Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatteko käyttää vanhempienne mökkiä, kun itsellä ei ole varaa mökkiin?

Vierailija
22.05.2016 |

Onko iäkkäillä vanhemmilla oikeus kieltää lapsiltaan mökkinsä käyttö kokonaan, vaikka pienille lapsenlapsille se olisi kiva kokemus uida ja saunoa edes joskus mökillä? Mihin asti itsekkyys on hyväksyttävää?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS tänään

PUSULASSA Katja Koppala-Geourgiou esittelee mökkipihaa ja ympäristöä. Käy ilmi, että naapurissa mökkeilee parikin serkkua.

Mökkeily-tutkimuksen mukaan enemmistöllä suomalaisista on yhä oman tai puolison suvun kautta siteet mökkipaikkakuntaan.

Tosin mitä etelämmäksi tullaan, sitä ohuemmaksi siteet käyvät. Helsinkiläisvastaajista 51 prosentilla ei enää ole mökkipaikkakuntaan muita siteitä kuin mökki. Ensin ihmiset muuttavat työn perässä etelään ja sitten ostavat mökkinsä läheltä kotia.

MUTTA MITÄ tapahtuu kaikille niille perinteisille mummonmökeille tai lautamökeille, jotka aikanaan jäävät suurilta ikäluokilta perinnöksi ympäri Suomea?

Niiden kysyntä tuskin kasvaa. Kaupaksi ne menevät vain, jos ne myydään hyvin halvalla.

Niin,kuka nuori tai edes keski-ikäinen haluaa sitoa rahojaan suvun mökkiin, jota pitää kuitenkin huoltaa ja remontoida jossain vaiheessa hyvinkin paljon? Sen takia suurin osa onkin vielä eläkeläisten omistamia. Jos suvussa ei ole mökin jatkajaa, kannattaisi mökki myydä hyvissä ajoin, jos joku sen suostuu ostamaan.

Ei se mökki vaan se tontti! Kiva kirjoitus, jonka tärkein anti oli rivien välissä. Ne mökit lahoaa, maa jää ja sinne saa helposti rakennettua uuden talviasuttavan. Täytyy vain pitää huolta siitä, että myyjä luulee mökin olevan arvoton ja siihen tuo juttu sopivasti iskee.

Vierailija
62/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä ap. Minä haastan oikeuteen sen joka lähetti minulle häätökirjeen, että tavarat mökistä veks, koska se kirje oli tosiaan vain hänen nimissään ja toiselta ei ole tullut mitään. Onkohan ullatus, että se häätäjä on uusiopuoliso ja mökki meidän suvulta (periytynyt minun omistukseeni). Laittakoot vanhempani häätämään minut mökiltä jos tosiaan kehtaa mutta siltä ihmisenkuvatukselta mä en ota ensimmäistäkään käskyä vastaan.

t. 20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks saa käyttää kumpaakin mökkiä ne on kesässä parasta! toises paikkaa kun on niin palaa ihan kivasti auringossa :)!

Vierailija
64/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä ennemmin kysellään koska taas mennään mökille. Eli meidän halutaan käyvän siellä, jotta mökki ei olisi tyhjillään.

Tehdään aina toki töitäkin, mutta mikään työleiri se ei ole. Aina kuitenkin huolehditaan perusjutuista, saunaan puita käytön jälkeen, mökki siistiksi ennen lähtemistä jne.

Usein tehdään ylimääräistäkin, koska se on kivaa. Aika harvoin meitä pyydetään tekemään mitään, mutta yleensä kyselen olisiko mökillä jotain mitä pitäisi tehdä.

Ja kyseessä miehen vanhempien mökki.

Vierailija
65/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä mökkejä käytä viimeinen sukupolvi muutenkin. Harvempi nykyihminen viitsii kesäänsä hyttyspusikoissa kärvistellä. Ja sille tyypille, joka luetteli senkin syyksi ettei lapsiaan sinne päästä, että kerran kesässä pitää huussi tyhjentää. Ihanko totta, ne lapset sinne pääsisivät jos tyhjentäisivät sen huussin, jonka te itse olette 99%:sti sontineet?

Vierailija
66/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki saa. Mutta kuulostaa siltä, etteivät luota teihin, ap.

Hyvin harvalla lapsiperheellä on varaa omaan kesämökkiin.

Meillä on 3 lasta ja yksi kerrostaloasunto Helsingissä ja mökki Uudellamaalla. Eikä olla rikkaita.

Vierailija
67/90 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä just oli, että kiin teistönvälittäjät eivät edes ota enää kaikkia mökkejä myyntiin esim. Pirkanmaalla koska niistä on ylitarjontaa eivätkä kelpaa kenellekään.

Vierailija
68/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin miehen kanssa hankkimassa omaa mökkiä, niin vanhemmat ehdottivat, että ottaisin puolet heidän mökistään ennakkoperintönä vastaan, jotta olisi joku huolehtimassa paikoista kun he eivät välimatkan ja iän vuoksi enää yksin pysty. He pitäisivät elinikäisen hallintaoikeuden, kuulemma "verosyistä". Aavistelin jo lähtiessä, että tästä tulee vielä murhetta, mutta suostuin koska arvelin vanhempien loukkaantuvan jos en ota lahjaa vastaan.

Nyt on tilanne sellainen jo kolmatta vuotta, että Minulla on mökki, jota tulee huoltaa ja josta juoksee kustannukset, mutta kesämökkiä meillä ei yhäkään ole koska vanhemmat ovat siellä aivan koko kesän pääsiäisestä syyskuulle. Asia ei ole neuvoteltavissa, mielenpahoitus seuraa heti jos joskus kysyy, että olisiko mahdollista olla vaikka lomalla viikko siellä ihan omalla perheellä. Monta remonttia on jonossa, jotka pitäisi tehdä, mutta koska emme mahdu sinne kuin syksyllä ja talvella niin jäävät tekemättä. Rakennukset rapistuu pystyyn. Kesäisin ajelemme sinne joskus illasta töiden jälkeen ihan vain häthätää ajamaan nurmikon , koska vanhemmat ovat sitä mieltä, ettei ruohoa tarvitse leikata..

Haluaisimme hankkia oman kesämökin, mutta mietityttää useamman kiinteistön huoltaminen ja se saako niistä yhtäkään myytyä kun se aika koittaa jolloin meillä olisi mahdollista tuolla perheen vanhalla mökilläkin halutessamme viettää aikaa.

Älkää ihmiset suostuko tällaisiin ratkaisuihin, ellette ole aivan varmoja, ettei lahjanantajalla ole vain tarkoitusta käyttää teitä talkkarina ja lompakkona, vailla minkäänlaisia oikeuksia.

Vierailija
69/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni saavat käyttää mökkiämme ihan mielin määrin.

Täällä on päämökki, pikkumökki ja saunamökki ja kaksi uimarantaa joten samaan aikaankin voi lomailla törmäilemättä toisiin.

Vierailija
70/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on hyväksyttävää siihen asti, kun lapset maksavat käypää vuokraa mökin käytöstä. Esimerkiksi 600 e/vko näyttää olevan aika lailla tavallinen hinta rantamökistä.

Meillä pääse mökille aina, mutta siellä ovat isovanhemmat ja osan kesää vielä isomummokin. Ja siellä ei makailla laiturilla vaan tehdään töitä.

Eli ottaisit normivuokran + työpanoksen siihen päälle? Vuokramökkihän juuri on makoiluun! Jos lapsesi maksaa tuon 600e/vko niin hänellä ei ole enää työvelvollisuutta. Juurikin silloin, jos ovat mökillä ilmaiseksi, niin voi jotain hommia teettääkin.

Ostimme mökin kun lapset olivat pieniä. Nykyään ovat aikuisia ja aina tervetulleita uimaan ja olemaan. Kaikki tuovat omat ruokansa ettei minun tarvitse arpoa, että paljonko ruokaa tarvitaan. Joskus on jotain talkoita, mutta niistä tiedotetaan etukäteen, ja halukkaat osallistuvat. Aina on joku/jotkut tulleet talkoisiin ja ruoka tarjotaan tietysti silloin meidän puoleltamme.

Joskus kutsumme jonkun tuttavapariskunnan mökille ja laitamme perhe WAiin tiedon, että vieraita on tulossa. Silloin nuori polvi ei ole juurikaan mökille tullut, ja jos tuleekin niin ainakin tietävät, että me vanhemmat keskitymme niihin vieraisiin.

