Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11849)

Vierailija
5981/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

näille jotka ovat sitä mieltä ettei vanhempiaan tarvi auttaa niin opettakaa myös omat lapsenne samanlaisiksi. sittenpähän tiedätte miltä se tuntuu.

Vierailija
5982/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus teininä mun tuttu teki rikoksen. Hän sitten jäi kiinni tästä rikoksesta ja kysyi minulta, että voisinko sanoa poliiseille tehneeni sen, kun hänellä jo on niin monta rikosrekisterimerkintää ja mulla ei yhtään..

Sanoitko?

En. Käsittämätön pyyntö, mut varmaankin ihan normisettiä tämän mun kaverin tyyliselle ihmiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5983/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kummit (puolison veli ja hänen vaimonsa) ottivat yhteyttä, että saisivatko antaa lapselle joululahjaksi Lontoon matkan, lähtisivät itse mukaan "oppaiksi" ja kaveriksi kun kaupunki oli heille tuttu. Olimme vähän hämmentyneitä niin arvokkaasta lahjasta, mutta annoimme heille kuitenkin luvan, lapseton ja hyvätuloinen pariskunta, niin eihän se varmaan heille kauheasti kirpaisisi, ajattelimme.

Esikoinen oli seitsemännessä taivaassa jouluna, kun luki kummiensa lahjakirjettä ja matkaa alettiin suunnitella innolla.

Meidän intomme lopahti siihen, kun kummit ilmoittivat, että lennot maksavat näin ja näin paljon, majoitus tämän verran...

ja että heidän lahjansa on siis se "oppaana oleminen"...

Vierailija
5984/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin nuorehkon maalaisen kännissä esittämiä älyttömiä pyyntöjä.

- Kun satun harrastamaan ja soittamaan musiikkia monipuolisesti ja mulla kaikenlaisia instrumentteja löytyy, niin mun pitäisi opettaa niiden 1-vuotias taapero soittamaan aikuisten rummuilla tietty "kun se tykkää niin rummutella". Ehkä kannattais odotella että se taapero osais laskea edes neljään ja jalat yltäis pedaaleille sekä kapulat käsissä yltäis itse rummuilla. Suotavaa olis myös että pysyisi rumpupallillakin itsenäisesti.

- Kun puheeksi tuli ammattini IT-alalla, niin mä voisin koodata jonkun web-sovelluksen marjojen- ja sienienpoimintaan. Kun kyselin tarkemmin liiketoimintaideaa tai mitä sen sovelluksen pitäis tehdä ja onko tarkoitus olla vaan joku html-sivusto vai känny-appi, niin ei mitään tullut ulos. Mutta kun se tykkää niin poimia sieniä ja marjoja

- Ilmaiseksi tietenkin.

En edes viitsi avautua mitä muita sammakoita , moukkamaisuuksia ja jopa suoranaisia solvauksia heitteli ihan pokkana. Lopuksi piti taluttaa tyyppi kotiinsa kun ei enää pystyssä pysynyt ja alkoi lasit hajoilemaan sen seurauksena kodissani jonne oli itsensä puoliväkisin itsensä kutsuttanut (ja tietenkin vaatinut avaamaan omat alkoholivarastoni - jotka ei kuitenkaan olleet mieleen).  En tiedä oisko yhtään pahemmin voinut nolata enää itsensä, tulen pitämään jatkossa hyvin pitkää sosiaalista turvaväliä

tähän ääliöksi osoittautuneeseen naapuriin. 

Vierailija
5985/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veli aina pyytää joulu- ja syntymäpäivä lahjoiksi mieheltäni kaikkea kallista monella sadalla eurolla esim. erilaisia hifi-laitteitta yms. Tienaa paremmin kuin mieheni mutta ilmeisesti liian pihi itse sijoittamaan rahaa näihin ja käyttää isot tulonsa matkailuun tms. Kun muuttivat omaan asuntoon vaimonsa kanssa niin yritti kaikkea vahvistimista jakaiuttimista alkaen ostattaa sinne miehelläni. Mies ei edes keksinyt mitä olisi voinut pyytää itselleen lähellekään samalla hinnalla takaisin lahjaksi, joten puhalsi lopulta lahjojenvaihto pelin poikki.

