Vierailija

En kyllä itse uskaltaisi syödä missään ravintoloissa tai kotikutsuillakaan, jos hengenlähtö olisi mahdollinen pähkinöistä. Eihän sitä koskaan voi tietää, mihin on aivan vahingossakin voinut joutua pähkinää.

Tässä tapauksessahan teko on ollut lähellä tahallisuutta. Noin karkea välinpitämättömyys on arvioitu tuottamukselliseksi toiminnaksi.

http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001185530.html

Kommentit (11)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja tämä koskettaa sinua koska..?

Järkytti vain, että näin voi käydä. Ei henkilökohtaisesti sen kummemmin kosketa. Jotkut kuolemantapaukset vain tuntuvat pahemmilta kuin toiset. 

Ajattelin, että joku allergikko vastaisi, miten toimii. Luottaako ravintoloihin -- näihin etnisiinkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Suomessa olen luottanut ravintoloihin, ulkomailla yritän olla todella varovainen. Kiinalaisessa tms. en syö koskaan, koska ruoat ovat liian "sekoituksia".

Kerran olen saanut pähkinästä anafylaktisen shokin. Selvittiin lääkärin pistämällä adrenaliinilla.

Vierailija

En syö etnisissä paikoissa. Syön vain laadukkaissa suomalaisissa ravintoloissa, joiden henkilökunta puhuu suomea. 

Joskus olen tästä hyvästä saanut hienohelman maineen, mutta kerta kaikkiaan en voi ottaa sitä riskiä, että olen vainaa äkkiä. Reagoin aivan mitättömiin määriin nimittäin. Tässähän tapauksessa ilmeisesti mies oli syönyt paljon pähkinää. 

Vierailija

En itse kyllä uskaltaisi tilata ruokaa kotiin mistään (tai edes aterioida muualla kuin kotona), jos kärsisin noin vakavasta allergiasta. Vaikka miten hyvä ravintola olisi, voi virheitäkin tapahtua.

Vierailija

Suomessa EI todellakaan voi luottaa siihen että ravintola tarjoaa sinulle pyydetyn allergiavapaan annoksen. Minulla on erittäin vakava maitoallergia, joka kerta kun olen syönyt ihan täysin suomiravintolassa niin minulle on vakuutettu kysyessäni ettei ole maitoa tilaamassani annoksessa ja ihan joka ikinen kerta on ollut. Jostain syystä näin ei koskaan tapahdu ulkomailla. Ulkomailla ravintolassa sanotaan suoraan jos he eivät pysty varmasti takaamaan annoksen maidottomuutta. Suomessa ilmeisesti pelko asiakkaan siirtymisestä toiseen ravintolaan sekä ylimielisyys menevät rehellisyyden edelle. 

Vierailija

Meillä kolme moniallergista lasta ja syödään kyllä ravintoloissa vaikka kaikilla pähkinäallergia. Tosin pähkinöistä on tähän asti tullut vain lievät oireet. Siksi vähän ärsyttää aloitus kun ei kannattaisi turhaan pelotella että pähkinäallergia on aina NIIN vaarallinen. Jos oikein peloitellaan niin sitten varotaan turhaankin ja rajoitetaan turhaan elämää. Joojoo ja minulla on sukumme piirissä hysteerikon maine kun rajoittaa lasten syömistä niinpaljon ja vahdin liikaa.

Meillä on välillä ollut yhdellä lapsista adrenaliinipiikki mukana aina kun maitoallergia oli pahimmillaan. Sillonkin käytiin kyllä ravintolassa tosin lapsi söi silloin aina pelkkiä ranskalaisia. Ja varmistettiin aina tilattaessa ettei samassa rasvassa paisteta mitään maitotuotteita jne. Syötiinpä joskus ravintolassa niinkin että minulla ja lapsella jota vielä imetin oli käytettävissä noin 10 ruoka-ainetta ja sekin onnistui kun soitin edellisenä päivänä ravintolaan listan sallituista ruoka-aineista ja ajoitettiin käynti ravintolan rauhalliseen hetkeen että kerkesivät valmistaa ruuan huolella. Ja aina valvotaan toki lasta ravintola ruokailun aikana ja hetki sen jälkeen että tuleeko oireita.

Nykyään on jännitystä kun lapsi esim luokkaretkellä. Lääkkeet on opettajalla ja olen pyytänyt että olisi lapsen kanssa kun lapsi syö esim itse tilaamiaan ruokia grilliltä että lääkkeet tarvittaessa lähellä. Lapsi ei välttämättä osaisi itse vielä ottaa oikein kolmen laisia lääkkeitä ja seurata tarvitaanko ambulanssia tai jotain muuta apua. Lapsella on aina tällaisissa tilanteissa puhelin mukana ja siinä opettajan ja äidin numerot että voi soittaa tarvittaessa apua.

Tsemppiä kaikille allergisille!

Vierailija

Maito- ja kala-allergiathan on aikalailla yhtä pahoja kuin tuo pähkinä, ne vaan ehkä vähän helpompi tarkistaa ettei annoksessa niitä ole, kun pähkinästä voi olla pelkkiä jäämiäkin jossain aineksissa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat