Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini.
Mennesään itse hoitamaan ulkomailla sijaitsevaa taloaan myyntikuntoon, pyysi että irtisanoutuisin töistä että pääsisin auttamaan häntä talon kuntoonlaittamisessa. En irtisanoutunut...
Hehe minulla vähän samantyylinen tapaus äitini kanssa. Hänellä on oma yritys ja tarvitsisi apua sen pyöritykseen. Aina välillä auttelenkin, kun omilta kiireiltä ehdin.
Hän on muutaman kerran kysellyt, että enkö voisi irtisanoutua ja jäädä työttömäksi, kerätä tuet ja tehdä hänelle ilmaiseksi töitä.
Minun isäni on ehtottamassa aina tätä sama, kun minulle tulee työttömyysjakso. Ei millään tajua, että on laitonta nostaa samalla työttömyyskorvausta, kun kuitenkin josssakin työllistyy (sillä ei ole merkitystä maksetaanko palkkaa). Jos tuollaisesta jää kiinni, saa pitkän rahattoman karenssin ja tietenkin se leimaa koko jatkoa. Olisi myös epäreilua muita yrittäjiä kohtaan, että he joutuisivat maksamaan työntekijöilleen palkkaa, kun joku toinen saisi ilmaisia työntekijöitä (joita heitäkin on jo paljon ties millä harjoittelu-, kuntoutus- ym. nimikkeillä).
Olin pitämässä 30-vuotissyntymäpäiviä suvun yhteisellä mökillä viikonlopun. Sunnuntaina oli tarkoitus siivota yms ja lähteä ajamaan kotiin jo iltapäivästä. Seuraava mökilletulija eli veljeni soitti perjantaina että mihin aikaan lähdemme sunnuntaina, koska hän oli tulossa sinne sunnuntaina meidän jälkeemme. En uskaltanut antaa mitään tarkkaa aikaa, sanoin että ehkä jo puolen päivän jälkeen, mutta voi mennä lähemmäs viittäkin. Mutta viiden jälkeen viimeistään vapaa mökki hänelle, omat vieraani lähtevät varmasti ennen sitä. En halunnut asettaa mitään älyttömän tiukkaa aikataulua itselleni ja vierailleni kerta veli on tulossa vasta illalla. Veli sitten kyseli, että olisimmeko voineet lämmittää hänelle paljun ja saunan valmiiksi, että hän tullessaan noin klo kahdeksan maissa pääsisi suoraan paljuun. Eli siis oliain istunut yksin mökillä paljun ja saunan vieressä sinne kahdeksaan asti, jottei hänen tarvitsisi lämmittää sitä itse. Kerroin lähteväni paljon ennen sitä joten nyt joutuu lämmittämään itse. Vielä pari kertaa yritti maanitella, että voisin olla siellä pidempään mutta jätin väliin. Käytän mökkiä ehkä parin vuoden välein jokusen päivän, siivoan jälkeni, pilkon puut yms asiaan kuuluvat jutut ja vielä pitäisi saunat lämmitellä seuraavalle. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olin pitämässä 30-vuotissyntymäpäiviä suvun yhteisellä mökillä viikonlopun. Sunnuntaina oli tarkoitus siivota yms ja lähteä ajamaan kotiin jo iltapäivästä. Seuraava mökilletulija eli veljeni soitti perjantaina että mihin aikaan lähdemme sunnuntaina, koska hän oli tulossa sinne sunnuntaina meidän jälkeemme. En uskaltanut antaa mitään tarkkaa aikaa, sanoin että ehkä jo puolen päivän jälkeen, mutta voi mennä lähemmäs viittäkin. Mutta viiden jälkeen viimeistään vapaa mökki hänelle, omat vieraani lähtevät varmasti ennen sitä. En halunnut asettaa mitään älyttömän tiukkaa aikataulua itselleni ja vierailleni kerta veli on tulossa vasta illalla. Veli sitten kyseli, että olisimmeko voineet lämmittää hänelle paljun ja saunan valmiiksi, että hän tullessaan noin klo kahdeksan maissa pääsisi suoraan paljuun. Eli siis oliain istunut yksin mökillä paljun ja saunan vieressä sinne kahdeksaan asti, jottei hänen tarvitsisi lämmittää sitä itse. Kerroin lähteväni paljon ennen sitä joten nyt joutuu lämmittämään itse. Vielä pari kertaa yritti maanitella, että voisin olla siellä pidempään mutta jätin väliin. Käytän mökkiä ehkä parin vuoden välein jokusen päivän, siivoan jälkeni, pilkon puut yms asiaan kuuluvat jutut ja vielä pitäisi saunat lämmitellä seuraavalle. Ei kiitos.
En sano, että sinun olisi pitänyt se tehdä, mutta eipä tuo niin törkeältä tai härskillä kuulostanut, olihan kyse kuitenkin veljestäsi. Vai millaiset välit sinulla on veljesi kanssa?
Jos olisit lähtenyt viideltä ja veli tullut kahdeksalta, olisit ihan hyvin ehtinyt lämmittää paljun. Sehän säilyy lämpimänä ihan hyvin sen 3 tuntia.
Ei tuo minusta mitään kohtuutonta olisi ollut.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Joku ukko joskus vaalien aikaa yritti ehdotella että äänestäisin Perussuomalaisia, onneksi ymmärsin olla lähtemättä siihen kelkkaan.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Jos olisit lähtenyt viideltä ja veli tullut kahdeksalta, olisit ihan hyvin ehtinyt lämmittää paljun. Sehän säilyy lämpimänä ihan hyvin sen 3 tuntia.
Ei tuo minusta mitään kohtuutonta olisi ollut.
Oli lähdössä viimeistään viideltä, ehkä jo 12 aikaan. Eli odottaa yksin mahdollisesti 8h jotta toinen pääsee suoraan saunaan ja paljuun ja lähteä vasta sitten iltaa myöten ajamaan kotiin? Saunaa ei jätetä valvomatta kun siellä on tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat teinit. Millon mitäkin ollaan vailla, mutta jos vanhemmat pyytää tekemään jotain, niin maailman tappiin saamme odottaa.
Eikä niitä noin kyllä ole kasvatettu, väittäisin. Mistä lie moinen itsekkyys ja välinpirämöttlmyys. Liekö taas vaan "se ikä".Jostain olin lukevinani, että teini-iässä ihmisen aivot käyvät läpi semmosen muutosprosessin, ettei ole mikään ihme, jos heillä on hieman hankala käyttäytyä rationaalisesti.
Teini-iässä tosiaan on aivojen kehityksen vaihe joka voi saada ihmisen toimimaan korostuneen itsekkäästi. Teini ei siis itsekään voi käytökselleen mitään eikä näe sitä samalla tavalla kuin jälkeenpäin aikuisena, kun aivot kehittyvät eteenpäin.
Rivaritalossa naapuri istuttaa joka kevät monta kymmentä ulkokukkaruukkua ja lähtee sitten koko kesäksi mökille. Lähtiessä käy sanomassa mulle, että voitko taas kastella kukkani.
Vierailija kirjoitti:
Rivaritalossa naapuri istuttaa joka kevät monta kymmentä ulkokukkaruukkua ja lähtee sitten koko kesäksi mökille. Lähtiessä käy sanomassa mulle, että voitko taas kastella kukkani.
Vanhempani tekevät joka vuosi saman. Kesäkuun puolivälissä he käyvät ostamassa hirveän kasan ulkokukkia ja sitten lähtevät juhannuksena 7 viikoksi mökille. Kastelu jää tietenkin minun vastuulleni. Onneksi asun suhteellisen lähellä, joten ei kastelu nyt mikään suunnaton vaiva ole. Ihmettelen vaan, että eikö nuo rahat voisi käyttää johonkin järkevämpään kuin kukkiin, joita he eivät ole edes itse näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Tutut ostivat joulukuusen, vaikka olivat lähdössä viettämään jouluaan sukulaisten luo 1½ viikoksi. Minulta tiedusteltiin, olenko joulunpyhinä kotona, kun kuusta pitäisi kastella. Vastasin olevani. Kasteluhommaan en lupautunut. Saattoivat yllättyä kotiin palatessaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ehdotti, että olisin tyydyttänyt hänet rahaa vastaan. Olen kampaaja...
Mitä sukupuolia olette? Paljonko tienasit?
Vierailija kirjoitti:
Olisit tasannut latvan saksilla😀
Äitini peri konfirmaatiopäivänä sukulaisilta saamani rahat itselleen. Niillä maksettiin minun puhelinlaskujani ym. Tai näin rahanperintä silloin perusteltiin. Kaikkea sitä. Olisinpa edes tajunnut kertoa asiasta sukulaisille, mutta siinä kaikessa sekopäisyydessä perheessäni tuo ei ollut kai ollut minusta niin ihmeellistä...
Naapuri yritti päästä meille monella eri tekosyyllä ratsaamaan paikkoja. Yritti mm. väittää etten varmaankaan osaa ilmata pattereita oikein vaan hänen on syytä tulla tekemään se puolestani. Oli yli 70-vuotias leskinainen jonka suurin ilo oli naapurikyyläys. Muutenkin koetti mm. kieltää hissin käyttämisen klo 21 jälkeen (asuimme kuudennessa kerroksessa) ja juoksi pesutuvassa tarkastamassa olenko varmasti merkinnyt listaan jos pesen pyykkiä.
Opiskelukaveri vuosien takaa otti yllättäen yhteyttä ja kyseli ylimalkain kuulumisia. Sitten hän kertoi ostaneensa lapselle turvaistuimen Facebookin kirppisryhmästä ja kysyi, olisinko mennyt hakemaan sen ja tuonut hänelle kotiin. Turvaistuimen myyjän osoite oli kotikunnassani, mutta sinne oli kotoani 45 minuutin matka suuntaansa. Opiskelukaverini asuu itse parin tunnin päässä. Hänellä on auto, autoileva mies sekä somen perustella runsaasti lastenhoitoapua ainoalle lapselleen (lapsen neljä isovanhempaa). Kieltäydyin kohteliaasti, mutta hän ei antanut periksi vaan pommitti minua viesteillä pari päivää. Kyseessä oli kai todella hieno turvaistuin.
Veljen vaimo soitti ja pyysi mua hakemaan vauvan sitterin joltain torimyyjältä. Haun jälkeen se olis pitäny paketoida ja postittaa heille. Oli kuulemma niin halpa sitteri, että on ihan pakko se saada, mutta ikävä myyjä ei suostu postittamaan. Olis kyllä kuulemma maksanut kaikki kulut. Kieltäydyin, koska rehellisesti sanottuna ei huvittanut. Takana oli raskas päivä töissä ja just olin päässy kotiin. Ja se siis olis ollut pakko hakea just sillon illalla, koska myyjälle sopi vain silloin. Käly suuttui kieltäytymisestäni ja pisti välit totaalisen poikki. Kävivät sen sitterin sitten hakemassa itse, matka oli 250km eli edestakaisin 500km. Mahto olla halpa sitteri 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on onmuutamiakin kaveriporukoita, joista siis kukaan ei tunne toisiaan. Tässä kun on ollut valmistumisia, kolmekymppisjuhlia, vauvoja yms yms tullut viimeisen 10 vuoden aikana, niin olen ollut vaikka kuinka monessa yhteislahjassa mukana ja yllätysjuhlien järkkäämisessä. Aina tulee se "yllättävä" ryhmäviesti johon kasattu ihan hirveä läjä kavereita ja kirjoitellaan kuinka nyt "Missu täyttää 30, niin hommataan kerralla vähän kivempi lahja". Tai lista mitä ostaa tai tehdä ylläribileisiin.
Ei siis siinä, kivahan se on mutta pakko myöntää ettei ole itselle tuotu mitään lahjoja, ei kerätty porukalla mitään, ei järkätty yllärijuhlia tms. Erään kerran oli pakko sanoa yhteen, kun taas kerättiin kampaajalahjakorttiin ja ravintolalahjakorttiin yhdelle, että voi kun ei ole nyt ollut varaa edes itse käydä kampaajalla niin jätän välistä. Olisihan se vastavuoroisuus mukavaa, mutta sitä ei ole ollut. Olen osallistunut ihmisten lahjoihin, jotka eivät edes osanottoja esittäneet kun eräs lähiomaiseni kuoli.
Ehkä tässä nyt on turvassa rahankerjuulta kun kaikilla jo noi isot merkkipaalut täynnä, onkohan sitten seuraava piikki kun porukka alkaa täyttämään 40.
Oikein, ei kannata osallistua, jos se ei ole vastavuoroista, vaikka olisi varaakin. Eikä tarvitse keksiä tekosyitä. Sano suoraan, ettet muista itsekään saaneeksi mitään kimppalahjoja.
Huomasin että mun kohdalla on muuten mennyt kans näin. Olen osallistunut aiina esim. työkaverien kimppalahjoihin ja niitä yhteen aikaan kerättiin tosi paljon. Kun minä täytin 30 tai 40,ei puhettakaan mistään kimppalahjoista. No, ei sillä että mitään isoja juhlia olisin pitänytkään, eikä pitänyt moni muukaan. Näissä olen vaan näköjään jonkinlainen väliinputoaja. Tulen hyvin toimeen työkavereiden kanssa, mutta ilmeisesti en kuitenkaan tarpeeksi hyvin. Ei tämä nyt mun yöunia vie enkä ole henkisesti rikki, kunhan tein huomion.
40 vuotta täytettyäni sain pomolta tekstiviestionnittelut. Kollegat saivat kukin vuorollaan kukkakimpun kotiin toimitettuna. Jos esimies ei olisi muistanut tekstarilla, en olisi itse varmaan muistanut noita muille lähetettyjä kukkiakaan. Toki esimiehissä on eroja, isäni menehtyi äkillisesti, esimieheni (eri kuin aiemmin) ei koskaan sanallakaan edes osanottoja sanonut, vaikka olimme paljon tekemisissä. Toisen kollegan esimies vastaavassa tilanteessa lähetti kukkia alaiselleen kotiin ja esimiehen pyynnöstä järjestin tuon tilauksen ja toimituksen. Että näinkin voi mennä.
Härskiin toimintaan liittyi työpaikalla se, että eri osastojen tiimi päiviin kutsuttiin osaston ulkopuolisia ns. työpaikan hyviä tyyppejä ihan surutta, mutta joitain osastoon kuuluvia muiden mielestä ei niin hyviä tyyppejä jätettiin kutsumatta tai puhuttiin niin että kutsusta huolimatta ymmärsivät olla tulematta. Ei koskenut minua, näin vain sivusta tilanteita ja ärsytti suunnattomasti. Toki ydin poppoo on sitä mieltä että töissä on aivan mahtava ilmapiiri.
OT mutta meidän firmassa on sama meno. Se ydinporukka tapaa toisiaan, on pakohuonepelejä ja ties mitä tapahtumia ja osa porukasta lennätetään firman piikkiin ulkomailla sijaitsevaan toimistoon vähäksi aikaa "oppimaan" jotain uutta. Tulee synttärilahjaa, suosituksia, joululahjaa jne, Ydinporukan mielestä paras firma ikinä.
Ydinporukan ulkopuolella olevia ei muisteta mitenkään.
Tämä firma ehdotti kollegalleni, että hän tekisi 700 euron arvoisen työpanoksen 100 eurolla. Kun ei suostunut, firma erotti hänet töistä koeajalla työhln sopimattomana, vaikka kollega oli yksi alansa parhaista. Raha ratkaisee ja se, kuka on sosiaalisesti ihanin. Samaan aikaan firmassa kuulee jatkuvasti siitä, miten alaiset eivät opi sitä ja tätä, eivätkä muista tuota, eivätkä noudata annettuja ohjeita ja esimiehet saavat olla siivoamassa sotkuja. Klassinen Hyvä Tyyppi, Paska Aikaansaaja-syndrooma.
Jos kaikki työntekijät eivät ole saman arvoisia lahjojen ja tiimipäivien suhteen, voit vinkata asiasta verottajalle... Pieni tarkistus ja kohta on kaikki kutsuttuna paikalla.. vink vink!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kun oli pakko päästä kaupungista kotiin (30km), olin jostain syystä pennitön, niin sain ruinattua joltain äijältä kyydin kotiin.
Pimeällä metsätaipaleella kurvasi metsäpolulle ja sanoi että ellen ota häneltä suihin, jättää minut sinne.
En voinut jäädä sinne, otin ukolta suihin. Sen mällit haisi ja maistui kuin mädältä kananmunalta, oksensin maahan auton viereen. Muutenkin oli krapula ja hutera olo. Mutta luojan kiitos pääsin kotiin ennenpitkää.
🤮Hyi v..u, eikö hävetä, oletko muutenkin noin suurpiirteinen, imet kaikkia pa skamu nia?
Aikoina ennen kännyköitä moni poika/mies teki tuota, tarjosi pulassa olevalle neitoselle kyydin ja sitten kurvasi johonkin metsään että "Anna pi""a/Ota suihin tai saat jäädä tänne".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on aika pientä, mutta uusi naapuri kyseli talon fb-ryhmässä pesukonetta lainaan. Hänellä on lapsi joten tuumin että nyt on tosi kyseessä, ja tarjouduin avuksi.
Kysyin kuitenkin että onko taloyhtiön kone epäkunnossa, se on itselleni ollut avuksi kun pesukone on hajonnut. No olihan se, mutta parin euron pyykkimaksu olisi ollut liikaa, naapuri halusi siis ilmaisen pesukoneavun. Jotenkin meni maku hommasta kun tajusin että olisi omien pyykkien lisäksi pitänyt vahtia naapurinkin pyykit. (Pesukonettahan ei saa itsekseen jättää pesemään.)
Saattaahan sitä sellainenkin tilanne olla että rahat ovat menneet uuteen pesukoneeseen, mutta naapuri ei nyt ainakaan semmoista perustelua menettelylleen antanut.
Vähän off-topic, mutta muistui mieleen oman naapurin ajattelemattomuus.
Olin varannut pyykkituvan aikavälille 18 - 20, meillä siis voit varata pyykkituvan klo 8 - 20 väliselle ajalle. Pyykkiä oli itselläni sen verran, että meni tosiaan tuo koko parituntinen.
Joka tapauksessa - olin odottelemassa pesuohjelman päättymistä jotta saisin sen koneellisen pyykit kuivausrumpuun ja uutta pyykkiä pesuun, kun kuulin kellarin oven käyvän ja suht. uusi naapuri (yh kyseessä) käveli lapsikatraansa kanssa pyykkitupaan.
Mamman ilme oli melko hämmentynyt kun näki minut ja sai jossain vaiheessa kysyttyä, että kauanko tarvitsen konetta. Sanoin, että olen varannut pyykkituvan loppuillaksi että siinä on ihan merkintä varauslistalla. Vielä ilkesi kysyä, että tosissaanko loppuillaksi koneet ovat varattuja ja edelleen ehdotin sitä varauslistaa.
Hän sopersi jotain, että niinhän se varauslista on olemassa, mutta.... ja lause loppui tuohon. Lopulta hän sanoi lapsilleen, että tullaan aamulla uudestaan eikä edes sitä varausta laittanut listaan.Kävi siinä vain mielessä, että kuvitteliko tämä mamma että kun pyykkituvan varauslistaan rustaat puumerkkisi, niin taloyhtiöltä tulee lasku perässä. Meillä siis saa ihan ilmaiseksi pyykkiä pestä niin paljon kuin huvittaa.
Mutta melko tökeröä oli olettaa, vaikka pyykkituvan käytöstä pitäisikin maksaa, että voit muiden piikkiin tulla pyörittämään likapyykkiäsi, tai ylipäätään toisen vuorolla tulla pyykin pesuun.
Joillakin ihmisillä tuntuu olevan aika mielenkiintoisia tapoja käyttää pyykkitupaa. Meidän taloyhtiössä oli asukas, joka varasi aina pyykkituvan itselleen koko viikoksi, eli siis varasi ma-su aikavälillä joka ikisen vuoron aamusta iltaan. Kukaan muu ei päässyt sillä viikolla pyykkäämään, ja tämä asukas perusteli asiaa sillä, että ei voi tietää etukäteen milloin ehtii/huvittaa pyykätä. Lopulta taloyhtiö päätti tämän ihmisen vuoksi, että yksi henkilö saa varata pyykkituvan maksimissaan kahdeksi tunniksi viikossa.