Vierailija
5986/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli kaksi vuotta sitten tein paluumuuton ja ostin lapsuuskunnastani (n.500km silloisesta kotikaupungistani, oleellinen tieto) talon. Tai oikeammin, ostin hevosen ja sain talon kaupan päälle. Tutun tutun tutun pappa kuoli, ja mummo ei jaksanut pitää yllä isoa ja huonokuntoista taloa. Taloudessa oli papan raviajoilta vielä yksi vanha hevonen, ja koska tietotaitoa itselläni on niin mikäs siinä, terve on niin viettäköön eläkepäivät kotitallissaan ja tehtiin kaupat kiinteistöstä ja kopukasta.

Talo on vanha, ja siihen aikaan hyvin huonossa kunnossa. Vuosi meni remontoidessa, käytännössä kaikki runkoa lukuunottamatta on uusittu. Itse tein kaiken muun, paitsi putket ja sähköt, ja pari muuta hommaa joista maksoin ihan oikeaa rahaa. Pointtina siis se, että talkoita en siis järjestellyt. Kaupunkiin jääneitä kavereita kutsuin ajoittain kylään, mutta koska liian pitkä matka ja kuun asento ja tuulen suunta, kukaan ei koskaan halunnut vierailla. Ehkä olettivat, että kyseessä on jonkinlainen työleiri, koska sauna on puulämmitteinen.. Myönnän, remontti oli vielä osittain kesken, mutta siinä vaiheessa oli kuitenkin läpi käyty jo kolme makkaria (niitä on viisi), saunatilat, keittiö ja oleskelutilat. Ne remontoitavat huoneet eivät millään muotoa olisi vierailua estäneet.

Ja sitten tuli korona. Ja jo olisi ollut vierailijoita jonoksi asti. Useampi tuttava pk-seudulta oli tulossa kylään, koska "siellä on turvallisempaa ja lapsillekin touhuamista!" Tämä lasten "touhuaminen" olisi siis ollut suurimmaksi osaksi ratsastamista. Siitä huolimatta, että tuo kirottu otus ei koskaan ole ainuttakaan sielua selässään pitänyt, ja on vielä niin häijykin, että on hengissä silkkaa ilkeyttään 😁 No ei, ihana se on mutta ei tosiaankaan mikään ratsu. Eräs perheen pää oli sitä mieltä, että heidän lapsensa, kolme kappaletta, voisivat viettää kesän luonani, koska "maalaiskesät ovat niin ihania!" Ilmaiseksi tietty. Joo, on varmasti, mutta töitä minäkin teen, joskin etänä, ja omalla lomallani en aio huolehtia toisten lapsista.

Härskeintä tässä kuviossa on se, että monia vierailemaan haluavia en ole koskaan edes tavannut. Heille on ilmeisesti myyty ajatus loma-asunnosta kaukana pohjoisessa, jossa on tilaa rentoutua. Eivät ole ottaneet huomioon, että minä ihan oikeasti asun täällä, enkä todellakaan lähde ventovieraiden jaloista mihinkään hätämajoitukseen, enkä todellakaan anna kotiani ja hevostani veloituksetta kenellekään loman ajaksi. Kaikkia se leipä elättää.

Vierailija
5987/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulainen pyytää miestäni  (on sähköasentaja) aina sähkötöitä tekemään ja palkkana aina vaan joku viskipullo jonka on itse saanut lahjaksi. Mies ei juo viskiä ja todella vähän muutenkaan alkoholia käyttää. Voisihan sitä joskus vaikka selvittää mistä pitää ja antaa semmoista palkaksi jos ei viitsi rahaa.

Oliko kenties tämä pullo?

https://www.alko.fi/tuotteet/935887/The-Macallan-M-Decanter-Single-Malt/

Vierailija
5988/11849 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zoom. Mun lapsen kaverin äiti vain ilmoitti minulle että heidän lapsensa tulee läppärin kanssa meille aamupäivisin kun oli kuullut että teen töitä kotona. Minun omat kykenevät hoitamaan omat tuntinsa keskenään. Hänen ei. 

Vierailija
5989/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai eläkeläinen - miksi vaadit omaa aikuista lastasi, miniääsi, vävyäsi tai lapsenlastasi jatkuvasti auttamaan ilmaiseksi? Tällä perheellisellä ihmisellä on ihan tarpeeksi työtä omassakin perheessä, ilman sinun jatkuvaa avuntarvettasi! Hyvätuloisella ja varakkaalla eläkeläisellä on myös rahaa maksaa kotipalvelusta, siivouksesta, ruoanlaitosta, puutarhatöistä, kaupassakäynnistä jne. kotitöistä paikalliselle yrittäjälle. 

Nämä vahnat käppyrät on kyllä raskaita tapauksia. "Mihin minä kotuani lähtisin, kyllä tässä minä pärjään issekseni" ja tämä itsekseen pärjääminen tarkoittaa suomeksi sitä, että kotiapu käy 3 kertaa päivässä ja lopun aikaa odotetaan, että joku lapsista tai lapsenlapsista notkuu paikan päällä, painamassa räkä poskella ruoanlaittoa, siivousta, remonttia, lumitöitä ja herra-ties-mitä tämä matriarkka/patriarkka päähänsä sattuu saamaan.

Ja vielä siihen aikaan, kun Kela-taksit toimi hyvin, niin niitäkään ei voinut missään nimessä käyttää, vaan vaadittiin, että joku lähtee ajattamaan pappaa/muorikkaa aamu-neljältä sieltä keskeltä-ei-mitään jonnekin Kajaanin terveyskeskukseen, koko päivän kestävään peräsuolitähystykseen.

Niin näinhän se menee, että isät ja äidit elättää ja hoitaa lapsiaan 24/7 ainakin 18 vuotta mutta kun he tarvitsisivat apua kerran viikossa vanhuksina, kukaan ei lapsista ehdi/jouda/jaksa/viitsi. Kyllä niillä  vanhemmillakin on ihan työpaikat olleet aikoinaan ja silti lapset on hoidettu, isojakin lapsilaumoja kerralla. Nyt vanhuksien pitää maksaa taksista, hoidosta, palveluista ettei lapsia (nuoria, elämänsä kunnossa olevia) vaan väsytä ja ketuta. Tätäkö se on se lähimmäisen rakkaus ja omista huolenpitäminen? Taatusti on opetettu että auttaa pitää mutta aikuiseksi ei suostuta kasvamaan vaan kohdellaan kuin teinit omia vanhempia (pitää pakottaa/käskeä/lahjoa auttamaan) lopun ikää. Onhan ne vanhat ihmiset rasittavia, saattavat puhua samat asiat moneen kertaan ja muisti pätkii, mutta ihan yhtä lailla vanhemmat on nielleet ketutuksen siinä vaiheessa kun lapset oli teiniuhmassa ja haistatteli vuosikaudet kaikelle. Katsokaa nyt peiliin joskus ja miettikää millaisia hoidettavia itse olette olleet.  Muistakaa että olette esimerkkinä omille lapsillenne siitä miten vanhuksia kohdellaan ja miten heistä puhutaan, sillä te olette heidän hoidettavinaan yllättävänkin pian, seuraavana vuorossa.

Olen jossakin määrin samaa mieltä kanssasi, mutta tosiasiahan on se, että vanhemmilla on lapsistaan hoitovastuu jo ihan lain mukaan. Siksi on huono vertaus, että hoitivathan vanhemmatkin teini-ikäisiä lapsiaan!

Kyllä hyvä hoito ja huolenpito teini-iässä saa useimmilla aikaan sen, etä mielellään auttaa omia vanhempiaan kun he hoitoa tarvitsevat. Mikään pakko tai automaatio tämä ei ole. Itse olen päättänyt, että kun olen siinä iässä/kunnossa, että tarvitsen apua joka päiväisissä askareissa niin en todellakaan sido omia lapsiani tähän tehtävään.

Vierailija
5990/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näille jotka ovat sitä mieltä ettei vanhempiaan tarvi auttaa niin opettakaa myös omat lapsenne samanlaisiksi. sittenpähän tiedätte miltä se tuntuu.

Ihan varmasti lapseni tietää, että hänen ei TARVITSE hyysätä minua kun olen vanha!

Tiedän myöskin sen, että hän mielellään auttaa kun oikeasti apua tarvitsen. Tässä on kuule iso ero!

Vierailija
5991/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäntakusmummo lohkaisi taloyhtiökokouksessa: ”NYT PIDÄT TURPAS KIINNI!”.

Vierailija
5992/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri halusi kalaan kanssani ilmoitti itsensä mukaan minun välineilläni. Sanoin ettei onnistu sinulla pitää olla omat välineet. 

On muitakin vastaavia jotkut haluaa kalaopasta ja sitten paikalle pitää mennä hänen autolla niin että maksaa osan bensasta. Ihan oikeasti jos tarvitsee minua mukaan kalaan näyttämään paikkoja niin hoitaa minut sitten paikanpäälle tai menee yksin. Minä en ala maksamaan siitä että pääsen auttamaan jotain. 

Muitakin on nuo vain tuli juuri nyt mieleen. 

Vierailija
5993/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi ilahduttanut kyläkutsu osoittautuikin tuntien tietokonepäivityskeikaksi.

Yleensä nuo kutsut alkavat sanoilla "voisitko katsoa tätä, ei siihen mene kun pari minuuttia"

Vierailija
5994/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut omille lapsilleni, että mua ette sitten hyysää, panette hoitolaitokseen. En todellakaan halua olla mikään vastentahtoinen taakka lapsilleni. Tytär kyllä kysyi, että "mutta entä jos me halutaan hyysätä?"

Minun vanhempani ja hänen sisaruksensa eivät hoitaneet omaa vanhaa äitiään, mutta minä kyllä autoin alkoholisoituneen äitini asioissa. Ihan vaikka mitään perintöä ei ollut edes odotettavissa.

Vierailija
5995/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs puolituttu mies soitti ja pyysi kännikuskiksi. Siinä menikin sitten kauemmin kuin luulin ja kun olin jossain tuntemattomalla kylällä sanoin että mun pitää alkaa lähteen kotiin kun mun lääkkeetkin (astma) on kotona en voi jäädä yöksi. Se sitten alkoi selittään että jollain se kaverin kaverilla on toisella paikkakunnalla samat lääkkeet kun mulla että voidaan mennä sinne ja saan siltä niitä. Veikkaan että olisi jäänyt saamatta. En lähtenyt ja mies mökötti koko illan ja ajatti vielä yhden kaverinsa luo missä istuttiin varmaan pari tuntia. Tässä vaiheessa mulle selvis että se ei missään vaiheessa aikonut antaa mulle bensarahaa vaan kuvitteli että mää kuskaan tätä melkeen tuntematonta miestä ilmaseks pitkin koko keski-suomen kyliä. Siellä kyläpaikassa oleva mukava nainen sääli mua niin paljon että anto mulle väkisin bensarahaa. Ja tää mies oli sillon melkeen kolmikymppinen! Kaiken ton jälkeen se ihmetteli kun lähin kotiin enkä jääny sen luo yöksi.

Vierailija
5996/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun pyydetään usein viikonloppuna lapsenvahdiksi. Ei siinä itsessään mitään mutta sille on aina joku selitys tai juhlinnan aihe vaikka tiedän että nää tyypit juo vaan huvikseen joka viikonloppu eikä voi myöntää sitä. Jos kieltäydyn niin alkaa suostuttelu juomaan niiden kanssa ja pelkkä ein sanominen ei riitä vaan sitä vääntöä jatkuu pitkään. Sitten saattaa vielä soittaa aamuyöllä kännissä että ne tulee porukalla käymään vaikka olisin pari tuntia aikasemmin sanonut että mun työt alkaa aamulla aikasin

