Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Mun eräs entinen kaveri järjesti synttärit, ja pisti vieraat maksamaan viikonlopun ruokalaskun (kunkin vieraan osuus n. 50 euroa). Osa vieraista oli syntymäpäivillä kaksi yötä, itse olin vain yhden, ja syömieni ruokien arvo oli korkeintaan 5 euroa. Muistin syöneeni kaksi leipää ja jugurttia ja vähän karkkia ja sipsiä. Mukanani oli omat juomat ja vähän omaa evästä, ja olin ostanut kaverille lahjankin. Yhtäläinen osuus siitä isosta summasta koitui kuitenkin minunkin maksettavakseni. Tämä ei ollut ainoa kerta, jolloin suosittu tyttö hyväksikäytti muita kaveriporukan tyttöjä. Jälkeenpäin olen miettinyt miten kieroja ja ahneita ihmisiä onkaan olemassa, kun synttäreiden varjolla kutsutaan käymään ja ostatetaan lahjat ostaneilla vierailla itselle kaapit täyteen ruokaa? :D
Kauhistuttaa ajatella mihin pahimmassa tapauksessa jotkut alistuvat vain tunteakseen itsensä hyväksytyksi/osaksi kaveriporukkaa. Eiköhän se itsekunnioitus ja omien rajojen pitäminen lähde sieltä kotoa.
Luin ketjua läpi, ja hämmästyin miten samantyylisiä tarinoita tuolla oli. Käyvätkö ne häikäilemättömät ihmiset kurssin: ´näin käytät lähimmäistä hyväksi´, jossa saavat vinkkejä millä eri tavoilla rahaa ja palvelusta voi tutuilta ym kiskoa..
Uskomattomia tarinoita, täytyy olla henkisellä puolella ongelmia jotta voi ilman omantunnontuskia laittaa raskaana olevan äidin tekemään ilmaiseksi palveluksia juuri laitokselta tultuaan. Ja sydämestä ottaa miten jotkut pitävät lapsia tai nuoria orjina rahankiilto silmissä, vailla ihmisen kunnioittamista. En halua edes ajatella millaisia omista muksuista olisi tullut, jos olisin orjuuttanut heitä sillä tavalla millaisia tarinoita tässä ketjussa on ollut.. Äitinä ei voi ymmärtää, miten kylmästi voi omia jälkeläisiään kohtaan käyttäytyä..
mnbv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn perässä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää on mielestäni myös se, että lapsen koululuokalla on oma tili, johon vanhemmat maksavat pikkusumman (15 €) ja jonne pannaan myyjäisten tuotot. Opettaja käyttää tiliä lasten kanssa tarvittaviin kuluihin (retket, jätskit, tarvikkeet sekä me vanhemmat hommaamme opettajalle lukukauden päätteeksi tilin lopuilla yhteisen lahjan). Kätevää ja helppoa, ei tarvitse jatkuvasti olla leipomassa myyjäisiin eikä opettaja huku kymmeniin tyhjänpäiväisiin pikkulahjoihin joka joulu ja kevät.
No, luokallamme tosiaankin on joitain perheitä, jotka eivät ole n e l j ä n vuoden aikana osallistuneet tähän ollenkaan. Käsittämätöntä. Heistä ei ole kuulunut mitään, ei selitystä, mikseivät ole osallistuneet ja tilinhoitaja on laittanut omistaan tarvittavat summat, että saadaan yhteinen lahjakortti opettajalle (ettei 1-2 perheen lapsosen nimi jää ainoana kortista pois). Lisäyksenä vielä, että asumme melko varakkaalla alueella, eikä kenestäkään todellakaan voi olettaa päälle päin, että jollakin olisi rahasta niin tiukkaa, etteikö 15 euroa irtoaisi... Ehkä kyse on lokkeilusta tai periaatteesta, mene tiedä. Ihmeellisiä änkyröitä!
Miksi tähän tulee alapeukkuja? Kirjoitinko jotenkin sekavasti tai ylimielisesti? Ihmetyttää vain, millaiset perheet eivät osallistu yhteiseen kassaan, vaan kehtaavat maksattaa muilla.
Mua ihmetyttää vaan tuollainen tili mihin pitäisi "jätski-, retki- tai "tarvikerahoja" maksella. Voi sillä paremmallakin alueella asuvalla tiukkaa olla. Ja miksi korttiin ei voi kirjoittaa vaan että on luokalta vuosimallia se ja se.. Ai niin, sitten tilinhoitajat ei pääse kirjoittamaan niitä maksamattomien nimiä sinne...
Ja mua ihmetyttää että mihin näitä jätski-, retki-, ja tarvikerahoja oikein tarvitaan? Eikös peruskoulu ole ihan ilmainen? Ja kuinka paljon jätskiä lasten pitää koulussa saada ja miksi? Ja mikä oikeus muutamalla vanhemmalla on perustaa luokalle oma tili ja velvoittaa kaikki muut maksamaan tietty summa tilille? Ei mikään, homma on vapaaehtoista joten on ihan turha kitistä jos joku ei maksa. Itse halusitte ja itse maksatte.
OK, no selvennän tätä hieman. Eli tuo luokan oma tili on koulussamme jokaisella luokalla. Siitä sovittiin ensimmäisessä vanhempainillassa opettajan toimesta. Syy tiliin on se, ettei kaupunkimme kouluilla ole varaa kustantaa oikein mitään perusopetusta kummempaa oppilailleen ja opettaja itse ei saa olla tilin haltija. Sieltä maksetaan matkakulut retkille (mm. bussit uintiin), joitain askartelumateriaaleja, pääsylippuja sekä keväisin jäätelöt lapsille. JA olemme lopuilla hiluilla hankkineet jonkun yhteisen pienen muistamisen opettajalle joka joulu ja kevät (mielestäni hyvä juttu, niin open ei tarvitse miettiä, minne laittaisi tontut, kynttilät, suklaarasiat ja kotimatkalle ei tarvitse pakettiautoa kukille...) Enkä tiedä, mitä pahaa on opettajan muistamisessa? Eikös joka työpaikalla jotenkin muisteta hyvin tehdystä työstä? Ja luokkamme pidetty ope on todella työnsä hyvin tehnyt. Kortissa ei luetella nimiä erikseen, mutta itseäni risoo tuo joidenkin a s e n n e , että siivellä pääsee... Kyse ei ole kuitenkaan mahdottoman isoista summista.
Tuolle tilille olisi tarkoitus kerätä rahaa koulun myyjäisillä ja muilla tempauksilla MUTTA: vanhemmat ovat nähneet mukavammaksi maksaa sen 15 egeä/vuosi, niin ei tarvitse pitää buffettia, näperrellä myyjäiskakkuja ja ostella muodon vuoksi toisten tekemiä tuotteita. Helppoa, ei tarvitse laittaa niin paljon vaivaa eikä aikaa. (Ehkä jotkut vanhemmat sitten haluaisivat sen periaatteensa merkeissä leipoa ja olla vapaaehtoisina joka kissanristiäisissä, mitä koulu järjestää? Myydä keksejä ja kalentereita työkavereilleen? Mutta eipä heitä näy vapaaehtoisina siinäkään.)
Joo ja sori närkästyneestä tekstistäni, mutta hieman ärsyttää :-)
Jos uinti kuuluu koulun opetussuunnitelmaan liikuntatunnilla, niin ei todellakaan kerätä rahaa kyyteihin. Se kuuluu opetukseen. En ole myöskään neljän lapsen kokemuksella koskaan kuullut, että vanhempien pitää laittaa kuussa 15 euroa, että saa arkastelutarvikkeita yms. Ne kuuluu kyllä opetukseen.
Ja opettajan lahja on vapaaehtoinen. Aika härskiä opettajan käskeä aukaisemaan tili, millä voidaan ostaa hänelle sitten kunnollinen lahja.
Peruskoulu on lapselle ilmainen ja lahja opettajalle vapaaehtoinen. Kenenkään ei ole pakko laittaa rahaa mihinkään epämääräiseen tiliin, millä maksellaan lasten jätskejä ja uintimatkoja, mitkä kuuluu koulun maksettavaksi ja ennen kaikkea, että opelle saadaan kunnon lahja.
Minäkin ihmettelin bussimaksuja koulun järjestämälle liikuntatunnille. Kyllä ne kuuluu koulun maksaa. Paitsi jos on joku Steiner-koulu tai muu yksityinen koulu, niin sinnehän vanhemmat maksaa itse kaiken.
Meidän lasten luokilla omat tilit. Käyvät siis tavallista peruskoulua. Syksyllä 5. luokalle menevän esikoisen luokka on kerännyt 1-luokasta asti rahaa 6-luokan keväällä toteutettavaa luokkaretkeä varten. Ihan mukava summa on kasassa. Ei niitä mihinkään askartelutarvikkeisiin tai jätskeihin käytetä. Sama homma 1. luokalta päässeellä kuopuksella, keräävät rahaa luokkaretkeen.
