Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatteko käyttää vanhempienne mökkiä, kun itsellä ei ole varaa mökkiin?

Vierailija
22.05.2016 |

Onko iäkkäillä vanhemmilla oikeus kieltää lapsiltaan mökkinsä käyttö kokonaan, vaikka pienille lapsenlapsille se olisi kiva kokemus uida ja saunoa edes joskus mökillä? Mihin asti itsekkyys on hyväksyttävää?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat haluaisivat tulla mun mökille! Viettävät talvet espanjassa ja kesäksi tulevat takaisin Suomeen, mutta ei kuulemma kerrostaloasuntonsa houkuttele vaan pitäisi tulla mun mökille loikoilemaan!

Vierailija
82/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni he, joita ei haluta mökille, ovat lokkeja. Av:llakin eräs sanoi, että kun he tulevat kylään, niin odottavat täysihoitoa omilla ehdoillaan. Mökissä ei saa edes telkkaria katsoa, kun lapsenlapset ovat kylässä.

Me olemme ratkaisseet asian rakentamalla vierasmajan. Sinne saavat tulla. Hajurako sukupolvien välillä on hyvä.

No minä olen kumppanini kanssa huolehtinut mökistä jo ainakin vuosikymmenen ihan siinä missä vanhemmatkin ja koko ajan heidän ikääntyessään enemmän. Kyllä kyseessä on ihan puhtaasti itsekkyys vanhempieni osalta -he eivät viihdy kaupungissa kesäisin, eivätkä halua kesäisistä päivistä mökillä luopua yhdestäkään. Emme myöskään mahdu samaan aikaan mökille, koska he valtaavat molemmat nukkumatilat kun eivät tahdo nukkua yhdessä. Syksyllä sitten juoksemme siellä kieli vyön alla haravoimassa, nostamassa laitureita, tyhjentelemässä huusia, hoitamassa polttopuita ja tekemässä pieniä remontteja pois. Jos tahtoo välttää riitoja, on vaan sopeuduttava.

-se ennakkoperinnön vastaanottanut

Sun vanhemmat kuulostaa ikäviltä ihmisiltä. Miksi annat heidän pompottaa noin itseesi?

Olen vähän niin kuin jumissa mökin kanssa josta tuli minun omaisuutta. Pakkohan sitä on huoltaa, enkä saa omaakaan ostettua kun en halua olla kahdesta vapaa-ajan kiinteistöstä vastuussa. Paskan diilin tein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, vanhemmillani on mökki ja haluaisivat ehdottomasti että kävisimme siellä mahdollisimman paljon. Ikävä kyllä mökki on kaatopaikka, jonne rahdataan kaikki vanhat ja vähän risat mutta vielä käyttökelpoiset tavarat. Mitään ei saa heittää pois, mutta mikään ei toimi kunnolla. Siisteystaso aivan karmea. Ja parasta on se, että mökki on täynnä luteita, mutta eivät häiritse vanhempiamme kun eivät ole allergisia ja saa kutisevia paukamia. Sitten ihmettelevät kun ei löydy mökkiseuraa.

Taitaa ne "luteet" olla hyttysiä, jotka pistävät yöllä. Vai onko mökki ympärivuotisesti käytössä? Eikö luteet kuole jos ovat 2 viikkoa ilman veriateriaa? Tai sitten luteet tuodaan kotoa mökille tullessaan omien tavaroiden mukana.

Vierailija
84/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni he, joita ei haluta mökille, ovat lokkeja. Av:llakin eräs sanoi, että kun he tulevat kylään, niin odottavat täysihoitoa omilla ehdoillaan. Mökissä ei saa edes telkkaria katsoa, kun lapsenlapset ovat kylässä.

Me olemme ratkaisseet asian rakentamalla vierasmajan. Sinne saavat tulla. Hajurako sukupolvien välillä on hyvä.

No minä olen kumppanini kanssa huolehtinut mökistä jo ainakin vuosikymmenen ihan siinä missä vanhemmatkin ja koko ajan heidän ikääntyessään enemmän. Kyllä kyseessä on ihan puhtaasti itsekkyys vanhempieni osalta -he eivät viihdy kaupungissa kesäisin, eivätkä halua kesäisistä päivistä mökillä luopua yhdestäkään. Emme myöskään mahdu samaan aikaan mökille, koska he valtaavat molemmat nukkumatilat kun eivät tahdo nukkua yhdessä. Syksyllä sitten juoksemme siellä kieli vyön alla haravoimassa, nostamassa laitureita, tyhjentelemässä huusia, hoitamassa polttopuita ja tekemässä pieniä remontteja pois. Jos tahtoo välttää riitoja, on vaan sopeuduttava.

Sun vanhemmat kuulostaa ikäviltä ihmisiltä. Miksi annat heidän pompottaa noin itseesi?

Olen vähän niin kuin jumissa mökin kanssa josta tuli minun omaisuutta. Pakkohan sitä on huoltaa, enkä saa omaakaan ostettua kun en halua olla kahdesta vapaa-ajan kiinteistöstä vastuussa. Paskan diilin tein.

Vanhemmillasi on käyttöoikeus mökkiin, mutta myös sinä olet omistaja. Sano vanhemmillesi, että toinen makuuhuone on teidän käytössänne. Jos vanha pari ei mahdu samaan sänkyyn niin sitten heidän makkariinsa laitatte 2 erillistä sänkyä.

Tiedän, on noloa, mutta pitäkää puolenne! Kesää on vielä jäljellä ja ehditte siitä vielä nauttia. 

Ensi vuonna saa rakentaa (rakennusoikeuden salliessa) alle 30 neliöisen rakennuksen ilman rakennuslupaa. Jos ei yhteiselo muuten onnistu niin rakenna/osta teille oma makuusoppi. Valmismökkejä saa edullisesti syksyn tullessa ja ne on helppo koota vaikkei olisi varsinaisia rakennustaitojakaan.

Tsemppiä!

Vierailija
85/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talo ulkomailla ja lapsemme saavat käyttää sitä perheensä ja ystäväperheittensä kanssa. Me toivomme sitä.

He ovat omatoimisesti aina maksameet asumiskulut ko ajalta, siivonneet lähtiessään, pesseet liinavaatteensa ja täydentäneet kaappeihin sen mitä ovat käyttäneet.

Näin tämä toimii kivuttomasti.

Vierailija
86/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillasi on käyttöoikeus mökkiin, mutta myös sinä olet omistaja. Sano vanhemmillesi, että toinen makuuhuone on teidän käytössänne. Jos vanha pari ei mahdu samaan sänkyyn niin sitten heidän makkariinsa laitatte 2 erillistä sänkyä.

Tiedän, on noloa, mutta pitäkää puolenne! Kesää on vielä jäljellä ja ehditte siitä vielä nauttia. 

Ensi vuonna saa rakentaa (rakennusoikeuden salliessa) alle 30 neliöisen rakennuksen ilman rakennuslupaa. Jos ei yhteiselo muuten onnistu niin rakenna/osta teille oma makuusoppi. Valmismökkejä saa edullisesti syksyn tullessa ja ne on helppo koota vaikkei olisi varsinaisia rakennustaitojakaan.

Tsemppiä!

Ei taida onnistua tuo "vain yksi huone käyttöoikeutena", jos sitä ei ole erikseen jo ennakkoperintöä annettaessa sovittu. Jälkikäteen ei voi ehtoja tiukentaa.

Vierailija
87/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsilla ole avaimia mökille eikä edes mökkitien puomiin, joten hyvin pysyvät poissa.

Vierailija
88/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse jo sitä ikäpolveä, että ODOTAN innolla lapsia ja lapsenlapsia mökille

Toki aika harvoin pääsevät sinne itsekseen, koska me viihdymme kesäisin aika paljon mökillä

Sen sijaan saavat innokkaat lapsenvahdit kaupanpäälliseksi

Eli meidän lapset on AINA halutessaan tervetulleita mökille ja pyynnöstä voimme joskus tehdä järjestelyjä, että saavat olla mökillä ihan omn perheensä kesken.

Mutta onneksi meidän mökille mahtuu ja yleensä viihdytään porukassa (kaikki meidän 3 lasta puolisoineen ja yhden omat lapset)

Vierailija
89/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Ei taida onnistua tuo "vain yksi huone käyttöoikeutena", jos sitä ei ole erikseen jo ennakkoperintöä annettaessa sovittu. Jälkikäteen ei voi ehtoja tiukentaa.

Niinpä. Tuli luotettua että asiat sovitaan kun ollaan perhettä ja vanhemmat aika riippuvaisia meidän työpanoksesta, että pystyvät mökkeilyharrastusta pitämään yllä. Ei kannata edes omaan perheeseen luottaa, kaikki paperille.

Vierailija
90/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni antoi mökkinä minulle. Verotkin se maksoi siitä. Isä on jo 84 v eikä jaksanut enää hoitaa mökkiä joten olen omistanut sen 4 vuotta jo.