Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
hhshhsjajja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on nurkan takana ja kesämökittömät lokkisukulaiset alkavat parveilla. Meillä on pieni mökki (nukkumispaikat oman perheen lisäksi kahdelle) ja eilen illalla puhelin soi. Serkkuni, johon en pidä oikeastaan mitään yhteyttä, sanoi olevansa kesälomalla ja ajatteli, että voisivat perheensä kanssa tulla käymään ensi viikon lopulla "kun ovat palaamassa Helsingistä ja lasten kanssa on pitkä ajomatka niin voisivat yöpyä". Kysyin että tarkoittaako hän siis juhannusta ja sanoin, että valitettavasti meidän nukkumapaikat on täynnä, koska saamme toisen lapsen kummit vieraaksi. Serkku kysyi, eikö meidän lapset voisi mennä vaikka telttaan yöksi kun he olivat nyt ihan laskeneet sen varaan että totta kai meille voi tulla. Ei voi. Odotan tässä äitini tai tätini soittoa, jonka sisältö tulee olemaan että olen itsekäs kun pakotan nelilapsisen perheen ajamaan pitkän matkan yötä myöden...
Eivätkö he sitten voisi nukkua pihalla teltassa? Onko kyse enemmän siitä etteivät mahdu vaan ettet halua?
Meillä on aina löytynyt joku ratkaisu jos ollaan haluttu.Anna myös vinkit paikallisista majoituspalveluiden tarjoajista, voivathan sitten päiväseltään viettää aikaa kanssanne/tulla käväisemään.
Huoh. No ensinnäkin meillä ei ole telttaa ja lapset on iältään neljä ja kaksi, ei siis ehkä siinä iässä että olisivat keskenään teltassa. Toiseksi meille on tulossa ihan kutsuttuja vieraita. Lisäksi en pidä yhteyttä serkkuni kanssa joten en katso, että mulla olisi joku velvollisuus muuttaa olemassaolevia suunnitelmia hänen takiaan. Jos meillä ei olisi mökkiä serkun lomareitin varrella, en olisi kuullut hänestä yhtään mitään. Eli eivät voi nukkua pihalla teltassa koska eivät halua ja ennen kaikkea minä en halua. Itsekästä? Ehkä, mutta sittenpä on.
Se että pitää puolensa ja omat rajat ei ole itsekästä. Niihin sinulla on oikeus.
Mekin olemme mieheni kanssa sa... ..nan itsekkäitä kun emme ole enää vuosiin majoittaneet ketään yökylään pyrkivää. Meillä ei ole koskaan ollut eikä ole nytkään mitään ilmaista majoitustoimintaa sukulaisille.
Sukulaiset jotka tämän tästä oli meille tulossa yökylään ja täyshoitoon ei ole vuosiin olleet meihin päin yhteyksissä. Ei tietenkään kun meistä ei ole hyötyä. Mutta parempi näin.Minusta tuo yökyläily on normaalia, toki edellyttäen, että tarvittaessa on vastavuoroista. Mulle on ihan ok majoittaa sellainenkin serkku, johon ei ole tullut pidettyä yhteyttä.
Juuri näin on meilläkin.
Meillä on jonkun kerran ollut pikemminkin ongelmana se että oltaisiin haluttu mennä hotelliin ja vain päivisin vietetty aikaa yhdessä sukulaisten kanssa mutta ei ole voitu kun sukulaiset loukkaantuvat siitä ettei kelpaa tulla yöksi.
Kerran tehtiin kuitenkin noin ja siitä seurasi jonkin asteista loukkaantumista josta kyllä selvittiin.
Mutta jos meille tehtäisiin selväksi ettei yösijaa tule eivätkä jotkut ole " majoituspalvelu" niin voisi olla ettei tekisi mieli pitää muutenkaan yhteyttä koska kyllä siinä tulisi tunne ettei olla tervetulleita. En usko että kaikki ajattelevat sitä niin että hyöty jää saamatta.
Vierailija kirjoitti:
hhshhsjajja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on nurkan takana ja kesämökittömät lokkisukulaiset alkavat parveilla. Meillä on pieni mökki (nukkumispaikat oman perheen lisäksi kahdelle) ja eilen illalla puhelin soi. Serkkuni, johon en pidä oikeastaan mitään yhteyttä, sanoi olevansa kesälomalla ja ajatteli, että voisivat perheensä kanssa tulla käymään ensi viikon lopulla "kun ovat palaamassa Helsingistä ja lasten kanssa on pitkä ajomatka niin voisivat yöpyä". Kysyin että tarkoittaako hän siis juhannusta ja sanoin, että valitettavasti meidän nukkumapaikat on täynnä, koska saamme toisen lapsen kummit vieraaksi. Serkku kysyi, eikö meidän lapset voisi mennä vaikka telttaan yöksi kun he olivat nyt ihan laskeneet sen varaan että totta kai meille voi tulla. Ei voi. Odotan tässä äitini tai tätini soittoa, jonka sisältö tulee olemaan että olen itsekäs kun pakotan nelilapsisen perheen ajamaan pitkän matkan yötä myöden...
Eivätkö he sitten voisi nukkua pihalla teltassa? Onko kyse enemmän siitä etteivät mahdu vaan ettet halua?
Meillä on aina löytynyt joku ratkaisu jos ollaan haluttu.Anna myös vinkit paikallisista majoituspalveluiden tarjoajista, voivathan sitten päiväseltään viettää aikaa kanssanne/tulla käväisemään.
Huoh. No ensinnäkin meillä ei ole telttaa ja lapset on iältään neljä ja kaksi, ei siis ehkä siinä iässä että olisivat keskenään teltassa. Toiseksi meille on tulossa ihan kutsuttuja vieraita. Lisäksi en pidä yhteyttä serkkuni kanssa joten en katso, että mulla olisi joku velvollisuus muuttaa olemassaolevia suunnitelmia hänen takiaan. Jos meillä ei olisi mökkiä serkun lomareitin varrella, en olisi kuullut hänestä yhtään mitään. Eli eivät voi nukkua pihalla teltassa koska eivät halua ja ennen kaikkea minä en halua. Itsekästä? Ehkä, mutta sittenpä on.
Se että pitää puolensa ja omat rajat ei ole itsekästä. Niihin sinulla on oikeus.
Mekin olemme mieheni kanssa sa... ..nan itsekkäitä kun emme ole enää vuosiin majoittaneet ketään yökylään pyrkivää. Meillä ei ole koskaan ollut eikä ole nytkään mitään ilmaista majoitustoimintaa sukulaisille.
Sukulaiset jotka tämän tästä oli meille tulossa yökylään ja täyshoitoon ei ole vuosiin olleet meihin päin yhteyksissä. Ei tietenkään kun meistä ei ole hyötyä. Mutta parempi näin.Minusta tuo yökyläily on normaalia, toki edellyttäen, että tarvittaessa on vastavuoroista. Mulle on ihan ok majoittaa sellainenkin serkku, johon ei ole tullut pidettyä yhteyttä.
Juuri näin on meilläkin.
Meillä on jonkun kerran ollut pikemminkin ongelmana se että oltaisiin haluttu mennä hotelliin ja vain päivisin vietetty aikaa yhdessä sukulaisten kanssa mutta ei ole voitu kun sukulaiset loukkaantuvat siitä ettei kelpaa tulla yöksi.
Kerran tehtiin kuitenkin noin ja siitä seurasi jonkin asteista loukkaantumista josta kyllä selvittiin.
Mutta jos meille tehtäisiin selväksi ettei yösijaa tule eivätkä jotkut ole " majoituspalvelu" niin voisi olla ettei tekisi mieli pitää muutenkaan yhteyttä koska kyllä siinä tulisi tunne ettei olla tervetulleita. En usko että kaikki ajattelevat sitä niin että hyöty jää saamatta.
Minustakin yökyläily on rankkaa, mieluummin rauhallinen yö hotellissa hyvässä sängyssä. Yökyläily ei edes ole kovin halpaa, kun laskee hinnaksi tuliaiset (tyhjin käsin ei ole kohteliasta mennä) + esim. pääkaupunkiseudulla julkisen liikenteen hinnan jonnekin Vantaalle, Tuusulaan tai Keravalle. Siihen verrattuna hotellihuoneen hinta alkaa jo vaikuttaa sangen kohtuulliselta.
Mua ei pyydetty, vaan itse ajattelin, että kerran kun ollaan ulkona, niin minäpä sitten tarjoan. Vain yksi kiitti ja muut valitti :(. Olimme siis syömässä ulkona. Miehet hoiti lapsia kotona ja olimme varanneet 3-4 tuntia, että vaihdetaan rauhassa kuulumisia ja syödään pitkän kaavan mukaan. Kaikki valitsi itse syömisensä ja juomisensa. Kun laskun aika tuli, niin taisin olla jotenkin yksinkertainen, kun luulin että ystävät ilostuisi (kun valittivat aina miten tiukkaa kun olivat useamman vuoden kotona jälkikasvun kanssa jne) kun ilmoitin, että minä kuittaan laskun.
Vain yksi kaveri kiitti, oli iloissaan, että pystyi sitten käyttämään iltaan varatut rahat miehensä kanssa kokkasivat kunnon pihvit ja ostivat viiniä kotiin. Muut eivät kiittäneet paikan päällä, eivätkä jälkikäteen. Olivat vain nurisseet, että mun olisi pitänyt ilmoittaa etukäteen, että maksan, niin olisivat osanneet tilata kalliimpia syötäviä ja juotavia. :(
Vierailija kirjoitti:
hhshhsjajja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin on meilläkin.
