Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulun päättöjuhla ei voisi olla täysin uskonnoton?

Vierailija
23.05.2016 |

Uudet perinteet syntyy siten että asioita aletaan tehdä toisin.

Miksi on muka niin tärkeää että koulun päättöjuhlassa lauletaan virsi ja käydään jopa kirkossa?

Miksi ei pidetä vain täysin uskonnotonta juhlaa johon kaikki voivat hyvillä mielin osallistua vakaumuksestaan riippumatta?

Uskonnottomat ovat kuitenkin ylivoimaisesti nopeiten kasvava vakaumus maailmassa. Jos nyt uskonnottomuutta voi ylipäätään sanoa vakaumukseksi.

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uskonnottomat haluavat käyttää nimijuhlissa kastemekkoa?

Miksi uskonnottomat haluavat järjestää nimijuhlia? Miksi halutaan kopioida toisen uskonnon pyhää juhlaa?

Niin, uskonnottomat haluavat uskontoon liittyvät tavat, koska ne ovat osa suomalaista tapakulttuuria. Eivät vaan sitten kykene tajuamaan, että suvivirsikin on... rusinat pullasta.

Vierailija
62/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on siis valmis järjestämään täysin uskonnottomat kevätjuhlat, joihin hänen mielestään kaikki voisivat osallistua hyvillä mielin. Entä ne, joilla on elävä uskonnollinen vakaumus? Kyllä uskonnottomat ja ateistit ovat sitten kummallista ja arkaa porukkaa, kun pelkäävät yhtä suvivirttä. Onko teillä tosiaan niin heikko oma vakaumus, että pelkäätte saavanne uskonnollisen hapatuksen tartunnan, jos kuulette yhden ainoan virren. Oletteko muuten koskaan ajatelleet, että lukuvuoden aikana uskonnollisen vakaumuksen omaavat kuuntelevat epälukuisen määrän uskonnottomia päivänavauksia eivätkä marssi ulos luokasta. Silloin harvoin kun on uskonnollinen päivänavaus, noin kerran viikossa, niin nämä uskonnottomat eivät suostu sitä kuuntelemaan. Miksi? Koska pelkäävät tartuntaa. Uskonnolliset eivät kuitenkaan pelkää maallisten puheiden tartuntaa. Outoa, eikö?

Olen uskonnoton, agnostikko, enkä todellakaan vainoa kristinuskoa tai vaadi kaikkia kristinuskon ulkoisia merkkejä poistettavaksi. Suvivirsi on ok.

Hävettää nuo meuhkaaja-ateistit, jotka antavat kaikista uskonnottomista suvaitsemattoman ja höyrypäisen kuvan. Yleensä siinä on taustalla jotain syvempää kaunaa kristinuskoa kohtaan; monet tuntemani ovat alkujaan uskovaisista kodeista ja uskonto teki heidän lapsuutensa helvetiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä se laulu ainakin ehottomasti kuuluu kesän alotukseen,  Ei ne lapset kuitenkaan ymmärrä sitä laulun todellista sanomaa.

Eli sitä virttä veisataankin vanhempien eikä lasten takia? Ei niille lapsille merkkaa mitään mikä laulu siellä lauletaan, se on vain äidin omaa nostalgiaa että se virsi pitää pakolla siellä kuulua. Näin sitä taas ollaan epäitsekkäitä kun ollaan se muksu saatu. MINULLE se merkitsee sitä ja tätä, MINÄ haluan kuulla sen koulussa, ihan sama mitä muut ajattelee. Enkä voi mennä kirkkoon sitä kuuntelemaan, ei, koska MINÄ olen sen itse laulanut lapsena koulussa niin MINUN lastenkin pitää sitä laulaa.

Ja lasten isovanhemmat ovat sitä laulaneet, ja heidän vanhempansa. Onko se nyt niin kamalaa, että uudistuvassa koulussa säilytetään edes joku vanha tapa ihan nostalgian ja sukupolvien ketjun nimissä?

Vierailija
64/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että täysin uskonnoton on aivan absurdi käsite. Koululla itselläänkin on juuret vahvasti uskonnossa: 

Suomen ensimmäinen koulu oli Turun katedraalikoulu eli Tuomiokirkkokoulu. Katoliset munkit perustivat sen todennäköisesti jo 1200-luvulla. Koulua ylläpiti kirkko ja opetus palveli lähinnä pappien kasvatusta.

Reformaation eli uskonpuhdistuksen myötä ensimmäinen suomenkielinen aapinen ilmestyi. Kansan piti saada lukea Raamattua omalla kielellään tai ainakin kuulla Raamatun kertomuksia äidinkielellään.

Turun katedraalikoulun tunnetuin opettaja ja rehtori oli Mikael Agricola (1510-1557), Suomen uskonpuhdistaja. Hän kirjoitti myös ABC-kirjan, jota pidetään ensimmäisenä suomenkielisenä aapisena. Kirjassa on alkurunon jälkeen aakkoset ja tavausharjoituksia. Sitten alkaa kirjan uskonnollinen osuus, koska pappejahan tässä koulutettiin.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/07/30/ensimmainen-koulu-ja-suomenkiel…

Vierailija
65/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muista perinteistä ja arvoista Suomessa pitäisi luopua, siksi että pieni vähemmistö ei niistä tykkää?

Hylätäänkö vaikka vanhanaikaisena maatalousyhteiskunnan aikainen koulujen pitkä kesäloma ja perunannosto- (=syys)loma? Minua vanhempana risoo, kun joudun järjestelmään lapsille sijaishoitajia, kun omat lomat ei riitä. Laitetaan koulujen lomaksi neljä viikko alkaen juhannuksesta ja yksi viikko joulun aikaan.

Vappukin on poliittisväritteinen pyhä ja varmasti ärsyttää jotain, ainakin työnantajia. Poistetaan, ettei kukaan suutu.

Uudenvuoden ilotulitteet aiheuttavat ihan turhia vaaratilanteita. Kielletään pois.

Evankelis-luterilainen kirkko ja sen arvot kuuluvat kiinteästi suomalaiseen yhteiskuntaan. Suurin osa suomalaisista siihen kirkkoon kuuluu ja jopa valtio pitää sitä niin tärkeänä, että sille on lailla taattu erityisasema (ja velvollisuudet). Eikö demokratiassa tulisi mennä enemmistön mukaan?

Vierailija
66/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä muista perinteistä ja arvoista Suomessa pitäisi luopua, siksi että pieni vähemmistö ei niistä tykkää?

Hylätäänkö vaikka vanhanaikaisena maatalousyhteiskunnan aikainen koulujen pitkä kesäloma ja perunannosto- (=syys)loma? Minua vanhempana risoo, kun joudun järjestelmään lapsille sijaishoitajia, kun omat lomat ei riitä. Laitetaan koulujen lomaksi neljä viikko alkaen juhannuksesta ja yksi viikko joulun aikaan.

Vappukin on poliittisväritteinen pyhä ja varmasti ärsyttää jotain, ainakin työnantajia. Poistetaan, ettei kukaan suutu.

Uudenvuoden ilotulitteet aiheuttavat ihan turhia vaaratilanteita. Kielletään pois.

Evankelis-luterilainen kirkko ja sen arvot kuuluvat kiinteästi suomalaiseen yhteiskuntaan. Suurin osa suomalaisista siihen kirkkoon kuuluu ja jopa valtio pitää sitä niin tärkeänä, että sille on lailla taattu erityisasema (ja velvollisuudet). Eikö demokratiassa tulisi mennä enemmistön mukaan?

Unohdit pyhäpäivän ja siitä saatavan ylimääräisen korvauksen. 24/7 kaikki tunnit saman arvoisia, monella on myös uskonnosta peräisin oleva nimi poistetaan nimet ja käytetään sos.turva tunnusta.

Vierailija
67/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja eronnut kirkosta. Koulumme viettää koukun joulujuhlia kirkossa, käydään pääsiäiskirkossa ja kevätjuhlassa lauletaan Suvivirttä. Totta kai voin jäädä pois mutta ihmettelen kyllä uskonnon tuputtamista klulun toimintaan liittyvissä tapahtumissa ja juhlissa. Ehdottomasti juhlat pitäisi olla koulun tiloissa tai muussa neutraalissa paikassa. Juhlien musiikkiohjelmisto ja muut esitykset voidaan valita ilman uskonnollista sisältöä, jos halutaan. Opetushallitus on ohjeissaan vain perinteiden orha ja pelkää konservatiivien paskamyrskyä, kun sallii uskonnolliset sisällöt juhlissa. Koulun rehtori hännystelijöineen päättää joka vuosi näistä juhlista ja uskonnottomilla ei ole sanan sijaa. Enemmistön diktatuuri päättää vuosi toisensa jälkeen jatkaa samalla mallilla.

Vierailija
68/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monet muut kehittyneet ja pitkän sivistyksen omaavat maat, kuten Ranska, pystyvät järjestämään koulun ilman uskonnon tuputusta? Ovatko he maallistuneita ja pilaantuneita ihmisiä tämän takia jo lapsesta asti, kun koulussa uskonto ei saa olla esillä? Lasten pitäisi saada rauhassa kasvaa oman katsomuksensa kanssa ilman uskonnollista manipulaatiota. Jos vanhemmille uskonto ja virret esimerkiksi ovat niin tärkeitä, voivat he pyytää koulun juhlien jälkeen tai ennen uskonnollista hartausta seurakunnalta ja oppilaat voivat halutessaan mennä tilaisuuteen. Eipä sinne tulisi edes prosenttia oppilaista, joten uskonnollinen pakkosyöttö ympärään koulun vuotuisjuhlien sisään.

Vierailija
69/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se uskonto kuuluu Suomen kulttuuriin. Kulttuuria ja perinteitä ei saa tuhota, todella sivistyneet osaa arvostaa maatamme. Suvivirsi on yksi perinne perinteiden joukossa. Ja jos joku siitä ahdistuu, niin ahdistuu monet niistä uskonnottomien tavoistakin.

Niin kuului aviovaimon raiskauskin. 

Ei ole mitään surkeampaa ja säälittävämpää perustelua keskustelussa kuin vedota historiaan tai perinteeseen. 

Vierailija
70/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja eronnut kirkosta. Koulumme viettää koukun joulujuhlia kirkossa, käydään pääsiäiskirkossa ja kevätjuhlassa lauletaan Suvivirttä. Totta kai voin jäädä pois mutta ihmettelen kyllä uskonnon tuputtamista klulun toimintaan liittyvissä tapahtumissa ja juhlissa. Ehdottomasti juhlat pitäisi olla koulun tiloissa tai muussa neutraalissa paikassa. Juhlien musiikkiohjelmisto ja muut esitykset voidaan valita ilman uskonnollista sisältöä, jos halutaan. Opetushallitus on ohjeissaan vain perinteiden orha ja pelkää konservatiivien paskamyrskyä, kun sallii uskonnolliset sisällöt juhlissa. Koulun rehtori hännystelijöineen päättää joka vuosi näistä juhlista ja uskonnottomilla ei ole sanan sijaa. Enemmistön diktatuuri päättää vuosi toisensa jälkeen jatkaa samalla mallilla.

Enemmän minua pelottaa koulun käyttö poliittiseen aivopesuun.

Vierailija
71/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen pitäisi olla demokraattinen oikeusvaltio. Sellaisessa EI uskonnolla ole mitään etuja eikä mikään kirkko ole yhteiskunnan tukema.

Uskonnon tuputtaminen lapselle on lapsen törkeätä hyväksikäyttöä ja henkinen pahoinpitely.

Vierailija
72/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumattomat joutuvat istumaan luokassa katsomassa videoita, mikä on ihan perseestä. Miksei voisi tehdä vuotuisjuhlia, joihin ei ympätä uskontoa?! Mikä voi olla niin vaikeaa, että koulu ei voi järjestää kaikille sopivia juhlia?!

Vierailija
73/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on tapakristittyjä, jotka ei vie pentujaan kirkkoon koskaan, mutta pakkosyöttö uskonnolla on ihan ok kaikissa koulun juhlissa!? Vituttaa tuollainen tekopyhyys. Viekää itse lapsenne kirkkoon laulamaan sunnuntain jumalanpalveluksiin. Siellä voi hoilata sielunsa kyllyydestä.

Vierailija
74/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on muka niin tärkeää että koulun päättöjuhlassa lauletaan virsi ja käydään jopa kirkossa?

Miksi ei pidetä vain täysin uskonnotonta juhlaa johon kaikki voivat hyvillä mielin osallistua vakaumuksestaan riippumatta?

Uskonnottomat ovat kuitenkin ylivoimaisesti nopeiten kasvava vakaumus maailmassa. Jos nyt uskonnottomuutta voi ylipäätään sanoa vakaumukseksi.

Itseasiassa helluntailaisuus taitaa olla nopeammin kasvava uskonnollinen liike.

Ateismi on globaalisti katsottuna aika harvinainen maailmankatsomus.

Vierailija
75/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän minua pelottaa koulun käyttö poliittiseen aivopesuun.

Kerro ihmeessä enemmän! Oletko tehnyt opetussuunnitelmia ja ollut opettajana koulussa?! Et ole ja tuo oli aivoton heitto, kun argumentit on jo hukassa.

Vierailija
76/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä se laulu ainakin ehottomasti kuuluu kesän alotukseen,  Ei ne lapset kuitenkaan ymmärrä sitä laulun todellista sanomaa.

Eli sitä virttä veisataankin vanhempien eikä lasten takia? Ei niille lapsille merkkaa mitään mikä laulu siellä lauletaan, se on vain äidin omaa nostalgiaa että se virsi pitää pakolla siellä kuulua. Näin sitä taas ollaan epäitsekkäitä kun ollaan se muksu saatu. MINULLE se merkitsee sitä ja tätä, MINÄ haluan kuulla sen koulussa, ihan sama mitä muut ajattelee. Enkä voi mennä kirkkoon sitä kuuntelemaan, ei, koska MINÄ olen sen itse laulanut lapsena koulussa niin MINUN lastenkin pitää sitä laulaa.

Ja lasten isovanhemmat ovat sitä laulaneet, ja heidän vanhempansa. Onko se nyt niin kamalaa, että uudistuvassa koulussa säilytetään edes joku vanha tapa ihan nostalgian ja sukupolvien ketjun nimissä?

Nimenomaan uudistuvassa koulussa pitää mennä tasa-arvoiseen ja oikeudenmukaiseen suuntaan. Jokainen saa toteuttaa uskonnollisia perinteitään niille kuuluvissa paikoissa tai omassa kodissaan, sitä ei ole kukaan kieltämässä. Miksi uskonto pitää tuoda sellaisiin paikkoihin, joissa on paljon uskonnottomia tai eriuskoisia lapsia? Pelkän nostalgian takia? Ei ne lapset siitä nostalgiasta mitään tiedä, ja juhlissa voi olla muitakin sukupolviperinteitä ilman uskonnollisia yhteyksiä.

Vierailija
77/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa helluntailaisuus taitaa olla nopeammin kasvava uskonnollinen liike.

Ateismi on globaalisti katsottuna aika harvinainen maailmankatsomus.

Joka vaan todistaa että suurin osa tämän maailman ihmisistä on täysiä idiootteja ja mielipuolia. 

Jos ihminen uskoo johonkin näkymättömään ukkoon tai henkiin niin hän on henkisesti sairas ihminen.

Vierailija
78/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kyse on myöskin hienosta perinteestä. Suvivirsi tuo kevätjuhlaan sitä asiaan kuuluvaa tunnelmaa. Miksi uskonnosta paasataan että se on kevätjuhlassa pahasta, mutta Alkoholi lakkiaisissa ei aiheuta pahennusta ?

Vierailija
79/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on tapakristittyjä, jotka ei vie pentujaan kirkkoon koskaan, mutta pakkosyöttö uskonnolla on ihan ok kaikissa koulun juhlissa!? Vituttaa tuollainen tekopyhyys. Viekää itse lapsenne kirkkoon laulamaan sunnuntain jumalanpalveluksiin. Siellä voi hoilata sielunsa kyllyydestä.

Se on kyllä ihmeellistä, kuinka "kristilliset perinteet" saavat mittavan merkityksen vain kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin kohdistuen lapsiin, eikä näiden perinteiden vaalijoihin itseensä.

Vierailija
80/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on siis valmis järjestämään täysin uskonnottomat kevätjuhlat, joihin hänen mielestään kaikki voisivat osallistua hyvillä mielin. Entä ne, joilla on elävä uskonnollinen vakaumus? Kyllä uskonnottomat ja ateistit ovat sitten kummallista ja arkaa porukkaa, kun pelkäävät yhtä suvivirttä. Onko teillä tosiaan niin heikko oma vakaumus, että pelkäätte saavanne uskonnollisen hapatuksen tartunnan, jos kuulette yhden ainoan virren. Oletteko muuten koskaan ajatelleet, että lukuvuoden aikana uskonnollisen vakaumuksen omaavat kuuntelevat epälukuisen määrän uskonnottomia päivänavauksia eivätkä marssi ulos luokasta. Silloin harvoin kun on uskonnollinen päivänavaus, noin kerran viikossa, niin nämä uskonnottomat eivät suostu sitä kuuntelemaan. Miksi? Koska pelkäävät tartuntaa. Uskonnolliset eivät kuitenkaan pelkää maallisten puheiden tartuntaa. Outoa, eikö?

Olen uskonnoton, agnostikko, enkä todellakaan vainoa kristinuskoa tai vaadi kaikkia kristinuskon ulkoisia merkkejä poistettavaksi. Suvivirsi on ok.

Hävettää nuo meuhkaaja-ateistit, jotka antavat kaikista uskonnottomista suvaitsemattoman ja höyrypäisen kuvan. Yleensä siinä on taustalla jotain syvempää kaunaa kristinuskoa kohtaan; monet tuntemani ovat alkujaan uskovaisista kodeista ja uskonto teki heidän lapsuutensa helvetiksi.

Joku trauma on näillä meuhkaajilla taustalla. Surullista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan