Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatteko käyttää vanhempienne mökkiä, kun itsellä ei ole varaa mökkiin?

Vierailija
22.05.2016 |

Onko iäkkäillä vanhemmilla oikeus kieltää lapsiltaan mökkinsä käyttö kokonaan, vaikka pienille lapsenlapsille se olisi kiva kokemus uida ja saunoa edes joskus mökillä? Mihin asti itsekkyys on hyväksyttävää?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että vanhempani loukkantuisivat, jos minä tai joku sisaruksistani hankkisi oman mökin. Meillä on kaikilla vähintään omat makuu- ja osalla myös oleskelutilat mökillä, tehdään yhdessä isoimmat työt jne. 

Vierailija
22/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surullista, jos narsistisesti nähdän oma lapsikin hyväksikäyttäjänä. Miten kova täytyy olla, että kieltää lapsiaan ja lapsenlapsiaan käyttämästä mökkiä, joka on hyvällä paikalla alle puolen tunnin automatkan päässä? Ettekö tosiaan tunne muista tällaisia? Ahneus oman omaisuuteen ei vähene edes yli 80 vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että vanhempani loukkantuisivat, jos minä tai joku sisaruksistani hankkisi oman mökin. Meillä on kaikilla vähintään omat makuu- ja osalla myös oleskelutilat mökillä, tehdään yhdessä isoimmat työt jne. 

Kuullostaa onnelliselta suvulta. Valitetettavasti joidenkin vanhemmat ovat ahneita ja itsekkäitä läpi elämän. Tämä on totuus, alapeukuttajat.

Vierailija
24/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai mökin omistajalla on oikeus päättää ketä mökkiin päästää! Ihan sama onko vanhemmat vai ei. Ystävällistä toki olis antaa teidän käyttää vaikka sitten pientä maksua tai huoltotyötä vastaan. Esim ruohonleikkuu

Vierailija
25/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei halua sinne mökille. Ei sähköä, ei vettä sisälle, ulkohyyskä ja miljoona hyttystä 😨 Sauna jossa peseydytään samassa tilassa, jossa saunotaan. Järven vesi ruskea läheisten soiden ansiosta.

Vierailija
26/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, olemmehan samaa perhettä. Vanhemmat voivat myös asua meillä kun emme ole itse kotona (tai vaikka olisimmekin). Asuvat siis "maalla" ja me kaupungissa, jossa heillä on ystäviä. 

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta oletteko aiemmilla reissuillanne tärvelleet jotain mökillä? Onko mökki sinun/ puolisosi lapsuudenmökki, vai iäkkäiden vanhempien itselleen hankkima vanhuuden huvitus? Vanhemmat ovat lapsensa kasvattaneet, työnsä tehneet ja veronsa maksaneet, heillä on oikeus viettää eläkepäiviään kuten haluavat. Kuinka paljon itse kevennätte heidän arkeaan, autatte? Pidättekö isovanhempia palvelu -automaattina?

Vierailija
27/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on surullista, jos narsistisesti nähdän oma lapsikin hyväksikäyttäjänä. Miten kova täytyy olla, että kieltää lapsiaan ja lapsenlapsiaan käyttämästä mökkiä, joka on hyvällä paikalla alle puolen tunnin automatkan päässä? Ettekö tosiaan tunne muista tällaisia? Ahneus oman omaisuuteen ei vähene edes yli 80 vuoden.

No mulla on just tällainen tilanne.

t. 20

Vierailija
28/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyse on isovanhempiesi, ei vanhempiesi mökistä? Ehkä sillä on käyttäjät muusta suvusta tai mökki on jo jonkun muun nimissä

Vierailija
29/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat mökillä niin tiiviisti, etten siellä kovinkaan usein käy. Lähinnä siksi, että tykkään olla yksin (tai kahdestaan puolison kanssa) ja vanhemmat sitten olisivat siellä ikään kuin kolmantena ja neljäntenä pyöränä "tiellä".

Toki joskus tulee viikkoja / viikonloppuja, että vanhemmilla on muuta menoa (juhlia tms.) ja he ilmoittavat, että mökki on vapaassa käytössä, eivät aio itse sinne mennä. Niin sitten me menemme.

Yleensä teemme siellä jotain pientä fiksausta. Haravoidaan, nypitään rikkaruohoja, korjataan jotain. Tietenkin siivotaan ja pidetään paikka puhtaana ja järjestyksessä. Ja joskus kysytään, että onko jotain mitä pitäisi tehdä, esim. pari kesää sitten oli projektinia ulkohuussin maalaus. Siihen oli maalitkin ostettu jo valmiiksi. Otettiin vähän olutta ja maalailtiin huussia. Hyvä tuli.

Vierailija
30/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mökkiä sotkettu, kyseessä miehen vanhemmat ja oma lapseni. En niin itse viihdy edes mökillä mutta ei kutsu poikaansakaan ja lastenlastaan. Apua saisivat, jos vain kelpaisi mutta ovat itseriittoisia eivätkä tarvitse. Mökki ollut jo yli 20 vuotta heillä ja asuvat samassa kaupungissa. Itse olen ollut yhden yön mökillään tuona aikana. Emme ryyppää koskaan emmekä ole heitä moittineet mistään. No, jokainen taplaa tyylillään. Kyseessä rantamökki ison lammen rannalla, jossa hiekkaranta ja nopeasti lämpenevä vesi. 

Vierailija
31/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on hyväksyttävää siihen asti, kun lapset maksavat käypää vuokraa mökin käytöstä. Esimerkiksi 600 e/vko näyttää olevan aika lailla tavallinen hinta rantamökistä.

Meillä pääse mökille aina, mutta siellä ovat isovanhemmat ja osan kesää vielä isomummokin. Ja siellä ei makailla laiturilla vaan tehdään töitä.

Tosiaan vuokralaisellakin on paremmat oikeudet mökistänsä kuin minkä jotkut vanhemmat antavat omille lapsilleen, meidänkin olisi pitänyt laittaa sähköt ja oma sauna ilman mitään sopimusta, että saamme sitten olla mökillä.

t. 20

Vierailija
32/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mökkiä sotkettu, kyseessä miehen vanhemmat ja oma lapseni. En niin itse viihdy edes mökillä mutta ei kutsu poikaansakaan ja lastenlastaan. Apua saisivat, jos vain kelpaisi mutta ovat itseriittoisia eivätkä tarvitse. Mökki ollut jo yli 20 vuotta heillä ja asuvat samassa kaupungissa. Itse olen ollut yhden yön mökillään tuona aikana. Emme ryyppää koskaan emmekä ole heitä moittineet mistään. No, jokainen taplaa tyylillään. Kyseessä rantamökki ison lammen rannalla, jossa hiekkaranta ja nopeasti lämpenevä vesi. 

Emme saa käyttää mökkä edes silloin, kun eivät ole siellä Saunakin on munalukossa eikä avainta anneta:)  Kyseessä samanlaiset ihmiset kuin edellä oleva yksi vastaus: joka ikinen tulitikku pitää olla samalla paikalla, kun he ovat laittaneet vaikka puunaisimme kaikki kuntoon, aina on sanomista, kun vain haluaa naputtaa.No. sitten kun kunto romahtaa, myyvät luultavasti jollekin kaukaisemmille sukulaisille, joilla jo valmiiksi oamisuutta, jotta lapsenlapset (Yht. 4 kpl) eivät hyödy liikaa.  ap

Vierailija
33/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan käyttää vanhempieni mökkiä, koska ollaan aina oltu siististi, siivottu jälkemme (ja vähän extraakin) ja tehty tarpeellisia hommia. Kerran tai pari kesässä ollaan oltu pari päivää. Kysyn aina vanhemmilta, mitä hommia olisi tehtävänä mökillä ja he ottavat ilolla avun vastaan.

Sen sijaan veljeni perhe jättää aina kauhean sotkun jälkeensä, joten vanhemmat eivät kovin innokkaasti päästä heitä mökkeilemään. 

Vierailija
34/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämäkin ap:lta

Vierailija
35/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sinun vanhempasi käyttää autoasi, kuin se olisi oma tai voisivatko vanhempasi tulla teille asumaan, jos rahasta on tiukkaa.

Vierailija
36/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko antaa mökkiään kenenkään käyttöön jos ei halua. Ei edes niiden lasten perheineen. Vuokraa itse mökki tai osta niin ei tarvi toisten mökeille ängätä.

Vanhemmilla ei ole yhtään enempää velvollisuutta antaa mökkiään lasten perheille käyttöön kuin esim naapureilla. Niiden mökki kenen rahat.

Vierailija
37/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan käyttää jos haluan.

Vierailija
38/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on hyväksyttävää siihen asti, kun lapset maksavat käypää vuokraa mökin käytöstä. Esimerkiksi 600 e/vko näyttää olevan aika lailla tavallinen hinta rantamökistä.

Meillä pääse mökille aina, mutta siellä ovat isovanhemmat ja osan kesää vielä isomummokin. Ja siellä ei makailla laiturilla vaan tehdään töitä.

Siis omia lapsia kohdellaan kuin vieraita ihmisiä? Vai niin, aika outo suhtautuminen.

Minusta on paljon oudompaa, että lapset käskevät vanhempansa pois vanhempien omistamalta mökiltä ja sitten toimivat siellä kuin vuokramökillä eli polttavat saunapuita, mutta eivät hanki niitä lisää, eivät korjaa kattoa, hoida pihaa, laita terassia  kuntoon jne.Roskatkin jätetään viemättä roskiin, koska aina on joku muu, jonka tehtäviin se kuuluu.

Jos omat lapset suhtautuvat vanhempiinsa kuin ap:n aloituksessa, niin minusta se on enemmän kuin outoa.

Vierailija
39/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sinun vanhempasi käyttää autoasi, kuin se olisi oma tai voisivatko vanhempasi tulla teille asumaan, jos rahasta on tiukkaa.

Voitko lukea vastaukseni edes edellä? Emme änkeä idioottimaisesti yhtään mihinkään vaan odotamme kutsua edes käymään saunassa, ja sitäkään ei kuulu? Emme siis käy siellä mökillä ja on muitakin paikoja, maksullisia lomapaikkoja ja saunoja, mutta olisihan se kiva joskus käydä lähempänäkin, ainakin lapseni kannalta. Mutta jos kuvaamani vanhusten käytös on allright, niin olkoon. Itsestäni se on hieman outoa, kun omat vanhempani olivat anteliaita ja kutsuivat käymään. ap

Vierailija
40/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko lukea vastaukseni edes edellä? Emme änkeä idioottimaisesti yhtään mihinkään vaan odotamme kutsua edes käymään saunassa, ja sitäkään ei kuulu? Emme siis käy siellä mökillä ja on muitakin paikoja, maksullisia lomapaikkoja ja saunoja, mutta olisihan se kiva joskus käydä lähempänäkin, ainakin lapseni kannalta. Mutta jos kuvaamani vanhusten käytös on allright, niin olkoon. Itsestäni se on hieman outoa, kun omat vanhempani olivat anteliaita ja kutsuivat käymään. ap

Vuokratkaa mökki ja kutsukaa miehen  vanhemmat käymään. Vai onko siitä teille liikaa vaivaa?