Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11850)

Vierailija
3701/11850 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavat, joita ei ole nähnyt ehkä vuosikymmeniin, kun hankkiutuvat Facebook-kavereiksi, haluavat tavata tai ovat muuten yhteyksissä. Tosi nopeasti selviää, että jotain tuotetta olisi kaupan ja vanhalle kaverille just sopiva tarjous. Jälleenmyyjäksikin voisi ryhtyä.

Suurimpia hyväksikäyttäjiä tietty ovat siellä taustalla ne, jotka tällaista toimintaa pyörittävät ja korjaavat pääosin voitot taskuihinsa.

Vierailija
3702/11850 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ope kirjoitti:

Opettajilla on ihan oikeesti aivan liian paljon lomaa..kun hommatkaan ei paljoo paina.

Tämä on totta, 25 vuotta katseltu. t. Opettajan ex

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavat, joita ei ole nähnyt ehkä vuosikymmeniin, kun hankkiutuvat Facebook-kavereiksi, haluavat tavata tai ovat muuten yhteyksissä. Tosi nopeasti selviää, että jotain tuotetta olisi kaupan ja vanhalle kaverille just sopiva tarjous. Jälleenmyyjäksikin voisi ryhtyä.

Suurimpia hyväksikäyttäjiä tietty ovat siellä taustalla ne, jotka tällaista toimintaa pyörittävät ja korjaavat pääosin voitot taskuihinsa.

Verkostomarkkinoinnin ihanuutta. Mulla yläasteelta yksi meni mukaan. Meni pari kk ja sai houkuteltua pari entistä luokkakaveria. Ei mennyt kauaa, kun alkoivat järjestää luokkakokousta. Joka alkoi myyntitilaisuudella. Joku osti jotain, valtaosa ei. Lopulta kutsujat sanoivat on niin vähän ostoja tullut, lisää tarvitaan, jotta voidaan jatkaa.

Vierailija
3704/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommasin dementoituneen isäukon asunnon myynnin ja siitä sisaruksille ennakkoperintönä kolme tonnia mieheen. Vuosikausiin eivät ole isää käyneet katsomassa. Eipä tuo nyt iso homma ollut, mutta eipä kumpikaan edes kiitosta sanonut.

Samat tyypit kävivät joskus jouluna lapsinensa. Joulupukki maksoi sen 70€...hieman asiasta vihjaisin, että jaetaanko kulut. Seuraavana jouluna sanoin suoraan - ei mitään vaikutusta..itselle jäi maksettavaksi.

Vierailija
3705/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tuli julki että olet lääkäri, niin varmaan tässä samalla kun täällä kirjoittelet, niin kirjoitat reseptin ja teet diagnoosin samaan asiakasystävälliseen hintaan eli hyvän mielen antajana minulle.

Voit laittaa reseptin suoraan apteekkiin niin ei tarvitse sinun sohvasta ylös nousta edes.

Diagnoosin voit tehdä tässä ihan vaikka tämän palstan kautta.  Mulla on kaikenlaista vaivaa ollut.

Pahempaa ja vielä vähän pahempaa.

Nyt kun tiedät vaivani niin on varmaan helppo muutama rivi laittaa lääkärintodistukseen, Voisiko samalla katsoa ne saisraseläkepaperit niin ei tule ylimääräistä käyntiä täällä palstalla.

Mutta hei kaunis kiitos näin jo etukäteen. On hienoa että nettilääkärit hoitaa nämä tälläiset ikävät sairaustapaukset kuin ei mitään.

Vierailija
3706/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on resepti valmiina, katso sieltä oma-kannasta. Sairaseläkepaperit saat ylihuomenna, kun pitää taustat katsoa.

Kun olet siellä pankissa töissä vielä, niin tuotko tullessasi muutaman salkullisen viidenkympin seteleitä. Panet tolle mun tilille, kun kerkiät.

Vierailija
3707/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on kätevä käsistään ja tehnyt paljon remontteja ja muita rakennushommia. Teki entisen naapurin pojalle kaksi isoa remonttia tämän asuntoihin. Sai ensimmäisestä palkaksi viinapullon (mies ei edes käytä alkoholia) ja toisesta käytetyn tietokoneen. Kolmatta remonttia ei tullut..

Vierailija
3708/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin lääkärinä en oikein tykkää jos seurueessa olevat alkavat valittamaan vaivoistaan ja illanistujaiset menevät sitten toisten vaivoja kuunnellen. Sitten kinutaan diagnooseja vaivoihin tai reseptejä.

Tää on niin tuttua! Oon jalkaterapeutti ja näitä sattuu alvariinsa. Kerrankin vuosia sitten kummityttöni (kotona järjestetyissä) ristiäisissä juuri ennen toimituksen alkua eräs minulle täysin vieras juhlija tuli luokseni kertoen kuulleensa ammattini. Siinä hän jo riisui kenkäänsä esitelläkseen vaivaansa, jota toivoi minun ihan vaan nopeasti vilkaisevan. Totesin nopeasti, että minua taidetaan kummina nyt tarvita toisaalla ja kehotin varaamaan ajan vastaanotolleni, jossa mielelläni vilkaisisin vaivaa. Eipä ole näkynyt rouvaa näinä vuosina...

Vierailija
3709/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanhemmat oli säästäneet hänen lapsilisänsä ja tehdeet jonkun sijoitus salkun vai mikä se nyt on. 18v kun tuli miehelle täyteen, lakkauttivat vanhemmat sijoitukset ja mies sai rahat tililleen. Anoppi järkeili, että mies antaa rahat hänelle ja hän niitä pikkuhiljaa miehen tilille siirtää opiskeluaikana. Joo ihan fiksu idea. Anoppi on kuitenkin ihmeellisistä asioista suuttuva ja käytti tuota rahaa sitten kiristyksenä. Yhtenä kesänä oltiin miehen kanssa sovittu kavereiden kanssa pientä lomareissua. No anoppi olisi just sillon halunnut itse lähteä matkalle, ja miehen olisi hänen kissat pitänyt käydä hoitamassa. Asuttiin toisella puolella Suomeakin. Mies ei suostunut, ja siihen loppui rahojen tulo:D Sinne jäi vielä aikamoinen summa näitä rahoja.

Toinen, ikävämpi juttu oli kun oltiin saamassa vauva. Anoppi halusi välttämättä antaa rahaa vaunuihin. Samoin jotain vanhoja vauvanvaatteita. No otettiin nämä tyhmyyksissä vastaan. Vauvan ristiäisissä anoppi suuttui kun luki vauvakirjaa. En ollut eritellyt, että vaunurahat saatiin "Maija"-mummilta, vaan olin kirjoittanut että sukulaiset sponsasivat joissakin isommissa ostoksissa. Tästä anoppi veti herneenpalon nenäänsä ja vaati rahat ja vaatteet takaisin. Mies vielä opiskeli silloin, ja itse olin äitiyslomalla, niin puolen tonnin kokoonsaaminen päivän varoitusajalla teki hieman tiukkaa.

Ei olla enää oikein väleissä miehen äitiin kumpikaan, eikä uskalleta ottaa häneltä mitään vastaan:D

Täähän menee varauden puolelle jos ottaa lasen rahat, eikä pidä sovittua sopimusta.

Periaatteessa raha on sen kenen tilillä se on. Eli rahat siirtyi anopin omistukseen sillä hetkellä kun mies ne rahat sinne äitinsä tilille laittoi. Mies oli täysi-ikäinen ja teki rahasiirron ihan vapaaehtoisesti. Eikä tainnut tehdä mitään velkakirjaa tms. jolla olis voinut vaatia rahoja takaisin äidiltään. Omaa tyhmyyttä tuo on. Ja tyhmyyttä oli myös antaa anopille vaunurahat takaisin. Ei se niitä olis millään saanut takaisin, lahja on lahja. Ja lahjan omistaa se kuka on sen saanut. Lahjaa on aika vaikea vaatia takaisin, se onnistuu vain jos todetaan lahjanantajan olevan kykenemätön hoitamaan asioitaan ja lahjansaajan käyttävän tätä hyväkseen. 

Mutta kyllä tuo kaikki oli ihan kirjoittajan ja miehensä omaa syytä. Ehkä se anoppikin olis oppinut, kun kerran olis pistänyt hanttiin ja sanonut EI. Nythän se anoppi edelleen pyörittää kirjoittajan perhettä.

Vierailija
3710/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5454 kirjoitti:

Mitenkä te kuvittelette, että se mun kangaskaupasta pois lähtö olis auttanut asiaa? Eikö se olis päässyt sinne uudestaan vaikka olisin väkivalloin raahannut sen ulos ja olis molemmat lähdetty? En ole toista niin itsepäistä ihmistä tavannut.

Olet nössö. Päsmäreille on vastattava samalla mitalla.

Verhot jää ostamatta, kun kävelee ulos. Jos toinen käy väkivaltaiseksi, kutsutaan poliisi.

Jos toinen ostaa ja tyrkyttää sulle verhot joita et halua, sanot että vie pois. Jos ei vie, heität roskiin.

Sanot että minä sisustan kotini, sisusta sinä omasi. Jos puhetta ei uskota, lakkaat vastaamasta puhelimeen, avaamasta ovea.

Kyse on omien rajojen pitämisestä. Vain hölmö tuppautuu toisen elämään.

Vierailija
3711/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hedelmät on kyllä kulhossa pöydällä aina, mutta ei niitä vieraat saa mennä omin lupinensa näpeltämään. Iso perhe ja kaupasta saa hedelmiä hakea jatkuvasti muutenkin. Kauppaan pari kilometriä matkaa ja esim. banaanit ja omenat lisäävät kassien painoa entisestään. Omat lapset osaavat kysyä että saako syödä vaikkapa pähkinöitä, tietävät että ne saattavat olla tarkoitettu johonkin leipomukseen.

Pöytään laitan tarjolle evästä, jotka on tarkoitettu vieraille. Tämän pitäisi olla kaikille itsestäänselvää.

Mulle on itsestäänselvää se, että ihmisillä voi olla erilaisia tapoja.

Vain moukalla on sellainen tapa, että lupaa kysymättä syö kyläpaikan ruoat/hedelmät/suklaat tms. Ja vain moukalle moinen käytös on itsestäänselvää.

Vain moukka laittaa ne esille kun vieraat tulevat ellei niitä saa ottaa.

Fiksu ihminen laittaa näkymättömiin ne suklaat yms joita ei ole tarkoitus tarjota.

Vain VARKAILTA pitää kaikki piilottaa!

Kun kotiini tulee ihmisiä vierailulle, lähtökohtaisesti oletan, että heillä ei ole tapanaan varastaa. Ja näin on aina ollutkin, mutta ystävä- ja tuttavapiiriini kuuluukin vain fiksuja ihmisiä, ei varkaita.

Nimenomaan!

Vieras huomaa mikä on tarjolla siitä, että hänelle sanotaan: "Ole hyvä!"

Kahvi- ja ruokapöydässä kaikki on tarjolla ilman erillistä kehotusta.

Vain moukka ja varas alkaa pistellä suuhunsa (tai taskuunsa) kaikkea mikä on näkyvillä.

Vierailija
3712/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään muuton jälkeen vietettiin muuttoporukan kanssa iltaa. Siinä sitten yksi alituisessa rahapulassa oleva nainen keksi, että nytpä tuli poikaystävää ikävä, jospa hän hakisi sen mukaan viettämään loppuiltaa?

Muut eivät tästä suuremmin innostuneet. Oli jo melkein puoliyökin, oltiin väsyneitä. Mutta parempaa oli tulossa: nainen vain jankutti, ja rupesi lisäksi ehdottelemaan, että minä lähtisin hänen kanssaan tätä poikaystävää hakemaan JA maksaisin taksin! Hän maksaisi sitten joskus takaisin... Sanoin, että mulla ei ole motivaatiota lähteä keskellä yötä sun poikaystävääsi hakemaan, ja muuten bussit kulkee vielä. En tuntenut naista, hän ei edes ollut kaverini, mutta sen olin kuullut, että hänellä ei koskaan ollut rahaa itsellään, vaan hän odotti muiden maksavan puolestaan.

Ihan kenen vain, vaikka mun, joka olin opiskelija.

Käsittämätön tyyppi.

Vierailija
3713/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella tyttöporukassa oli yksi, joka oli aina pummimassa muilta. Kun mentiin kiskalle, se ei ostanut karkkia, vaan mankui niitä muilta.

Jos tämä kaveri tuli kylään, se alkoi valittaa nälkää ja pyytää ruokaa.

Sillä ei ollut tarjottavaa. Sen kotona ei tarjottu mitään, ei koskaan. Hulluinta oli, että tämän tytön perhe asui porukan suurimmassa ja hienoimmassa talossa. Sisustus oli arvokasta. Heillä upea autokin. Perheellä oli kolme hyvinsyöneen näköistä lasta.

Joskus puhuttiin kavereiden kesken, että mitä tämä pummiminen oikein on, mutta ei siitä tullut selkoa.

Vierailija
3714/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kummit pyysivät käymään kahvilla ja siellä odotti 5kpl influenssarokotteita  annettavaksi.

sh

Oliko rokotteissa neula ja kaikki tarvittava mukana?

Kauanko arvelet, että sulta olisi mennyt aikaa viiteen pistokseen?

Kun mulle on annettu rokotus, pistämiseen kuluu max. puoli minuuttia, ja siihen sisältyy pistoskohdan laastarointikin.

Joten en näe pyyntöä kohtuuttomana enkä hommaa sinua rasittavana.

Vierailija
3715/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri pyysi kämppääni muutamaksi tunniksi lainaksi tullakseen viettämään laatuaikaa sivuhoitonsa kanssa. Tultuani takaisin huomasin ilokseni, että kaikki, siis kaikki vuodevaatteet olivat läpikotaisin spermatahroissa, päiväpeitto, makuupeitto, lakanat. Ei sitten tullut mieleen käyttää kortsua? Olisi tehnyt mieli viedä koko läjä kaverin kihlatun pestäväksi.

Jos luovutat asuntosi kutupaikaksi, olet yhtä hölmö kuin pyytäjä.

Ai sivuhoito vielä, eli tarjosit tilat vakipuolison pettämiselle.

Vierailija
3716/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasoni ei raaskinut ottaa itselleen ja kumppanilleen hotellihuonetta hääpaikkakunnalta, vaan olisi halunnut yöpyä minun ja mieheni luona hääyönämme, vieläpä koiransa kanssa. Ei todellakaan suostuttu.

Sun asiasi olisi ollut maksaa kaasosi yösija, törppö!

Vierailija
3717/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samarian Laupias kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kaveri, jota en ollut nähnyt vuosiin laittoi yllättäen Facebookissa kaveripyynnön ja pian perään viestiä, jossa kysyi suoraan olisiko minulla rauhoittavia lääkkeitä tai tietäisinkö mistä sellaisia saa. Olin tosi yllättynyt pyynnöstä, en todellakaan käytä sellaisia ja jos käyttäisin, en jakelisi lääkkeitäni kenellekään, varsinkaan ihmiselle jotain en ole nähnyt 20 vuoteen! 

Vastasin että apteekista saa reseptiä vastaan ja poistin kavereista. 

Aika tylyltä ihmiseltä kuulostat.

Eiköhän tuo ollut jonkinlainen hätähuuto lapsuuden kaverin taholta ja teikä vaan tyrkkäsi syrjään kuin märän rukkasen.

Kanta.systeemin takia lääkkeitä ei voi enää juosta pyytämässä monelta eri lääkäriltä yhtaikaa. Niinpä rauhoittavien ja unilääkkeiden väärinkäyttäjät ovat kusessa. Haiskahtaa siltä, että tässä on rauhoittavat päässeet loppumaan, ja niitä yritetään saada jokaiselta fb.kontaktilta tai edes joltain.

Reseptilääkkeet on henk kohtaisia, ja niiden luovuttaminen ja myyminen on laitonta.

Jokainen lääkkeidenkäyttäjä tietää varsin hyvin, että reseptin saa lääkäriltä.

Jos käyttö on mennyt holtittomaksi, siitäkin kuuluu puhua lääkärille.

Vierailija
3718/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on äiti, joka on edelleen hengissä. Olin yksinhuoltajana vaikeassa tilanteessa kahden pienen lapsen kanssa (nyt aikuisia). Olin uudella paikkakunnalla enkä tuntenut juuri ketään. Silloin vielä elossa ollut isäni sekä äiti ilmoittivat, että ovat tulossa käymään (matkaa noin 50 km). Minä ilahduin, että ovat tulossa pitkästä aikaa lapsiani katsomaan ja varasin tarjottavaa ym. Kahvit juotiin, lapset olivat iloisia kun heidät huomattiin, saivat jotain pientä tuliaistakin. Olin niin iloinen tästä yllättävästä vierailusta että melkein olin silmät kyynelissä.

Kun kahvit oli juotu ja mennyt pari tuntia niin selvisi, miksi tulivat. Äitini halusi rivarimme pihalla olevan kirsikkapuuntaimen, joka oli edellisten asukkaiden sinne istuttama. Olin joskus sanonut että se on istutettu hulluun paikkaan melkein keskelle pihaa. Lapio esiin, puuntaimi kyytiin ja heihei.