Meillä on sujunut yhteismökkeily oikein hyvin ja tuntuu hyvältä, että aikuiset lapset haluavat viettää aikaansa joskus meidänkin kanssamme.

Vierailija
71/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ymmärtääkseni he, joita ei haluta mökille, ovat lokkeja. Av:llakin eräs sanoi, että kun he tulevat kylään, niin odottavat täysihoitoa omilla ehdoillaan. Mökissä ei saa edes telkkaria katsoa, kun lapsenlapset ovat kylässä.

Me olemme ratkaisseet asian rakentamalla vierasmajan. Sinne saavat tulla. Hajurako sukupolvien välillä on hyvä.

Vierailija
72/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni saavat käyttää mökkiämme ihan mielin määrin.

Täällä on päämökki, pikkumökki ja saunamökki ja kaksi uimarantaa joten samaan aikaankin voi lomailla törmäilemättä toisiin.

Jotenkin kuvittelisin, että itsekin toimisin noin. Haluan lapselleni hyvää ja mökkeilyhän on tervehenkinen harrastus. Toisi myös yhteistä iloa huolehtia yhdessä molemmille tärkeästä paikasta. Viettäisin mielelläni yhdessäkin aikaa mökillä, totta kai, mutta ilman muuta ymmärrän, että viimeistään ku lapsella on aikanaan seurustelukumppani niin haluavat omaa yksityisyyttä.

Omat vanhemmat on ns suurta ikäluokkaa ja sen kyllä huomaa, ettei heidän arvoissaan ole toivoa lapsilleen aina parempaa kuin itselleen..

Vierailija
73/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun vanhempani antavat käyttää mökkiään mökkitöitä vastaan.

Tosin sisarukseni eivät tee mitään,vaan minä ja mieheni hoidetaan mökillä kaikki työt.

Sisarukseni käyvätkin vain pari kertaa vuodessa.

Itse käyn miehen kanssa tai ilman tyyliin joka toinen viikonloppu sulaan aikaan, talvella kerran kuussa.

Toivon että perinnönjaossa muistetaan kuka hommat on tehnyt ja kuka on käynyt eniten.

Sisarukseni eivät ole ansainneet piiruakaan tästä.

(Olen siis nytkin mökillä.)

Vierailija
74/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni he, joita ei haluta mökille, ovat lokkeja. Av:llakin eräs sanoi, että kun he tulevat kylään, niin odottavat täysihoitoa omilla ehdoillaan. Mökissä ei saa edes telkkaria katsoa, kun lapsenlapset ovat kylässä.

Me olemme ratkaisseet asian rakentamalla vierasmajan. Sinne saavat tulla. Hajurako sukupolvien välillä on hyvä.

No minä olen kumppanini kanssa huolehtinut mökistä jo ainakin vuosikymmenen ihan siinä missä vanhemmatkin ja koko ajan heidän ikääntyessään enemmän. Kyllä kyseessä on ihan puhtaasti itsekkyys vanhempieni osalta -he eivät viihdy kaupungissa kesäisin, eivätkä halua kesäisistä päivistä mökillä luopua yhdestäkään. Emme myöskään mahdu samaan aikaan mökille, koska he valtaavat molemmat nukkumatilat kun eivät tahdo nukkua yhdessä. Syksyllä sitten juoksemme siellä kieli vyön alla haravoimassa, nostamassa laitureita, tyhjentelemässä huusia, hoitamassa polttopuita ja tekemässä pieniä remontteja pois. Jos tahtoo välttää riitoja, on vaan sopeuduttava.

-se ennakkoperinnön vastaanottanut

Vierailija
75/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun vanhempani antavat käyttää mökkiään mökkitöitä vastaan.

Tosin sisarukseni eivät tee mitään,vaan minä ja mieheni hoidetaan mökillä kaikki työt.

Sisarukseni käyvätkin vain pari kertaa vuodessa.

Itse käyn miehen kanssa tai ilman tyyliin joka toinen viikonloppu sulaan aikaan, talvella kerran kuussa.

Toivon että perinnönjaossa muistetaan kuka hommat on tehnyt ja kuka on käynyt eniten.

Sisarukseni eivät ole ansainneet piiruakaan tästä.

(Olen siis nytkin mökillä.)

Itse olen kyllä ajatellut niin, etten pelkällä työn teolla ole ansainnut oikeastaan mitään muuta kuin oikeuden viettää ilmaista aikaa jonkun toisen omistamalla mökillä. En mitään sen erikoisempia perintöosuuksia.

Vanhemmiltasi olisi tosin viisasta ohjeistaa perinnönjaossa mökin jäämistä sinulle, koska olet selvästi siihen sitoutunein. Mutta se on sitten pois muusta perintöosuudesta.

Vierailija
76/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahnetta ikäluokkaa edustavat vanhemmat ei todellakaan anna mökkiään käyttää. Ne eli sen ajan kun töihin vaan mentiin, ilman koulutusta sai hyviä kovapalkkaiai duuneja. Niiden kommentti osta oma.

Vierailija
77/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni tekee sitä, että menee vanhempieni mökille. Jättää kaikki levälleen. Ei hanki esim. kuiva-aineita sinne tilalle. Saunan ovetkin saattaa jäädä selälleen. Petivaatteet sänkyihin, tiskit altaaseen. 

Itse kun käyn niin kysyn aina onko tarpeen viedä jotain mennessä ja vanhempani kertovat, jos on jotain erityisempää, jota ei pienten paikkakuntien kaupasta saa (viimeksi kävin Puuilossa ostoksilla). Vien ruuat, vesspaperit, petivaatteet ja likaiset otan mukaan enkä jätä ruokaa pilaantumaan tai roskapussia keittiöön. Pyritään jättämään paikat nätiksi. Tehdä ylläpitohommia. 

Että jep. Eroa on. Äitini minulle tupisee siskoni tavasta, mutta jostain syystä ei ole tohtinut tälle suoraan sanoa.

Oma mökki on oma ja jokainen todellakin saa päättää tahtooko sinne jälkikasuvaan. Itse tunnen, että olen vieraana ja etuoikeutettu, kun itsellä ei mökkiä ole, että saan vanhempieni mökkiä käyttää perheen kanssa. 

Vierailija
78/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on hyväksyttävää siihen asti, kun lapset maksavat käypää vuokraa mökin käytöstä. Esimerkiksi 600 e/vko näyttää olevan aika lailla tavallinen hinta rantamökistä.

Meillä pääse mökille aina, mutta siellä ovat isovanhemmat ja osan kesää vielä isomummokin. Ja siellä ei makailla laiturilla vaan tehdään töitä.

Mökkinne on siis työleiri.

Vierailija
79/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen kumppanini kanssa huolehtinut mökistä jo ainakin vuosikymmenen ihan siinä missä vanhemmatkin ja koko ajan heidän ikääntyessään enemmän. Kyllä kyseessä on ihan puhtaasti itsekkyys vanhempieni osalta -he eivät viihdy kaupungissa kesäisin, eivätkä halua kesäisistä päivistä mökillä luopua yhdestäkään. Emme myöskään mahdu samaan aikaan mökille, koska he valtaavat molemmat nukkumatilat kun eivät tahdo nukkua yhdessä. Syksyllä sitten juoksemme siellä kieli vyön alla haravoimassa, nostamassa laitureita, tyhjentelemässä huusia, hoitamassa polttopuita ja tekemässä pieniä remontteja pois. Jos tahtoo välttää riitoja, on vaan sopeuduttava.

-se ennakkoperinnön vastaanottanut

Sun vanhemmat kuulostaa ikäviltä ihmisiltä. Miksi annat heidän pompottaa noin itseesi?

Vierailija
80/90 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, vanhemmillani on mökki ja haluaisivat ehdottomasti että kävisimme siellä mahdollisimman paljon. Ikävä kyllä mökki on kaatopaikka, jonne rahdataan kaikki vanhat ja vähän risat mutta vielä käyttökelpoiset tavarat. Mitään ei saa heittää pois, mutta mikään ei toimi kunnolla. Siisteystaso aivan karmea. Ja parasta on se, että mökki on täynnä luteita, mutta eivät häiritse vanhempiamme kun eivät ole allergisia ja saa kutisevia paukamia. Sitten ihmettelevät kun ei löydy mökkiseuraa.