Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Anoppi oli ollut suuressa leikkauksessa ja apua tarvittiin kolmeksi viikoksi. Ensimmäinen viikko hoitui vanhemman tyttären asuessa seurana. Seuraavat pari viikkoa nuorempi tytär oli yötä, mutta lähti aamulla töihin ja tuli illalla vasta seitsemän maissa. Me muut sukulaiset jaoimme päivävuoroja parhaamme mukaan. Onneksi toinen viikko oli hiihtolomaviikko ja meillä 3 teiniä minun lisäkseni lomalla. Yhtenä päivänä oli meidän vanhimmalla tyttärellämme autokoulua ja minä jouduin tietystikin kuskaamaan häntä ja kukaan muukaan paikkakunnalla asuvista ei voinut olla seurana. Miehen yksi veljistä oli tullut perheineen mökille viikoksi ja heille lankesi kolmen tunnin hoitojakso. Olimme tyttäreni kanssa lähdössä, kun tämä veli tuli suu vaahdossa huutamaan meille, kuinka kehtaamme pilata hänen lomansa - eikö autokoulua voi peruuttaa, eikö mieheni yksityisyrittäjänä voi järjestää päivälle vapaata kuskatakseen tytärtään, miksi poikamme oli päässyt kaupunkiin ja miksi.... Jos kolmen tunnin viettäminen oman äidin kanssa pilaa koko loman, niin ei ole kaksinen reissu muutenkaan.
Opiskelin aikoinaan maakuntayliopistossa, jonne tuli paljon opiskelijoita pääkaupunkiseudulta. Luonnollisesti lomilla monet matkustivat vanhempiensa luokse pk-seudulle, joten kimppakyydit olivat kovassa huudossa. Useimmiten nuo kyydit toimivat ongelmitta niin, että sekä lähtö- että saapumiskaupunkiin sovittiin matkan varrelle jokin pysähdyspaikka, jonne kyytiläiset jätettiin ja josta sitten piti päästä omin avuin loppumatka perille.
Osalle tämä järjestely ei kelvannut, vaan heidät piti viedä perillä Helsingin päässä kotiovelle asti. Yleensä tämä tehtiin todella röyhkeästi niin, että moottoritiellä varovasti kyseltiin, että voisinko tehdä "10 minuutin" koukkauksen, kun he asuvat "ihan melkein matkan varrella". Mikäs siinä, enkä tajunnut kysellä sen enempää. Jossakin vaiheessa sitä sitten ymmärsi, ettei tuo "10 minuuttia" ihan riittänytkään siihen, että kyseinen kaiffari piti heittää aivan toiselle puolelle pääkaupunkiseutua pahimpaan ruuhka-aikaan. Tietenkään näistä henkilökohtaisista taksikyydeistä ei oltu valmiita maksamaan yhtään ekstraa bensarahojen muodossa.
Eräs sukulainen halusi opetella tekemään microbladingkulmia, ja olisi halunnut että minä tulen hänelle harjoituskappaleeksi koulutukseen. En suostunut, sillä en halunnut että kulmiani viiltelee kukaan jolla ei ole aikaisempaa kokemusta alalta, joten hän suuttui ja lopetti kaiken yhteydenpidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme aikoinaan kahden ystävämme muutoissa ja kävimme toiselle kastelemassa kukkia loman aikana ja toiselle lapsenvahtina ja mieheni haki heidät laivalta kotiin ja ajoi pitkältä viemään huonekaluja paikasta toiseen,mutta kun meillä oli sukulaisen häät,tarvitsimme koiralle hoitajaa ,molemmat lupasivat,mutta kun häät lähestyivät,he peruivat tulonsa,minulta jäi kahdet häät väliin.
Koiran pitäminen on oma valinta. Koiran voi viedä myös kenneliin.
Ei ehtinyt ,kun peruivat viime tingassa.Osa perheestä pääsi onneksi häihin.
Koirahotelli ei peru viimetingassa.
Miksi jankkaat? Pointti oli se miten kirjoittaja oli tehnyt paljon palveluksia näille ihmisille jotka sitten viime tingassa peruivat kun oli aika vastapalvelukselle eli koiranhoidolle. Pointti ei ollut se että koirahotelleja on olemassa.
Olemme lomat usein vapaa-ajan asunolla, matkaa 30 km. Sukulaisperhe : "hei onks sauna lämmin lauantaina. Me kyllä voidaan ajaa kaupunkiasuntoonne yöksi, ettei tule ahdasta". Okei, saunakutsu on heillä voimassa ja suostuin tuohon yöpymisjärjestelyyn. Sitten selvisi, että aikoivat majoittua viikoksi meidän asuntoon. "Kun te kerta ootte mökillä, voidaan tulla päiväretkelle." Minulla oli kaupungissa työviikko, olettivat että olemme mökillä. Puoliso, jonka sukulaisia ovat, ehdotti, että perhe voisi tulla hänen seuraksi mökille tai olla siellä keskenään, jos hän yöpyy kaupungissa. Ei kelvannut, kun olisi ollut niin paljon pakkaamista. Jatkoivat sitten matkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Minun (lapsenlapsen) olisi pitänyt hoitaa isoisäni kuolinpesät asiat loppuun. Kun kohteliaasti kieltäydyin, niin esitettiin voisiko puolisoni ne hoitaa. Hänkin kohteliaasti kieltäytyi. Ukkini oli kuollut ennen syntymääni, joten en ollut edes häntä ikinä tavannut. Vanhempani sisaruksia oli vielä elossa, mutta heitä ei asian hoitaminen kiinnostanut. Ei myöskään serkkujani.
Perusteluina oli mm., että asun lähempänä kuin muut sukulaiset. Ihan yhtä pitkä matka oli. (Useita satoja kilometrejä.) Joku asui ihan vieressäkin, mutta sitä ei ilmeisesti laskettu. :-)
Sitten minua vaadittiin maksamaan vanhempani tililtä kuolinpesän kulut. Kymmeniä tuhansia euroja. Kulut aiheutuivat yhden osakkaan töppäilyistä. (Aiemmat tulo olivat kyllä kelvanneen kaikille.)
Kun en siis suostunut edellä mainittuihin asioihin, niin minua uhkailtiin vaikka millä. Muutama sukulainen laittoi välit poikki. :-)
Miten kenenkään kuolinpesä voi olla hoitamatta niin kauan, että syntymätön ihminen voi joutua sitä tekemään? Se on laitonta, en usko. Kuolinpesiä ei selvitellä 20v.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi oli ollut suuressa leikkauksessa ja apua tarvittiin kolmeksi viikoksi. Ensimmäinen viikko hoitui vanhemman tyttären asuessa seurana. Seuraavat pari viikkoa nuorempi tytär oli yötä, mutta lähti aamulla töihin ja tuli illalla vasta seitsemän maissa. Me muut sukulaiset jaoimme päivävuoroja parhaamme mukaan. Onneksi toinen viikko oli hiihtolomaviikko ja meillä 3 teiniä minun lisäkseni lomalla. Yhtenä päivänä oli meidän vanhimmalla tyttärellämme autokoulua ja minä jouduin tietystikin kuskaamaan häntä ja kukaan muukaan paikkakunnalla asuvista ei voinut olla seurana. Miehen yksi veljistä oli tullut perheineen mökille viikoksi ja heille lankesi kolmen tunnin hoitojakso. Olimme tyttäreni kanssa lähdössä, kun tämä veli tuli suu vaahdossa huutamaan meille, kuinka kehtaamme pilata hänen lomansa - eikö autokoulua voi peruuttaa, eikö mieheni yksityisyrittäjänä voi järjestää päivälle vapaata kuskatakseen tytärtään, miksi poikamme oli päässyt kaupunkiin ja miksi.... Jos kolmen tunnin viettäminen oman äidin kanssa pilaa koko loman, niin ei ole kaksinen reissu muutenkaan.
Tämän vuoksi jatkohoitoon leikkauksen jälkeen kannattaa laittaa omainen, eikä yrittää itse jaksaa.
Hohhoijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun (lapsenlapsen) olisi pitänyt hoitaa isoisäni kuolinpesät asiat loppuun. Kun kohteliaasti kieltäydyin, niin esitettiin voisiko puolisoni ne hoitaa. Hänkin kohteliaasti kieltäytyi. Ukkini oli kuollut ennen syntymääni, joten en ollut edes häntä ikinä tavannut. Vanhempani sisaruksia oli vielä elossa, mutta heitä ei asian hoitaminen kiinnostanut. Ei myöskään serkkujani.
Perusteluina oli mm., että asun lähempänä kuin muut sukulaiset. Ihan yhtä pitkä matka oli. (Useita satoja kilometrejä.) Joku asui ihan vieressäkin, mutta sitä ei ilmeisesti laskettu. :-)
Sitten minua vaadittiin maksamaan vanhempani tililtä kuolinpesän kulut. Kymmeniä tuhansia euroja. Kulut aiheutuivat yhden osakkaan töppäilyistä. (Aiemmat tulo olivat kyllä kelvanneen kaikille.)
Kun en siis suostunut edellä mainittuihin asioihin, niin minua uhkailtiin vaikka millä. Muutama sukulainen laittoi välit poikki. :-)
Miten kenenkään kuolinpesä voi olla hoitamatta niin kauan, että syntymätön ihminen voi joutua sitä tekemään? Se on laitonta, en usko. Kuolinpesiä ei selvitellä 20v.
Olen perinyt erään sukulaisen sisarusteni kanssa V. 2002. Kuolinpesä on edelleen jakamatta, minä hoitelen veroilmoitukset yms.
Meillä oli vähän samantapainen juttu, kun yllä perintö.
Äiti on vähän nössö ja heilläkin oli perintö jakamatta.
Mieheni on opettaja ja päätimme kysyä suvun tyhjää mökkiä keväällä ns asuinpaikaksi, koska meillä oli putkiremontti.
Kyseessä on perinteinen mummonmökki, 2 h ja tupakeittiö.
Talossa ei kukaan ole yöpynyt vuosiin.
Me tietty säästimme rahaa siinä, että lapset olivat kotihoidossa eikä päiväkodissa ja emme hommanneet vuokra-asuntoa puoleksi vuodeksi.
Pelkästään pihan niittäminen oli iso työ.
Katossa oli pikaista korjattavaa jne jne ja talokin maalattiin.
Asuimme siellä puoli vuotta ja mieheni teki yli 3 kk töitä.
Materiaalit maksettiin omasta pussista, kuten mm nuohoojan kulut jne.
Rakennus laitettiin myyntiin kesäkuussa. Sai ison kiinnostukset, mutta ostajat eivät saaneet rahoja nopeasti kasaan jne viivähdyksiä tuli.
Elokuussa kaupat tehtiin. Sisaruksia on 4, myyntihinta 50 000, ei suurista summista ollut kyse.
Tätini siinä päätti äitini ei ansaitse osuuttaan, koska me asuimme ilmaiseksi puoli vuotta jne mitä muuta tuli mieleen.
Vielä jouluna muisteltiin edesmenneen äidin korua ja kysyttiinkö veinkö minä sen.
Mökki oli putsattu tarpeettomista jo pitkän aikaa sitten.
Koko prosessi oli äidilleni tehty. Hän oli vuosia surrut, kun ralo on tyhjänä ja kukaan ei tee mitään.
Alkuvuodesta tuli toisen tätini mieheltä tarjous, jos muuttaisimme hänen edesmenneen sukulaisen taloon ja tekisimme saman. Vuokraakaan ei paljoa tarvisi maksaa, mutta kiinteistövero pitäisi.
Kerroimme putkiremontti on jo tehty, ei kiitos elämää ilman mm juoksevaa vettä jne. No, siitä tuli omat syytökset.
Jos joku korjaa työpalkallaan mökkiäsi, älä ole ahne ja pyydä vielä vuokraa. Etenkin jos asunto on muutenkin tyhjä.
Tämän myynnin jälkeen äitini myös luopui autostaan. 1 pelon aihe meillä vähemmän.
Kaveri pyysi joskus vuosia sitten minua oikolukemaan hänen amk-lopputyönsä, 60 sivua. Tarjosi palkaksi lounasta kiinalaisessa ravintolassa 😆 Joo ei kiitos, ammattitaitoinen oikolukija pyysi tuohon aikaan (viime vuosikymmenen puolivälissä) työstään virheiden määrästä riippuen eurosta neljään euroon liuskalta.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri pyysi joskus vuosia sitten minua oikolukemaan hänen amk-lopputyönsä, 60 sivua. Tarjosi palkaksi lounasta kiinalaisessa ravintolassa 😆 Joo ei kiitos, ammattitaitoinen oikolukija pyysi tuohon aikaan (viime vuosikymmenen puolivälissä) työstään virheiden määrästä riippuen eurosta neljään euroon liuskalta.
Ehkä olen hyvä kaveri, mutta minusta tämä.ei ole härski pyyntö. Ei sen täydellinen oikoluku tarvi olla, mutta itse sitä vaan on sokea joillekin oman tekstinsä virheillle. Amk-opinnäytetyöthän tarkastaa vielä äidinkielen opettajakin, joka pyytää tekemään lopulliset korjaukset ennen työn julkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen hyvä kaveri, mutta minusta tämä.ei ole härski pyyntö. Ei sen täydellinen oikoluku tarvi olla, mutta itse sitä vaan on sokea joillekin oman tekstinsä virheillle. Amk-opinnäytetyöthän tarkastaa vielä äidinkielen opettajakin, joka pyytää tekemään lopulliset korjaukset ennen työn julkaisua.
Kyllä se on härski pyyntö. Oikolukeminen on ammatillista toimintaa, ihan eri asia kuin jokin "vilkaiset vain nopsaan onko siellä pilkut kohillaan". Kaverin ammattitaitoa alentavaa olettaa, että tuollaisen työn tekee lähes ilmaiseksi, kun se on sille niin helppoa.
Oletan siis, että alkuperäisen viestin kirjoittajalla on jokin kieli alan koulutus eikä ole pelkästään oman elämänsä kielipoliisi. Silloin ehkä eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on härski pyyntö. Oikolukeminen on ammatillista toimintaa, ihan eri asia kuin jokin "vilkaiset vain nopsaan onko siellä pilkut kohillaan". Kaverin ammattitaitoa alentavaa olettaa, että tuollaisen työn tekee lähes ilmaiseksi, kun se on sille niin helppoa.
Oletan siis, että alkuperäisen viestin kirjoittajalla on jokin kieli alan koulutus eikä ole pelkästään oman elämänsä kielipoliisi. Silloin ehkä eri juttu.
Kielialan siis yhteen. Damn autocorrect.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kun kyseessä oli amk-työ, ei mitenkään voi olla kyse härskistä pyynnöstä. Se on vaan koulutyö, ei mikään suurjulkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kun kyseessä oli amk-työ, ei mitenkään voi olla kyse härskistä pyynnöstä. Se on vaan koulutyö, ei mikään suurjulkaisu.
Täh? Meinaatko että oikolukija tekee leväperäisempää työtä kun kyseessä on "vain amk-julkaisu"? Kyllä se tekstin lukuaika riippuu siitä, kuinka pitkä teksti on eikä siitä, kuinka korkean akateeminen se on. Ja luku- ja korjausajasta tekijälle maksetaan.
Sinänsä en yhtään hämmästy, että tätä ei pidetä röyhkeänä. Kuka tahansahan nyt kielioppisäännöt osaa vaikka ilmaiseksi. Eihän se mitään työtä edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Meinaatko että oikolukija tekee leväperäisempää työtä kun kyseessä on "vain amk-julkaisu"? Kyllä se tekstin lukuaika riippuu siitä, kuinka pitkä teksti on eikä siitä, kuinka korkean akateeminen se on. Ja luku- ja korjausajasta tekijälle maksetaan.
Sinänsä en yhtään hämmästy, että tätä ei pidetä röyhkeänä. Kuka tahansahan nyt kielioppisäännöt osaa vaikka ilmaiseksi. Eihän se mitään työtä edes ole.
Kyseessä oli kuitenkin taviksen pyyntö tavikselle. Ei millekään ammattilaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli kuitenkin taviksen pyyntö tavikselle. Ei millekään ammattilaiselle.
Oliko? En minä lukenut tuota ekaa viestiä niin. Miksi tavis odottaisi kaveriltaan ammattilaisen palkkaa tai edes tietäisi, mitä sellaisille maksetaan?
Mutta antaa olla, jatkakaa.
Asuin joskus väliaikaisesti vanhempieni talossa, joka siis olisi muuten ollut tyhjillään. Olin vähän alle parikymppinen. Isovanhempani kävivät aina salaa omilla avaimillaan kämpässä siivoamassa, vaikka kielsin. Joskus vaatekaappini oli käyty järjestämässä, mikä oli erityisen kiusallista. En välttänättä halunnut mummoa ihmettelemään stringejäni....Heille sai oikeesti suuttua, eivätkä silti lopettaneet. Kaiken huippu oli, kun mulla oli uusi poikaystävä ja menimme hänen kanssaan isovanhemmilleni käymään ja bongasin tuon mieheni bokserit sekä omia vaatteitani riippumassa mummon kuivaustelineellä. En tiedä, ketä hävetti eniten.
Tein veljelleni erään palveluksen, enkä tosiaankaan halunnut siitä muuta kuin sanan ”kiitos”.
No - hänen käsityksensä kiitoksesta oli, että pyysi minua hakemaan punaviinipullon Alkosta. Itse ajoin 10 km sitä noutamaan, järjestin lapsenvahdin siksi ajaksi, maksoin pullon itse (8 €) vein veljelleni. Hän sitten ojensi sen juhlallisesti minulle kiitosten kera.
Kaiken lisäksi hänellä itsellään oli Alko samassa korttelissa, enkä minä edes käytä alkoholia.
Teki mieli sanoa hänelle, että hän on adoptoitu.
🤪
Tuohon viimeiseen lauseeseesi viitaten. Tuoko naapuri siis joka kerta eri lapset hoitoon, vai mitä tarkoitat satunnaisuudella?