Lapset olivat vieläkin iloissaan että isovanhemmat kävivät. Minun oli vaan pakko iloita heidän kanssaan ja sanoa että kyllä ne teistä välittävät. Olin parikin päivää aika apeana kun tajusin tosiaan, että se kirsikkapuuntaimi sieltä olikin motiivi tulla kyläilemään. Eivät kyläilleet muuten.

Oletko varma että se oli ainut syy? Kirsikkapuun taimia saa parilla kympillä taimistoista kuitenkin, joten ei siinä säästöä kyllä tullut. Voisiko olla, että kuitenkin halusivat nähdä teitä ja kirsikkapuu tuli siinä sivussa mieleen.

Muutaman vuoden kasvanut puu on kyllä paljon arvokkaampi, kuin puutarhan pikkutaimi

Mua jäi oudoksuttamaan se, että.ap.n mielestä oli outoa, kun taimi oli "suunnilleen keskellä pihaa". Tottakai taimi istutetaan sellaiseen paikkaan, missä sillä on kasvutilaa. Jos tilas oli runsaasti, olisi ollut fiksua ostaa kirsikalle kaveri pölyttäjäksi, niin olisi tullut hyvä sato.

Hyvin juurtuneen puun kaivaminen ylös ei ole mikään pikkuhomma. Siinä on omat niksinsä. Ehkä puuparka jopa kuoli muuton takia.

se nyt ei ollut tarinan pointti.

Vierailija
3719/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemuksien ja tämän ketjun juttujen pohjalta olen miettinyt Kroonisen tyhjätaskun logiikkaa.

Se menee näin: Tyhjätasku on aina rahapulassa. Joko hänellä ei ole työtä, tai hän elää ylellisemmin kuin hänellä on varaa. Hän valittaa rahapulaansa jatkuvasti. Hänestä se on jonkun muun tai maailman epäoikeudenmukaisuuden syytä.

Kun lainaat Tyhjätaskulle rahaa, käy näin: Hän ottaa rahat vastaan kiitollisena ja lupaa maksaa takaisin pian. Tyhjätasku on yleensä myös elämän mukavuuksista nauttiva Hetkenlapsi, joten rahat on hetkessä kulutettu. Nyt hänellä on paitsi tyhjät taskut, myös velkaa. Aikaa kuluu, odotat takaisinmaksua. Voi olla, että Tyhjätasku alkaa vältellä sinua. Hän ei enää ajattele, että kyseessä ovat SINUN rahasi jotka ovat hänellä LAINASSA. Hän pitää sinua ärsyttävänä perskärpäsenä, joka kiusaa häntä vaatimuksillaan. Hänen taannoinen kiitollisuutensa on haihtunut kuin pieru Saharaan. Olet muuttunut auttavaisesta ystävästä kiusanhengeksi, ja Tyhjätasku on raivoissaan.

Tämä on se näkökulmamuutos, jota normaalin vastuuntuntoisen ihmisen on mahdoton ymmärtää. Asia päättyy joko niin, ettet ikinä saa rahojasi takaisin. Tai Tyhjätasku heittää lopulta rahat silmillesi syvästi loukkaantuneena. "Siinä on, pidä pennisi, en enää ikinä luota sinuun...." jne jne.

Parista karusta kokemuksesta oppineena en lainaa rahaa kellekään enää koskaan. Siitä koituu harmia ja välit menee poikki.

Vierailija
3720/11850 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin jo entinen ystäväni pyysi lainaan minulta juuri ostamiani puseroa ja housuja, ei mihinkään erityiseen tarpeeseen, mutta ne olivat kivan näköiset ja hänen ihailemaan merkkiä. Vaihtarina sain lainaan omituisen värisen pitkän neulepaidan, jota en sitten koskaan käyttänyt siinä olevan tahran vuoksi. Hämmästykseni oli melkoinen kun kysyin vaatteita takaisin pari kuukauden päästä ja hän kysyi, että tarvitsenko niitä johonkin. Piti vielä keksiä valhe, että tiettyyn tilaisuuteen, vaikka olisinhan voinut sanoa ostaneeni ne omaan käyttöön. :)

En käsitä vaatteiden lainailua. Musta ne on henkilökohtaisia. En ottaisi enkä antaisi.