Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulun päättöjuhla ei voisi olla täysin uskonnoton?

Vierailija
23.05.2016 |

Uudet perinteet syntyy siten että asioita aletaan tehdä toisin.

Miksi on muka niin tärkeää että koulun päättöjuhlassa lauletaan virsi ja käydään jopa kirkossa?

Miksi ei pidetä vain täysin uskonnotonta juhlaa johon kaikki voivat hyvillä mielin osallistua vakaumuksestaan riippumatta?

Uskonnottomat ovat kuitenkin ylivoimaisesti nopeiten kasvava vakaumus maailmassa. Jos nyt uskonnottomuutta voi ylipäätään sanoa vakaumukseksi.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on tapakristittyjä, jotka ei vie pentujaan kirkkoon koskaan, mutta pakkosyöttö uskonnolla on ihan ok kaikissa koulun juhlissa!? Vituttaa tuollainen tekopyhyys. Viekää itse lapsenne kirkkoon laulamaan sunnuntain jumalanpalveluksiin. Siellä voi hoilata sielunsa kyllyydestä.

Se on kyllä ihmeellistä, kuinka "kristilliset perinteet" saavat mittavan merkityksen vain kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin kohdistuen lapsiin, eikä näiden perinteiden vaalijoihin itseensä.

Kun se itse koulukin on kristillinen perinne, tajua jo. 

Olen lukenut peruskoulun opetussuunitelman läpi aidosti ja missään ei sanota, että koulun juhlissa pitää esittää uskonnollista ohjelmaa. Ei yhdelläkään sivulla mainita uskonnon harjoittamista kouluaikana. Edes uskonnon tunnilla ei harjoiteta uskonnollisia riittejä! Koulun toiminta on siis lähtökohtaisesti uskonnotonta. Joka muuta väittää, puhuu paskaa.

En ole itse tähän perehtynyt, mutta olettaisin, että siellä kuitenkin puhutaan suomalaisesta tapakulttuurista ja keskeisistä arvoista jne?

Ei puhuta uskonnosta minkään arvon tai tapakulttuurin yhteydessä. Tiedän tulkinnalle on siis se ja sama,koska teidän luulonne ei ole sama kuin opetussuunnitelma, joka on ainoa ohjenuora viime kädessä.

Voi pyhä yksinkertaisuus, puhutaanko siellä arvoista tai tapakulttuurista??

Vierailija
102/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä se laulu ainakin ehottomasti kuuluu kesän alotukseen,  Ei ne lapset kuitenkaan ymmärrä sitä laulun todellista sanomaa.

Eli sitä virttä veisataankin vanhempien eikä lasten takia? Ei niille lapsille merkkaa mitään mikä laulu siellä lauletaan, se on vain äidin omaa nostalgiaa että se virsi pitää pakolla siellä kuulua. Näin sitä taas ollaan epäitsekkäitä kun ollaan se muksu saatu. MINULLE se merkitsee sitä ja tätä, MINÄ haluan kuulla sen koulussa, ihan sama mitä muut ajattelee. Enkä voi mennä kirkkoon sitä kuuntelemaan, ei, koska MINÄ olen sen itse laulanut lapsena koulussa niin MINUN lastenkin pitää sitä laulaa.

Ja lasten isovanhemmat ovat sitä laulaneet, ja heidän vanhempansa. Onko se nyt niin kamalaa, että uudistuvassa koulussa säilytetään edes joku vanha tapa ihan nostalgian ja sukupolvien ketjun nimissä?

Nimenomaan uudistuvassa koulussa pitää mennä tasa-arvoiseen ja oikeudenmukaiseen suuntaan. Jokainen saa toteuttaa uskonnollisia perinteitään niille kuuluvissa paikoissa tai omassa kodissaan, sitä ei ole kukaan kieltämässä. Miksi uskonto pitää tuoda sellaisiin paikkoihin, joissa on paljon uskonnottomia tai eriuskoisia lapsia? Pelkän nostalgian takia? Ei ne lapset siitä nostalgiasta mitään tiedä, ja juhlissa voi olla muitakin sukupolviperinteitä ilman uskonnollisia yhteyksiä.

Mainitsehan yksikin muu sukupolvesta toiseen kulkenut perinne (ei-uskonnollista taustaa), jota vieläkin kouluissa vaalitaan.

