Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Teen neuleita pieneen käsityöliikkeeseen ja tuttava oli käynyt siellä ja pitänyt ohuesta langasta neulomastani pitsijakusta. Ei ostanut sieltä, vaan tuli luokseni ja pyysi neulomaan samanlaisen. Suostuin ja kehoitin häntä ostamaan itse langat, että tulee oikeaa väriä. Ei käynyt, vaan minun piti ostaa langat. Olivat vielä kallista silkki-mohairlankaa ja pitkään jakkuun niitä meni runsaasti. Kun hän tuli valmista jakkua noutamaan, annoin laskun langoista ja siitä, kuinka paljon haluan neulomisesta. Enkä olisi ottanut kuin puolet siitä, mitä saan liikkeestä. Nainen suuttui ja kysyi, aionko maksattaa hänellä ylimääräisiä lankoja ja kuinka ihmeellisenä pidän omaa taitoani. Pani 20€ pöydälle ja lähti. Jakun vei kyllä mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Teen neuleita pieneen käsityöliikkeeseen ja tuttava oli käynyt siellä ja pitänyt ohuesta langasta neulomastani pitsijakusta. Ei ostanut sieltä, vaan tuli luokseni ja pyysi neulomaan samanlaisen. Suostuin ja kehoitin häntä ostamaan itse langat, että tulee oikeaa väriä. Ei käynyt, vaan minun piti ostaa langat. Olivat vielä kallista silkki-mohairlankaa ja pitkään jakkuun niitä meni runsaasti. Kun hän tuli valmista jakkua noutamaan, annoin laskun langoista ja siitä, kuinka paljon haluan neulomisesta. Enkä olisi ottanut kuin puolet siitä, mitä saan liikkeestä. Nainen suuttui ja kysyi, aionko maksattaa hänellä ylimääräisiä lankoja ja kuinka ihmeellisenä pidän omaa taitoani. Pani 20€ pöydälle ja lähti. Jakun vei kyllä mukanaan.
Annoit hänen siis varastaa sinulta?
Kyllä. Olisi pitänyt jo alussa kieltäytyä neulomasta ja kehottaa häntä ostamaan kaupasta. Äitini sanoi heti, kun kerroin hänelle neuleesta etten saa palkkaa siitä ja olen liian kiltti riitelemään. Oli oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olisi pitänyt jo alussa kieltäytyä neulomasta ja kehottaa häntä ostamaan kaupasta. Äitini sanoi heti, kun kerroin hänelle neuleesta etten saa palkkaa siitä ja olen liian kiltti riitelemään. Oli oikeassa.
Paljonko laskusi oli 20e vai jäitkö tappiolle? Olisin kyllä pysäyttänyt, harmi tilanne :(
Toivottavasti et pidä siihen yhteyttä
Sululaispariskunnalta (lapset muuttaneet jo pois kotoa) meni auto rikki ja he soittivat voisivatko päästä kyydissäsi töihin. Koska minulla oli juuri alkanut loma, eikä kaupungille päin ollut asiaa lupasin lainata kakkosautoani, että he pääsevät töihin. No, päiviä kului ja pariskunta hävisi kuin pieru Saharaan. Lopulta sain heidät kiinni ja selvisi että heidän autonsa oli jo pitkään ollut korjattuna. On vain unohtunut se kakkosautoni palautus. Palautus tuntui vieläkin vaikealta, joten menin lopulta itse heille hakemaan autoani. Kilometrejä kyseiseltä lainausajalta oli kertynyt reilu 1000 km. Jälkeenpäin kuulin muilta että pariskunnan lastenkin oli nähty ajelevan autolla (vaikka heillä on omatkin autot). Mitään korvausta en saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kummit pyysivät käymään kahvilla ja siellä odotti 5kpl influenssarokotteita annettavaksi.
sh
Oliko rokotteissa neula ja kaikki tarvittava mukana?
Kauanko arvelet, että sulta olisi mennyt aikaa viiteen pistokseen?
Kun mulle on annettu rokotus, pistämiseen kuluu max. puoli minuuttia, ja siihen sisältyy pistoskohdan laastarointikin.Joten en näe pyyntöä kohtuuttomana enkä hommaa sinua rasittavana.
Sairaanhoitajat eivät rokota, ellei ole käynyt lisäkoulutusta sitä varten. Terveydenhoitajat rokottavat yleensä. Lisäksi kaikki on nykyään tietokoneella potilastietojärjestelmässä tallennettuna. Rokotukseen on omat ohjeet, miten ne tulisi merkitä ylös, kuten pistoskohta, rokotteen eränumero, yms... Eli itse rokotus kestää 30 sekuntia, mutta työ ei lopu siihen... Sitä mitä ei ole koneella kirjoitettuna, ei ole tapahtunut.
Ja aina on olemassa anafylaktisen reaktion vaara. Milläs hoidat sitä sitten?
Vaimon kaveri tarjoutui heittämään hänet kotiin illanvietosta, mutta päätyi jättämään hänet kävelemään kolmen kilometrin loppumatkan keskellä yötä. Syynä kuulemma se, että bensa on liian vähissä. Meidän kodin lähellä on bensis (lisäksi yksi kaupungin halvimmista), mutta kaveri ei suostunut tankkaamaan siellä, koska hänen miehensä vaatii että tankataan aina jossain tietyllä asemalla. Ei olla tuon jälkeen pidetty aktiivisesti yhteyttä.
Pitkään jakkuun noin kalliit langat voi maksaa vaikka 120e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko laskusi oli 20e vai jäitkö tappiolle? Olisin kyllä pysäyttänyt, harmi tilanne :(
Toivottavasti et pidä siihen yhteyttä
Oho, lainaus ei toiminut, ylempi kommentti siis tähän. Tosin, jos jakku oli pitsiä niin langan menekki ei varmaan ihan niin suuri ole.
Pari ystävää eivät ymmärrä erästä elininkäistä sairauttani, että se rajoittaa välillä sitä että mihin pystyn lähtemään mukaan. Minua on siitä vähätelty nyt sen verran monta kertaa että nämä ystävät ovat helposti jo menossa kierrätykseen... En jaksa vetää välejä poikki ja polttaa siltoja, vetäydyn pikkuhiljaa. Enempää mielipahaa en heistä halua, kuin jo tähän mennessä on saatu. En ymmärrä miten jotkut ei ymmärrä että kun on vaikeampi sairasjakso, silloin ei pysty tekemään normaalisti asioita kuten muut,se ei tarkoita mitään muuta. Miten jotkut ihmiset ei terveydenhoitoa ymmärrä.
Lasten hoito naapurin mummolta. Pariskunta tullut tutuksi ja alettiin käyttään hyväksi avuliaisuuttani. Lapset joka viikonloppu minun luona ja itse kapakkaan(7-12) jolloin minun omat lapset huomasivat asian melko heti, joten asia loppui siihen. Pitäkää huolta vanhemmistanne?????????
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä :o mikset tehnyt rikosilmoitusta? Paljonko langat maksoi ja paljonko neule maksaa liikkeessä?
Tuli mieleen vähän sinne päin -hommeli parinkymmenen vuoden takaa:
Oltiin samassa duunipaikassa, meitä oli monta naista jotka tultiin hyvin toimeen keskenämme. Mä olin yks niistä ja vastuullisemmassa asemassa kuin jotkut muut.
Tällainen tavallisempi ilmoitti keväällä että aikoo mennä kesällä poikaystävänsä kanssa naimisiin. Kaikki onniteltiin. Päähenkilö kyseli kaikenlaista minultakin häihin liittyvää siis, pyysi mielipiteitä. Olin joutunut paikkaamaan hänen töitään aika paljon siinä pitkin kevättä. Tietysti vastailin jos mulla oli mielipide. Tämä henkilö oli kumman epävarma yleensä kaikesta, antoi muiden päättää.
Jotenkin sain sellaisen kuvan, että myös minut kutsuttaisiin häihin. Muistan miettineeni mitä sinne laitetaan päälle jne. En ollut kovin innoissani aiheesta, mutta muutkin duunikaverit olettivat minulle toimitetun kutsun. Mä näin että tää sulhanen oli tyhjännauraja ja tylsäpäinen henkilö.
En muista enää missä kirkossa häät pidettiin mutta komeasti hääseurueelle oli tilattu laivakyyditys erääseen saareen, jossa upeat ravintolatilat siihen aikaan ja huippukokit tilattu hoitamaan ruuat jne. Osa ehdotuksistani ilmeisesti toteutettiin.
Morsiamen lähin pomo miehineen sai kutsun. Minä en saanut. En osaa sanoa mikä tuonkin ratkaisi.
Jäivät sitten kesälomalle ja häämatkalle. Morsian tuli töihin joskus elokuussa ja pari päivää sen jälkeen yllättäen soitti minulle illalla ja sanoi: "Matti" on lähtenyt. Kysyin: mitä tarkoitat? mihin? kauppaan? lenkille? Ei kun se on jättänyt hänet. Se oli melko kylmä suihku.
Ebn tuntenut kylläkään mitään vahingoniloa, vaikka minut ulkoistettiin näistä häistä. Temppu oli ruma ja ilmeisesti sulhanen teki sen rahan takia.
Se siitä jutusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tämä saa noin paljon alapeukkuja? 20e menee jo lapasien lankoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kummit pyysivät käymään kahvilla ja siellä odotti 5kpl influenssarokotteita annettavaksi.
sh
Kun mulle on annettu rokotus, pistämiseen kuluu max. puoli minuuttia, ja siihen sisältyy pistoskohdan laastarointikin.Joten en näe pyyntöä kohtuuttomana enkä hommaa sinua rasittavana.
Sairaanhoitajat eivät rokota, ellei ole käynyt lisäkoulutusta sitä varten. Terveydenhoitajat rokottavat yleensä. Lisäksi kaikki on nykyään tietokoneella potilastietojärjestelmässä tallennettuna. Rokotukseen on omat ohjeet, miten ne tulisi merkitä ylös, kuten pistoskohta, rokotteen eränumero, yms... Eli itse rokotus kestää 30 sekuntia, mutta työ ei lopu siihen... Sitä mitä ei ole koneella kirjoitettuna, ei ole tapahtunut.
Minulta sentäs kysyttiin, että voisinko pistää hormoonipiikin. Eräs tuttu bodari kysyi kaverinsa puolesta. En siis tiedä kenelle se oikeasti olisi pitänyt pistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sh
Nyt ymmärrän, mutta veikkaanpa että moni muukaan ei tiedä näitä kaikkia vaiheita.
Eikö lääkettä ostettaessa kerrota, että pistos pitää mennä saamaan tk.hon tms kirjautumisen ym. vuoksi?
Ja onhan siinä allergisen reaktion riskikin, tk.ssa on keinot hoitaa sekin, mut kotona ei.
Olet täysin oikeassa, ja minä olin väärässä!🌸
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tämä saa noin paljon alapeukkuja? 20e menee jo lapasien lankoihin.
Minä alapeukutin sitä että hän oli niin tossu että antoi varastaa neuleen. Röyhkeys on oma lukunsa mutta pitää osata pitää puolensa!
Neuloin kirjoneulepaitaa opiskelijana kahvilassa ja muilla tauoilla kirjoneulepuseroa. Olin itse suunnitellut kuvionkin. Paidan tekemiseen meni kuukausia, muiden hommien ohella, tuntimäärää en tiedä.
Yksi tuttu ehdotti, että mähän voisin ruveta tekemään bisnestä: kutoisin paitoja tilaustyönä.
Näin voi ehdottaa vain ihminen joka ei itse neulo. Nauroin ja sanoin että haluaisin paidasta tekopalkkaa n. 10000 markkaa, eikä sitä maksaisi kukaan!
Sen jälkeen olen kyllä usein ihaillut ihmisiä, jotka tienaavat leipänsä tekemällä tekstiilitöitä.
Samaten mieheni sisko pyysi omaa työssäkäyvää äitiään hoitamaan hänen tarhaikäisiä lapsiaan kun on itse töissä. Oli vielä vihainen kun äiti ei suostunut eli siis pystynyt. Valitti vielä että työkaverin äiti kyllä hoitaa.
Se että.työkaverin äiti hoiti lapsenlapsia oli totta mutta hän olikin hyväkuntoinen eläkeläinen joka omasta tahdostaan hoiti niitä lapsia.
Miehen sisko vielä mutisi että olisihan siinä äitillä sitten tekemistä!