Miksi koulun päättöjuhla ei voisi olla täysin uskonnoton?
Uudet perinteet syntyy siten että asioita aletaan tehdä toisin.
Miksi on muka niin tärkeää että koulun päättöjuhlassa lauletaan virsi ja käydään jopa kirkossa?
Miksi ei pidetä vain täysin uskonnotonta juhlaa johon kaikki voivat hyvillä mielin osallistua vakaumuksestaan riippumatta?
Uskonnottomat ovat kuitenkin ylivoimaisesti nopeiten kasvava vakaumus maailmassa. Jos nyt uskonnottomuutta voi ylipäätään sanoa vakaumukseksi.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä tuntuu kaikkein eniten loukkaantuvan ne jotka huomaavat että kaikki muut eivät olekaan halitoissaan suvivirren hoilaamisesta.
Kuten sanoin jo edellisessä: Suvivirsi ei ole perus tapakristityille mikään elämää suurempi asia, mutta kyllä, vastustamme, että se poistettaisiin näin _huonosta_ syystä (sijaisloukkaantuminen maahanmuuttajien puolesta tai "koska mä haluuuuun t. äänekäs ateistilobbari").
Kuvittelevatko ateistit että arvopohjamme olisi sama ilman kristinuskoa?
Kristinusko on erittäin olennainen osa kulttuuriamme. Emme voi irrottautua kulttuuripiiristämme. Miksi meidän pitäisi edes yrittää irrottautua kulttuuristamme?
Mikä kulttuuri tulee vaihtaa tilalle?
Mikä kulttuuri ei ole olennaisesti uskonnon värittämä?
Miksi uskonnottomat haluavat käyttää nimijuhlissa kastemekkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla varma, että joskus tulet ajattelemaan islamin vallattua Suomenkin, että kylläpä se suvivirsi oli kaunis keväiseen juhlaan. Ei ollut mittään vikkaa, turhasta valitin...
Tuollaisella muukalaisuuspelollahan sitä uskontoa yritettään tuputtaa.
Totuus on se että uskonnoliisuus vähenee kaiken aikaa myös islamilaisten keskuudessa.
Hehheh :D Minä, tuon kirjoittaja olen ateisti. Mulla ei ole tullut vastaan mitään uskonnontuputtamisia. Vai katsotaanko esim. tuo harmiton suvivirsi uskonnon tuputtamiseksi? Muukalaispelko on ihan aiheellinen. Jos yhtään olet tässä todellisuudessa, niin voit nähdäkin sen jo.
Koko nykymuotoinen koululaitos on syntynyt luostarikouluista jne. Pitäisikö koulu kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulle riittänyt jo 20 sivua keskustelua luettavaksi? Otetaanko sama uudestaan?
No sanon vain tämän, mikä mulle jäi siitä keskustelusta mieleen:
Suomi ei selvästikään ole valmis haaveilemallesi radikaalille muutokselle. Jos haluat saada jotain konkreettista nyt aikaan, sinun kannattaa kampanjoida lauluun ja uskonnollisiin perinteisiin osallistumisen vapaaehtoisuuden puolesta. Eli opettajien ei pitäisi nuhdella oppilasta, joka ei halua muiden tavoin aukoa suutaan Suvivirren aikana.
Muuten voimme vain jatkaa tätä riitelyä ikuisuuksiin saavuttamatta yhtään mitään yhtään kenellekään.
Uudistetaan sitten kokonaan ei vain jättämällä yhtä laulua pois.
Miksi mennä paikalle ollenkaan, todistukset voisi lähettää suoraan kännykkään, stipendit suoraan tilille ja hymypoikapatsaat virtuaalisesti vaikka faceen. Olisi sellainen kouluvuoden päätösjuhla millaisena sen kukin haluaisi viettää. Perintetä kannattavat voisivat kotona laulaa ylistyksen keväälle Suvivirren muodossa, muut voivat laulaa vaikka "Sinä ansaitset kultaa" ;-)
Jos todistuksia ei jaettaisi, ei olisi mitään juhlaa, ja numerot vaan laitettaisiin Wilmaan, koulu ei osoittaisi kuuluvansa suomalaiseen kulttuuriin ja kaikki voisivat juhlia kuten haluavat.
Mä en oikeesti ymmärrä mitä mielensäpahoittajia tässä ketjussa on yhestä pienestä laulusta. Itellä se laulu ainakin ehottomasti kuuluu kesän alotukseen, jos oikeesti ei kiinnosta se laulu ja sen laulaminen niin olkaa laulamatta. Vaikka en itse kuulu kirkkoon niin ei mua se Jumalan nimen lausuminen yhtään haittaa. Täytyy olla suuret murheet niillä, jotka sen haluu poistaa koulusta. Ei ne lapset kuitenkaan ymmärrä sitä laulun todellista sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska se uskonto kuuluu Suomen kulttuuriin. Kulttuuria ja perinteitä ei saa tuhota, todella sivistyneet osaa arvostaa maatamme. Suvivirsi on yksi perinne perinteiden joukossa. Ja jos joku siitä ahdistuu, niin ahdistuu monet niistä uskonnottomien tavoistakin.
Uskonto ja kulttuuri on kaksi eri asiaa
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulun päättäjäisissä on Suomen lippu? Eikö se loukkaa paikalla olevia kiinalaisia? Miksi ei toimita heidän kulttuurinsa mukaan?
Nykyilmapiirissä pidän nationalismia suurempana ongelmana kuin kristinuskoa.
Olisiko EUn, USAn, Venäjän, Israelin ja Palestiinan lipuista yhdistelemällä tehty "ystävyydenlippu" neutraalimpi? Koululaiset voisivat yhdessä askarrella sen.
Juhlassa voitaisiin lausua YK:n ihmisoikeusjulistus espanjaksi tai norjaksi, niin ei oltaisi niin kielirajoittuneita. Suomi on kuitenkin monikulttuurinen maa.
Uskonto edustaa lapsille edes jotain turvallista elementtiä.Monet perheet hajoavat ja vanhemmat varmaan luulevat ettei sillä ole mitään vaikutusta lapsen elämään.Uskonnosta ei mitään vahinkoa ainakaan ole.Mitä huonoja arvoja se edustaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole niin toope?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se uskonto kuuluu Suomen kulttuuriin. Kulttuuria ja perinteitä ei saa tuhota, todella sivistyneet osaa arvostaa maatamme. Suvivirsi on yksi perinne perinteiden joukossa. Ja jos joku siitä ahdistuu, niin ahdistuu monet niistä uskonnottomien tavoistakin.
Uskonto ja kulttuuri on kaksi eri asiaa
Mikä kulttuuri ei ole olennaisesti uskonnon värittämä? Miksi lasta ei saa tutustuttaa oman kulttuurin taustalla vaikuttavan uskonnon tapoihin? Pidän tärkeänä että tuntee oman kulttuurinsa.
"Uskonto ja kulttuuri on kaksi eri asiaa"
Vai niin. Tämä suvivirrestä länkyttäminen lienee kuitenkin alkanut siitä, että muslimikulttuurissa nämä eivät ole eri asioita ja siksi suvivirttä ei saisi koulun kevätjuhlassa laulaa. Mikä kumma saa osan ihmisistä uskonnollisesti tai vakaumuksellisesti niin ahdasmielisiksi, että perinteikäs kevätvirsi pitää poistaa koulun päätösjuhlasta?
Juu, ja kaikki joilla on uskontoon viittaava nimi jäisivät pois!
Oikeasti uskonto vaikuttaa kulttuuriin ja tapoihin paljon enemmän kuin ajattelettekaan.
AP on siis valmis järjestämään täysin uskonnottomat kevätjuhlat, joihin hänen mielestään kaikki voisivat osallistua hyvillä mielin. Entä ne, joilla on elävä uskonnollinen vakaumus? Kyllä uskonnottomat ja ateistit ovat sitten kummallista ja arkaa porukkaa, kun pelkäävät yhtä suvivirttä. Onko teillä tosiaan niin heikko oma vakaumus, että pelkäätte saavanne uskonnollisen hapatuksen tartunnan, jos kuulette yhden ainoan virren. Oletteko muuten koskaan ajatelleet, että lukuvuoden aikana uskonnollisen vakaumuksen omaavat kuuntelevat epälukuisen määrän uskonnottomia päivänavauksia eivätkä marssi ulos luokasta. Silloin harvoin kun on uskonnollinen päivänavaus, noin kerran viikossa, niin nämä uskonnottomat eivät suostu sitä kuuntelemaan. Miksi? Koska pelkäävät tartuntaa. Uskonnolliset eivät kuitenkaan pelkää maallisten puheiden tartuntaa. Outoa, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskonnottomat haluavat järjestää nimijuhlia? Miksi halutaan kopioida toisen uskonnon pyhää juhlaa?
En näe nykyisessä juhlassa mitään uskonnollista. Kirkossakäynti on eri päivänä ja sinne ei ollut 30 vuotta sittenkään kenenkään toisuskoisen/ateistin pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Itellä se laulu ainakin ehottomasti kuuluu kesän alotukseen, Ei ne lapset kuitenkaan ymmärrä sitä laulun todellista sanomaa.
Eli sitä virttä veisataankin vanhempien eikä lasten takia? Ei niille lapsille merkkaa mitään mikä laulu siellä lauletaan, se on vain äidin omaa nostalgiaa että se virsi pitää pakolla siellä kuulua. Näin sitä taas ollaan epäitsekkäitä kun ollaan se muksu saatu. MINULLE se merkitsee sitä ja tätä, MINÄ haluan kuulla sen koulussa, ihan sama mitä muut ajattelee. Enkä voi mennä kirkkoon sitä kuuntelemaan, ei, koska MINÄ olen sen itse laulanut lapsena koulussa niin MINUN lastenkin pitää sitä laulaa.
Väitän että suvivirsi, kun siitä kai nyt puhutaan, on ihan hyvää ja säilyttämisen arvoista. Vaikea nähdä, että se satuttaisi ketään tai siitä olisi suurta harmia.