Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion irtisanoutua vuoden lopussa, mutta pelkään siitä tulevia reaktioita

Vierailija
04.09.2025 |

Olen päättänyt irtisanoutua työstäni vuoden lopussa. Minulla on sinänsä hyvä työpaikka, mutta olen ollut siellä jo viisi vuotta enkä koe että saan sieltä enää mitään irti. Nyt minulla olisi mahdollisuus tehdä jotakin muuta, joten olen päättänyt irtisanoutua ja lähteä. Pelkään kuitenkin sitä seuraavia reaktioita. Työyhteisöni on aika tiivis ja sieltä tulee varmaan sanomista.  Uuden työntekijän löytäminen ja perehdyttäminen ottaa aikaa. Olen myös käynyt firman laskuun kalliita koulutuksia, joten minuun on satsattu. Nyt kuitenkin aion lähteä enkä edes aio kertoa minne. Haluan pitää tämän omana asiana.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Ilmoittaa asia viime tipassa ja vain häipyä? En jaksa sitä prässäystä ja kyselyä joka siellä alkaa. Ehkä ilmoitan työnantajalle tasan kuukautta aikaisemmin ja sitten jään saikulle. Heippa vaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään kuukauden saikulle? Kuka kirjoittaa tuollaisia sairaslomia?

Vierailija
2/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatko olla yhtä korvaamaton pomosi ja työkavereidesikin mielestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään kuukauden saikulle? Kuka kirjoittaa tuollaisia sairaslomia?

No se nyt oli vaan sellainen heitto. Mietin että voinko pitää käyttämättömät lomani siinä, mutta se tarkoittaisi että asiasta pitäisi ilmoittaa aikaisemmin ja se tulisi kaikkien tietoon. 

Vierailija
4/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon että saattavat tarjota palkankorotusta ja pyytää jäämään. Mieti vastauksesi. Ja hanki nyt edes uusi duuni ennen irtisanoutumista.

Vierailija
5/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tuli mieleen. 

Vierailija
6/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti en. Minua ei haittaisi vaikka kukaan ei sanoisi mitään.

Vierailija
7/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, itsellä on tarkoitus ottaa lopputili vuoden tai viimeistään kahden päästä ja ryhtyä ennenaikaiselle omalle eläkkeelle.

Luultavasti ilmoitan asiasta hyvissä ajoin, mutta eihän sitä vielä tiedä.

Vierailija
8/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon että saattavat tarjota palkankorotusta ja pyytää jäämään. Mieti vastauksesi. Ja hanki nyt edes uusi duuni ennen irtisanoutumista.

En ole jäämässä vaikka tulisi tällainen tarjous. Nyt minulla on once in a lifetime- mahdollisuus riskillä, jonka aion kokeilla. Syteen tai saveen.

Vierailija
9/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun ole pakko sanoa yhtään mitään työkavereillesi, esimiehelle toki toimitat irtisanomisilmoituksen riittävän ajoissa (ja siinäkin riittää, että viimeisenä mahdollisena päivänä).

Se on sitten esimiehesi ja firman johdon asia järjestellä uuden työntekijän palkkaaminen jne. Toki voivat pyytää sinua perehdyttämään uutta, jos ehtivät hänet löytää ennen kuin irtisanomisaikasi päättyy.

Vierailija
10/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan enemmän tulee ihmettelyjä ja kyselyjä, jos lähtee äkkiä mitään puhumatta. Reilumpaa kaikille sanoa suoraan. Ja pitääkin kertoa, jos kerran tilalle tarvitaan uusi. Tulevaa työpaikkaa ei tarvitse kertoa, jos ei halua.

Vierailija
11/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nössö

Vierailija
12/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan enemmän tulee ihmettelyjä ja kyselyjä, jos lähtee äkkiä mitään puhumatta. Reilumpaa kaikille sanoa suoraan. Ja pitääkin kertoa, jos kerran tilalle tarvitaan uusi. Tulevaa työpaikkaa ei tarvitse kertoa, jos ei halua.

Tämä voi olla vaikeaa jos kysytään suoraan. Jos et sano minne menet niin se herättää ihmetystä. 

Vierailija
13/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin parivuotta sitten irtisanomista yt-neuvotteluissa ilman työvelvoitetta. Ja sain tietenkin osakseni empatiaa.

Ja aina pitää olla irtisanomisajan verran lomia "jemmassa".

Vierailija
14/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoutuminen on osa työelämää ja se ei tee sinusta nyt mitenkään uniikkia. 

Vierailija
15/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä irtisanouduin vakiduunista syksyllä 2019 enkä ole tippaakaan katunut. Siitä seurasi 3kk karenssi, ansiosidonnainen alkoi juosta alkuvuodesta 2020 samaan aikaan kun korona iski ympäri maapalloa. Mihinkään ei päässyt töihin sinä aikana (hyvä juttu) ja kaiken lisäksi ansiosidonnaisen päivät eivät kuluneet koronan takia 1.7.2020 alkaen puoleen vuoteen eli sai ylimääräistä ansiosidonnaista. Viime vuoden keväänä päivitin työnhakuprofiiliani niin että en hae aktiivisesti töitä, minulla ei ole työnhakuvelvoitetta ja vastaavasti minulla ei myöskään ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rahaa on säästössä sen verran että voin elää pelkillä korkotuloilla, edellyttää etten matkustele enkä ostele autoja. Eli korot kattaa peruselämisen noin 1200 euroa/kk. Asuminen on lähes ilmaista, kun velaton kaksio.

M55

Vierailija
16/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todellakin olla se uusi työpaikka sovittuna, jos työelämään vielä joskus haluaa palata. Oltiin määräaikaisessa työssä kaverin kanssa, hän oli yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen irtisanoutunut työstään ajatuksena vuoden tai pari hoitaa terveyttään ja palata sitten työelämään. No yli kuusikymmen vuotiaana ja yli vuoden työttömänä olleena ei paluu töihin ollutkaan "töitä tekevälle" mikään ilmoitus asia. Työllistämistoimin pääsi määräaikaiseksi.

Vierailija
17/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän hommista, jos samalla alalla siirtyy niin voi olla pakko kertoa ainakin suunnilleen mihin on menossa, ellei halua epäilyjä salassapitorikoksista. Lisäksi voi olla hyväkin kertoa, mä kun siirryin kilpailijalle niin työnantaja ilmoitti että työvelvoite loppuu nyt, palkan sain silti normaalisti irtisanomisajalta. Ihan kiva ilmainen parin kuukauden loma.

Vierailija
18/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä irtisanouduin vakiduunista syksyllä 2019 enkä ole tippaakaan katunut. Siitä seurasi 3kk karenssi, ansiosidonnainen alkoi juosta alkuvuodesta 2020 samaan aikaan kun korona iski ympäri maapalloa. Mihinkään ei päässyt töihin sinä aikana (hyvä juttu) ja kaiken lisäksi ansiosidonnaisen päivät eivät kuluneet koronan takia 1.7.2020 alkaen puoleen vuoteen eli sai ylimääräistä ansiosidonnaista. Viime vuoden keväänä päivitin työnhakuprofiiliani niin että en hae aktiivisesti töitä, minulla ei ole työnhakuvelvoitetta ja vastaavasti minulla ei myöskään ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rahaa on säästössä sen verran että voin elää pelkillä korkotuloilla, edellyttää etten matkustele enkä ostele autoja. Eli korot kattaa peruselämisen noin 1200 euroa/kk. Asuminen on lähes ilmaista, kun velaton kaksio.

M55

Miksi sinulle edes on työnhakuprofiili, jos et hae töitä, etkä saa työttömyyspäivärahaa?

Eikö ole parempi poistaa koko profiili?

Vierailija
19/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit epäili että olen voittanut eurojackpotissa, kun ilmoitin yhtäkkiä irtisanoutuneeni. No enpä kertonut että olen vain vttuuntunut työhöni.

Vierailija
20/23 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä työkaverit kyselee, että miksi lähtee, mutta siihen voi vaan vastata, että haluaa muutosta elämään. Työnantajalle riittää että irtisanoo itsensä. Ei siihen mitään syitä tarvitse esittää. 

Ei ole ollenkaan harvinaista, että ihmiset vaihtaa työpaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi