Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulun päättöjuhla ei voisi olla täysin uskonnoton?

Vierailija
23.05.2016 |

Uudet perinteet syntyy siten että asioita aletaan tehdä toisin.

Miksi on muka niin tärkeää että koulun päättöjuhlassa lauletaan virsi ja käydään jopa kirkossa?

Miksi ei pidetä vain täysin uskonnotonta juhlaa johon kaikki voivat hyvillä mielin osallistua vakaumuksestaan riippumatta?

Uskonnottomat ovat kuitenkin ylivoimaisesti nopeiten kasvava vakaumus maailmassa. Jos nyt uskonnottomuutta voi ylipäätään sanoa vakaumukseksi.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sais olla samanlailla, kuin yhdes muussa maassa/osavaltiossa jossa ne on säätänyt niin että maassa maan tavalla.

Vierailija
82/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kyse on myöskin hienosta perinteestä. Suvivirsi tuo kevätjuhlaan sitä asiaan kuuluvaa tunnelmaa. Miksi uskonnosta paasataan että se on kevätjuhlassa pahasta, mutta Alkoholi lakkiaisissa ei aiheuta pahennusta ?

Tarjoillaanko sitä alkoholia kouluissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on muka niin tärkeää että koulun päättöjuhlassa lauletaan virsi ja käydään jopa kirkossa?

Miksi ei pidetä vain täysin uskonnotonta juhlaa johon kaikki voivat hyvillä mielin osallistua vakaumuksestaan riippumatta?

Uskonnottomat ovat kuitenkin ylivoimaisesti nopeiten kasvava vakaumus maailmassa. Jos nyt uskonnottomuutta voi ylipäätään sanoa vakaumukseksi.

Itseasiassa helluntailaisuus taitaa olla nopeammin kasvava uskonnollinen liike.

Ateismi on globaalisti katsottuna aika harvinainen maailmankatsomus.

Joka vaan todistaa että suurin osa tämän maailman ihmisistä on täysiä idiootteja ja mielipuolia. 

Jos ihminen uskoo johonkin näkymättömään ukkoon tai henkiin niin hän on henkisesti sairas ihminen.

Mielestäsi suurin osa maailman ihmisistä on henkisesti sairaita. Ok.

Vierailija
84/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on tapakristittyjä, jotka ei vie pentujaan kirkkoon koskaan, mutta pakkosyöttö uskonnolla on ihan ok kaikissa koulun juhlissa!? Vituttaa tuollainen tekopyhyys. Viekää itse lapsenne kirkkoon laulamaan sunnuntain jumalanpalveluksiin. Siellä voi hoilata sielunsa kyllyydestä.

Se on kyllä ihmeellistä, kuinka "kristilliset perinteet" saavat mittavan merkityksen vain kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin kohdistuen lapsiin, eikä näiden perinteiden vaalijoihin itseensä.

Kun se itse koulukin on kristillinen perinne, tajua jo. 

Vierailija
85/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisihan se olla mutta miksi sen pitäisi olla etenkään sellaisissa kouluissa joissa suurin osa oppilaiden perheistä ei ole uskonnottomia.

Koska uskonvapaus ei ole mikään äänestysasia. Siksi. Enemmistö ei voi pakottaa muita harjoittamaan omaa uskontoaan. Ei vaikka heitä olisi kuinka paljon. Ei vaan voi. Perustuslaki kieltää moisen täysin yksiselitteisesti. Vai olisko susta ok, että jos taloyhtiön asukkaista enemmistö on jehovantodistajia, niin taloyhtiön talkoissa pidetään jehovien messu (miksikä he sitä sitten nimittävätkään) ja laulellaan heidän laulujaan? Enemmistö päättää ja muut vaan mukautuu. Tilaisuuteen on jokaisen asukkaan pakko osallistua. Näinkä meneteltäisiin ja se olis susta ok?

Vierailija
86/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan se olla mutta miksi sen pitäisi olla etenkään sellaisissa kouluissa joissa suurin osa oppilaiden perheistä ei ole uskonnottomia.

Koska uskonvapaus ei ole mikään äänestysasia. Siksi. Enemmistö ei voi pakottaa muita harjoittamaan omaa uskontoaan. Ei vaikka heitä olisi kuinka paljon. Ei vaan voi. Perustuslaki kieltää moisen täysin yksiselitteisesti. Vai olisko susta ok, että jos taloyhtiön asukkaista enemmistö on jehovantodistajia, niin taloyhtiön talkoissa pidetään jehovien messu (miksikä he sitä sitten nimittävätkään) ja laulellaan heidän laulujaan? Enemmistö päättää ja muut vaan mukautuu. Tilaisuuteen on jokaisen asukkaan pakko osallistua. Näinkä meneteltäisiin ja se olis susta ok?

Muuten hyvä, mutta kun siihen kevätjuhlaan ei edelleenkään ole pakko osallistua, jos se yksi kahden minuutin pätkä niin ahdistaa. Eikä mua ahdistaisi pätkääkään joku jehovien messu, kuuntelisin jos kiinnostaisi, poistuisin jos ei.

Miten lapset ylipäätään voivat käydä koulua, sen juurethan Suomessa ovat täysin uskonnolliset?

Vierailija
87/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa helluntailaisuus taitaa olla nopeammin kasvava uskonnollinen liike.

Ateismi on globaalisti katsottuna aika harvinainen maailmankatsomus.

Joka vaan todistaa että suurin osa tämän maailman ihmisistä on täysiä idiootteja ja mielipuolia. 

Jos ihminen uskoo johonkin näkymättömään ukkoon tai henkiin niin hän on henkisesti sairas ihminen.

Jos ihminen kutsuu muita ihmisiä henkisesti sairaaksi uskonnon tai uskonnottumuuden perusteella, on ehkä peiliinkatsomisen paikka lähinnä.

Vierailija
88/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on tapakristittyjä, jotka ei vie pentujaan kirkkoon koskaan, mutta pakkosyöttö uskonnolla on ihan ok kaikissa koulun juhlissa!? Vituttaa tuollainen tekopyhyys. Viekää itse lapsenne kirkkoon laulamaan sunnuntain jumalanpalveluksiin. Siellä voi hoilata sielunsa kyllyydestä.

Se on kyllä ihmeellistä, kuinka "kristilliset perinteet" saavat mittavan merkityksen vain kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin kohdistuen lapsiin, eikä näiden perinteiden vaalijoihin itseensä.

Olen lukenut peruskoulun opetussuunitelman läpi aidosti ja missään ei sanota, että koulun juhlissa pitää esittää uskonnollista ohjelmaa. Ei yhdelläkään sivulla mainita uskonnon harjoittamista kouluaikana. Edes uskonnon tunnilla ei harjoiteta uskonnollisia riittejä! Koulun toiminta on siis lähtökohtaisesti uskonnotonta. Joka muuta väittää, puhuu paskaa.

Vierailija
89/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, on muinaiskreikkalainen alkujaan. Kristityt vain varastivat idean ja esittävät sitä omanaan, kuten tapanaan on. Hitto vie, muslimeillakin oli koulujärjestelmä ennen kristittyjä.

Vierailija
90/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut peruskoulun opetussuunitelman läpi aidosti ja missään ei sanota, että koulun juhlissa pitää esittää uskonnollista ohjelmaa. Ei yhdelläkään sivulla mainita uskonnon harjoittamista kouluaikana. Edes uskonnon tunnilla ei harjoiteta uskonnollisia riittejä! Koulun toiminta on siis lähtökohtaisesti uskonnotonta. Joka muuta väittää, puhuu paskaa.

Mutta se koulu on Suomessa syntynyt pappien kouluttamisen tarpeesta. Suomen kirjakielen pohjan on luonut piispa. Miten voit sivuuttaa nämä uskonnolliset symbolit?

Vierailija
91/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kevätjuhlassa pitäisi olla mitään uskonnollista, edes siinä tapauksessa että suurin osa olisi hartaita luterilaisia?

Eihän matematiikan tunnillakaan jauheta paskaa Jeesuksista ja Jumalista.

Matematiikan tunnilla opiskellaan matematiikka. Päätösjuhlissa juhlitaan ja uskonnolliset ihmiset ottavat kaikenlaisiin juhliinsa uskonnollisia piirteitä.

Kevätjuhla ei ole pelkästään uskovaisten juhla, se on koko koulun juhla. Joten uskovaiset eivät voi yksin päättää miten kevätjuhlaa vietetään ja mitä piireteitä sinne tuodaan. Uskovaiset voi juhlia kotonaan ne uskonnolliset juhlansa, siellä heillä on yksinvalta päättää juhlistaan.

Toisaalta sähän tuossa myönnät, että myös muilla uskonnoilla on oikeus tuoda omat uskonnolliset piirteensä kevätjuhliin. Joten sinne on saatava mukaan muutama muslimilaulu, jehovien musaa, hellarit kitaroineen, lestadiolaissaarnaaja vähän saarnaamaan jne. Ne muutkin vaan tuo juhliinsa uskonnollisia piirteitä. Ja siihenhän heillä on oikeus, vai mitä ?

Vierailija
92/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse tähän perehtynyt, mutta olettaisin, että siellä kuitenkin puhutaan suomalaisesta tapakulttuurista ja keskeisistä arvoista jne?

Vierailija
93/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kevätjuhlassa pitäisi olla mitään uskonnollista, edes siinä tapauksessa että suurin osa olisi hartaita luterilaisia?

Eihän matematiikan tunnillakaan jauheta paskaa Jeesuksista ja Jumalista.

Matematiikan tunnilla opiskellaan matematiikka. Päätösjuhlissa juhlitaan ja uskonnolliset ihmiset ottavat kaikenlaisiin juhliinsa uskonnollisia piirteitä.

Kevätjuhla ei ole pelkästään uskovaisten juhla, se on koko koulun juhla. Joten uskovaiset eivät voi yksin päättää miten kevätjuhlaa vietetään ja mitä piireteitä sinne tuodaan. Uskovaiset voi juhlia kotonaan ne uskonnolliset juhlansa, siellä heillä on yksinvalta päättää juhlistaan.

Toisaalta sähän tuossa myönnät, että myös muilla uskonnoilla on oikeus tuoda omat uskonnolliset piirteensä kevätjuhliin. Joten sinne on saatava mukaan muutama muslimilaulu, jehovien musaa, hellarit kitaroineen, lestadiolaissaarnaaja vähän saarnaamaan jne. Ne muutkin vaan tuo juhliinsa uskonnollisia piirteitä. Ja siihenhän heillä on oikeus, vai mitä ?

Minun puolestani kevätjuhlassa voidaan esittää kahden minuutin muslimien laulu, juutalaisten laulu jne. Esityksiä siinä missä suvivirsikin.

Vierailija
94/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, on muinaiskreikkalainen alkujaan. Kristityt vain varastivat idean ja esittävät sitä omanaan, kuten tapanaan on. Hitto vie, muslimeillakin oli koulujärjestelmä ennen kristittyjä.

Ja Suomen kirjakielen loikaan kuka? Joku muinaiskreikkalainen?

Vierailija
95/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse tähän perehtynyt, mutta olettaisin, että siellä kuitenkin puhutaan suomalaisesta tapakulttuurista ja keskeisistä arvoista jne?

Ei puhuta uskonnosta minkään arvon tai tapakulttuurin yhteydessä. Tiedän tulkinnalle on siis se ja sama,koska teidän luulonne ei ole sama kuin opetussuunnitelma, joka on ainoa ohjenuora viime kädessä.