No alkuperäinen yökyläilyn kieltäjä puhuikin sukulaisista jotka ei pidä mitään yhteyttä ikinä paitsi tarvitessaan ilmaista majoitusta. Ei vastavuoroisuutta, ei kuulumisten vaihtoa tai tuliaisia, ja sitten vielä loukkaantuivat kun tupa oli täynnä. Ihan eri asia.
Muutenkin kyse jostain ihme kehtaamiseroista. Mun suvussa ei missään nimessä voi mennä kysymättä etukäteen ja yöpymislupakin pitää erikseen varmistaa. Tuliaiset pitää olla jos menee yöksi, ei poikkeuksia. Miehen suku saattaa vaan pamahtaa ovelle ja ilmoittaa olevansa kolme yötä. Ekan kerran kun mies oli työmatkalla ja olin yksin kotona, oli pakko ottaa haukut päälleen kun ei kiinnostanut miehen tätiä majoittaa ("joo mä olisin tässä viikon, tuutte sit vuorostanne", ja täti asuu n. 15 neliön yksiössä eli todellakaan ei mennä vuorostamme). Totesin että valitettavasti kun en ole tavannut kuin kerran niin en voi ottaa kotiini, kun on töitä ym. mikä olisi vaatinut antamaan miehen tädille vara-avaimen. Suuttui kun en antanut. Olisi hyvässä lykyssä välittänyt sen anopille vielä. Sittenhän sitä kusessa oltaisiin kun anoppikaan ei tajua että voisi edes kertoa tulostaan etukäteen. Ainakin jos aikoo loukkaantua kun kahvia ja pullaa ei ole valmiina tai ei olla kesken työpäivän kotona ottamassa vieraita vastaan. Olen sittemmin oppinut että ne uskoo kun mies sanoo (ei itsekään pidä siitä että anoppi ilmestyy ovelle kesken lauantai-iltapäivän intiimipuuhien), että meillä ei ole ovet auki jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hhshhsjajja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin on meilläkin.
Mutta jos meille tehtäisiin selväksi ettei yösijaa tule eivätkä jotkut ole " majoituspalvelu" niin voisi olla ettei tekisi mieli pitää muutenkaan yhteyttä koska kyllä siinä tulisi tunne ettei olla tervetulleita. En usko että kaikki ajattelevat sitä niin että hyöty jää saamatta.No alkuperäinen yökyläilyn kieltäjä puhuikin sukulaisista jotka ei pidä mitään yhteyttä ikinä paitsi tarvitessaan ilmaista majoitusta. Ei vastavuoroisuutta, ei kuulumisten vaihtoa tai tuliaisia, ja sitten vielä loukkaantuivat kun tupa oli täynnä. Ihan eri asia.
Muutenkin kyse jostain ihme kehtaamiseroista. Mun suvussa ei missään nimessä voi mennä kysymättä etukäteen ja yöpymislupakin pitää erikseen varmistaa. Tuliaiset pitää olla jos menee yöksi, ei poikkeuksia. Miehen suku saattaa vaan pamahtaa ovelle ja ilmoittaa olevansa kolme yötä. Ekan kerran kun mies oli työmatkalla ja olin yksin kotona, oli pakko ottaa haukut päälleen kun ei kiinnostanut miehen tätiä majoittaa ("joo mä olisin tässä viikon, tuutte sit vuorostanne", ja täti asuu n. 15 neliön yksiössä eli todellakaan ei mennä vuorostamme). Totesin että valitettavasti kun en ole tavannut kuin kerran niin en voi ottaa kotiini, kun on töitä ym. mikä olisi vaatinut antamaan miehen tädille vara-avaimen. Suuttui kun en antanut. Olisi hyvässä lykyssä välittänyt sen anopille vielä. Sittenhän sitä kusessa oltaisiin kun anoppikaan ei tajua että voisi edes kertoa tulostaan etukäteen. Ainakin jos aikoo loukkaantua kun kahvia ja pullaa ei ole valmiina tai ei olla kesken työpäivän kotona ottamassa vieraita vastaan. Olen sittemmin oppinut että ne uskoo kun mies sanoo (ei itsekään pidä siitä että anoppi ilmestyy ovelle kesken lauantai-iltapäivän intiimipuuhien), että meillä ei ole ovet auki jatkuvasti.
No joo. Totta, emme mene kenellekään joita emme muuten tapaa, eikä meille tunge myöskään sellaiset.
Muuten vastavuoroisuus kyllä toimii hyvin.
