Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatteko käyttää vanhempienne mökkiä, kun itsellä ei ole varaa mökkiin?

Vierailija
22.05.2016 |

Onko iäkkäillä vanhemmilla oikeus kieltää lapsiltaan mökkinsä käyttö kokonaan, vaikka pienille lapsenlapsille se olisi kiva kokemus uida ja saunoa edes joskus mökillä? Mihin asti itsekkyys on hyväksyttävää?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on hyväksyttävää siihen asti, kun lapset maksavat käypää vuokraa mökin käytöstä. Esimerkiksi 600 e/vko näyttää olevan aika lailla tavallinen hinta rantamökistä.

Meillä pääse mökille aina, mutta siellä ovat isovanhemmat ja osan kesää vielä isomummokin. Ja siellä ei makailla laiturilla vaan tehdään töitä.

Siis omia lapsia kohdellaan kuin vieraita ihmisiä? Vai niin, aika outo suhtautuminen.

Minusta on paljon oudompaa, että lapset käskevät vanhempansa pois vanhempien omistamalta mökiltä ja sitten toimivat siellä kuin vuokramökillä eli polttavat saunapuita, mutta eivät hanki niitä lisää, eivät korjaa kattoa, hoida pihaa, laita terassia  kuntoon jne.Roskatkin jätetään viemättä roskiin, koska aina on joku muu, jonka tehtäviin se kuuluu.

Jos omat lapset suhtautuvat vanhempiinsa kuin ap:n aloituksessa, niin minusta se on enemmän kuin outoa.

Voisitko sinäkin edes lukea, mitä olen vastannut ? Emme sotke, emmekä riko. Tarjoudumme avuksi, mutta eivät halua eivätkä pyydä koskaan apua. Emme änkeä ikinä mökille kysymättä. Mökki on 35 km päässä hyvän tien varrella heidän ja meidän kodistamme.  Olen hyvissä väleissä heidän kanssaan mutta tässä asiassa ihmettelen hieman. Ehkä emme sitten osaa lämmittää keskenämme edes saunaa oikein? Omilla vanhemmilla oli mökki ja osasin toimia siellä mökkieläjänä oikein hyvin. Nyt kyseinen mökki on toisella puolen Suomea eikä voi käydä viikonloppuna saunassa, pitkillä lomilla kyllä.

Vierailija
42/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä menee niin päin, että vanhemmat saa käyttää meidän mökkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempani on dementikko ja toinen kuollut, joten kysymys ei ajankohtainen. Kysyn laajemmalta tasolta sivusta seuranneena. Miksi ei voisi isovanhemmat edes joskus pyytää saunaan kerran kesässä? Onko se niin heidän hyväksikäyttöään? Miksi ei ajatella muita kuin itseään? Eikä kyse ole kuin käynnistä eikä mistään viikkokausien loisimisesta. Jos minulla olisi mökki, taatusti pyytäisin sukulaisia toisinaan kylään. Ap

No eihän tuo mikään velvollisuus ole. Mökissä on oikeasti paljon hoitamista ja työtä, joten ehkäpä nuo isovanhemmat ovat kyllästyneet olemaan mökkitalkkaireina muiden nauttiessa. Mökkejä voi myös vuokrata, ei tarvitse ostaa omaa.

Vierailija
44/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan käydä mutta kesän asuvat siellä itse. Joten en mene sinne yksin koskaan. Tilaa ok.

Vierailija
45/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa näin päin: jos sinulla on jo aikuiset lapset tai aikuistuvat: et halua antaa omien lastesi käyttää mökkiä lainkaan, joka on sinun ja lapsen isän nimissä? Tuntuuko normaalilta?

Itse en voisi omalle lapselleni tehdä niin, paitsi jos tämä olisi kriminaali ja täysi roisto minua kohtaan. ap

Vierailija
46/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saada, ei kummankaan vanhempien. Miehen isä kutsuu ehkä kerran kesässä viikonlopuksi, todella vaivaannuttavaa. Talvet muuten asustaa Portugalissa eli mökki olisi vapaana n. 10kk vuodesta.

Omien vanhempien kutsua odotellessa mennyt jo 10 vuotta.

Tänään asiaa itsekseni mietinkin että, omani kävivät kyseisellä, omien vanhempiensa mökillä joka kesä ja minä myös siis lapsena, rakensivat itselleen sinne toisen mökin. Ja nyt minun lapseni eivät ole sinne tervetulleita. Ja todellakin lapseni osaavat käyttäytyä, ottaisivat lakanat ja ruuat mukaansa jos vain...

Mitä joku idiootti ehdotti vanhuksia tuhlaamaan perintönsä, törkeää. Tätä nyt omat vanhempani toteuttavat. Pärjään itse kyllä ilmankin, lapsistani vain voisi olla kiva kesällä mökkeillä?

Vierailija
47/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mökkiä sotkettu, kyseessä miehen vanhemmat ja oma lapseni. En niin itse viihdy edes mökillä mutta ei kutsu poikaansakaan ja lastenlastaan. Apua saisivat, jos vain kelpaisi mutta ovat itseriittoisia eivätkä tarvitse. Mökki ollut jo yli 20 vuotta heillä ja asuvat samassa kaupungissa. Itse olen ollut yhden yön mökillään tuona aikana. Emme ryyppää koskaan emmekä ole heitä moittineet mistään. No, jokainen taplaa tyylillään. Kyseessä rantamökki ison lammen rannalla, jossa hiekkaranta ja nopeasti lämpenevä vesi. 

Emme saa käyttää mökkä edes silloin, kun eivät ole siellä Saunakin on munalukossa eikä avainta anneta:)  Kyseessä samanlaiset ihmiset kuin edellä oleva yksi vastaus: joka ikinen tulitikku pitää olla samalla paikalla, kun he ovat laittaneet vaikka puunaisimme kaikki kuntoon, aina on sanomista, kun vain haluaa naputtaa.No. sitten kun kunto romahtaa, myyvät luultavasti jollekin kaukaisemmille sukulaisille, joilla jo valmiiksi oamisuutta, jotta lapsenlapset (Yht. 4 kpl) eivät hyödy liikaa.  ap

Öh, mitä helvettiä? Isovanhemmat saavat vaikka polttaa sen mökin jos haluavat, ei ole mitään velvollisuutta huolehtia siitä miten paljon lapsen hyötyvät tai eivät hyödy. Aivan naurettava tuo sinun asenteesi. Isovanhemmilla on oma syynsä miksi eivät halua mökistään mitään koko suvun ilmaista kesänviettopaikkaa, ja heillä on siihen ihan täysi oikeus. Jos haluat lapsesi pääsevän mökille niin osta oma tai vuokraa.

Vierailija
48/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saadaan käyttää vanhempieni mökkiä, koska ollaan aina oltu siististi, siivottu jälkemme (ja vähän extraakin) ja tehty tarpeellisia hommia. Kerran tai pari kesässä ollaan oltu pari päivää. Kysyn aina vanhemmilta, mitä hommia olisi tehtävänä mökillä ja he ottavat ilolla avun vastaan.

Sen sijaan veljeni perhe jättää aina kauhean sotkun jälkeensä, joten vanhemmat eivät kovin innokkaasti päästä heitä mökkeilemään. 

Meillä on vähän sama juttu. Minä ja mieheni olemme tervetulleita usein ja kahdestaankin, ilman vanhempia, veljen perhe yleensä ei. Veljen porukan jäljiltä ei voi koskaan tietää, onko mökillä siistiä, onko siellä vessapaperia tai kahvia tai muita vastaavia perustarvikkeita, onko ikkunat kiinni ja ovet lukossa, onko lepotuolit kannettu sisään ym.

Vierailija
49/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan saa polttaa! On se nyt prkle kun nää 40-luvulla syntyneet, sotaveteraanien perijälapset saa kunnon eläkkeet, kasvattanu omaisuuttaan perimällä ja työskentelemällä nousukaudella. Saa nyt polttaa perintönsä eikä niiden tarvii jättää mitään isoisoisomummojen perintöä eteenpäin. Ihme porukkaa.

Vierailija
50/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinotosia näkökulmia: omalle lapselleni en voisi olla niin vittumainen ja kylmä, että perisin vuokraa mökin käytöstä mutta joistakin se on ok. Kylmää ja itsekästä eikä sukurakkaudesta tietoakaan. Minä, minä asenne jyrää näillä, joilla on jo kaikkea yllin kyllin. Emme tosiaan ole olleet kenenkäänmökillä loisimassa koskaan emmekö aio tehdä niin vastaisuudessakaan. Älkää pelätkö. Kiitos vastauksista. t. ap

Vierailija
51/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanhemmat ovat todella tarkkoja mökkisäännöistä, kaikille asioille on kellonlyömä ja aamulla herätään klo 07. Askareet jaetaan aamupalan jälkeen ja aamupalalla otetaan leivälle joko juustoa tai kinkkua, ei molempia. Sillä ei ole merkitystä kuka on käynyt kaupassa. Mies on tottunut pienestä pitäen tähän tyyliin mutta minä pyörittelin aluksi silmiäni. Kysyin milloin on sallittu kakkatauko, onko joka toinen päivä ok. Lapset joskus ihmettelevät, että miksi leikkivälineet viedään yöksi liiteriin kun ne haetaan heti aamulla uudestaan ulos. Nooo, pysyvät sitten suojassa sateella.

Pyysimme miehen vanhempia poikkeamaan Savonlinnaan mennessä minun vanhempien mökillä, oltiin siellä viikko. Keitetään kahvit ja voitte hetken levähtää. Appiukon ilme olisi pitänyt kuvata. Lapset kirmasivat leluineen, pihassa oli tramppaa ja allasta, rannassa uimapatjat ja hiekkalelut lojumassa. Ei mitään askareita, meillä on tietyt talkoot milloin hoidetaan hommat ja muuten ollaan vaan. Miehet lämmittelivät saunaa keskellä päivää että lapset tarkenisivat paremmin pulikoida rannassa ja heittelivät samalla tikkaa, oli jopa kylmä olut siinä janojuomana. Äitini lakkasi varpaankynsiä ja sanoi ettei ole tälle kesälle laittanut kuin yhden kukka-amppelin torilta, ei jaksa aina perse pitkällä könytä koko lomaa.

En tiedä oliko meno kuin Sodoma & Gomorra mutta appivanhemmat jatkoivat matkaa tasan 30 minuutin kuluttua. Ehkä se oli heidän natkaohjelmaan merkitty.

Vierailija
52/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko iäkkäillä vanhemmilla oikeus kieltää lapsiltaan mökkinsä käyttö kokonaan, vaikka pienille lapsenlapsille se olisi kiva kokemus uida ja saunoa edes joskus mökillä? Mihin asti itsekkyys on hyväksyttävää?

Mieheni vanhemmilla on mökki, jossa myös jälkipolvi viettää aikaa. Miehelläni on yksi sisar ja sisarella lapsia, kuten meilläkin. Kun olemme kaikki samaan aikaan mökillä, on meitä silloin yhteensä 10 henkeä.

Vanhan mökin lisäksi appivanhemmat rakensivat viitisen vuotta sitten tontille toisen mökin, jossa vuorotellen yöpyy joko meidän perhe tai muehen veljen perhe (sikäli mikäli ollaan yhtä aikaa siellä).

Appivanhemmat ostavat aina ruoat ja itse tuomme juomat, namut, sipsit jne. itselle ja lapsille. Joskus leivon mukaan jotain, ettei tyhjin käsin mennä. Appivanhemmat haluavat näin, plen koittanut miehelle sanoa, että tarjoaisi nyt edes rahaa vastineeksi, mutta ei.

Puhumme aina meidän mökistä, vaikka se ei meidän olekaan virallisesti. Se on appivanhempien omistama meidän yhteinen vapaa-ajanpaikka.

Kunhan appivanhemmat ikääntyvät, niin saavat pyytää enemmän meiltä apua. Ollaan sanottu, että pitää oppia pyytämään spua, jos tarvitsee.

Näin meillä. En voisi kuvitellakaan, että joku itsekkyyttään kieltäisi jälkipolveltaan mukana olon. Luulisi olevan vanhuksillekin kivempi!

Vierailija
53/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmillani on mökki jota saa käyttää vanhempani, äidin sisko eli tätini, tädin lapset, minä perheineni ja sisko perheineen. Yhdessä ostetaan ruoat mökille, jokainen vuorostaan tekee mökillä jotakin (kantaa vesiä, pilkkoo puita, tiskaa, vahtii lapsia, tekee ruokaa, ajaa nurmen jne).

Viimeiset 53 vuotta kaikki on sujunut hyvin yhdessä puuhaten. Ei ole syytä, että pitäisi joltakulta kieltää mökillä käyminen.

Vierailija
54/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä pyysi mökin avainta ja vastasin, että toki annan, kun sinä annat omat kotisi avaimen ja saan käydä siellä koska tahansa vaikka vieraitteni kanssa. Jostain syystä se ei miniälle sopinut, vaikka hän oli pyytänyt mökin avainta siksi, että halusi kutsua sinne kavereitaan. Nykynuorilla ei ole mitään käsitystä vastavuoroisuudesta.

Vierailija
55/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan. Ei tarvitse ilmoitella tai kysellä lupia, voi mennä milloin haluaa (vaikka anoppi olisikin paikalla). Anoppi on vain tyytyväinen kun saareen tulee elämää.

Vierailija
56/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on hyväksyttävää siihen asti, kun lapset maksavat käypää vuokraa mökin käytöstä. Esimerkiksi 600 e/vko näyttää olevan aika lailla tavallinen hinta rantamökistä.

Meillä pääse mökille aina, mutta siellä ovat isovanhemmat ja osan kesää vielä isomummokin. Ja siellä ei makailla laiturilla vaan tehdään töitä.

no tehän olette kunnollista sakkia! Teillä ei edes mökillä laiksotella, vaan tehhään töitä! Voihannnn.......

Vierailija
57/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempani on dementikko ja toinen kuollut, joten kysymys ei ajankohtainen. Kysyn laajemmalta tasolta sivusta seuranneena. Miksi ei voisi isovanhemmat edes joskus pyytää saunaan kerran kesässä? Onko se niin heidän hyväksikäyttöään? Miksi ei ajatella muita kuin itseään? Eikä kyse ole kuin käynnistä eikä mistään viikkokausien loisimisesta. Jos minulla olisi mökki, taatusti pyytäisin sukulaisia toisinaan kylään. Ap

et välttämättä. jos lapsesi osaavat vaan sotkea, meluta ja hillua, tehdä roskia ja tuhoa, e he jaksa teitä.

Vierailija
58/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mökkiä sotkettu, kyseessä miehen vanhemmat ja oma lapseni. En niin itse viihdy edes mökillä mutta ei kutsu poikaansakaan ja lastenlastaan. Apua saisivat, jos vain kelpaisi mutta ovat itseriittoisia eivätkä tarvitse. Mökki ollut jo yli 20 vuotta heillä ja asuvat samassa kaupungissa. Itse olen ollut yhden yön mökillään tuona aikana. Emme ryyppää koskaan emmekä ole heitä moittineet mistään. No, jokainen taplaa tyylillään. Kyseessä rantamökki ison lammen rannalla, jossa hiekkaranta ja nopeasti lämpenevä vesi. 

Emme saa käyttää mökkä edes silloin, kun eivät ole siellä Saunakin on munalukossa eikä avainta anneta:)  Kyseessä samanlaiset ihmiset kuin edellä oleva yksi vastaus: joka ikinen tulitikku pitää olla samalla paikalla, kun he ovat laittaneet vaikka puunaisimme kaikki kuntoon, aina on sanomista, kun vain haluaa naputtaa.No. sitten kun kunto romahtaa, myyvät luultavasti jollekin kaukaisemmille sukulaisille, joilla jo valmiiksi oamisuutta, jotta lapsenlapset (Yht. 4 kpl) eivät hyödy liikaa.  ap

Öh, mitä helvettiä? Isovanhemmat saavat vaikka polttaa sen mökin jos haluavat, ei ole mitään velvollisuutta huolehtia siitä miten paljon lapsen hyötyvät tai eivät hyödy. Aivan naurettava tuo sinun asenteesi. Isovanhemmilla on oma syynsä miksi eivät halua mökistään mitään koko suvun ilmaista kesänviettopaikkaa, ja heillä on siihen ihan täysi oikeus. Jos haluat lapsesi pääsevän mökille niin osta oma tai vuokraa.

Siis etkö todellakaan tajua että omassa asenteessasi on jotain tunnevammaista?

Vierailija
59/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS tänään

PUSULASSA Katja Koppala-Geourgiou esittelee mökkipihaa ja ympäristöä. Käy ilmi, että naapurissa mökkeilee parikin serkkua.

Mökkeily-tutkimuksen mukaan enemmistöllä suomalaisista on yhä oman tai puolison suvun kautta siteet mökkipaikkakuntaan.

Tosin mitä etelämmäksi tullaan, sitä ohuemmaksi siteet käyvät. Helsinkiläisvastaajista 51 prosentilla ei enää ole mökkipaikkakuntaan muita siteitä kuin mökki. Ensin ihmiset muuttavat työn perässä etelään ja sitten ostavat mökkinsä läheltä kotia.

MUTTA MITÄ tapahtuu kaikille niille perinteisille mummonmökeille tai lautamökeille, jotka aikanaan jäävät suurilta ikäluokilta perinnöksi ympäri Suomea?

Niiden kysyntä tuskin kasvaa. Kaupaksi ne menevät vain, jos ne myydään hyvin halvalla.

Niin,kuka nuori tai edes keski-ikäinen haluaa sitoa rahojaan suvun mökkiin, jota pitää kuitenkin huoltaa ja remontoida jossain vaiheessa hyvinkin paljon? Sen takia suurin osa onkin vielä eläkeläisten omistamia. Jos suvussa ei ole mökin jatkajaa, kannattaisi mökki myydä hyvissä ajoin, jos joku sen suostuu ostamaan.

Vierailija
60/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no tehän olette kunnollista sakkia! Teillä ei edes mökillä laiksotella, vaan tehhään töitä! Voihannnn.......

Harvalla mökillä on talkkaria. Mökit kaipaavat erilaista huoltoa, on vessantyhjennystä, rännien puhdistamista, laiturinkorjaamista, veden ja polttopuiden kantamista jne. Siellä on koko ajan sellaisia pieniä juttuja, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaa aika pian ongelmia.

Meillä veljen perhe ottaa mökkeilyn lomana ja kun he ovat paikalla, ei kukaan muukaan tee mitään. Ei kanneta saunaan vettä, ei ole polttopuita, ei ole ruokaa. Näin siksi, että mökillä ideana ei ole se, että mökin omistajat järjestävät lapsilleen täysihoidon vaan se, että jokainen tekee oman osansa. Laiturilla makoilemista ei seuraa kutsu ruokapöytään eikä kukaan lämmitä saunaa, vaikka ilta viilenisi. Harva vanhempien mökillä käyvä edes tajuaa, että puulämmitteisen kiukaan pesästä pitää ajoittaa ymmärtää poistaa tuhkat.

Jos haluaa olla mökillä tekemättä mitään, menee vuokramökkiin. Siellä kaiken pienen sälän hoitaa joku muu ja saa keskittyä siihen, että ei tee mitään. Paitsi että sauna pitää silloinkin yleensä itse lämmittää.