Vierailija
96/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kyse on myöskin hienosta perinteestä. Suvivirsi tuo kevätjuhlaan sitä asiaan kuuluvaa tunnelmaa. Miksi uskonnosta paasataan että se on kevätjuhlassa pahasta, mutta Alkoholi lakkiaisissa ei aiheuta pahennusta ?

Kevätjuhla = koulun järkkäämä juhla. Julkinen tila.

Lakkiaiset = perheen järkkäämä juhla, yleensä kotona. Yksityinen tila.

Huomaatko noissa mitään eroa? Veikkaan että et, sen verran yksinkertaisia tuntuu nämä kristityt olevan. Näistä esimerkeistä sen huomaa.

Vierailija
97/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä se laulu ainakin ehottomasti kuuluu kesän alotukseen,  Ei ne lapset kuitenkaan ymmärrä sitä laulun todellista sanomaa.

Eli sitä virttä veisataankin vanhempien eikä lasten takia? Ei niille lapsille merkkaa mitään mikä laulu siellä lauletaan, se on vain äidin omaa nostalgiaa että se virsi pitää pakolla siellä kuulua. Näin sitä taas ollaan epäitsekkäitä kun ollaan se muksu saatu. MINULLE se merkitsee sitä ja tätä, MINÄ haluan kuulla sen koulussa, ihan sama mitä muut ajattelee. Enkä voi mennä kirkkoon sitä kuuntelemaan, ei, koska MINÄ olen sen itse laulanut lapsena koulussa niin MINUN lastenkin pitää sitä laulaa.

Ja lasten isovanhemmat ovat sitä laulaneet, ja heidän vanhempansa. Onko se nyt niin kamalaa, että uudistuvassa koulussa säilytetään edes joku vanha tapa ihan nostalgian ja sukupolvien ketjun nimissä?

Nimenomaan uudistuvassa koulussa pitää mennä tasa-arvoiseen ja oikeudenmukaiseen suuntaan. Jokainen saa toteuttaa uskonnollisia perinteitään niille kuuluvissa paikoissa tai omassa kodissaan, sitä ei ole kukaan kieltämässä. Miksi uskonto pitää tuoda sellaisiin paikkoihin, joissa on paljon uskonnottomia tai eriuskoisia lapsia? Pelkän nostalgian takia? Ei ne lapset siitä nostalgiasta mitään tiedä, ja juhlissa voi olla muitakin sukupolviperinteitä ilman uskonnollisia yhteyksiä.

Mainitsehan yksikin muu sukupolvesta toiseen kulkenut perinne (ei-uskonnollista taustaa), jota vieläkin kouluissa vaalitaan.

Vierailija
98/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan sama, mitä 1500-luvulla tehtiin, nyt noudatetaan Suomen lakeja ja opetussuunnitelmaa vuonna 2016 ja sille ei kukaan äpyttäjä mahda mitään.

Vierailija
99/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se koulu on Suomessa syntynyt pappien kouluttamisen tarpeesta. Suomen kirjakielen pohjan on luonut piispa. Miten voit sivuuttaa nämä uskonnolliset symbolit?

Historia on historiaa ja maailma muuttuu, eikä koulu enää ole sama asia, kuin joskus aikoinaan. Esimerkiksi myös tytöt pääsevät kouluun, vaikka perinteisesti näin ei ollut.  Ja opetustakin saa suomen kielellä, vaikka perinteisesti meillä on koulukieli ollut ruotsi.

Vierailija
100/120 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

81 jatkaa, Suomi voisi vähän samanlailla toteuttaa ja päättää. http://uutismaailma.com/nain-vastattiin-muslimien-vaatimuksiin-kanadass…

Miksei näin voisi toteuttaa täälläkin päättöjuhlissa missä esiintyy uskontoa. Jos ei kelpaa suvivirret yms. niin muuttakaa muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi