yhdellä postauksella ja vähemmällä seuraajien myötähäpeän määrällä.
Ja mikä tässä mielestäsi oli se härski vaatimus tai pyyntö?
Jokainen fiksu ihminen tajuaa, että tuo viesti on tullut vahingossa väärään ketjuun. Sinunlaisesi tampiot toki eivät tätä älyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en suostunut.
Voi jukolauta!
Mistä näitä riittää - ja ihan jokaikiseen ketjuun?
Mitä ”näitä”? Ai rasisteja? Tuosta kirjoituksesta sai tuon yhden n-sanan takia sen kuvan, että ihonväri oli tässä se suurin ongelma, ja ulkomaalaisuus. Nuo kaksi asiaa veivät huomion siitä, että kaverit tekivät törkeästi, kun ensin sulkivat kirjoittajan pois seurastaan ja sitten menivät lupaamaan tuntemttomalle ihmiselle yöpaikkaa kirjoittajan luo kysymättä häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinille, kuten kaikille piristeille, muodostuu toleranssia käytön jatkuessa, ja esim. tuo vatsan löysyys jää pois käytön pitkittyessä. Jos joku ikinä kahvia juomaton teini tempaisisi minun tapaan pannukahvia 4 isoa muumimukillista aamulla, ei tarvitsisi vessasta hänen poistua sinä päivänä. Itselläni lähinnä toimii niin että tiedän täsmälleen milloin aion mennä leppoisalle aamugakkalle - toisen ja kolmannen kupin välissä.
Eli älkää riidelkö typeryyksistä vaan lukekaa faktoja.
Oliko tekstisi faktaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi jollain on mökki mutta ei ole varaa omaan autoon.
Eikö voi mennä sit julkisilla sinne paikkakunnalle ja vuokrata auto, jolla voi ajaa mökille perille? Ei se kauhean kalliiksi voi tulla.
Mutta tietysti kaverin oma on aina ilmainen...
Miksi maksaa kaksinkertaiset kulut, kun auton vuokraaminen kotipaikkakunnalta tai mökkikunnasta maksaa saman, mutta mökille pääsee nopeammin, jos ajaa sinne suoraan kotoa?
Toki sitten ymmärrän, jos mökki on Lapissa ja lentämällä säästää 10-12h / suunta.
Varmaan joku City-vihreä nuori, jonka mielestä autoa ei tarvitse, paitsi jos pitää päästä jonnekin kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen menneisyydessä asut, jos auton omistaminen on näin harvinaista?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tuttava keksi, että meillähän on auto. Siitäpä alkoi mökille vieraaksi kysely, 200km matkaa suuntaansa. Kesän ajan laitteli viestiä joka perjantai, että lähdetäänkö hänen mökilleen. Omat ruuat olisi pitänyt ostaa, hän kuulemma kalastaisi ja söisi vain niitä kaloja.
Ei olla mökki-ihmisiä, joten lopulta soitti minulle (naiselle, kun mieheni ei enää vastannut hänelle) ja tivasi, mitä viikonloppusuunnitelmia meillä on. Kun kerroin, hän voitonriemuisena julisti, että ettehän te tarvitse autoa koko viikonloppuna ja hän hakee sen tunnin päästä meidän pihasta.
Ei muuten hakenut. 😂
Vinkkejä:
- älkää somessa kertoko tutuille että teillä on auto. Jos näkevät autoilemassa, se on puolison isän auto lainassa.
- älkää varsinkaan kertoko jos on pakettiauto, tai peräkoukku. Tai kärry.
- pahimmille lokeille riittää se, että sanoo tankin olevan tyhjä "ja se pitäisi tankata ensin, bensa maksaa melkein 2e/litra". Ei he sitä halua maksaa.
- ja tiukassa paikassa autosta on just kytkin rikkoutumassa ja odottaa huoltoon pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Hei eikö nämä kahvista jauhavat voisi avata oman ketjun, ei todellakaan kiinnosta, kenellä menee vatsa kuralle ja kuka kestää sitä pannutolkulla.
Hankkikaa elämä.
Tottakai kahvi jauhaa pitää ennen keittämistä. Papuja pitäisi liottaa varmaan vuorokausitolkulla, että saisi tarpeeksi makua vatsan vikkelöittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Talliini mahtui 2 autoa vierekkäin, mutta omistin vain yhden. Oli kyllä polkupyörä, ruohonleikkuri, kottikärryt jne.
Kaveri olisi tuonut sinne ilman korvausta oman ajokelvottoman "antiikkiautonsa" eli romunsa seisomaan ja odottamaan "kunnostusta". En ottanut.
Aina kun olisin halunnut vaikka pyörälenkille, niin ensin olisi oma auto pitänyt ahtauden takia ajaa ulos, jotta mahtuu ja sama palatessa.
Myöhemmin toimitti ajoneuvonsa kierrätykseen kun aikaa ei löytynyt kunnostukseen.
Aikaa? Todennäköisemmin jäi rahasta tai taidoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Lainaamisesta päättävät perheen aikuiset yhdessä, tapaus kerrallaan, ellei ole sovittu ettei mitään anneta lainaksi. Tämän pitää jokaisen perheenjäsenen tietää ja asia koskee kaikkien perheenjäsenten tavaroita. Estää kätevästi toista, liian höveliä aikuista jakelemasta tavaroita ja suojaa perheen lapsia ja nuoria, koska lainauslupa on aina molempien aikuisten takana. Kenties joskus hidas, mutta silti toimiva käytäntö.
Tämä olis ollut tosi hyvä käytäntö silloin, kun faija lahjoitti kännipäissään mun ja veljen leluja talon nuoremmille kakaroille,
Tai silloin, kun se antoi meidän sarjakuva-albumit ”lainaan” viinaanmenevälle työkaverilleen. No saattaahan se ne vielä palauttaakin. Vastahan tästä on 40 vuotta, kun se ne lainasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä älytöntä, mutta eilen monta vuotta yhdessä ollut tuttavapariskunta päivitti facebookiin melkein identtisen päivityksen hiihtoretkeltään tunnin välein. Päivityksistä vain sai kuvan että kumpikin olisi ollut retkellä yksin. Tagaamalla toisen kuvaamn olisivat päässeet yhdellä postauksella ja vähemmällä seuraajien myötähäpeän määrällä.
Ja mikä tässä mielestäsi oli se härski vaatimus tai pyyntö?
Jokainen fiksu ihminen tajuaa, että tuo viesti on tullut vahingossa väärään ketjuun. Sinunlaisesi tampiot toki eivät tätä älyä.
Se olit siis sinä, joka sen viestin väärään ketjuun laittoi. Senhän nyt tajua tampiokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaamisesta päättävät perheen aikuiset yhdessä, tapaus kerrallaan, ellei ole sovittu ettei mitään anneta lainaksi. Tämän pitää jokaisen perheenjäsenen tietää ja asia koskee kaikkien perheenjäsenten tavaroita. Estää kätevästi toista, liian höveliä aikuista jakelemasta tavaroita ja suojaa perheen lapsia ja nuoria, koska lainauslupa on aina molempien aikuisten takana. Kenties joskus hidas, mutta silti toimiva käytäntö.
Tämä olis ollut tosi hyvä käytäntö silloin, kun faija lahjoitti kännipäissään mun ja veljen leluja talon nuoremmille kakaroille,
Tai silloin, kun se antoi meidän sarjakuva-albumit ”lainaan” viinaanmenevälle työkaverilleen. No saattaahan se ne vielä palauttaakin. Vastahan tästä on 40 vuotta, kun se ne lainasi.
Näin myös kävi meillä. Isä antoi sarjakuviani aikuiselle kummipojalleen lainaksi enkä nähnyt niitä koskaan. Mitä nyt muutamasta lehdestä. Samainen isä osti itselleen erehdyksessä jonkun tutun yllyttämänä levyn, josta en edes pitänyt ja kysyi minulta eri musiikkia kuuntelevalta teiniltä, että maksanko puolet levystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en suostunut.
Niinkö meinaat? En kyllä olisi suostunut vaikka asianomainen olisi ollut laikukas sinipunaviherkeltainen. Tai valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin uteliaisuudestani lähtenyt, olisin vaatinut pysymään lupauksessaan.
Hän syö vaan kalojaan, itsemolisin grillannut lihaa ja makkaraa, juonut punkkua ja olutta.
Ja olisin pitänyt siotä kiinni.Mä mietin ihan samaa, joo tosi realistinen suunnitelma että syö vain pyytämiään kaloja. Kun saavutaan sinne mökille 500 km ajon jälkeen klo 23 perjantai-iltana, niin tämäkö lähtee kalastamaan itselleen iltapalaa? Joo varmaan. Kuka siinä vaiheessa putsaa hiirenkakat keittiöstä, hakee halkoja, lämmittää mökin jne jne? Mökki täysin talviteloilla, liiterit ja varastot säpissä, huussissa on ampiaispesä, vene on nostettu, laiturin portaat ruuvattu irti jäiden edestä. Pelkästään siinä on yhden päivän homma, ennen kuin paikka on asuttavassa kunnossa. Ja yksi sankari aikoo pärjätä itse pyydystämällään villiruualla. Just joo. Taisikin itse asiassa olla tarkoitus sälyttää tämä kaikki työ näille vieraille, kun itse on järvellä nautiskelemassa hiljaisuudesta.
Voi hyvänen aika, ei kai se nyt sitä KIRJAIMELLISESTI tarkoittanut että söisi pelkkää kalaa. Eiköhän sillä välipalat sun muut höysteet ole mukana (joita tuskin myöskään vieraiden kanssa jakaisi), idea että kalat on siellä hänellä ns. pääruoka. Tyyppi oli tietysti pösilö ja pyyntö oli todellakin härski, mutta ihmeellisiin asioihin te jaksatte takertua tällaisella innolla. :'D
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tuttava keksi, että meillähän on auto. Siitäpä alkoi mökille vieraaksi kysely, 200km matkaa suuntaansa. Kesän ajan laitteli viestiä joka perjantai, että lähdetäänkö hänen mökilleen. Omat ruuat olisi pitänyt ostaa, hän kuulemma kalastaisi ja söisi vain niitä kaloja.
Ei olla mökki-ihmisiä, joten lopulta soitti minulle (naiselle, kun mieheni ei enää vastannut hänelle) ja tivasi, mitä viikonloppusuunnitelmia meillä on. Kun kerroin, hän voitonriemuisena julisti, että ettehän te tarvitse autoa koko viikonloppuna ja hän hakee sen tunnin päästä meidän pihasta.
Ei muuten hakenut. 😂
Vinkkejä:
- älkää somessa kertoko tutuille että teillä on auto. Jos näkevät autoilemassa, se on puolison isän auto lainassa.
- älkää varsinkaan kertoko jos on pakettiauto, tai peräkoukku. Tai kärry.
- pahimmille lokeille riittää se, että sanoo tankin olevan tyhjä "ja se pitäisi tankata ensin, bensa maksaa melkein 2e/litra". Ei he sitä halua maksaa.
- ja tiukassa paikassa autosta on just kytkin rikkoutumassa ja odottaa huoltoon pääsyä.
No ei meidän tuttavapiirissä ainakaan auto ole noin iso ihmeellisyys että sen omistamista pitäisi sen enempää piilotella kuin mainostaakaan. Joko asut Pohjois-Koreassa tai olet täysin lokkien vietävänä. Parempi vinkki: poista lokit tuttavapiiristäsi. Aivan järjetöntä ja ahdistavan kuuloista elää elämää niin että täytyy laskelmoida jonkun aivan tuikitavallisen hyötytavaran olemassaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en suostunut.
Mulle on samantyylistä tapahtunut.
Piti lähteä kimpassa kahden muun kanssa baariin.
Nähtiin ekassa paikassa ja nää sanoi me mennäänkin kaksisteen, on paremmat mahkut jne
Selvä, lähdin kotiin.
Yöllä puhelin soi. Toinen soitti ja en vastannut. Tuli sms ja puheluita, soita, asiaa !
Aamulla laitoin viestiä mitä asiaa. Puhelin oli jäänyt takin taskuun, en kuullut.
Olivat löytäneet kaverit ja piti päästä panemaan.
Päättivät tulevat mun luo, toisen ovat olohuoneessa, toiset makkarissa. Missä minä olisin ollut ?
Olisin lähtenyt jonnekin.
Talvella, keskellä yötä. Mahtavaa, tietenkin olisin suostunut.
Olivat sittenkäyneet hotelleita läpi, 2 huonetta olivat liian kalliita.
Mun syy.
Olivat mulle vielä vihaisia
Mua vaan huvitti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei eikö nämä kahvista jauhavat voisi avata oman ketjun, ei todellakaan kiinnosta, kenellä menee vatsa kuralle ja kuka kestää sitä pannutolkulla.
Hankkikaa elämä.
Tottakai kahvi jauhaa pitää ennen keittämistä. Papuja pitäisi liottaa varmaan vuorokausitolkulla, että saisi tarpeeksi makua vatsan vikkelöittämiseksi.
Kompastuit omaan nokkeluuteesi tai sitten luetunymmärtämisessäsi on puutteita. Tässä puhutaan kahviSTA jauhavista, ei kahviN jauhamisesta.
Mulla on tällanen työkaveri. Lainailee mun henkilökohtaisia työtavaroita, sopii asioita mun puolesta ja lähettelee porukkaa tapaamaan mua hiljaseen työtilaan, johon olen mennyt varta vasten tekemään rauhassa kiireisiä paperitöitä. On hieman haastavaa, kun hän on se kiva ja minä pahis, joka sanoo ei.