Olemme majoittaneet vähintään sen mitä ollaan itse majoitusta tarvinneet.
Anoppi "lainasi" mieheltäni rahaa satojen eurojen edestä vuosien ajan syyllistämällä (rahat menivät koruihin, meikkeihin, vaatteisiin). Anoppi lupasi aina maksaa takaisin, muttei maksanut. Yhteisen lapsen synnyttyä tein siitä touhusta lopun. Yhä on tullut kyselyjä "kun on nuo vuokrat rästissä ja tulee häätö". Aivan sama. Ei kuule kiinnosta. Hän ottaa yhteyttä vain, kun tarvitsee rahaa. Ei varmasti muista edes lapsen nimeä saatikka syntymäpäivää. Jos joskus viestittelen hänelle lapsen kuulumisia ja laitan kuvia, ei vastaa mitään. Pari kertaa hän on kysynyt mitä kuuluu. Jos lapsi on ollut sairas emmekä ole nukkuneet hyvin, tulee vaan "onneks mä saan nukkua yöni rauhassa" tai "onneks mulla ei ollu aikoinaan tota ongelmaa"
Entäs appiukko sitten. Kutsuu itsensä kylään sopivasti ruoka-aikaan, haukkuu minut ja lapsemme kamalilla tavoilla päin naamaa (kommentoi mm. ulkonäköä), tuo tuliaisia, jotka hän viekin takaisin kotiin. Kaivaa ne jo ulos laukustaan ja toteaakin "en mä annakaan näitä teille". Kehuu kahvipöydässä miten hän on maksanut muille lapsilleen ulkomaanmatkan + käyttörahaa jne. Utelee löytyisikö kaapeista viskiä, konjakkia, olutta, viiniä jne. Palasi vessasta kahvipöytään ja kertoi käyneensä läpi meidän wc:n kaapit. Lopuksi toteaa "Tulipahan jotain syötyä niin ei tarvitse tehdä illalla ruokaa vaikka olihan tämä aika kevyttä" .
Joinakin jouluina hän on ilmoittanut tulevansa meille ja luetellut etukäteen mitä hän syö / ei syö. Hän tuo mukanaan viiniä ja olutta, jotka hän juo yksin. Kerran hän toi mukanaan suuren lahjakorin, jonka hän laski kuusen alle ja, kun mieheni sitä iloisena tutkaili, appiukko parahti "ei se teille ole!" Se oli miehen sisarelle, jonka appiukko oli kutsunut meille joulupäiväksi. Appiukko luettelee mitä kaikkea kallista miehen sisarenpoika on saanut häneltä joululahjaksi. Samaan aikaan lapsemme saa yhden lahjan, jonka hän on hakenut jostakin halpahallista. Ei siinä mitään. Saahan hän antaa mitä tahtoo, mutta miksi kysyä lapselta itseltään mitä hän tahtoo, jos ei ikinä aio sitä antaa. Lapsi on ihmeissään ja ymmärtää jo, ettei ole isoisälle yhtä tärkeä kuin tämä toinen lapsenlapsi.
Appiukon kohdalla olen sanaton. En saa sanottua yhtään mitään. En osaa puolustautua yhtään.
Lapsuudenaikainen kaverini soitti hädissään ja kertoi unohtaneensa maksaa usean kuukauden vuokrat vahingossa. Hän pyysi minulta rahaa (useita tuhansia) lainaan. En lainannut.
Toinen kaverini otti yhteyttä yli 5 v sitten ja pyysi minua takaamaan asuntolainansa. En lähtenyt takaamaan mitään. He asuvat yhä vuokralla.
Eräs kaveri kutsui häihinsä, mutta jouduinkin heidän lapsensa hoitajaksi 35 h ajaksi. Kiittelivät toki kovasti.
"Että semmosta" nimimerkille. Teidän vastuullanne on vanhempina huolehtia, että kukaan ei kohtele lapsianne huonosti. Nyt te annatte appiukon aiheuttaa lapselle pahaa mieltä ja tunteen, että lapsi ei ole tärkeä. Teette siinä totaalisen väärin lastanne kohtaan, koska teidän pitäisi suojella häntä tuollaisilta ihmisiltä. Ja tottakai tuo on väärin teitä itseännekin kohtaan - miksi annatte jonkun kohdella teitä noin? Mutta ennenkaikkea, miksi annatte lapsenne oppia, että on ihan ok kohdella muita huonosti ja se pitää vain niellä ja alistua? Sillä voi olla todella kauaskantoisia vaikutuksia lapsennekin elämään!
Kiva kuulla että muillakin on niin paljon samankaltaisia kokemuksia kuin minulla. Olin nuoruudessani tosi sinisilmäinen perhetytyttö, mutta onneksi sukulaiset ja ystävät opettivat minut nopeasti kovapintaiseksi.
Suurimman osan näistä opetuksista sain alkoholisoituneelta yh-tädiltäni, joten kun ystäväni alkoivat yrittää samaa, olin jo oppinut, kuinka reagoida rahanlainaus ja nimi lainapaperiin, hoida lapset, siivoa mun kämppä, vaihda autoon renkaat, osta autoon bensaa, käy kaupassa, maksa ostokset ja laita ruoka...tyyppisiin pyyntöihin.
Loppuvaiheessa tätini ohjeet olivat käskyjä, ja jos kieltäytyi hän sai hirveitä raivareita. Esim. kun jouluna kieltäydyin jäämästä lapsenvahdiksi, hän heitteleli lapsille tuomani lahjat parvekkeelta alas.
Toisen kerran tuli kylään, ja ilmoitti ettei hänellä ole enää rahaa eikä bensaa mennä takaisin. Ostin bensaa...joten ilmoitti ettei lapsilla ole kotona ruokaa...ostin maitoa ja sanoin moikat.
Lopen tilanne meni niin pitkälle että jouduin muuttamaan numeroni salaiseksi. Ja uhkaamaan poliisilla jättämään minut rauhaan.
Helpolla ei ollut valmis ilmaisesta tyhmästä orjasta luopumaan. Yritti manipuloida sekä imartelemalla että haukkumalla.
Surullinen olen vieläkin siitä että tuollaisia ihmisiä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä näitä ulkomailla asuvia, joiden mielestä kaupungissa vierailijat ovat pahimman luokan riistäjiä. Toki, jos tilaa ei kotona ole, niin lienee luonnollista, että vieras majoittuu hotellissa tai jos tulijana on joku tutun tuttu. Mutta itse olen aina ajatellut, että illan viettäminen vähän vieraammankin tuttavan kanssa on ihan ok. Itsestä on ollut kivaa viettää ilta ja kuunnella hyviä vinkkejä ja ainakin itse saanut sen fiiliksen, että tutusta on ollut kivaa puhua suomea, varsinkin, jos henkilö on yksin ulkomailla expattina.
Olen se tuolla aiemmin vastannut, joka asui vuosia Pariisissa ja Lontoossa, ja kyllä kyse minulla oli nimenomaan siitä, että puolituttu ihminen, jonka kanssa Suomessa hyvä jos tervehtisi, on tulossa viikoksi ilmaiseen hotelliin ja ruokintaan. Ystäviä ja läheisiä sukulaisia otin vastaan mielelläni, mutta kyllä heidänkin kaitsemisensa otti joskus voimille, kun työpäivät tosiaan olivat sen 12 tuntia ja vapaapäiviä oli vähän. Moni vanhempi sukulainen heittäytyy ihan avuttomaksi, vaikka tiedän matkustelleen paljonkin. Siis niin, että kädestä pitäen kentälle ja takaisin ja kaikki siinä välissä. Onhan se raskasta viettää vapaa aika noin työn päälle. Eikä suoraan sanottuna kiinnostanut hirveästi tuhlata vähiä vapaitaan puolitutun ihmisen kanssa ihan vain siksi, että kyse on suomalaisesta, jos tosiaan on sellainen ihminen, etten Suomessakaan olisi tekemisissä. En kyllä ollut "yksin expattina", vaan naimisissa ei-suomalaisen miehen kanssa. Suomea halutessani pääsin aina puhumaan vaikka skypessä.
Mulla on samantapainen kokemus, asun ulkomailla ja yks vuosi kaksi kaveriani päätti tulla kylään. Olin tosin itse jo varannut lennot Suomeen samaksi ajankohdaksi joten sanoin ettei oikein sovi. No mutta kun heillä oli liput katsomaan tv-sarjan nauhoituksia, että jos he tulisivat silti kun kerran mun sänky (jaetussa huoneessa) on vapaana. Jouduin sitten selittelemään huonetoverilleni että miksi poissaollessani joku hänelle tuntematon tulee huoneeseen asumaan. Eivät olleet hankkineet edes minulle lippua vaikka tiesivät minun olevan tv-sarjan fani, eivätkä siis tässä vaiheessa tienneet että olen tulossa Suomeen. Ilmaislippuja siis, mutta niitä saa pyytää useamman kappaleen.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei pyydetty, vaan itse ajattelin, että kerran kun ollaan ulkona, niin minäpä sitten tarjoan. Vain yksi kiitti ja muut valitti :(. Olimme siis syömässä ulkona. Miehet hoiti lapsia kotona ja olimme varanneet 3-4 tuntia, että vaihdetaan rauhassa kuulumisia ja syödään pitkän kaavan mukaan. Kaikki valitsi itse syömisensä ja juomisensa. Kun laskun aika tuli, niin taisin olla jotenkin yksinkertainen, kun luulin että ystävät ilostuisi (kun valittivat aina miten tiukkaa kun olivat useamman vuoden kotona jälkikasvun kanssa jne) kun ilmoitin, että minä kuittaan laskun.
Vain yksi kaveri kiitti, oli iloissaan, että pystyi sitten käyttämään iltaan varatut rahat miehensä kanssa kokkasivat kunnon pihvit ja ostivat viiniä kotiin. Muut eivät kiittäneet paikan päällä, eivätkä jälkikäteen. Olivat vain nurisseet, että mun olisi pitänyt ilmoittaa etukäteen, että maksan, niin olisivat osanneet tilata kalliimpia syötäviä ja juotavia. :(
Tuollaiset kusipäät eivät ansaitse kaltaistasi ystävää. Olen kyllä kaikenlaiseen kiittämättömyyteen törmännyt, mutta tämä vei voiton.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa.. Kerrostalon alakerrassa on pesula, jonne pitää aina varata omat vuorot. Olin varannut koko päivän itselleni, mutta tulikin yllättävä este ja en päässyt samantien aamulla pyykkaamaan. No, ei se mitään, olihan minulla koko päivä varattuna. Ihmettelin, kun kello 10.30 naapuri kävi laittamassa postiluukusta lapun, jossa kertoi että pyykkasi minun vuorollani ja laittoi vaatteet kuivumaan. Hän mainitsi lapulla lisäksi, että mikäli tarvitsisin omaa vuoroani voisin mennä hänen ovelleen kelloa soittamaan.
Minusta on asiatonta ja suoranaisen törkeää varata koko päivä omille pyykeille ja vieläpä jättää se aika käyttämättä. Meidän kerrostalossa asui tuollainen törkimys... muut menivät katsomaan olisiko vapaata, jollain varaus eikä pyykkikone tyhjä. Naapurisi toimi oikein ja varsin huomaavaisesti, kun laittoi lapunkin.
Foblu kirjoitti:
Kaverini pyysi minua matkaseurakseen, kun oli menossa pääsykokeisiin 400km päähän. Ei kiinnostanut yhtään, mutta päätin kuitenkin lähteä, jotta hänen ei tarvitse ajaa yksin, koska jännittää kuitenkin pääsykokeita.
Takaisin tullessa kaveri ehdotti, että maksan puolet bensoista, koska yhteinen reissu.
Eipä olla nykyään enää tekemisissä, enkä häntä kyllä varsinaisesti ole koskaan läheisenä kaverina pitänyt, vaikka aikoinaan paljon olimmekin tekemisissä harrastusten kautta.
No huh. Mä oon muutamankin kerran pyytänyt yhtä kaveria matkaseuraksi pitkille matkoille, kun olen tosi kokematon kuski ja pelkään ajaa vieraissa kaupungeissa. Mutta ei ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään pyytää puolia bensoista ja aina olen huolehtinut siitä, että kustannan kaverille kahvit ja ruuat sen reissun ajalta...
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän johonkin kirjoittanutkin mutta meillä on täällä etelässä ollut monen sukulaisen kiva käydä kun pääsee tekemään kaikkea kivaa eikä tarvi maksaa majoituksesta.
Kerran oli niin kivaa että yksi perhe unohti ilnoittaa meille että on tulossa meille. Puhuin jonkun toisen sukulaisen kanssa puhelimessa ja tämä sanoi että kun ne on kohta siellä teillä. Sanoin että ei ole ollut mitään semmoisesta puhetta. Sukulainen intti että kyllä on. Soitin tuolle toiselle sukulaiselle ja kysyin että mikä juttu tämä on. Sukulainen sanoi että joo ylihuomenna tullaan. Kysyin että miten voi olla tulossa meille kun ei ole asiasta mitään meille sanonut tai kysynyt voiko tulla niin sukulainen sanoi että hän ajatteli että joku muu on sen meille jo kertonut!
Toisella kertaa yksi lapsiperhe oli tulossa meille huomenna alkuillasta. Lähtisivät aamulla ajamaan kaukaa autolla ja ehtisivät alkuillaksi. No seuraavana aamuna meillä soi ovikello kello 7.00 ja tuo perhe oli jo ovella. Olivatkin lähteneet yötä vasten ajamaan niin lapset nukkuu eikä narise. Unohtui vain kysyä sopiiko se meille. Kyllä v.....ti aivan saa.....nasti.
Olemme jo vuosia sanoneet kaikille että tässä kaupungissa on tosi paljon hotelleja yms. Kummasti loppunut täällä päin ramppaus.
Mulla taas on etelässä asuvilla sukulaisilla vahva oletus, että haluaisin hirveästi viettää aikaani siellä. On pyydetty kissanvahdiksi ja kukkienkastelijaksi eikä tarvitsisi maksaa mitään, vaikka SAISI asua Helsingin keskustassa pari viikkoa. Just. Varmasti haluan sinne mennä ja maksaa siitä ilosta junaliput/bensat, että pääsen 500km päähän hoitamaan toisten kissoja tai kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa.. Kerrostalon alakerrassa on pesula, jonne pitää aina
Minusta on asiatonta ja suoranaisen törkeää varata koko päivä omille pyykeille ja vieläpä jättää se aika käyttämättä. Meidän kerrostalossa asui tuollainen törkimys... muut menivät katsomaan olisiko vapaata, jollain varaus eikä pyykkikone tyhjä. Naapurisi toimi oikein ja varsin huomaavaisesti, kun laittoi lapunkin.
Jos varaa koko päiväksi pyykkituvan, niin ei silloin tarvitse sitä koko pyykkivuoroa pitää konetta pyörimässä. Tai jos vuoro alkaa esim. klo:10.00, ei pyykkikonetta tarvitsee käynnistää heti klo:10.00. (Jotkut tuntuu tästäkin suuttuvan jos koneen käynnistää esim. klo:10.15.) Jos varaa pyykituvan varaa samalla mielestäni kuivaushuoneen, ja joidenkin pyykkien kuivumiseen menee lähes koko päivä, vaikka kuivain pyörisi täysillä. Ja nää toisten ihmisten pyykkivuorojen "varastajat" on taas ihan oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hhshhsjajja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin on meilläkin.
Mutta jos meille tehtäisiin selväksi ettei yösijaa tule eivätkä jotkut ole " majoituspalvelu" niin voisi olla ettei tekisi mieli pitää muutenkaan yhteyttä koska kyllä siinä tulisi tunne ettei olla tervetulleita. En usko että kaikki ajattelevat sitä niin että hyöty jää saamatta.No alkuperäinen yökyläilyn kieltäjä puhuikin sukulaisista jotka ei pidä mitään yhteyttä ikinä paitsi tarvitessaan ilmaista majoitusta. Ei vastavuoroisuutta, ei kuulumisten vaihtoa tai tuliaisia, ja sitten vielä loukkaantuivat kun tupa oli täynnä. Ihan eri asia.
Joskus luin yhden kirjan, jossa kerrottiin Suomen sisäisistä vanhoista kulttuurieroista, jotka nykyään muuttuneet ja sekoittuneet. Lännessä vierailuille mentiin aina tarkkaan harkiten, vietiin tuliaisia ja vieraspaikka vastaavasti huolehti hyvistä tarjoiluista. Idässä kynnys kyläilylle oli matalampi. Vieraille tarjottiin kyllä ruokaa ym., mutta sitä mitä sattui olemaan, ei siis laitettu mitään hienoa. Sodan jälkeen nämä kulttuurit sitten törmäilivät...
Tuttu mies oli sanonut pokkana vaimolleen, joka on yliopistossa opiskellut mielenterveysammattilainen, että "ohjataan palkkasi minun tililleni, annan kyllä sieltä sitten sinulle tarpeisiisi". Mies siirtyi puotipuksuksi oppivelvollisuuden jälkeen heti, myöhemmin aikuistutkinto kaupallisella alalla.
Psykologi syystä ihmetteli moista hullua väläystä, ei tietenkään suostunut. Erohan luonnollisesti tuli myöhemmin, kun valkeni että mies on pahimma luokan narsisti.
Vaimo ihmetteli myöhemmin, kuinka kummassa hän ei ammattilaisena nähnyt viitteitä vasta sitten, kun oli myöhäistä. Taitavia huijareita ovat. Varokaa niitä, pilaavat niin monet elämät puolisoilta, lapsilta, sukulaisilta, työkavereilta, naapureiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu mies oli sanonut pokkana vaimolleen, joka on yliopistossa opiskellut mielenterveysammattilainen, että "ohjataan palkkasi minun tililleni, annan kyllä sieltä sitten sinulle tarpeisiisi". Mies siirtyi puotipuksuksi oppivelvollisuuden jälkeen heti, myöhemmin aikuistutkinto kaupallisella alalla.
Psykologi syystä ihmetteli moista hullua väläystä, ei tietenkään suostunut. Erohan luonnollisesti tuli myöhemmin, kun valkeni että mies on pahimma luokan narsisti.
Vaimo ihmetteli myöhemmin, kuinka kummassa hän ei ammattilaisena nähnyt viitteitä vasta sitten, kun oli myöhäistä. Taitavia huijareita ovat. Varokaa niitä, pilaavat niin monet elämät puolisoilta, lapsilta, sukulaisilta, työkavereilta, naapureiltakin.
Hehhhehee. Yksi narsisti jo paljasti itsensä, peukutti ALAS kun toinen samanlainen ei saanut tahtoaan läpi aivan hullussa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän johonkin kirjoittanutkin mutta meillä on täällä etelässä ollut monen sukulaisen kiva käydä kun pääsee tekemään kaikkea kivaa eikä tarvi maksaa majoituksesta.
Kerran oli niin kivaa että yksi perhe unohti ilnoittaa meille että on tulossa meille. Puhuin jonkun toisen sukulaisen kanssa puhelimessa ja tämä sanoi että kun ne on kohta siellä teillä. Sanoin että ei ole ollut mitään semmoisesta puhetta. Sukulainen intti että kyllä on. Soitin tuolle toiselle sukulaiselle ja kysyin että mikä juttu tämä on. Sukulainen sanoi että joo ylihuomenna tullaan. Kysyin että miten voi olla tulossa meille kun ei ole asiasta mitään meille sanonut tai kysynyt voiko tulla niin sukulainen sanoi että hän ajatteli että joku muu on sen meille jo kertonut!
Toisella kertaa yksi lapsiperhe oli tulossa meille huomenna alkuillasta. Lähtisivät aamulla ajamaan kaukaa autolla ja ehtisivät alkuillaksi. No seuraavana aamuna meillä soi ovikello kello 7.00 ja tuo perhe oli jo ovella. Olivatkin lähteneet yötä vasten ajamaan niin lapset nukkuu eikä narise. Unohtui vain kysyä sopiiko se meille. Kyllä v.....ti aivan saa.....nasti.
Olemme jo vuosia sanoneet kaikille että tässä kaupungissa on tosi paljon hotelleja yms. Kummasti loppunut täällä päin ramppaus.Mulla taas on etelässä asuvilla sukulaisilla vahva oletus, että haluaisin hirveästi viettää aikaani siellä. On pyydetty kissanvahdiksi ja kukkienkastelijaksi eikä tarvitsisi maksaa mitään, vaikka SAISI asua Helsingin keskustassa pari viikkoa. Just. Varmasti haluan sinne mennä ja maksaa siitä ilosta junaliput/bensat, että pääsen 500km päähän hoitamaan toisten kissoja tai kukkia.
Entäs sitten jos ne sukulaiset maksaisivat sun matkakulut? Oletko kysynyt/ovatko tarjoutuneet?
Vierailija kirjoitti:
Mun yks hyvä ystävä, kutsutaan häntä vaikka Mikoksi, suuttui mulle, koska olin antanut ison riisisäkin hyväntekeväisyyteen.
Melkein vuotta aikasemmin olin saanut syntymäpäivälahjaksi kavereilta vähän vitsillä ison (25 kg?) säkin riisiä ja en tosiaan oo kova riisin syöjä eli aika hitaasti se kulu. Olin muutaman kerran jo antanut siitä Mikolle, kun tuli jonkun muovikipon kanssa hakemaan. Tuli päivä, jolloin halusin juhlistaa erästä saavutusta ja kysyin Mikolta, josko hän lähtisi syömään kanssani. Ollaan molemmat opiskelijoita, eli ymmärrän hyvin, jos ei oo rahaa, mutta Mikko sanoi, ettei halua, koska oli jo syönyt samantyyppistä ruokaa sillä viikolla. Ja mikäs siinä onhan sekin syy. No, sovin erään toisen ystävän kanssa, että mennään illalla syömään.
Pari tuntia tästä Mikolta tulee viesti, että voisinko olla siihen ja siihen aikaa kotona, niin hän tulisi hakemaan riisiä. Sanoin, että mulla ei enää ole sitä säkkiä, koska olin lahjottanut sen hyväntekeväisyyteen. Minkä raivokohtauksen Mikko vetikään: hän oli täysin sitä mieltä, etten olisi saanut antaa säkkiä pois, koska nythän hänellä ei ole ilmaista riisiä. Käytiin tästä aikamoista vääntöä... No, illalla hän vielä tunki meidän mukaan syömään, koska tämä toinen ystävä jostain syystä suostui maksamaan Mikon osuuden. Oliko paska reissu? Kyllä.(Ja tähän lisättäköön, että ei oo eka kerta kun Mikko on itsekäs ja "halpa", vaikka mitään tarvetta ei ois. Taitaa olla paha tapa...)
Hyi hemmetti, mikä hyväntekeväisyysjärjestö ottaa vastaan avatun riisisäkin?! Vai millaiseen tarkoitukseen riisi meni?
Älä nyt enää intä. Sait asiallisen vastauksen asiasta, josta ilmeisesti et tiedä juuri mitään. Ja nyt alat saivartelemaan.