Tuo ei ole käytäntö joka koulussa.
Entä ne oppilaat, jotka muuton takia vaihtavat paikkakuntaa/koulua, saavatko he rahat mukaansa vai pitääkö maksaa moneen kertaan, jos muuttoja on esim. neljä jo alakoulun aikana?Tiedän että ei ole käytäntö joka koulussa. Kirjoitinkin että meidän lasten luokilla... Vastauksena niille jotka ihmettelevät mitä varten luokkien tilit on.
Eivät saa rahaa mukaansa, jos vaihtavat koulua. Molempien lasteni luokan tiliä varten piti vanhemmilla allekirjoittaa lappu jossa ilmoittaa hyväksyvänsä sen että muuttaessa sinne kerättyä omaa osuutta rahoista ei saa pois. Sitä en tiedä miten käy jos joutuu vaihtamaan koulua, joutuuko uudessa koulussa maksamaan uudestaan...
Mua pännii tää rahan kerääminen. Edellisessä tytön koulussa kerättii rahaa. Tehtii myyjäisiä ja ties mitä, jotta pääsevät sitten kuudennella retkelle. Muutettii, ja rahat jäi sitten käyttämättä meidän tytön osalta. Uudessa koulussa oli heti syksyllä leirikoulu. Uusia oppilaita oli muutama. Vanhat oppilaat oli keränny rahaa, että voivat lähteä kuudennella leirikouluun. Kaikki uudet vanhemmat joutu maksamaan siitä itse 90e/lapsi. Et turhaa sitä tehtii ylimäärästä työtä edellisessä koulussa, kun uudessa joutu kuitenkin maksamaan. Yläasteella piti kerää taas rahaa. En ollut enää kovin innokas keräämään.
Talkoilla kerättyjä rahoja ei saa antaa kenellekään esim muuton yhteydessä. Kouluissa on noudatettava lakia.
Itsemaksetut tilille maksetut esim kuukausirahat pitää palauttaa esim muuton yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole kamalan paha, mutta kyseisellä hetkellä tuli hieman huvittunut olo :D Teen ystävilleni kampauksia usein juhliin (vanhojen tanssit, ylioppilasjuhlat, rippijuhlat ym.) ja he maksavat minulle siitä aina sovitun summan (en ole ammattilainen, joten teen tietysti halvemmalla, vaikka homman osaankin). Tänä keväänä oli kuitenkin huippua, kun vanha ystäväni pyysi minua tekemään hänelle ylioppilasjuhliin kampauksen ja lupasi maksaa minulle siitä (en odota isoja summia, kampaajallahan juhlavasta nutturasta pitkiin hiuksiin saa helposti maksaa yli satasen ja itse olen tyytynyt noin 30 euroon). Tehtiin tytölle koekampaus luonnollisesti ja katsottiin, että lakki mahtuisi päähän kampauksen kanssa. Ostin pinnejä (nutturaan menee helposti yli 100 pinniä), ostin myös nutturan sisään laitettavan "valkin" (ei mikään halpa tämäkään) sekä läpimäkyviä hiuskuminauhoja. Kerroin hänelle tietysti, että hän voisi pitää kyseiset tuotteet tai antaa ne minulle ja yritin tällä vihjata, että saamani summa olisi edes hieman yli noiden summan (tavarat+vaivanpalkka) jos hän aikoo esimerkiksi pitää valkin (asuu toisella paikkakunnalla). Koekampauksen ja ostosten lisäksi jouduin tietysti juhla-aamuna matkustamaan tunnin päähän toiselle paikkakunnalle ja tein hänelle 2h vievän kampauksen. Kaiken tämän jälkeen hän toteaa minulle: "pohdittiin äitini kanssa, että 10 euroa olisi varmasti sopiva summa". Minulla ei ole rahapulaa, joten menin lähinnä naurunsekaiseen shokkitilaan ja pohdin, miten joku voi pitää tuota kymmentä euroa sopivana summana. Itse en kehtaisi antaa kymppiä edes siitä, jos kaverini tuli naapurista ja tekisi minulle laadukkaan kestävän kampauksen. Kai olen sitten ihan sekaisin, kun tuo summa oli mielestäni hieman hupaisa :D
sori muta tää juttusi on ihan yhtä roskaa. Jos et osaa yhtä nuttturaa tehä noppeemmin kun tunissa? 100 e pelkästä nutturasta kampaajalla? sata pinniä nutturaan? pyydät rahaa kampauksesta vaikka et ole edes koulutettu kampaaja? ite teen nutturan 5 minuutissa, ohjeet youtubesta, pari pinniä.joo toki tajuan että juhliin pitää olla siisti, mut joku järki.
Kyllä :D Pelkän paksun tukan kihartamiseen menee tunti (hiuksen taipuvat nutturan ympärille huomattavasti kauniimmin, kun pohja on kiharrettu) :) sata pinniä meni ja kyllä, voin pyytää rahaa, vaikka minulla ei koulutusta olekaan. Ihmiset nääs voivat olla erittäin hyviä asioissa, joihin eivät ole saaneet virallista koulutusta ja taas ihmiset, jotka ovat saaneet koulutuksen voivat olla "huonoja" työssään (miksi muuten tulisi edes "kaalimato kampaamokokemukset ketjuja) :D lisäksi jokainen ei osaa tehdä itselleen siistiä juhlavaa nutturaa, eikä moni osaa tehdä edes tavallista nutturaa (jota itse en esimerkiksi olisi ylioppilasjuhliini laittanut), vaikka sinämä osaisitkin. Ja kyllä, voit mennä käymään kampaamoissa ja tehdä empiiristä tutkimusta siitä, paljonko pitkään ja paksuun tukkaan tehtävä nuttura maksaa, niin kyllä saat siitä helposti satasen pulittaa + aikaa saa kulumaan varmasti, jos tehdään huolella eikä haluta hapsottavia hiuksia tai nutturaa, joka purkautuu, kun kävelet kampaamosta ulos.
"Kaameimmat", ei "kaalimato" terveisin kampauksesta kirjoittanut :'D
"Kaverini" ajatteli ilmeisesti hyvää hyvyyttään viedä mieheni. Aika härskiä olettaa hänen olevan vapaata riistaa kun jouduimme hetken asumaan oloduhteiden pakosta eri osoitteissa. Meillä oli tuolloin pienet lapset. Minuun ei pitänyt aikoihin yhteyttä, mutta miehelleni alkoi laitella ystävänpäivänä sydämiä yms.
.
Tämä "kaverini" vielä asuu toisella paikkakunnalla, oli jatkuvasti ihastunut milloin kehenkin julkkikseen. Ilmeisesti mieheni, ei mikään julkkis missään määrin olisi myös kelvannut. Minuun laittoi välit poikki kun aloin odottamaan esikoistamme, syyksi sanoi olevansa liian kateellinen onnestani.
.
No nyt ei ole enää pitänyt mieheenikään yhteyttä kun kuuli, että olemme menossa naimisiin. Tuli aika katkera viesti perään :'D
.
Jos tunnistit itsesi, niin terve vaan! Aika härskiä luulla, että voi viedä toisen miehen! Ehkä vähän ohi aiheen, mutta mielestäni tuo käytös oli härskiä, vaikka ei mikään pyyntö ollutkaan.
Tämä "ystäväni" oli siis jo opiskeluaikoina härski hyväksikäyttäjä. Yritti saada mieheni ostelemaan kahviloissa kahveja ym, jos porukalla oltiin.
Vierailija kirjoitti:
Haha, pysähdyinkin hetkeksi miettimään mitä tämä tarkoitti :D Tuli mieleen kampaamo jossa on käytetty TODELLA luovia konsteja esim. hiusten kihartamiseen :D
Tämä nyt ei varsinaisesti ole vaatimus, mutta tuli mieleen. Asun töiden takia eri paikkakunnalla kuin mieheni, joten yhteinen aika on vähän meillä kortilla. Eräs ystäväni, joka asuu siis työpaikkakunnallani, valitti useaan otteeseen, että meilläkään ei ole yhtään yhteistä aikaa ja ymmärsinkin sen, kun usein juuri esim viikonloppuna tuli arvojärjestetyksessä se parisuhdeaika. Sovimme sitten, että lähdemme yhdessä ystävän kanssa risteilylle, minä otin vapaapäivän sitä varten ja maksoin risteilyn, kaverini kun oli työtön ja rahaton. Risteilyä edeltävänä iltana sain tekstarin, jossa ystäväni kertoi olevansa nyt niin väsynyt, ettei jaksa millään lähteä minnekään risteilylle.
Siinä minä sitten vietin yksin turhaa vapaapäivää ja rahaa risteilystä ei tietenkään saanut takaisin. Ystäväni ei myös halunnut tehdä mitään muuta, esim. lähteä vaikka kävelylle, sillä hänellä oli nyt sellainen olo, että ketään ei huvita nähdä.
Tämä sama ystävä, joka tasan tietää, että pyrin viettämään viikonloput samalla paikkakunnalla miehen kanssa, ei koskaan ehdota mitään yhteistä tekemistä muulloin kuin perjantai-iltana tai sunnuntaina. Esim lounas tiistaina ei koskaan sovi hänelle, näyttely keskiviikkoiltana ei joo, ja sitä rataa. Eihän tämä ystävyys tosiaan enää kauan kestä.
Vierailija kirjoitti:
Sanakirja tarjosi paljon käytettyjä sanoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on nurkan takana ja kesämökittömät lokkisukulaiset alkavat parveilla. Meillä on pieni mökki (nukkumispaikat oman perheen lisäksi kahdelle) ja eilen illalla puhelin soi. Serkkuni, johon en pidä oikeastaan mitään yhteyttä, sanoi olevansa kesälomalla ja ajatteli, että voisivat perheensä kanssa tulla käymään ensi viikon lopulla "kun ovat palaamassa Helsingistä ja lasten kanssa on pitkä ajomatka niin voisivat yöpyä". Kysyin että tarkoittaako hän siis juhannusta ja sanoin, että valitettavasti meidän nukkumapaikat on täynnä, koska saamme toisen lapsen kummit vieraaksi. Serkku kysyi, eikö meidän lapset voisi mennä vaikka telttaan yöksi kun he olivat nyt ihan laskeneet sen varaan että totta kai meille voi tulla. Ei voi. Odotan tässä äitini tai tätini soittoa, jonka sisältö tulee olemaan että olen itsekäs kun pakotan nelilapsisen perheen ajamaan pitkän matkan yötä myöden...
Eivätkö he sitten voisi nukkua pihalla teltassa? Onko kyse enemmän siitä etteivät mahdu vaan ettet halua?
Meillä on aina löytynyt joku ratkaisu jos ollaan haluttu.Anna myös vinkit paikallisista majoituspalveluiden tarjoajista, voivathan sitten päiväseltään viettää aikaa kanssanne/tulla käväisemään.
Huoh. No ensinnäkin meillä ei ole telttaa ja lapset on iältään neljä ja kaksi, ei siis ehkä siinä iässä että olisivat keskenään teltassa. Toiseksi meille on tulossa ihan kutsuttuja vieraita. Lisäksi en pidä yhteyttä serkkuni kanssa joten en katso, että mulla olisi joku velvollisuus muuttaa olemassaolevia suunnitelmia hänen takiaan. Jos meillä ei olisi mökkiä serkun lomareitin varrella, en olisi kuullut hänestä yhtään mitään. Eli eivät voi nukkua pihalla teltassa koska eivät halua ja ennen kaikkea minä en halua. Itsekästä? Ehkä, mutta sittenpä on.
Se että pitää puolensa ja omat rajat ei ole itsekästä. Niihin sinulla on oikeus.
Mekin olemme mieheni kanssa sa... ..nan itsekkäitä kun emme ole enää vuosiin majoittaneet ketään yökylään pyrkivää. Meillä ei ole koskaan ollut eikä ole nytkään mitään ilmaista majoitustoimintaa sukulaisille.
Sukulaiset jotka tämän tästä oli meille tulossa yökylään ja täyshoitoon ei ole vuosiin olleet meihin päin yhteyksissä. Ei tietenkään kun meistä ei ole hyötyä. Mutta parempi näin.
Minusta tuo yökyläily on normaalia, toki edellyttäen, että tarvittaessa on vastavuoroista. Mulle on ihan ok majoittaa sellainenkin serkku, johon ei ole tullut pidettyä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole kamalan paha, mutta kyseisellä hetkellä tuli hieman huvittunut olo :D Teen ystävilleni kampauksia usein juhliin (vanhojen tanssit, ylioppilasjuhlat, rippijuhlat ym.) ja he maksavat minulle siitä aina sovitun summan (en ole ammattilainen, joten teen tietysti halvemmalla, vaikka homman osaankin). Tänä keväänä oli kuitenkin huippua, kun vanha ystäväni pyysi minua tekemään hänelle ylioppilasjuhliin kampauksen ja lupasi maksaa minulle siitä (en odota isoja summia, kampaajallahan juhlavasta nutturasta pitkiin hiuksiin saa helposti maksaa yli satasen ja itse olen tyytynyt noin 30 euroon). Tehtiin tytölle koekampaus luonnollisesti ja katsottiin, että lakki mahtuisi päähän kampauksen kanssa. Ostin pinnejä (nutturaan menee helposti yli 100 pinniä), ostin myös nutturan sisään laitettavan "valkin" (ei mikään halpa tämäkään) sekä läpimäkyviä hiuskuminauhoja. Kerroin hänelle tietysti, että hän voisi pitää kyseiset tuotteet tai antaa ne minulle ja yritin tällä vihjata, että saamani summa olisi edes hieman yli noiden summan (tavarat+vaivanpalkka) jos hän aikoo esimerkiksi pitää valkin (asuu toisella paikkakunnalla). Koekampauksen ja ostosten lisäksi jouduin tietysti juhla-aamuna matkustamaan tunnin päähän toiselle paikkakunnalle ja tein hänelle 2h vievän kampauksen. Kaiken tämän jälkeen hän toteaa minulle: "pohdittiin äitini kanssa, että 10 euroa olisi varmasti sopiva summa". Minulla ei ole rahapulaa, joten menin lähinnä naurunsekaiseen shokkitilaan ja pohdin, miten joku voi pitää tuota kymmentä euroa sopivana summana. Itse en kehtaisi antaa kymppiä edes siitä, jos kaverini tuli naapurista ja tekisi minulle laadukkaan kestävän kampauksen. Kai olen sitten ihan sekaisin, kun tuo summa oli mielestäni hieman hupaisa :D
sori muta tää juttusi on ihan yhtä roskaa. Jos et osaa yhtä nuttturaa tehä noppeemmin kun tunissa? 100 e pelkästä nutturasta kampaajalla? sata pinniä nutturaan? pyydät rahaa kampauksesta vaikka et ole edes koulutettu kampaaja? ite teen nutturan 5 minuutissa, ohjeet youtubesta, pari pinniä.joo toki tajuan että juhliin pitää olla siisti, mut joku järki.
Kyllä :D Pelkän paksun tukan kihartamiseen menee tunti (hiuksen taipuvat nutturan ympärille huomattavasti kauniimmin, kun pohja on kiharrettu) :) sata pinniä meni ja kyllä, voin pyytää rahaa, vaikka minulla ei koulutusta olekaan. Ihmiset nääs voivat olla erittäin hyviä asioissa, joihin eivät ole saaneet virallista koulutusta ja taas ihmiset, jotka ovat saaneet koulutuksen voivat olla "huonoja" työssään (miksi muuten tulisi edes "kaalimato kampaamokokemukset ketjuja) :D lisäksi jokainen ei osaa tehdä itselleen siistiä juhlavaa nutturaa, eikä moni osaa tehdä edes tavallista nutturaa (jota itse en esimerkiksi olisi ylioppilasjuhliini laittanut), vaikka sinämä osaisitkin. Ja kyllä, voit mennä käymään kampaamoissa ja tehdä empiiristä tutkimusta siitä, paljonko pitkään ja paksuun tukkaan tehtävä nuttura maksaa, niin kyllä saat siitä helposti satasen pulittaa + aikaa saa kulumaan varmasti, jos tehdään huolella eikä haluta hapsottavia hiuksia tai nutturaa, joka purkautuu, kun kävelet kampaamosta ulos.
aloit puhumaan asian vierestä. Missään en sanonut etteikö joku toinen saa parempaa nutturaa tehdyksi kuin itse, tai että on huonoja kampaajia, ja hyviä ammatikouluttamattomia. Kyse olli maksun vastaanottamisesta ja pinnien määrässtä. Edelleen, sata pinniä päässä, näyttää kyllä varmaan aika metallipäältä:) pitää olla todella paksu ja pitkä tukka ja monimutkainen kampaus että saa mahtumaan 100 pinniä? väitit myös oikeestaan että sulla meni kaksi tuntia nutturan tekoon, en tosin lukenut mistään että kiharsit hiukset esin. No, kullakin tyylinsä. AIka kauan saa sun käsittelyssä istua..2 h?
Tutun kaveri alkoi ehdotella, että tilaa ystäväni nimellä tavaraa tms. kun ei itsellään luottotiedot kunnossa. Kaverini ei tietenkään suostunut, koska tiedossa on ettei kyseinen tyyppi hoida maksuja takaisin. No tämä oli vain yksi syy miksi kaveruus loppui. Loppuhuipennus tuli myöhemmin. Tuttuni oli hakenut työpaikkaa ja oli varmistunut, että saa sen. No tämä hänen kaveri oli soittanu työnantajalle ja valehdellut esim. että tuttuni on kavaltanut rahaa edellisestä työpaikasta. Paikkakunnalta, missä ole ikinä edes ollu töissä. Meni aikansa tuota sotkua selvittäessä ja kun selvisi, että se kaverin tuttu oli mustamaalannut niin loppui kaikki yhteydenpito. Ja tässä tapauksessa kyseessä nelikymppiset naiset. .eli ei mitään teinihommia enää.
Moni tietääkin, että kosmetologikoulussa ei opetella meikkaamaan sen kummemmin, vaikka ehostusta siellä on. Meikkaaminen on kuten piirtämistä, eli joko osaat tai et, ja tekniikan voi oppia. Mutta jos ei ole silmää yhtään tai käsitystä miten teoriaa sovelletaan kulloisenkin ihmisen kasvoihin/värimaailmaan, lopputulos on huono.
Olin toista vuotta kosmetologikoulussa kun yhdessä kolmosten kanssa menin kauneustapahtumaan tekemään meikkejä. Hinnat olivat edullisia, 20e iltameikki ja rahat saatiin pitää. Kolmosluokalla oli yksi meikkaaja, joka teki rumia meikkejä. Kaikille punainen huulipuna, häivyttämättömät ja kovat luomivärit rajauksineen ja poskipuna poskiluuta pitkin näkyvästi. Sellainen kasarimeikki. Itse meikkaan hyvin, uskallan sen sanoa kun olen ennen kouluakin meikannut kavereitani. Seurasin tän kolmosluokkalaisen asiakkaiden reaktioita, ja ne olivat pettyneitä. Tietysti, kun minä ja muut osaavat meikkaajat siinä vieressä tehtiin luonnollisempia ja nätimpiä meikkejä. Osa naisista näytti ihan Vicky Pollardilta ja osa sitten freesiltä session jälkeen ja naisten ilmeet oli näkemisen arvoisia, kun kolmosluokkalainen täräytti itsevarmasti veloittavansa 30 euroa omistaan, koska opiskeli kolmatta vuotta toisin kun me. Siis kehtasi dissata meidän työn arvoa vaikka peräsilmälläkin pystyi näkemään, että sen tekemät meikit oli kuin 5 vuotiaan tekemiä.
Aika kitsaasti osa naisista maksoi tuolle ahmatille, ja mun teki mieli kyllä siinä asiakkaiden kuullen kertoa kantani. Koska meitä kuitenkin arvioitiin siinä samalla, en uskaltanut avata suutani.
Minusta se oli tosi törkeää toimintaa tältä kosmetologikollegalta.
Yläasteella kaveri (nykyään ex-kaveri) käytti mua härskisti hyväkseen. Asuin aivan koulun vieressä ja saattoi aikaisin aamulla, kun vielä nukuin, pamahtaa paikalle lainaamaan meikkejä tms. Ei koskaan kysynyt, aina vain ilmoitti että "mä tarviin hiuslakkaa" ja paineli sisään. Kerran otti luvatta lompakostani 20 euroa, ilmoitti vain vähän ajan päästä kun palasin paikalle toisesta huoneesta että lainasi 20 e ja palauttaa myöhemmin. Samaten saattoi vain kävellä vaatekaapilleni ja lainata milloin mitäkin vaatetta. Alkuun ei haitannut, mutta kun vaatteet ja rahat alkoivat jäädä palauttamatta, aloin pistää kampoihin enkä enää suostunut lainaamaan mitään. Tästäkös ystäväni hermostui, mutta onnekseen löysi hissukan jolta sai kaiken haluamansa. Pisti minuun välit poikki. Kun kerran sitten soitin hänelle ja pyysin, saisinko tavarani ja rahani takaisin (huomasin mm. että aivan uudet 60 euroa maksaneet housut puuttuivat, lempisarjani dvd-boksi jne) niin sanoi "oma vika kun lainasit!", nauroi paskaisesti ja löi luurin korvaan. Vieläkin harmittaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että nyt on jäänyt joku av-ketju lukematta, kun en kaalimatoa tunnista. :D
Mun "ystävä":
- Pummaa usein kyytejä. Hänen hakeminen heiltä kotoa tarkoittaa mulle 10 km:n koukkaisua ja ruuhkien takia usein noin puolta tuntia ajallisesti. Jännää tässä on, että meiltä hänen luo pääsisi kävellen oikopolkua metsän halki, jolloin matkaa tulisi noin 2 km per suunta. Hän ei kuitenkaan halua kävellen tulla meille, vaan rutisee tyytymättömyyttään, jos kehtaan vaatia moista. Eikä riitä että hakisin hänet kerrostalonsa parkkipaikalta, vaan pitää hakea ulko-oven edestä, minne on hankala koukkailla kävelypolkuja pitkin. Ystäväni on muuten urheilullinen ja käy usein pitkillä kävelyillä, mutta paikasta toiseen haluaa autokyydin ja käyttää asiassa häikäilemättä kavereitaan hyväksi, mua myös. Suuttuu, jos ei saa kyytiä ja märisee marttyyrimäisesti! Hänellä on itselläänkin ajokortti, muttei ole ajanut aikoihin autoa eikä kustannussyistä eikä vaivan takia halua hankkia omaa autoa, vaan menee mieluummin muiden kyydillä. Palkaksi kuskailuista silloin tällöin harvakseltaan (ehkä noin 10:n kuskauskerran välein) tarjoaa kahvit.
- Hänellä on hirveästi pieniä asioita elämässään, jotka kokee ongelmiksi. Vuodattaa niistä päivästä toiseen ja pitää kuunnella ja sääliä häntä (tai muuten loukkaantuu). Hän taas itse ei jaksa kuunnella lainkaan muiden huolia. Sen sijaan ilkeilee vahingoniloisesti, jos jollain läheisellä on elämässään vaikeaa ja piikittelee mielellään muiden heikkoihin kohtiin.
- On tosi avuton ja kerjää apua ja tukea pienissäkin normaalin arjen asioissa. Samoin sääliä kaipaa, kun elämä on niin rankkaa hänellä (muilla ei ole, hänen mielestään), kun joutuu ihan kotitöitäkin joskus tekemään yms. (ei lapsia, joten kotityöthän hänellä on vähäisiä, omien jälkien siivousta).
Ehkä pieniä juttuja, mutta itseäni ärsyttää niin paljon, että olen ottanut jo melko paljon etäisyyttä häneen.
Miehelläni on laajasti teknistä osaamista ja koulutusta eri tekniikan aloilta ja hyvää käytännön osaamista. Moni soittaa hänelle/meille oikeastaan vain, kun tarvitsee mieheni ilmaisia palveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Tutun kaveri alkoi ehdotella, että tilaa ystäväni nimellä tavaraa tms. kun ei itsellään luottotiedot kunnossa. Kaverini ei tietenkään suostunut, koska tiedossa on ettei kyseinen tyyppi hoida maksuja takaisin. No tämä oli vain yksi syy miksi kaveruus loppui. Loppuhuipennus tuli myöhemmin. Tuttuni oli hakenut työpaikkaa ja oli varmistunut, että saa sen. No tämä hänen kaveri oli soittanu työnantajalle ja valehdellut esim. että tuttuni on kavaltanut rahaa edellisestä työpaikasta. Paikkakunnalta, missä ole ikinä edes ollu töissä. Meni aikansa tuota sotkua selvittäessä ja kun selvisi, että se kaverin tuttu oli mustamaalannut niin loppui kaikki yhteydenpito. Ja tässä tapauksessa kyseessä nelikymppiset naiset. .eli ei mitään teinihommia enää.
Nyt tyhmä kysyy, mutta eikös tuontasoinen mustamaalaus ole jo rikosilmoituksen paikka? Tuontasoinen valehtelu ei ole enää mitään kevyttä hommaa.
Vaikka osa näistä tarinoista kuulostaa uskomattomilta, uskon että suuri osa on totta. Todella monet tarinat toivat muistoja mieleen omasta lapsuudestani ja ihan lähipiirissä nähdystä toiminnasta. Itse olen elänyt lapsuuteni toodella henkisesti epätasapainoisten isän ja äidin kanssa, suvussakaan ei ollut kehumista. Vasta nuorena aikuisena alkoi todella ymmärtämään mikä on normaalia toimintaa, monessakin suhteessa.
Pahantahtoiset ja ajattelemattomat ihmiset haistavat liiallisen kiltteyden ja sellaisen alistuvan "luonteen", ja käyttävät sitten tällaisia henkilöitä hyväkseen. Henkisesti, seksuaalisesti, joillekin ei riitä mikään. Kunnes hyväksikäytettävä oppii puolustamaan itseään.
Suvussa oli esimerkiksi yksi kopeloiva, jopa pedofiili mies(häntä kiinnosti vain suvun nuoremmat tytöt), ja vasta aikuisena teki kipeää myöntää, että omat vanhempanikin olivat katsoneet sitä paskatouhua läpi sormien.
Mukava lukea, että moni aiemmin hyväksikäytetty osaa nykyään pitää puoliaan. Siihen suuntaan sitä itsekin on menossa :)