Vierailija
5997/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun pyydetään usein viikonloppuna lapsenvahdiksi. Ei siinä itsessään mitään mutta sille on aina joku selitys tai juhlinnan aihe vaikka tiedän että nää tyypit juo vaan huvikseen joka viikonloppu eikä voi myöntää sitä. Jos kieltäydyn niin alkaa suostuttelu juomaan niiden kanssa ja pelkkä ein sanominen ei riitä vaan sitä vääntöä jatkuu pitkään. Sitten saattaa vielä soittaa aamuyöllä kännissä että ne tulee porukalla käymään vaikka olisin pari tuntia aikasemmin sanonut että mun työt alkaa aamulla aikasin

LaSu

Vierailija
5998/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kun puheeksi tuli ammattini IT-alalla, niin mä voisin koodata jonkun web-sovelluksen marjojen- ja sienienpoimintaan. Kun kyselin tarkemmin liiketoimintaideaa tai mitä sen sovelluksen pitäis tehdä ja onko tarkoitus olla vaan joku html-sivusto vai känny-appi, niin ei mitään tullut ulos. Mutta kun se tykkää niin poimia sieniä ja marjoja

Toihan on vaan smalltalkkia, ei mikään pyyntö.

Vierailija
5999/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joululahja kirjoitti:

Esikoisen kummit (puolison veli ja hänen vaimonsa) ottivat yhteyttä, että saisivatko antaa lapselle joululahjaksi Lontoon matkan, lähtisivät itse mukaan "oppaiksi" ja kaveriksi kun kaupunki oli heille tuttu. Olimme vähän hämmentyneitä niin arvokkaasta lahjasta, mutta annoimme heille kuitenkin luvan, lapseton ja hyvätuloinen pariskunta, niin eihän se varmaan heille kauheasti kirpaisisi, ajattelimme.

Esikoinen oli seitsemännessä taivaassa jouluna, kun luki kummiensa lahjakirjettä ja matkaa alettiin suunnitella innolla.

Meidän intomme lopahti siihen, kun kummit ilmoittivat, että lennot maksavat näin ja näin paljon, majoitus tämän verran...

ja että heidän lahjansa on siis se "oppaana oleminen"...

Ei hitto millaisia ihmisiä. Miksi sitä ei voi sanoa suoraa, eikä yrittää sumuttaa tuossa alkuvaiheessa?  

Vierailija
6000/11849 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini, jonka kanssa käyn usein yhdessä syömässä, kysyi onko meillä mitään tekemistä viikonloppuna ja ehdotti tulisimme mökkitalkoille. Kerroin ei meitä oikein talkoot kiinnosta, eikä mökkeilykään. 

Päivittäin kertoi mitä on tarjolla. Kuuntelin ja nyökäilin. Olimme käyneet yhdessä syömässä, työpaikan keittiössä tiettynä aikana jo vuosia. Usein meitä oli muitakin, mutta me 2 olimme aina. 

Alkoi ehdottamaan menisimme yhteisellä autolla, tulisi halvemmaksikin.  Joku sitten kysyi miten tämä tulisi teille halvemmaksi. Bensarahat puolitettaisiin. 

Meitä oli siinä pöydässä silloin 4 ja joku kysyi pyydät teille jonkun viikonlopuksi talkoihin ja pyydät heidän maksamaan puolet bensoista. Joo. Paitsi 2/3, koska kuski ei maksa, kun auto kuluu. 

Kysyin vähän huvittuneena mitä muita kuluja sitten tulisi. Ruoka tietty. 

Tässä vaiheessa me kaikki 3 oltiin lähellä räjähtää nauramaan ja pokkana jatkoin. Pyysin laittaa summia pöytään. Mitä maksaa, jos lähdemme tästä teidän mökille, teemme töitä esim 8 h päivässä. Syömme pe illallisen, la aamiainen, päivällinen, jotkut ip kahvit, päivällinen, aamulla aamiainen ja jos tehdään vielä töitä, lounas. Summa olisi ollut n 100 euron pintaan per henkilö.

Ilmoitin en tule ikinä osallistumaan hänen talkoihin, en nyt, enkä koskaan. 

Työkaveri ei ole enää meillä töissä, tästä on aikaa yli 5 v. Mutta tämä ketju sai muistamaan asian. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme