Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11850)

Vierailija
7021/11850 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

m39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs "kaverini" pyysi minua leipomaan 4 erilaista juustokakkua juhliinsa. Sanoin että tietenkin, mutta korvausta vastaan sillä olin työtön ja neljään kakkuun menee aika paljon rahaa. Viikon päästä hänen juhlista tuli "maksun aika". Kaveri tarjosi kupin kahvia kahvilassa ja sanoi että " Mää tarjoan nyt niin ollaan tasoissa sitten! sulta tilaan kyllä toistekin tarjottavaa oli niin ihania". Menin tavallaan lukkoon enkä edes tajunnut alkaa vaatimaan rahaa. Olin niin ihmeissäni siitä miten aikuinen ihminen voi olettaa että 4 isoa juustokakkua korvataan kupillisella kahvia. Nykyään jo vähän naurattaa, sillon ei

Ei vitussa tajua monikaan. Ymmärrän että kavereita autetaan ilmaseksi muutossa, mutta pyynnöt tule kuvaamaan häitä tai soittamaan häihin ja tarjotaan ruuat, juomat on naurettavuuden välimaastossa. Oikeasti hommassa on pari vähintään 2pv homma kaikkineen valmisteluineen.

Kaveri soitti auttelemaan mökilleen ja hän tarjoaa ruuat, sekä juomat. No ostettiin kaupasta paketti makkaraa ja sieni salaattia + 6kpl olutta. En osannut sanoa mitään kaupassa kun menin sanattomaksi. 

Itsekin olin entisen pomon kotona laittiatalkoissa, ruoat ja juomat luvattiin tarjota. Tarjolla oli uunimakkaraa ja vissyä, ei ihan sitä, mitä annettiin ymmärtää.

Vierailija
7022/11850 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikin saa itse lopettaa jos on taidot kunnossa, eli kyllä metsämies osaa varmasti lopettaa eläimet.

Mutta järeä pyssy tekee rumaa jälkeä.

Miksi siihen lopetukseen pitäisi valita arsenaalin järein ase? Katsos kun on yleensä myös pistooli haavakkojen ja loukutettujen eläinten lopettamista varten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7023/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se olisikin kivaa, jos naapurustossa olisi lapsia ja tulisivat keräämään suihinsa, en pistäisi pahakseni. Mutta joo, joku serkku ja ämpäri, ei kiitos.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä leikilläni huokailin facebookissa, miten tajuttoman paljon meidän herukkapensaat ovat tuottaneet satoa ja olen päivätolkulla saanut kökkiä poimimassa. Serkku laittoi saman tien viestiä ja kertoi tulevansa poimimaan itselleen marjoja "kun kerran niitä muillekin riittää". Vastasin, että kyllä ne itse kerätään ihan omaan käyttöön. Haluan itse päättää, kuka pensaistamme kerää.

Meillä on myös herukkapensaita takapihalla, asumme rivitalossa. Poimimme, mitä poimimme eikä meitä haittaa, jos naapurin lapset käyvät hakemassa pensaasta kourallisen silloin tällöin. Emme kuitenkaan hyväksyisi, jos joku tulisi omien ämpäreiden kanssa poimimaan niitä.

Vierailija
7024/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän näyttäisikin sitten tosi kivalta se rakas pikku Murre, kun täräyttäisi metsästysaseella. Eläinlääkärin voi tilata usein kotiinkin antamaan sen piikin, jos on noin vaikeaa. 

Isoissa kaupungeissa näin, mutta ymmärrät varmaan ettei tämä onnistu kaikkialla.

No kyllä onnistuu. Maaseudullakin onnistuu kotikäynnit, oli potilas sitten lehmä tai koira. Toki kotiinkutsuttuna käyntimaksu on sitten kalliimpi.

Jos on varaa pitää eläintä, on varaa maksaa piikistäkin.

Entäs, jos eläin pitää lopettaa siksi, että sen pitoon ei ole enää rahaa?

Sitten annetaan eläin uuteen kotiin.

Vierailija
7025/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kesämökki Savonlinnassa saaressa melko lähellä kaupunkia.

Mieheni veljen ex-vaimo soitti yllättäen vuosien hiljaisuuden jälkeen. Emme olleet koskaan läheisiä tai millään tavalla ystävystyneet.

Hän ei kysellyt kuulumisia, vaan ilmoitti päivämäärän ja kertoi tulevansa silloin oopperaan Olavinlinnaan. Hänellä olisi mukanaan viisi henkilöä ja he olivat ajatelleet asua meidän mökillä pari päivää. Suunnitelma oli tulla jo edellisenä päivänä ennen oopperaa ja olla sen jälkeen päivän tai pari, koska Savonlinna on niin hieno kesäkaupunki. Savonlinnassa kun on niin vaikeaa ja kallista löytää majoitusta. Voisin hyvin pedata jollekin vaikka patjan lattialle, jos sänkyjä ei löytyisi. Meille ei olisi heistä juurikaan vaivaa, koska he tarvitsisivat vain aamiaisen ja sen jälkeen kyydin veneellä kaupungille sekä iltapäivällä takaisin saareen valmistautumaan oopperaan sekä ehkä jotain pientä suolaista. Juomat he kyllä toisivat itselleen. Ja kyllähän kesäillassa on niin mukava veneillä, että heidän viemisestä oopperaan ja hakemisesta yöllä takaisin saareen ei olisi meille mitään haittaa. Hän muistutti vielä lasten läheisistä väleistä serkusten kesken.

En ole koskaan joutunut sanomaan kenellekään, että emme ole mökillä. Nyt kyllä tunsin suurta nautintoa, kun kerroin meidän olevan kotona Helsingissä, vaikka olimme saaressa. Juuri lasten välisten serkkusuhteiden vuoksi en viitsinyt sanoa suoraan miten törkeä hänen vaatimuksensa oli. Muistin taas kristallinkirkkaasti miksi en koskaan löytänyt mitään yhteistä tämän kyynärpäitä käyttävän ihmisen kanssa.

Olisit lätkäissyt tiskiin käyvän hinnan majoitus-, kuljetus- ja catering-palveluista. Pari tonnia.

Vierailija
7026/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain tajua mitä näitten hyväksikäyttäjien päässä liikku, todennäköisesti siellä ei liiku mikään. Joku tuon sortin ihminen voisi joskus vastata, miksi teette näin?

En ole sellainen ihminen, mutta luulisin, että siellä liikkuu kysymys " miten voin hyötyä tuosta ihmisestä". Ja hän pitää yhteyttä ihmisiin sen perusteella, miten voi hyötyä heistä. 

Vierailija
7027/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain tajua mitä näitten hyväksikäyttäjien päässä liikku, todennäköisesti siellä ei liiku mikään. Joku tuon sortin ihminen voisi joskus vastata, miksi teette näin?

En ole sellainen ihminen, mutta luulisin, että siellä liikkuu kysymys " miten voin hyötyä tuosta ihmisestä". Ja hän pitää yhteyttä ihmisiin sen perusteella, miten voi hyötyä heistä. 

Miten voi joku ajatella, että on esim. tervetullut kutsumattomana vieraana täyshoitoon ilman vastapalveluksia. Näitä ihmisiä oikeasti on, kuten olemme lukeneet tästäkin ketjusta. Mikä on se velvollisuus muilla passata tällaisia ihmisiä.

Itse vietin lapsena ja teininä joskus yli kuukaudenkin setäni maatilalla tehden korvaukseksi joitakin maatalous- ja metsätöitä. Sedällä oli ilmeisesti jonkinlainen velvollisuus pitää meitä kesällä siellä, koska oli saanut maatilan muilta sisaruksilla melkein lahjoituksena. Setä sittemmin ryyppäsi tilansa.

Nyttemmin on tullut mieleen, että olimme me sisarusten lapset tai vanhemmathan tässä tietenkin syyllisiä olivat, melkoisia lokkeilijoita. Sedän vaimo ruokki oman työnsä ohella meidät. Emme ajatelleet, että hän ei välttämättä toivonut itselleen tällaisia kesiä eli joutua passaamaan ihmisiä, jotka eivät olleet hänelle mitään sukua. Hänen syynsä se ei ollut, että muut sisarukset luopuivat osuuksistaan melkein ilmaiseksi. Luulenkin, että sinne pyytelyt olivat ennemminkin joku tapa, johon ei oikeasti odotettukaan myönteistä vastausta, kuin todellinen halu saada meitä sinne, vaikka näitä pyyntöjä tuli joka lomalla.

Vierailija
7028/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri soitti auttelemaan mökilleen ja hän tarjoaa ruuat, sekä juomat. No ostettiin kaupasta paketti makkaraa ja sieni salaattia + 6kpl olutta. En osannut sanoa mitään kaupassa kun menin sanattomaksi. [/quote]

Pliiiis, opettakaa ne omat lapsenne sanomaan ’ei käy’ ennen kuin menevät sanattomaksi. Tätä voi ihan harjoitella ääneen kotona.

Vierailija
7029/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta viestistä 7003 tuli mieleen vähän samansuuntainen juttu. Hesa Cupissa oli ysärillä turkkilaisia jengejä pelaamassa. Me sitten muutaman kaverin kanssa tutustuttiin heihin ja hengailtiin jossain ruokaravintolassa syömässä ja kaupungilla (olimme teinejä). No, heillä oli ilmeisesti tietty kuva skandinaavitytöistä. Menimme Hotel Presidenttiin hengaamaan (siellä heillä oli huoneet). Heidän puhemiehensä siinä sitten jakoi, että tuossa on sulle ja "Ahmedille" sänky, tuossa sulle ja "Muhamedille" (nimet muutettu, tirsk!). Ne oli siis parihuoneita myös, eli ei siinä olisi saanut rauhassa edes lemmiskellä. Minä tulkkina sitten hädin tuskin sain naurunremakkani lomasta tämän muille suomennettua. Toivottavasti voittivat edes pelinsä, että ei mennyt ihan haaskuulle koko matka.

Viesti 7003 on tällä hetkellä tällainen: "Hoitamaan sukulaisen firman paperityöt ja myyntiä ulkomaille plus irtisanomisia ym mihin ei itse kykene n 5v ajan. Firma ulkomailla. Kaikki ilman korvausta"

Mielenkiintoinen mielleyhtymä sinulla.

Vierailija
7030/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi joku ajatella, että on esim. tervetullut kutsumattomana vieraana täyshoitoon ilman vastapalveluksia. Näitä ihmisiä oikeasti on, kuten olemme lukeneet tästäkin ketjusta. Mikä on se velvollisuus muilla passata tällaisia ihmisiä.

Itse vietin lapsena ja teininä joskus yli kuukaudenkin setäni maatilalla tehden korvaukseksi joitakin maatalous- ja metsätöitä. Sedällä oli ilmeisesti jonkinlainen velvollisuus pitää meitä kesällä siellä, koska oli saanut maatilan muilta sisaruksilla melkein lahjoituksena. Setä sittemmin ryyppäsi tilansa.

Nyttemmin on tullut mieleen, että olimme me sisarusten lapset tai vanhemmathan tässä tietenkin syyllisiä olivat, melkoisia lokkeilijoita. Sedän vaimo ruokki oman työnsä ohella meidät. Emme ajatelleet, että hän ei välttämättä toivonut itselleen tällaisia kesiä eli joutua passaamaan ihmisiä, jotka eivät olleet hänelle mitään sukua. Hänen syynsä se ei ollut, että muut sisarukset luopuivat osuuksistaan melkein ilmaiseksi. Luulenkin, että sinne pyytelyt olivat ennemminkin joku tapa, johon ei oikeasti odotettukaan myönteistä vastausta, kuin todellinen halu saada meitä sinne, vaikka näitä pyyntöjä tuli joka lomalla.

Mä olen itse kotoisin maatilalta, ja 80-90-luvuilla mun koko hyvin iso serkkulaumani oli joka kesä meillä "täysihoidossa". Meille se ei kyllä ollut mikään taakka, vaan pikemminkin aina ihan koko perhe odotimme kesävieraita. Asuimme hyvin syrjässä, joten serkuista oli seuraa meille lapsille sekä myös ihan konkreettista apua koko suuressa heinän- ja rehuntekoruljanssissa. Vanhempani myös olivat hyvin lapsirakkaita sekä pitivät vieraista, eivät kokeneet "vieraiden passausta" minään haittana. Apuna oli tietenkin myös tilalla asuneet isovanhempani, jotka myös laittoivat ruokaa sekä olivat lapsenvahtina.

Vierailija
7031/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, täällä kun jotain kertoo, alkaa heti: "Miten typerä pitää olla..." tai "Kuka tekee/antaa..." Aivan mahtavaa, että ihmiset voivat kerrankin asemoitua edes hetkeksi tilaan, jossa he eivät ole kuin tuo kummallinen/epätoivoinen/säälittävä kuka. :D :D :D

Tässä tilanteessa sen on humoristista (ja ei ehkä niin söpöllä tavalla). Sama tulee aina somessa vastaan, kun joku kirjoittaa vaikka, että kissa on karannut tai lapsi on uimarannalla hukkunut. Kuka, kuka, kuka? Mut kuka idiootti toisaalta luuleekaan, että some ei ole rikki. 

Vierailija
7032/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

prisma ja city market 24/7 , missä rinnakkaistodellisuudessa täällä kirjoittelijaat elää:)

Vierailija
7033/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut toista kutsua kirjoitti:

Asutaan Keski-Euroopassa näppärän lentoyhteyden päässä ja vieraita riitti ennen koronaa. Kaikille halukkaille ollaan tarjottu majoitus meillä vaikka aika pienessä kodissa asutaan. Kysyttäessä ollaan pyydetty tuomaan suomiruokaa tuliaiseksi ja aina tarjouduttu maksamaan.

Setäni perheineen tuli käymään ja hänen vaimonsa ilmoitti ulko-ovella etteivät aio maksaa reissussa mitään mistään meille. No ei me mitään rahaa oltais haluttukaan esim. majoituksesta mutta ei me nyt ajateltu ravintolassa koko porukalle tarjota. Lisäsi vielä että vasta seuraavalla vierailulla maksavat 🙈 Jaa millä seuraavalla??? Setää nolotti ja kuiskutteli että hän kyllä hoitaa laskut niin ruokakaupassa kuin ravintolassa.

Miten reissun kanssa kävi? Maksoiko setäsi oman ja vaimonsa osuuden?

Aikamoinen pokka setäsi vaimolla.

Vierailija
7034/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus nuorempana illanistujaisissa jossa asunnon isännällä oli ns tippikippo johon sai laittaa rahaa. Olisin ehkä voinutkin laittaa, mutta mitään tarjottavaa ei ollut ja vieraat nauttivat omia juomiaan. No, menee varmaan enemmän nuoruuden kuin ahneuden piikkiin.

Yhden kaverin exä soittelee kaverille ja lainailee ja pummailee rahaa. Jos käy kaverillani kylässä, niin saattaa viedä oluita kaapista. Kaverini rutisee asiasta selän takana, mutta olen monta kertaa sanonut, että lopettaa pummailun mahdollistamisen. Turha valittaa joka kuukausi samasta asiasta, kun voisi vaan opetella laittamaan rajat exälleen.

Vierailija
7035/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse kotoisin maatilalta, ja 80-90-luvuilla mun koko hyvin iso serkkulaumani oli joka kesä meillä "täysihoidossa". Meille se ei kyllä ollut mikään taakka, vaan pikemminkin aina ihan koko perhe odotimme kesävieraita. Asuimme hyvin syrjässä, joten serkuista oli seuraa meille lapsille sekä myös ihan konkreettista apua koko suuressa heinän- ja rehuntekoruljanssissa. Vanhempani myös olivat hyvin lapsirakkaita sekä pitivät vieraista, eivät kokeneet "vieraiden passausta" minään haittana. Apuna oli tietenkin myös tilalla asuneet isovanhempani, jotka myös laittoivat ruokaa sekä olivat lapsenvahtina.

Ehkä emme sitten olleetkaan niin suuresti vaivaksi. Jälkikäteen on tullut mietittyä tätäkin puolta.

Vierailija
7036/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus nuorempana illanistujaisissa jossa asunnon isännällä oli ns tippikippo johon sai laittaa rahaa. Olisin ehkä voinutkin laittaa, mutta mitään tarjottavaa ei ollut ja vieraat nauttivat omia juomiaan. No, menee varmaan enemmän nuoruuden kuin ahneuden piikkiin.

Yhden kaverin exä soittelee kaverille ja lainailee ja pummailee rahaa. Jos käy kaverillani kylässä, niin saattaa viedä oluita kaapista. Kaverini rutisee asiasta selän takana, mutta olen monta kertaa sanonut, että lopettaa pummailun mahdollistamisen. Turha valittaa joka kuukausi samasta asiasta, kun voisi vaan opetella laittamaan rajat exälleen.

Biletimme nuorena usein isommassa kimppakämpässä ja heillä oli myös tällainen tippipurkki. Ymmärrän sen, nuorena joka penni oli arvokas ja jokaviikonloppuisista bileistä tuli rahanmenoa talouspaperin, vessapaperin, tiskiaineen, siivousaineiden ym muodossa.

Vierailija
7037/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta viestistä 7003 tuli mieleen vähän samansuuntainen juttu. Hesa Cupissa oli ysärillä turkkilaisia jengejä pelaamassa. Me sitten muutaman kaverin kanssa tutustuttiin heihin ja hengailtiin jossain ruokaravintolassa syömässä ja kaupungilla (olimme teinejä). No, heillä oli ilmeisesti tietty kuva skandinaavitytöistä. Menimme Hotel Presidenttiin hengaamaan (siellä heillä oli huoneet). Heidän puhemiehensä siinä sitten jakoi, että tuossa on sulle ja "Ahmedille" sänky, tuossa sulle ja "Muhamedille" (nimet muutettu, tirsk!). Ne oli siis parihuoneita myös, eli ei siinä olisi saanut rauhassa edes lemmiskellä. Minä tulkkina sitten hädin tuskin sain naurunremakkani lomasta tämän muille suomennettua. Toivottavasti voittivat edes pelinsä, että ei mennyt ihan haaskuulle koko matka.

Viesti 7003 on tällä hetkellä tällainen: "Hoitamaan sukulaisen firman paperityöt ja myyntiä ulkomaille plus irtisanomisia ym mihin ei itse kykene n 5v ajan. Firma ulkomailla. Kaikki ilman korvausta"

Mielenkiintoinen mielleyhtymä sinulla.

Jos et sitä itse tajunnut, niin tältä palstalta poistattaa viestejä aivan surutta, ja nykyään sen myötä viestien numerointi menee poskelleen. Ilmeisesti sen takia, ettei noista viestien poistoista jäisi näkyviä jälkiä. Aiemmin poistettujen viestien kohdalla oli hyppy numeroinnissa. Paska palsta.

Vierailija
7038/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härskejä ihmisiä. Mutta samalla näen asiaan ongelmaa myös toisinpäin.

Itse olen aina pitänyt ajatusta et vuoroin vierain ja euro tai parikymmentä sinne tai tänne(kuka velkaa kummalle) ei niin suurta merkitystä tee, että tulisi huomauttaa toiselle. Tämä siis pätee silloin kun vuorovieraiseti ostaa vaikkapa juomat baarissa tms trivialia.

Enemmän minua risoo ihmiset, 'ystävä', joka laskee kaiken sentilleen. Seurustelin aikanani ihmisen kanssa joka muutoin oli jees mutta kauppalaskut, sähkölaskut ym suhteutti tarkkaan. 'Koska sä syöt arkisin töissä niin tiskiainepullosta maksat 27% vähemmän kuin minä' tms. Tai kesäisin, kun itse olen aamuvirkku ja hän valvoi vuorostaan myöhään, hän arvioi minulle alennusta jakamamme sähkölaskusta 'koska kulutat vähemmän valoja' mitä hän, joka kukkui puolenyöhön ja oli siis jo pimeää. Suhteemme loppui varsin pian

Vierailija
7039/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä leikilläni huokailin facebookissa, miten tajuttoman paljon meidän herukkapensaat ovat tuottaneet satoa ja olen päivätolkulla saanut kökkiä poimimassa. Serkku laittoi saman tien viestiä ja kertoi tulevansa poimimaan itselleen marjoja "kun kerran niitä muillekin riittää". Vastasin, että kyllä ne itse kerätään ihan omaan käyttöön. Haluan itse päättää, kuka pensaistamme kerää.

Äitini huokaili samaa työpaikkansa ruokapöydässä ja joku ehdotti, että äitini voisi kerätä ja tuoda hänelle marjoja, niin hän vastavuoroisesti tarjoaisi kahvit.

Äitini ei ottanut tarjousta vastaan. On meinaan aika työlästä tuo herukoiden keräys ja vielä toimitus kotiin. 

Vierailija
7040/11850 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulon aika paljon, ja viime joulun aikoihin anoppi pyysi, että neulon hänen sukulaisilleen 4 paria villasukkia ja tietenkin maksaa niistä korvauksen, langat ja kaikki. Ei siinä mitään, mutta.. ensin se oli se 4 paria, ja ei mitään kiirettä "teet kun ehdit muilta töiltäsi". Sitten kysyttiin jo viidensiä pareja, kuudensia.. lopulta se taisi olla 9 paria mitä pyydettiin ja reilun viikon päästä ensimmäisistä pyydetyistä sain viestiä, että "nyt pitäisi olla pian valmiina kun pitää lähettää ne eteenpäin lahjan saajille". Sanoin vain suoraan, että kiva juttu, mutta minulle ei oltu annettu aikarajaa ja en ole niin nopea sukkia neulomaan töiden lomassa, että saisin ne tehtyä 1 sukkapari illassa. Ja kun piti olla hauskan näköiset, 46 taisi olla isoin koko mitä piti väsätä.. ihmeen kaupalla tämä joululahja paketti myöhästyi (ilman minua) ja sukat pääsivät matkaan. En tiedä miten ajatellaan, että tosta noin vaan naps kun harrastelet ja tykkäät siitä ja oot niin nopee, pitäisi olla valmiina kun sanotaan aika pari päivää ennen...