Monet koululaulut kymmenien vuosien ajalta, näytelmät ja kuvaelmat, musiikkiesitykset ja bändit, puheet, runot .... On lukemattomia ohjelmamahdollisuuksia, jos vain halutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on tapakristittyjä, jotka ei vie pentujaan kirkkoon koskaan, mutta pakkosyöttö uskonnolla on ihan ok kaikissa koulun juhlissa!? Vituttaa tuollainen tekopyhyys. Viekää itse lapsenne kirkkoon laulamaan sunnuntain jumalanpalveluksiin. Siellä voi hoilata sielunsa kyllyydestä.

Se on kyllä ihmeellistä, kuinka "kristilliset perinteet" saavat mittavan merkityksen vain kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin kohdistuen lapsiin, eikä näiden perinteiden vaalijoihin itseensä.

Olen lukenut peruskoulun opetussuunitelman läpi aidosti ja missään ei sanota, että koulun juhlissa pitää esittää uskonnollista ohjelmaa. Ei yhdelläkään sivulla mainita uskonnon harjoittamista kouluaikana. Edes uskonnon tunnilla ei harjoiteta uskonnollisia riittejä! Koulun toiminta on siis lähtökohtaisesti uskonnotonta. Joka muuta väittää, puhuu paskaa.

En ole itse tähän perehtynyt, mutta olettaisin, että siellä kuitenkin puhutaan suomalaisesta tapakulttuurista ja keskeisistä arvoista jne?

Ei puhuta uskonnosta minkään arvon tai tapakulttuurin yhteydessä. Tiedän tulkinnalle on siis se ja sama,koska teidän luulonne ei ole sama kuin opetussuunnitelma, joka on ainoa ohjenuora viime kädessä.

Voi pyhä yksinkertaisuus, puhutaanko siellä arvoista tai tapakulttuurista??

Luepa kuule ihan itse:OPH ja Ops 2016, niin ei tarvi jankata täällä!!

Vierailija
104/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä se laulu ainakin ehottomasti kuuluu kesän alotukseen,  Ei ne lapset kuitenkaan ymmärrä sitä laulun todellista sanomaa.

Eli sitä virttä veisataankin vanhempien eikä lasten takia? Ei niille lapsille merkkaa mitään mikä laulu siellä lauletaan, se on vain äidin omaa nostalgiaa että se virsi pitää pakolla siellä kuulua. Näin sitä taas ollaan epäitsekkäitä kun ollaan se muksu saatu. MINULLE se merkitsee sitä ja tätä, MINÄ haluan kuulla sen koulussa, ihan sama mitä muut ajattelee. Enkä voi mennä kirkkoon sitä kuuntelemaan, ei, koska MINÄ olen sen itse laulanut lapsena koulussa niin MINUN lastenkin pitää sitä laulaa.

Ja lasten isovanhemmat ovat sitä laulaneet, ja heidän vanhempansa. Onko se nyt niin kamalaa, että uudistuvassa koulussa säilytetään edes joku vanha tapa ihan nostalgian ja sukupolvien ketjun nimissä?

Nimenomaan uudistuvassa koulussa pitää mennä tasa-arvoiseen ja oikeudenmukaiseen suuntaan. Jokainen saa toteuttaa uskonnollisia perinteitään niille kuuluvissa paikoissa tai omassa kodissaan, sitä ei ole kukaan kieltämässä. Miksi uskonto pitää tuoda sellaisiin paikkoihin, joissa on paljon uskonnottomia tai eriuskoisia lapsia? Pelkän nostalgian takia? Ei ne lapset siitä nostalgiasta mitään tiedä, ja juhlissa voi olla muitakin sukupolviperinteitä ilman uskonnollisia yhteyksiä.

Mainitsehan yksikin muu sukupolvesta toiseen kulkenut perinne (ei-uskonnollista taustaa), jota vieläkin kouluissa vaalitaan.

Monet koululaulut kymmenien vuosien ajalta, näytelmät ja kuvaelmat, musiikkiesitykset ja bändit, puheet, runot .... On lukemattomia ohjelmamahdollisuuksia, jos vain halutaan.

Ahaa, siis joku ei-uskonnollinen laulu, näytelmä tai kuvaelma on kulkenut kaikissa suomalaisissa kouluissa jo isovanhempiemme isovanhemmista alkaen? Kerro toki lisää?

Vierailija
105/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että lapset eivät saisi tutustua maan kulttuuriin ja valtauskontoon koulussa.

Miksi lapsi ei saa oppia, että hän on syntynyt Suomeen, joka on kristillinen maa. Tämä kristillisyys vaikuttaa kuitenkin kaikkeen ympärillä: siirtymäriitit, lomat, juhlapyhät, nimet, ja etenkin etiikka. Oppimiseen ei riitä pelkkä lause asiasta ET-tunnilla. Parhaiten oppii arjessa, siinä esimerkiksi että juhlissa on pari pientä merkkiä asiasta.

Tekee hyvää tietää, mitä se valtaosan uskonto on, vaikka omat vanhemmat olisivat uskonnottomia tai eriuskoisia. Parhaiten asiaan tutustuu, kun uskonto saa näkyä hieman ympärillä.

Ei ole sen sivistymättömämpää ihmistä kuin ihminen, joka ei tunne edes omaa kulttuuriaan.

Vierailija
106/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se koulu on Suomessa syntynyt pappien kouluttamisen tarpeesta. Suomen kirjakielen pohjan on luonut piispa. Miten voit sivuuttaa nämä uskonnolliset symbolit?

Historia on historiaa ja maailma muuttuu, eikä koulu enää ole sama asia, kuin joskus aikoinaan. Esimerkiksi myös tytöt pääsevät kouluun, vaikka perinteisesti näin ei ollut.  Ja opetustakin saa suomen kielellä, vaikka perinteisesti meillä on koulukieli ollut ruotsi.

Ei tietenkään ole, mutta silti monen suomalaisen perinteen ja instituution alkuperä on uskonnollinen. Uskonnollisuus on matkan varrella karsiutunut, koska maailma yleisestikin on maallistunut, mutta eri asioiden alkuperän unohtaminen on ihan silkkaa typeryyttä. Ymmärtämällä historiaa ymmärrämme tätä päivää.

Vierailija
107/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, on muinaiskreikkalainen alkujaan. Kristityt vain varastivat idean ja esittävät sitä omanaan, kuten tapanaan on. Hitto vie, muslimeillakin oli koulujärjestelmä ennen kristittyjä.

Ja Suomen kirjakielen loikaan kuka? Joku muinaiskreikkalainen?

Niin, jotta juhla voisi olla TÄYSIN USKONNOTON, siellä ei esimerkiksi voisi olla kirjoitettuja laulun sanoja heijastettuna yhteislaulujen ajaksi. Kai se täysi uskonnottomuus merkitsisi oikeasti sitten kaikkien uskonnollisten viittausten poistamista, eikä vaan yhtä säälittävää suvivirttä? Myös kaikki Annat, Mariat, Luukakset jne jäisivät kotiin.

Vierailija
108/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskonnottomana pidän suvivirrestä. Eihän siitä edes lauleta niitä hulluimpia Jeesus-säkeistöjä koskaan. Antakaa perinteen olla, se on vain laulu.

Vierailija
109/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jojs ei kevät- ja joulujuhlissa tarkasteta lasten vanhempien vakaumusta julkisesti, eli sitä yhtyvätkö lauluun vai pysyvätkö hiljaa niin tämä maa joutuu h*lvettiin. Samaan tapaan Pohjois Koreassa kaikkien pitää taputtaa, muuten eivät ole korealaisia, jos Suomessa avaat suusi koulujuhlien uskonnollisuudesta olen isäm maan vastainen punavihersuvakkih*ora. 

Vierailija
110/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se koulu on Suomessa syntynyt pappien kouluttamisen tarpeesta. Suomen kirjakielen pohjan on luonut piispa. Miten voit sivuuttaa nämä uskonnolliset symbolit?

Historia on historiaa ja maailma muuttuu, eikä koulu enää ole sama asia, kuin joskus aikoinaan. Esimerkiksi myös tytöt pääsevät kouluun, vaikka perinteisesti näin ei ollut.  Ja opetustakin saa suomen kielellä, vaikka perinteisesti meillä on koulukieli ollut ruotsi.

Ei tietenkään ole, mutta silti monen suomalaisen perinteen ja instituution alkuperä on uskonnollinen. Uskonnollisuus on matkan varrella karsiutunut, koska maailma yleisestikin on maallistunut, mutta eri asioiden alkuperän unohtaminen on ihan silkkaa typeryyttä. Ymmärtämällä historiaa ymmärrämme tätä päivää.

Tämä perinteeseen vetoaminen on todella huono ja typerä perustelu. Suomalaisuus ei katoa mihinkään, vaikka lakattaisiin aikanas eläneitä huuuhaahöpöjä tuputtamasta. Uskonto ei ole läsnäs edes jenkkien virallisissa kjouluissa (uskonlahkojen yksityiskoulut ovat erikseen), eivät Ranskassa, eivät edes katolisissa maissa. Mutta meidän pitää palvoa huuhaata, muuten emme ole suomalaisia. 

Vierailija
111/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä perinteet ja instituutiot ovat saaneet alkunsa jostain muualta.

Eikä se, että opetamme asioiden alkuperän, tarkoita, että asioita ei saisi muuttaa. Kuten sanoin, tytöt saavat mennä kouluun ja opetuskielenä on suomi. Edelleen opetamme, että aina ei näin ollut, mutta emme enää toteuta tuota käytännössä.

Vierailija
112/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perinteeseen vetoaminen on todella huono ja typerä perustelu. Suomalaisuus ei katoa mihinkään, vaikka lakattaisiin aikanas eläneitä huuuhaahöpöjä tuputtamasta. Uskonto ei ole läsnäs edes jenkkien virallisissa kjouluissa (uskonlahkojen yksityiskoulut ovat erikseen), eivät Ranskassa, eivät edes katolisissa maissa. Mutta meidän pitää palvoa huuhaata, muuten emme ole suomalaisia. 

Ei suvivirsi ole palvontaa. Yhtä lailla lasten synttärit ovat typerien vuosien palvontaa. Mitä palvot juhlimalla synttäreitä? Materiaa!

Mökkeiletkö? Se vasta typerää onkin

Ja et kai vietä joulua tai anna lapsille joululahjoja - se on jeesustelua

Vierailija
113/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa uskonnottomat voi pysyä pois juhlasta. Te moukat ja sivistymättömät

Vierailija
114/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapsi voi laulaa vaikka Mitä vittuu ja mun Suvivirren. Se vasta on tasa-arvoa. 

Vierailija
115/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt niin kurkkuani myöten täynnä osaa uskisryhmittymää, joka kirjoittaa tänne näemmä ajattelematta yhtään mitään!

- Ensinnäkin se nimiäisjuhlista piipittävä: kuule kun kaikki "perinnejuhlat" uskontoihin on napattu pakanallisista menoista alun perin. Ihan turha kitustä, että yhyy kun ateistit saa juhlia joulua jne. Ymmärtäkää nyt, että ev.lut. ei edes ole ollut Suomessa mitään "tuhatta vuotta", kuten joku neropatti väitti. Se tuli tänne noin 1400 -luvun jälkeen.

- Toiseksikin uskonnottomuus ei tarkoita, että Suvivirsi tulisi kieltää kokonaan. Vaan että siitä voisi vaikka jättää ne uskonnolliset säkeet pois. Koulun tehtävä ei ole ilmentää uskontoa, koska Suomessa kirkko ja valtio ovat erotetut. Koululaitoksen tulisi olla puolueeton.

- Uskonnollisen (tai uskonnottoman) kasvatuksen tulisi tulla ensisijaisesti kotoa, eikä koulusta. Mä en ainakaan halua, että mun lapset (sitten tulevaisuudessa, kun niitä on) joutuu alistumaan ja altistumaan satuhöpöhöpöille, vaan koska osa ei voi pitää uskontojankkaamista kotiseiniensä sisällä. Sinne se kuuluu, ei julkisiin laitoksiin.

Kaikkihan saa kotonaan opettaa mitä lystää, mutta uskonto ei ole mikään oletusarvo tai -tila, jota pitäisi väkisin kaikkialla toitottaa ja tuputtaa. Mäkin kommentoin nyt aiheeseen kun siitä puhutaan, mutta eipä tulis mieleeni pakottaa toisten lapsia ateisteiksi ja "käännytellä" heitä minkään koulutahon kautta. Miksi toisin päin se olisi yhtään sen hyväksyttävämpää? Ai niin, eihän se olekaan.

Valtio ja uskonto ei kuulu yhteen.

Vierailija
116/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en salli buddhalaisia vaikutteita enkä muitakan vieraita uskontoja. Enkä Harry Potteria

Vierailija
117/120 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt niin kurkkuani myöten täynnä osaa uskisryhmittymää, joka kirjoittaa tänne näemmä ajattelematta yhtään mitään!

- Ensinnäkin se nimiäisjuhlista piipittävä: kuule kun kaikki "perinnejuhlat" uskontoihin on napattu pakanallisista menoista alun perin. Ihan turha kitustä, että yhyy kun ateistit saa juhlia joulua jne. Ymmärtäkää nyt, että ev.lut. ei edes ole ollut Suomessa mitään "tuhatta vuotta", kuten joku neropatti väitti. Se tuli tänne noin 1400 -luvun jälkeen.

- Toiseksikin uskonnottomuus ei tarkoita, että Suvivirsi tulisi kieltää kokonaan. Vaan että siitä voisi vaikka jättää ne uskonnolliset säkeet pois. Koulun tehtävä ei ole ilmentää uskontoa, koska Suomessa kirkko ja valtio ovat erotetut. Koululaitoksen tulisi olla puolueeton.

- Uskonnollisen (tai uskonnottoman) kasvatuksen tulisi tulla ensisijaisesti kotoa, eikä koulusta. Mä en ainakaan halua, että mun lapset (sitten tulevaisuudessa, kun niitä on) joutuu alistumaan ja altistumaan satuhöpöhöpöille, vaan koska osa ei voi pitää uskontojankkaamista kotiseiniensä sisällä. Sinne se kuuluu, ei julkisiin laitoksiin.

Kaikkihan saa kotonaan opettaa mitä lystää, mutta uskonto ei ole mikään oletusarvo tai -tila, jota pitäisi väkisin kaikkialla toitottaa ja tuputtaa. Mäkin kommentoin nyt aiheeseen kun siitä puhutaan, mutta eipä tulis mieleeni pakottaa toisten lapsia ateisteiksi ja "käännytellä" heitä minkään koulutahon kautta. Miksi toisin päin se olisi yhtään sen hyväksyttävämpää? Ai niin, eihän se olekaan.

Valtio ja uskonto ei kuulu yhteen.

Ensimmäiset ristiretket Suomeen on tehty noin 1100. Sitä ennenkin löytyy viitteitä kristinuskon harjoittamisesta, n. 800-900-luvuilta. Uskonpuhdistus taas on noin 1500-luvulta, mutta siitähän nyt ei ollut kyse, vaan kristinuskosta yleensä. 

Ja vaikka kristiuskon alku Suomessa laskettaisiin vasta uskonpuhdistuksesta, se olisi silti satoja vuosia pidempään täällä ollut asia kuin Suomen valtio. 

Joululla ja pääsiäisellä on pakanallinen alkuperä kyllä, sen sijaan kaste on ihan kristillinen perinne. Lapsen syntymää on toki juhlittu kautta aikojen, mutta esimerkiksi kastemekon alkuperä on taas kristinuskosta. 

t. ateisti

Vierailija
118/120 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi, niin se on ateistien mielestä uskonnon harjoittamista. 

Ateistit haukkuvat Suvivirren kannattajia hihhuleiksi ja idiooteiksi, eli heillä on siis oikeus määritellä toinen ihminen huonommaksi kuin toinen. 

Joutuvatko ateistit sulkemaan korvansa, kun todistuksen saa Johannes, Maria, Luukas, tms.

Suvivirren laulaminen ei ole uskonnon harjoittamista, se on kauniin ja perinteisen laulun laulamista. 

Jos ateistien mielestä siinä lauletaan satuolennosta, niin mitä sitten? Monikaan laulu ei ole pelkkää faktaa.  

Vierailija
119/120 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä uskovien pitäisi levittää ilosanomaa Jumalasta. Ei suvivirren mekaaninen laulaminen "koska tapana on" auta mitään jos ei ole uskossa. Eikä muidenkaan uskonnollisten perinteiden ylläpito. Ne ovat vain tällaisia tapoja. Jos henki puuttuu, on se vain tyhjää kolinaa. Uskoville on helpompaa puolustaa jotain diipadaapaa, jolla ei ole enää mitään hengellistä merkitystä kuin oikeasti tehdä lähetystyötä.

Vierailija
120/120 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ei ymmärrä, että niitä LAPSIA ahdistaa ja he kärsivät siitä, että heitä erotellaan heidän tai heidän vanhempiensa vakaumuksen takia. Tämä ei ole mikään uskonto vs ateistit keskustelu, vaan keskustelu siitä, että nyt osaa lapsista syrjitään näinkin ääliömäisen asian kuin virsien pakkolaulannan takia.

En olisi ikimaailmassa uskaltanut lapsena kävellä salin poikki ulos siksi aikaa, kun muut laulavat virsiä, vaikka se olisi ollut sallittua ja vaikka olisin halunnut, koska virsien laulu ahdisti. Ja siitä vasta paha mieli olisikin tullut, odottaa ulkona yhteisestä juhlasta.

Miksei siellä voi laulaa jotain muuta laulua? Kukaan ei vielä ole vastannut tähän. Eikö niitä kivoja lauluja muka löydy muita kuin virsiä? Miksi haluatte erotella lapsia uskonnon takia tilaisuudessa, jonka ei pitäisi mitenkään edes liittyä uskontoon, vaan olla kaikille yhteinen, kiva tapahtuma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi